Volvo S70 -99 starta ej, hjälp!!!!

Huyan001
23 mars 2017 · 18 Inlägg

Volvo S70 -99, LHL459, bor i Göteborg. Hade inget fel på motorn tidigare sedan jag äger den Juli 2014.

25/2, funkade bilen, inga konstigheter, inga varningslampor i instrumentpanel.
11/3, kom hem från USA och skulle handla, lyckades starta motorn men ryckig, verkade bara 2 cylinder som jobbade, ETS lampan lyste och batterispänning var låg. Startade om motorn, samma sak. Startade om motorn igen, samma sak. Efter 3-4 gånger försök sedan vägrade motorn starta, men startmotorn köde på. Trodde det var batteriet.
12/3, batteriet var fulladdat. Försökte starta motorn, men ej funkade. Startmotorn körde på. ETS lampan och "Fel på motorelektroniken" lampan lystes. Se bilden, nr 11 och nr 21. Försökte 3-4 gånger sedan dog även startmotorn. Nu när jag vrider nyckeln så hördes det bara två "klick". Batteriet är ok.

PS, bränsle är lågt, men inte kritiskt. Motorolja och andra vätskor är normala. Inga konstigheter på andra system. Har kollat alla synliga kablarna i motorutrymmen, inga glapp eller brister på dem. Googlade på ETS, gav inte så mycket.

Är tacksam för alla möjliga hjälp!!

Hälsning,
Jimmi

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216768/216768-8ad0c43672d1ccbe1606cbd0330e7f12.jpg

Senast redigerat av Huyan001 (23 mars 2017)

Brådhis * Voff voff *
23 mars 2017 · 10 276 Inlägg

ETS-lampa på en -98? Är du säker på detta? ETS kom på årsmodell -99...

Jag gissar för övrigt på ett dåligt batteri. Batteriet kan verka fulladdat (volt) men ändå vara dåligt och inte orka lämna någon kraft (ampere).

//Brådhis

EDIT: Vilka lampor som lyser innan motorn startar är inte relevant, det är dom lampor som lyser när motorn väl går som du ska fokusera på. I tändningsläge/startläge lyser en hel del lampor som "självtest", vilket är helt normalt.

Senast redigerat av Brådhis (23 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Huyan001
23 mars 2017 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:
ETS-lampa på en -98? Är du säker på detta? ETS kom på årsmodell -99...

Jag gissar för övrigt på ett dåligt batteri. Batteriet kan verka fulladdat (volt) men ändå vara dåligt och inte orka lämna någon kraft (ampere).

//Brådhis

EDIT: Vilka lampor som lyser innan motorn startar är inte relevant, det är dom lampor som lyser när motorn väl går som du ska fokusera på. I tändningsläge/startläge lyser en hel del lampor som "självtest", vilket är helt normalt.

Tack för svaret!
Jag är inte säker, den kan vara en -99. Men iaf, ETS lyste.
Den första ETS jag fick var då motorn startade den 11/3.
Okej, så det första man ska göra är kanske att köpa en ny batteri?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Skrev ju regnummer. Det är en -99:a

Först och främst så ladda batteriet. Kan ju prova med starthjälp först förvisso. Näst steg om inte detta fungerar är att inhandla en burk med startgas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
23 mars 2017 · 10 276 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Skrev ju regnummer. Det är en -99:a

Först och främst så ladda batteriet. Kan ju prova med starthjälp först förvisso. Näst steg om inte detta fungerar är att inhandla en burk med startgas.

Han har ju skrivit att han provat att ladda batteriet, utan resultat. Därav min tanke att batteriet helt enkelt är slut. Tycker nämligen att ett nyladdat batteri ska klara mer än dom 3-4 försök som han skriver att han gjort.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (23 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Skrev ju regnummer. Det är en -99:a

Först och främst så ladda batteriet. Kan ju prova med starthjälp först förvisso. Näst steg om inte detta fungerar är att inhandla en burk med startgas.

Han har ju skrivit att han provat att ladda batteriet, utan resultat. Därav min tanke att batteriet helt enkelt är slut. Tycker nämligen att ett nyladdat batteri ska klara mer än dom 3-4 försök som han skriver att han gjort.

//Brådhis

Ah! Missade!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Huyan001
27 mars 2017 · 18 Inlägg

Hej igen,

26/3, Bytt batteri i helgen, startmotorn går fint nu men motorn fortfarande inte startar.
Jag märkte att motorn ville gärna starta. När jag vred nyckeln och höll den i motorstartsläge i 10 sek så försökte motorn starta igång, men av någon anledning så orkade inte den riktigt.

PS, alla varningslampor släktes när jag höll nyckeln i motorstartsläge i mer än 10 sek.

Någon idé?

Senast redigerat av Huyan001 (27 mars 2017)

Power-krille
27 mars 2017 · 672 Inlägg

Tyvärr! Men du spar både tid å pengar på att 1, ringa skrotnicke och han hämtar bilen eller 2, lämna bilen till nån som kan, troligen är det väl nån styrenhet som gett upp

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Power-krille skrev:
Tyvärr! Men du spar både tid å pengar på att 1, ringa skrotnicke och han hämtar bilen eller 2, lämna bilen till nån som kan, troligen är det väl nån styrenhet som gett upp

Det var väl en smula drastiskt. Det är ju ingen Audi... Startgas i luftburken så SKA den gå igång om tändsystem/gnista är ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Power-krille
27 mars 2017 · 672 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Power-krille skrev:
Tyvärr! Men du spar både tid å pengar på att 1, ringa skrotnicke och han hämtar bilen eller 2, lämna bilen till nån som kan, troligen är det väl nån styrenhet som gett upp

Det var väl en smula drastiskt. Det är ju ingen Audi... Startgas i luftburken så SKA den gå igång om tändsystem/gnista är ok.

Haha! Nä ingen audi, tändmodulen innanför vänster skärmen på 745:an krånglade och då bar den sig åt ungefär sådär, startgas på en modern bil skulle iaf jag dra mig för, minns en episod med en sierra på 90 talet, som bara skulle tvingas igång, slutade med en rejäl öronbedövande knall och bortsprängd luftburk...

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Power-krille skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Power-krille skrev:
Tyvärr! Men du spar både tid å pengar på att 1, ringa skrotnicke och han hämtar bilen eller 2, lämna bilen till nån som kan, troligen är det väl nån styrenhet som gett upp

Det var väl en smula drastiskt. Det är ju ingen Audi... Startgas i luftburken så SKA den gå igång om tändsystem/gnista är ok.

Haha! Nä ingen audi, tändmodulen innanför vänster skärmen på 745:an krånglade och då bar den sig åt ungefär sådär, startgas på en modern bil skulle iaf jag dra mig för, minns en episod med en sierra på 90 talet, som bara skulle tvingas igång, slutade med en rejäl öronbedövande knall och bortsprängd luftburk...

Nja, startgas i en diesel ska man undvika. Knäcker i olyckliga fall veven men en V70 bensin klarar det bra. Är det inget livstecken då så strular väl tändsystem. Då kan det bli dyrt ja.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 mars 2017 · 1 128 Inlägg

Huyan001 skrev:
Hej igen,

26/3, Bytt batteri i helgen, startmotorn går fint nu men motorn fortfarande inte startar.
Jag märkte att motorn ville gärna starta. När jag vred nyckeln och höll den i motorstartsläge i 10 sek så försökte motorn starta igång, men av någon anledning så orkade inte den riktigt.

PS, alla varningslampor släktes när jag höll nyckeln i motorstartsläge i mer än 10 sek.

Någon idé?

Bränslepumpsrelä.

Nöjeskör närproducerat
Brådhis * Voff voff *
29 mars 2017 · 10 276 Inlägg

Huyan001 skrev:
Hej igen,

26/3, Bytt batteri i helgen, startmotorn går fint nu men motorn fortfarande inte startar.
Jag märkte att motorn ville gärna starta. När jag vred nyckeln och höll den i motorstartsläge i 10 sek så försökte motorn starta igång, men av någon anledning så orkade inte den riktigt.

PS, alla varningslampor släktes när jag höll nyckeln i motorstartsläge i mer än 10 sek.

Någon idé?

Fortsätt nöta så går den. Inte upprepade försök utan ett långt. Eller byt tändstiften.

Standardfel på dessa bilar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Huyan001
29 mars 2017 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:

Huyan001 skrev:
Hej igen,

26/3, Bytt batteri i helgen, startmotorn går fint nu men motorn fortfarande inte startar.
Jag märkte att motorn ville gärna starta. När jag vred nyckeln och höll den i motorstartsläge i 10 sek så försökte motorn starta igång, men av någon anledning så orkade inte den riktigt.

PS, alla varningslampor släktes när jag höll nyckeln i motorstartsläge i mer än 10 sek.

Någon idé?

Fortsätt nöta så går den. Inte upprepade försök utan ett långt. Eller byt tändstiften.

Standardfel på dessa bilar.

//Brådhis

Tycker du inte att det är Bränslepumpsrelä.?

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2017 · 10 276 Inlägg

Huyan001 skrev:

Brådhis skrev:

Huyan001 skrev:
Hej igen,

26/3, Bytt batteri i helgen, startmotorn går fint nu men motorn fortfarande inte startar.
Jag märkte att motorn ville gärna starta. När jag vred nyckeln och höll den i motorstartsläge i 10 sek så försökte motorn starta igång, men av någon anledning så orkade inte den riktigt.

PS, alla varningslampor släktes när jag höll nyckeln i motorstartsläge i mer än 10 sek.

Någon idé?

Fortsätt nöta så går den. Inte upprepade försök utan ett långt. Eller byt tändstiften.

Standardfel på dessa bilar.

//Brådhis

Tycker du inte att det är Bränslepumpsrelä.?

Inte om den regelbundet ger antydningar till att starta eftersom det då finns soppa i systemet. Lägger bränslepumpsreläet av så finns det ingen soppa kvar och då blir det inga "hostningar" ens.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Huyan001
3 april 2017 · 18 Inlägg

Brådhis skrev:

Huyan001 skrev:

Brådhis skrev:

Fortsätt nöta så går den. Inte upprepade försök utan ett långt. Eller byt tändstiften.

Standardfel på dessa bilar.

//Brådhis

Tycker du inte att det är Bränslepumpsrelä.?

Inte om den regelbundet ger antydningar till att starta eftersom det då finns soppa i systemet. Lägger bränslepumpsreläet av så finns det ingen soppa kvar och då blir det inga "hostningar" ens.

//Brådhis

2/4, nytt försök igen i söndags. Med några långa försök som Brådhis sa, utan framgång. Öppnade relä-lådan och drog ut bränslepumpsrelä och testade starta motorn bara för att observera motorns reaktion. Precis som Brådhis sa, inga "hostningar" alls. Satte tillbaka reläet och testade några långa försök och till slut började motorn rulla. Körde till bensin stationen och tankat fullt, nu funkar motorn fint. Vet inte riktigt vad orsaken var, kan motorn plötsligt stanna under körning med detta skick?

caromania Forummoderator
3 april 2017 · 9 296 Inlägg

Den hade väl stått ganska länge och kanske kan dega ihop lite då. Tips är en rejäl service inkl stift då den egentligen inte ska ha några problem att snurra igång även om den stått länge.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang