Bästa o billigaste turboladdning för nybörjaren?

vukasinov
21 mars 2017 · 10 Inlägg

Tjena

Tog körkort för 1 år och kör rätt ofta med föräldrarnas kärra, eventuellt med vänner.
Tänkte skaffa mig min egen bil som jag planerar på att turboladda, men kan tyvärr inte speciellt mycket när det gäller motormeck. Jag kan det mest grundläggande samt hur en turbo fungerar.

Så vad krävs och hur mycket kan prislappen landa på? För mig spelar det inte roll vilken bil det är
(ge mig förslag), så länge den producerar minst 300-400 hästar blir jag glad. Behöver jag läsa på om motorer mer? Och den största frågan är just om det ens är lagligt, besiktning o skatt osv.

Tack på förhand!

mr_green
21 mars 2017 · 847 Inlägg

Varför inte köpa en med turbo direkt? Vad har du för budget? Finns ju en del bilar som ganska lätt kommer upp i 300hk med ny mjukvara.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
ehedman
21 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det absolut lättaste utgångsobjektet torde vara en gammal Volvo 7/940 turbo.
Här finns det en bra trim-guide.

Senast redigerat av ehedman (21 mars 2017)

Lommen
22 mars 2017 · 273 Inlägg

Jag skulle absolut rekommendera att du köper en bil som redan har turbo.. Nåt som är enkelt att skruva med så du kan lära dig mer och mer, Volvo 740/940 Turbo anser jag vara det bästa alternativet, trimvänligt är det åxå..

Lycka till..

simlar
22 mars 2017 · 5 516 Inlägg

Inte lagligt att turbokonvertera om du ej registrerar bilen med det, vilket kräver mycket ombyggnation att registrera en turbokonverterad motor då man måste gå på ombyggt fordon via SFRO.

Går ej att besikta med turbokonvertering så turbon måste isf skruvas bort inför varje besiktning.

Räkna med runt 10000kr för att turbokonvertera en bil om det ska göras seriöst. Sen om du ska regga så måste du gå på ombyggt fordon med e85 som drivmedel pga avgaskrav och för att klara av kraven för ombyggt fordon och reggningar så räkna med närmare 100k + mycket tid i garaget.

Så nej jag rekommenderar inte att turbokonvertera då du skriver själv att du knappt har några kunskaper om själva bilmekandet.
Alltid enklare att köpa en bil som har turbo original och trimma den med lite smågrejjer för att nå måleffekten.
T.ex till 740/940 Turbo finns det klassiska 300hk receptet som består av 19T-turbo, 3" lmm, gröna r-spridare och chip.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
vukasinov
23 mars 2017 · 10 Inlägg

Hej igen, tack för alla era svar. Lutar sig åt att jag köper en billig turbobil o trimmar den. Frågan är bara om grenrören bör bytas? Jag läste lite av den guiden ehedman länkade och jag tror jag får köra med Steg 1 eller 2.

mr_green
23 mars 2017 · 847 Inlägg

vukasinov skrev:
Hej igen, tack för alla era svar. Lutar sig åt att jag köper en billig turbobil o trimmar den. Frågan är bara om grenrören bör bytas? Jag läste lite av den guiden ehedman länkade och jag tror jag får köra med Steg 1 eller 2.

Det e nog downpipen du menar. Då brukar det vara steg3. Chip, avgas med 3"downpipe o racekat, luftfilter.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
amazinjoey
23 mars 2017 · 1 138 Inlägg

Saab 9000 brukar man kunna få upp till 300hk för under 15k-20k

rcy
23 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Ska du över 300 häst billigt så är nog en Saab svårslaget.
Folk i princip skänker bort 9-5'or på blocket, lite större spridare, avgas och rätt mjukvara så är du över 300 häst utan problem.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
ehedman
23 mars 2017 · 1 966 Inlägg

rcy skrev:
Ska du över 300 häst billigt så är nog en Saab svårslaget.
Folk i princip skänker bort 9-5'or på blocket, lite större spridare, avgas och rätt mjukvara så är du över 300 häst utan problem.

Om jag har fattat det rätt vill TS lära sig trimma en bil. Det gör man inte genom att köpa en 9-5 Aero, beställer ett "steg 3"-chip och köper en downpipe för 7000 kr.
https://cdn.meme.am/cache/instances/folder881/54202881.jpg

Jag vidhåller att om man vill LÄRA SIG trimma en bil så börjar man lämpligen med en gammal Volvo turbo.

amazinjoey
23 mars 2017 · 1 138 Inlägg

ehedman skrev:

rcy skrev:
Ska du över 300 häst billigt så är nog en Saab svårslaget.
Folk i princip skänker bort 9-5'or på blocket, lite större spridare, avgas och rätt mjukvara så är du över 300 häst utan problem.

Om jag har fattat det rätt vill TS lära sig trimma en bil. Det gör man inte genom att köpa en 9-5 Aero, beställer ett "steg 3"-chip och köper en downpipe för 7000 kr.
https://cdn.meme.am/cache/instances/fol … 202881.jpg

Jag vidhåller att om man vill LÄRA SIG trimma en bil så börjar man lämpligen med en gammal Volvo turbo.

Skojar du med mig eller ?  Saab är nog bästa platformen för att lära sig trimma! Delarna är lätta att hitta och byta , Det finns hur många guider som helst hur man skall göra för att trimma bilen och då talar jag om ECU programmeringen och hur de fungerar...


trionictuning.com  <--- Allt gällande ECUn och värderna man skall ha , guider på modifikationer och vad som krävs för de olika stegen...

Senast redigerat av amazinjoey (23 mars 2017)

rcy
23 mars 2017 · 1 705 Inlägg

ehedman skrev:

rcy skrev:
Ska du över 300 häst billigt så är nog en Saab svårslaget.
Folk i princip skänker bort 9-5'or på blocket, lite större spridare, avgas och rätt mjukvara så är du över 300 häst utan problem.

Om jag har fattat det rätt vill TS lära sig trimma en bil. Det gör man inte genom att köpa en 9-5 Aero, beställer ett "steg 3"-chip och köper en downpipe för 7000 kr.
https://cdn.meme.am/cache/instances/fol … 202881.jpg

Jag vidhåller att om man vill LÄRA SIG trimma en bil så börjar man lämpligen med en gammal Volvo turbo.

Då får du nog ta och läsa på lite. Till Saab beställer man inte några chip, till skillnad från Volvo så har faktiskt Saab ett rätt avancerat och modernt styrsystem så man byter aldrig något chip överhuvudtaget utan man modifierar mjukvaran.

Saab's Trionic-system är i princip open-source. Vem som helst kan ladda ner lämpligt Trionic Suite och ge sig in i varenda variabel i styrsystemet. Visa mig något annat styrsystem som är ens i närheten av lika öppet och väldokumenterat som just Trionic, förutom då svindyra eftermarknadssprut?

Vill man *verkligen* förstå hur en turbobil fungerar och inte bara bulta dit en större turbo och löda i ett chip, då är det Saab som gäller. Slå på OpenSID och du har direkt tillgång till hundratals variabler och mätvärden i styrsystemet vilket ger dig total koll på vad som händer i motorn. Det spöar en Biltema laddtrycksmätare i a-stolpen med hästlängder, tro det eller ej. wink

granadadr
23 mars 2017 · 7 270 Inlägg

simlar skrev:
Inte lagligt att turbokonvertera om du ej registrerar bilen med det, vilket kräver mycket ombyggnation att registrera en turbokonverterad motor då man måste gå på ombyggt fordon via SFRO.

Går ej att besikta med turbokonvertering så turbon måste isf skruvas bort inför varje besiktning.

Räkna med runt 10000kr för att turbokonvertera en bil om det ska göras seriöst. Sen om du ska regga så måste du gå på ombyggt fordon med e85 som drivmedel pga avgaskrav och för att klara av kraven för ombyggt fordon och reggningar så räkna med närmare 100k + mycket tid i garaget.

Så nej jag rekommenderar inte att turbokonvertera då du skriver själv att du knappt har några kunskaper om själva bilmekandet.
Alltid enklare att köpa en bil som har turbo original och trimma den med lite smågrejjer för att nå måleffekten.
T.ex till 740/940 Turbo finns det klassiska 300hk receptet som består av 19T-turbo, 3" lmm, gröna r-spridare och chip.

nja inte kostar det 100 000 att bygga en turbobil wink
men räkna med 20-30 000 iaf å då är den billig,,

min taunus å granada är reggade med turbomotor,, och dem kostade INTE 100 000 att bygga wink

men om man ej kan skruva tycker jag man ska köpa en vanlig motorstark bil först,, å lära sig efter vägen,, SEN kan man bygga/köpa en turbobil,, smile  finns många fina bmw osv som är trevliga,,

ehedman
24 mars 2017 · 1 966 Inlägg

amazinjoey skrev:
Skojar du med mig eller ?  Saab är nog bästa platformen för att lära sig trimma! Delarna är lätta att hitta och byta , Det finns hur många guider som helst hur man skall göra för att trimma bilen och då talar jag om ECU programmeringen och hur de fungerar...


trionictuning.com  <--- Allt gällande ECUn och värderna man skall ha , guider på modifikationer och vad som krävs för de olika stegen...

rcy skrev:
Då får du nog ta och läsa på lite. Till Saab beställer man inte några chip, till skillnad från Volvo så har faktiskt Saab ett rätt avancerat och modernt styrsystem så man byter aldrig något chip överhuvudtaget utan man modifierar mjukvaran.

Saab's Trionic-system är i princip open-source. Vem som helst kan ladda ner lämpligt Trionic Suite och ge sig in i varenda variabel i styrsystemet. Visa mig något annat styrsystem som är ens i närheten av lika öppet och väldokumenterat som just Trionic, förutom då svindyra eftermarknadssprut?

Vill man *verkligen* förstå hur en turbobil fungerar och inte bara bulta dit en större turbo och löda i ett chip, då är det Saab som gäller. Slå på OpenSID och du har direkt tillgång till hundratals variabler och mätvärden i styrsystemet vilket ger dig total koll på vad som händer i motorn. Det spöar en Biltema laddtrycksmätare i a-stolpen med hästlängder, tro det eller ej. wink

Ja, pojkar... Om man vill bli duktig på att programmera flygplan ska man satsa på att trimma Saab. Förlåt om ni blev kränkta, som sagt är det MIN åsikt.

amazinjoey
24 mars 2017 · 1 138 Inlägg

ehedman skrev:

amazinjoey skrev:
Skojar du med mig eller ?  Saab är nog bästa platformen för att lära sig trimma! Delarna är lätta att hitta och byta , Det finns hur många guider som helst hur man skall göra för att trimma bilen och då talar jag om ECU programmeringen och hur de fungerar...


trionictuning.com  <--- Allt gällande ECUn och värderna man skall ha , guider på modifikationer och vad som krävs för de olika stegen...

rcy skrev:
Då får du nog ta och läsa på lite. Till Saab beställer man inte några chip, till skillnad från Volvo så har faktiskt Saab ett rätt avancerat och modernt styrsystem så man byter aldrig något chip överhuvudtaget utan man modifierar mjukvaran.

Saab's Trionic-system är i princip open-source. Vem som helst kan ladda ner lämpligt Trionic Suite och ge sig in i varenda variabel i styrsystemet. Visa mig något annat styrsystem som är ens i närheten av lika öppet och väldokumenterat som just Trionic, förutom då svindyra eftermarknadssprut?

Vill man *verkligen* förstå hur en turbobil fungerar och inte bara bulta dit en större turbo och löda i ett chip, då är det Saab som gäller. Slå på OpenSID och du har direkt tillgång till hundratals variabler och mätvärden i styrsystemet vilket ger dig total koll på vad som händer i motorn. Det spöar en Biltema laddtrycksmätare i a-stolpen med hästlängder, tro det eller ej. wink

Ja, pojkar... Om man vill bli duktig på att programmera flygplan ska man satsa på att trimma Saab. Förlåt om ni blev kränkta, som sagt är det MIN åsikt.

Vi blev inte kränkta , vi vill bara informera att DIN åsikt är fel!Bara för att du har en åsikt betyder de inte att den är rätt...
Vill man bli duktig på trimma bilar i allmänhet så är det denna rutten man tar , den är enklast och har mest information om hur man gör. Sen kan flytta över sig till andra bilar...Eller som kan man ta din latmask metod och köpa ett chip som nån annan ha lagt ner tid att programmera och betala några fina tusenlappar istället för att göra de själv och lära sig som OP ville

Brådhis * Voff voff *
24 mars 2017 · 10 245 Inlägg

Fast se´n kan ju "lära sig trimma" även betyda porta topp, byta kam, byta stakar och så vidare... Fast det kanske är jag som är gammaldags då...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amazinjoey
24 mars 2017 · 1 138 Inlägg

Brådhis skrev:
Fast se´n kan ju "lära sig trimma" även betyda porta topp, byta kam, byta stakar och så vidare... Fast det kanske är jag som är gammaldags då...?

//Brådhis

Det är ju när man vill gå över steg 3 smile

Brådhis * Voff voff *
24 mars 2017 · 10 245 Inlägg

amazinjoey skrev:

Brådhis skrev:
Fast se´n kan ju "lära sig trimma" även betyda porta topp, byta kam, byta stakar och så vidare... Fast det kanske är jag som är gammaldags då...?

//Brådhis

Det är ju när man vill gå över steg 3 smile

Nåja... wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (24 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
24 mars 2017 ·

Brådhis skrev:
Fast se´n kan ju "lära sig trimma" även betyda porta topp, byta kam, byta stakar och så vidare... Fast det kanske är jag som är gammaldags då...?

//Brådhis

Det är min uppfattning av att trimma, att byta bla uppräknade saker, inte enbart fjanta runt med en laptop och flasha mjukvaran. Men jag är å andra sidan en stofil i sammanhanget.

ehedman
24 mars 2017 · 1 966 Inlägg

amazinjoey skrev:
Vi blev inte kränkta , vi vill bara informera att DIN åsikt är fel!Bara för att du har en åsikt betyder de inte att den är rätt...
Vill man bli duktig på trimma bilar i allmänhet så är det denna rutten man tar , den är enklast och har mest information om hur man gör. Sen kan flytta över sig till andra bilar...Eller som kan man ta din latmask metod och köpa ett chip som nån annan ha lagt ner tid att programmera och betala några fina tusenlappar istället för att göra de själv och lära sig som OP ville

Fast en åsikt är - just det, en åsikt - sällan faktabaserad.

Ja, chip var kanske fel ordval, menar du att du skriver dina egna program? Är det vad trimning innebär för dig?

När man vill trimma en bil bör man börja med att se till att man har en schyst motor för att få en bra grund, sen kan man gå in på mjukvara. Men det är som sagt min åsikt, om du tycker att den är fel så får du tycka det.

Senast redigerat av ehedman (24 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang