Kan man lita på sin märkesverkstad? Hur hade ni gjort? mk5 gti

simonlanden
23 mars 2017 · 10 Inlägg

tjenare allihop!

Lite lång historia men jäklarns intressant tycker jag!
Lämna in bilen till min märkesverkstad och hade en koll på den (lät lite om hjulet men försvann i tid till besöket), efter ca 2 dagar får jag prognosen att båda hjullager bak är slut, bromsar runt om samt belägg slut, ena fjädern hade gått av bak (då vill dem byta båda bak) samt något med framhjulet som jag inte kommer ihåg.

Totalt skulle det gå på över 20000kr att laga allt plus avgiften för lånebilen, men kom på att jag beställt coilovers till bilen så när dem bytte så sa jag till dem att behålla fjädrarna på.
Hämtar ut bilen och kände ingen skillnad på den (dock hade jag fått ett dörruppslag), ca 5 dagar senare sätter jag på coilovers runt om hela bilen en kväll hos toyota där min polare jobbar, och han ser att det inte är någon skada på varken av fjädrarna bak!!

åker upp med fjädrarna till dem dagen efter så dem får kolla på dem igen och då säger dem att dem inte är trasiga??! men dörruppslaget kunde dem lägga 1000kr till "hjälp" att fixa?
hur ska man veta att allt annat var trasigt, vart är tilliten till sin verkstad?

Vad anser ni om detta och hur hade ni gått tillväga? (inte första gången jag hört skumma saker om denna verkstad men tänker inte nämna dem vid namn, inte än iaf förens allt är utrett)

tack för svar...
(dörrupslaget är på höger sida)

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201517/201517-48e5825f50ada5d586383c5de11cf5cb.jpg

BMW 328 "e36" (1997)
Subaru Legacy "3.0r Spec. B" (2005)
jaka54
23 mars 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Snälla! De inte dem. Blir lite svårt att läsa när du inte kan skilja på de och dem.
-Nu var jag petig!

Om inte dörruppslaget fanns där tidigare så påtala att det inte fanns där och att de är skylldiga att fixat...gratis!

När det gäller trasiga fjädrar så är det likadant där att då får du säga att bägge fjädrarna var hela innan du lämnade in bilen, för jag antar att du kollade fjädrarna innan du bad dem byta!?
Sen om man kan lite på dem eller ej är svårt att avgöra, men är det en större firma så borde de vara seriösa och inte försöka lura folk.

Men som vanligt gäller att ska man få någonting fixat ordenligt så ska man göra det själv! Då vet man att det blir bra gjort.

simlar
23 mars 2017 · 5 524 Inlägg

Lät ju inte alls som någon pålitligt verkstad som dömer ut fjädrar på bilen som inte är trasiga.

Skulle personligen själv inte lita på den verkstaden, speciellt inte när dom enligt TS även har tveksamt rykte om sig.
När dom dömer ut saker som inte är trasiga gör dom då ens jobben dom tar betalt för?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
amazinjoey
23 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Sen 20K för att fixa allt det där känns som ett jädrans överpris...

simonlanden
23 mars 2017 · 10 Inlägg

Sorry för grammatiken, skrev lite hastigt i telefonen,
Hur som helst ska han försöka fixa dörren men ifall de inte kan göra det utan att behöva lacka om och ha sig så skulle det gå på självrisk, vilket jag aldrig kommer gå med på, hur mycket de än ojjar och har sig! man måste ju stå upp för sig själv ibland va?

Senast redigerat av simonlanden (23 mars 2017)

BMW 328 "e36" (1997)
Subaru Legacy "3.0r Spec. B" (2005)
IceEyes Varningar: För många..
23 mars 2017 · 2 552 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Snälla! De inte dem. Blir lite svårt att läsa när du inte kan skilja på de och dem.
-Nu var jag petig!

Om inte dörruppslaget fanns där tidigare så påtala att det inte fanns där och att de är skylldiga att fixat...gratis!

När det gäller trasiga fjädrar så är det likadant där att då får du säga att bägge fjädrarna var hela innan du lämnade in bilen, för jag antar att du kollade fjädrarna innan du bad dem byta!?
Sen om man kan lite på dem eller ej är svårt att avgöra, men är det en större firma så borde de vara seriösa och inte försöka lura folk.

Men som vanligt gäller att ska man få någonting fixat ordenligt så ska man göra det själv! Då vet man att det blir bra gjort.

Hej!
Snälla! Skyldiga, inte skylldiga. Blir lite svårt att läsa när du inte kan skilja på "skyldiga" och "skylldiga".
-Nu var jag petig!

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2017 · 13 734 Inlägg

Derför man mekar själv så slipper man att bli rövkn*llad av märkesverkstäderna. 

dom ger nerslag på allt för att dom tjänar pengar på det. 
sen om det är fel eller inte spelar ingen roll.
hoppas du inte betalade mycket för lagrena och skivor det är ju delar för kanske 2-3K tar inte lång tid att byta smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
24 mars 2017 · 4 020 Inlägg

I annat fall låt bilbesiktningen döma, reparera sedan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zemet
24 mars 2017 · 4 036 Inlägg

IceEyes skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Snälla! De inte dem. Blir lite svårt att läsa när du inte kan skilja på de och dem.
-Nu var jag petig!

Om inte dörruppslaget fanns där tidigare så påtala att det inte fanns där och att de är skylldiga att fixat...gratis!

När det gäller trasiga fjädrar så är det likadant där att då får du säga att bägge fjädrarna var hela innan du lämnade in bilen, för jag antar att du kollade fjädrarna innan du bad dem byta!?
Sen om man kan lite på dem eller ej är svårt att avgöra, men är det en större firma så borde de vara seriösa och inte försöka lura folk.

Men som vanligt gäller att ska man få någonting fixat ordenligt så ska man göra det själv! Då vet man att det blir bra gjort.

Hej!
Snälla! Skyldiga, inte skylldiga. Blir lite svårt att läsa när du inte kan skilja på "skyldiga" och "skylldiga".
-Nu var jag petig!

Hahaha tack för ett gott skratt:D

jaka54 har rätt dock, blir jobbigt att läsa dåligt skrivna inlägg.

Senast redigerat av zemet (24 mars 2017)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2017 · 17 466 Inlägg

Märkesverkstad? VAG?
Case closed.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 mars 2017 · 4 917 Inlägg

Som sagts många gånger förut..
Man kan inte lita på någon,  bara sig själv, så därför gör jag all service och rep. så det blir ordentligt gjort..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2017 · 17 466 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Som sagts många gånger förut..
Man kan inte lita på någon,  bara sig själv, så därför gör jag all service och rep. så det blir ordentligt gjort..

Tyvärr har du en poäng där. Sorgligt men sant. Själva har vi dock hittat en verkstad som faktiskt gör det som de ska göra. Ingen märkes vilket passar bra då vi har många olika märken av bilar. De drar sig inte för att serva en Prius eller en AMG SL BS.

Sådana håller man i!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2017 · 26 136 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Som sagts många gånger förut..
Man kan inte lita på någon,  bara sig själv, så därför gör jag all service och rep. så det blir ordentligt gjort..

Hur gör de som inte har kunskaperna och inte kan vända sig till en verkstad i så fall..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
it_mutt Avstängd
24 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Mack skrev:

bowlinggreppet skrev:
Som sagts många gånger förut..
Man kan inte lita på någon,  bara sig själv, så därför gör jag all service och rep. så det blir ordentligt gjort..

Hur gör de som inte har kunskaperna och inte kan vända sig till en verkstad i så fall..?

De får tydligen använda apostlahästarna...för alltid.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
THEBADGUY Gorgilus addictus
25 mars 2017 · 4 736 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Märkesverkstad? VAG?
Case closed.

Jag har då aldrig haft något problem med min lokala VAG märkesverkstad.
Har snarare fått bättre service där än på något annat ställe.

Var förövrigt en av anledningarna till att jag köpte VAG igen.

Senast redigerat av THEBADGUY (25 mars 2017)

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
xXSammy
25 mars 2017 · 6 569 Inlägg

Growe skrev:
Derför man mekar själv så slipper man att bli rövkn*llad av märkesverkstäderna. 

dom ger nerslag på allt för att dom tjänar pengar på det. 
sen om det är fel eller inte spelar ingen roll.
hoppas du inte betalade mycket för lagrena och skivor det är ju delar för kanske 2-3K tar inte lång tid att byta smile

självklart är det så

alla som jobbar på märkesverkstäder måste skriva på en ed om att de alltid ska ljuga och lura kunder så de tjänar massor med pengar. får inte bli auktoriserade utan att berätta för tillverkaren hur mycket som ska ljuga och ha en nollvision på ärlighet

mhhm
jo
-host-
aa

Senast redigerat av xXSammy (25 mars 2017)

De/Dem
MickeEng
25 mars 2017 · 479 Inlägg

Kan säga att förtroendet för märkesverkstaden är i stan är förverkat. Min dotter med sambo har en Skoda Fabia, när dom var ute och åkte så tändes motorlampan. Ringde verkstaden som sa att kom ned med bilen ska vi titta på den.  Efter att ha tittat på bilen och tagit ut felkoder så bytes en mangnetventil och avgasåtervinningsventilen rengjordes kostade 1800:-. Bilen hämtades och dom körde hemåt kom precis hem till parkering så tändes motorlampan igen. Ringde upp verkstaden som sa, kom ner med bilen så ska vi titta på den igen, sagt och gjort dom åkte ner med bilen nya felkoder togs ut. Visade sig då att det var avgasåtervinningsventilen och spjällhuset som var orsaken skulle kosta med alla packningar, muttrar och clips 9800:- att laga. Sa då till min dotter att ringa runt till andra verkstäder och kolla för jag tyckte det var något som inte kändes rätt. Fick napp på en mindre verkstad  som tittade på bilen och verkligen gick igenom allt och det visade sig att det var mappsensorn som var felet kostade 1700:- att fixa.
Nu har dom kört med bilen i över en vecka och fungerar utan problem och den besiktades nu i vecka U.A. Min dotter ringde upp märkesverkstaden och fråga vad dom hade att säga och vilken kompetens deras mekaniker har och att dom kände sig lurade, hon fick inte något direkt svar "utan det var vad vi kom fram till" så man undrar ju vad som hänt om dom lämnat in bilen och betalat 9800:- mycket pengar för 2st som studerar.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
Muttley
25 mars 2017 ·

MickeEng skrev:
Kan säga att förtroendet för märkesverkstaden är i stan är förverkat. Min dotter med sambo har en Skoda Fabia, när dom var ute och åkte så tändes motorlampan. Ringde verkstaden som sa att kom ned med bilen ska vi titta på den.  Efter att ha tittat på bilen och tagit ut felkoder så bytes en mangnetventil och avgasåtervinningsventilen rengjordes kostade 1800:-. Bilen hämtades och dom körde hemåt kom precis hem till parkering så tändes motorlampan igen. Ringde upp verkstaden som sa, kom ner med bilen så ska vi titta på den igen, sagt och gjort dom åkte ner med bilen nya felkoder togs ut. Visade sig då att det var avgasåtervinningsventilen och spjällhuset som var orsaken skulle kosta med alla packningar, muttrar och clips 9800:- att laga. Sa då till min dotter att ringa runt till andra verkstäder och kolla för jag tyckte det var något som inte kändes rätt. Fick napp på en mindre verkstad  som tittade på bilen och verkligen gick igenom allt och det visade sig att det var mappsensorn som var felet kostade 1700:- att fixa.
Nu har dom kört med bilen i över en vecka och fungerar utan problem och den besiktades nu i vecka U.A. Min dotter ringde upp märkesverkstaden och fråga vad dom hade att säga och vilken kompetens deras mekaniker har och att dom kände sig lurade, hon fick inte något direkt svar "utan det var vad vi kom fram till" så man undrar ju vad som hänt om dom lämnat in bilen och betalat 9800:- mycket pengar för 2st som studerar.

Inte helt ovanligt att märkesverkstäder gör fel.  Jag har ett par exempel.

Vw gjorde massor av fel, de ville bland annat inte åberopa garanti när motor och växellåda var slut på passat, de ville alltså dryga ut tiden till efter garantin var slut.

Volvo har bytt växellåda på v70 automat,   den rullade exakt 2 mil så pissa all olja ut, sprillans ny.

Volvo igen kunde inte felsöka en v70 -00 om varför den bara stannade helt plötsligt när tanken var en fjärdedel full.  De fick vi själva öppna upp tanken och finna att de fanns för mycket skit i den. 

Volvo en gång till, skulle bara byta hjullager på min bil. Men de ringer av någon anledning till min mor och frågar om de ska byta belägg med till en kostnad på runt 7-800.   Hon kunde inte svara på det.  Så de gjorde de likväl ändå.   Jag vägrade att betala arbetskostnaden.

Men likväl så har även icke märkesverkstäder gjort massa blundrar.
Jag lämnar iväg när jag tycker jobbet är för tråkigt smile

jaka54
25 mars 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om man inte "kan" meka (men har plats) så varför inte börja att pröva sig sig fram, det är ju inte "rocket science" direkt,  det är ju så vi har lärt oss.

Utmarks-Loke
25 mars 2017 · 5 833 Inlägg

"bromsar runt om samt belägg slut", vad innebär det i praktiken, vad var det egentligen som var slut om det inte bara var beläggen? Skulle inte förvåna mig om de byter tex. skivorna trots att det är massor med gods kvar

Senast redigerat av Svarte_Orm (25 mars 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang