Misstänkt motorras Renault Scenic

Hiphoppucko
25 mars 2017 · 72 Inlägg

Hejsan, ny här på garaget! Men iallafall, köpte mig en Renault Scenic 01 RTM501 som gått 31k mil, kamrem bytt 12k mil, alltså har den gått för tok på långt på den gamla.

Det började med att jag skulle köra in den i garaget för att laga bagageknappen, och i uppfarten när jag gasade till, ca 2k rpm, small det till och den lät som en diesel. Tänkte inte så mycket mer på det och körde sedan ut den ur garaget, det fanns ingen tomgång men det gick om man höll lite gas. Nu startar den inte alls och det låter inte alls bra när man drar startmotorn, känns som nånting "saknas", misstänker att kamremmen kuggat över?

Har absolut ingen brådska med bilen, men vore kul att få i ordning den och besikta.

Vad är enklast? Tänker absolut inte lämna in den, men ska jag byta topp, renovera toppen eller byta motor helt och hållet?

För en motor på skroten ligger runt 4,5k, medans en topp ligger på runt 3k. Vad kostar det att renovera en topp tro?

Eller kan det räcka med att byta kamrem och nolla motorn?

Tack så hemskt mycket på förhand!

verktygsfynd Avstängd
25 mars 2017 · 3 Inlägg

Har inte så mycket att säga om dina fel. Det stora felet beror nog på att du köpt en gammal fransk bil. Jag har själv ägt en Megane -05 och stora krävande fel slutar inte att dyka upp. Men nu verkar du ju vara en Handyman som gillar att skruva och drar dig inte för att byta motor. Hoppas att du köpt bilen i utbildningssyfte för att senare öppna egen verkstad. Har du en bil-verkstad med kunskap om franska bilar så kommer du bli rik.

Lycka till !!!
Micke
www.verktygsfynd.se

spillolja
25 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Om nu remmen kuggat så börja med att lyfta på "mössan"

mister-auto, autopartsmarket, bildelaronline24 har delarna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
25 mars 2017 · 2 333 Inlägg

Nolla veven och kolla om remmen har kuggat.
Kolla även kompressionen och felkoder om du har tillgång till såna verktyg.

Up the RA
Hiphoppucko
25 mars 2017 · 72 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nolla veven och kolla om remmen har kuggat.
Kolla även kompressionen och felkoder om du har tillgång till såna verktyg.

Får ta och kolla remmen, samt nolla den. Felkoder får jag inte ut några mer än katalysatorn, får ta och kolla kompet också då.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2017 · 17 380 Inlägg

Hiphoppucko skrev:
Hejsan, ny här på garaget! Men iallafall, köpte mig en Renault Scenic 01 RTM501 som gått 31k mil, kamrem bytt 12k mil, alltså har den gått för tok på långt på den gamla.

Det började med att jag skulle köra in den i garaget för att laga bagageknappen, och i uppfarten när jag gasade till, ca 2k rpm, small det till och den lät som en diesel. Tänkte inte så mycket mer på det och körde sedan ut den ur garaget, det fanns ingen tomgång men det gick om man höll lite gas. Nu startar den inte alls och det låter inte alls bra när man drar startmotorn, känns som nånting "saknas", misstänker att kamremmen kuggat över?

Har absolut ingen brådska med bilen, men vore kul att få i ordning den och besikta.

Vad är enklast? Tänker absolut inte lämna in den, men ska jag byta topp, renovera toppen eller byta motor helt och hållet?

För en motor på skroten ligger runt 4,5k, medans en topp ligger på runt 3k. Vad kostar det att renovera en topp tro?

Eller kan det räcka med att byta kamrem och nolla motorn?

Tack så hemskt mycket på förhand!

Motorbyte bör undvikas. Startspärren är mycket nitiskt på dessa bilar. Eftersom bilen gick men lät som en diesel så kolla upp om remmen kuggat. Hade den gått av hade du märkt det genom att det oftast slår brutalt stopp i maskin.

Har du möjlighet att köpa en till? En som är skatt & bes får man ju för 7000:- så kan du ha den gamla som reservdelsbil. Eller plocka av godiset på den och skrota sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
25 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Har du möjlighet att köpa en till? En som är skatt & bes får man ju för 7000:- så kan du ha den gamla som reservdelsbil. Eller plocka av godiset på den och skrota sen.

Och köpa ett nytt bekymmer  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2017 · 17 380 Inlägg

spillolja skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Har du möjlighet att köpa en till? En som är skatt & bes får man ju för 7000:- så kan du ha den gamla som reservdelsbil. Eller plocka av godiset på den och skrota sen.

Och köpa ett nytt bekymmer  smile

Jo, orkade inte kommentera den saken. Men kan ju tillägga att sista förbrukningsdag på dessa praktiska men något strulade slädar är runt 32000 mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
25 mars 2017 · 4 014 Inlägg

Här är en 03:a till salu för 3000:- som behöver lite mek och omvårdnad
https://www.blocket.se/sodermanland/Ren … 22&w=3
känns extremt prisvärd,  huuu det kliar i fingarna  men man kan ju inte köpa allt sad

Senast redigerat av spillolja (25 mars 2017)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hiphoppucko
25 mars 2017 · 72 Inlägg

Skulle gärna vilja behålla min haha, har den just nu bara som projekt till sonen som han håller på med, men får ta och byta rem samt nolla motorn till att börja med, sen får jag ta problemen som dom kommer haha, det är drivknutar på båda sidorna också, haha.

spillolja
25 mars 2017 · 4 014 Inlägg

OM knutarna är friska så kan man köpa ett sådant kitt:
http://www.ebay.co.uk/itm/170830732378
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hiphoppucko
25 mars 2017 · 72 Inlägg

spillolja skrev:
OM knutarna är friska så kan man köpa ett sådant kitt:
http://www.ebay.co.uk/itm/170830732378
smile

Knutarna är skrot tyvärr:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang