Lagat avgassystem, nedslag på bes

Stahre87
24 mars 2017 · 346 Inlägg

Har en avensis 1998 där tidigare ägare lämnat in för lagning av avgassystemet. Det började läcka lite så bättrade på med en ny rörklämma o massa avgaspasta. Men tydligen inte helt tättdå lambda värdena va lite höga.
Tidigare lagning är på färre röret, efter grenrör o innan kat. Kapat röret på två ställen o satt dit skarvbit med klämmor. Tänkte för att spara pengar göra en ny lagning påsamma vis men har ej gjort det förut så generella tips är välkomna.
Kapar man med rondell eller tiger säkrast? Tätar jag med mer än bara klämmor, antar det?

I värsta fall lämnar jag in den i får det gjort.
Nytt halvsystem är värt halva bilen så det går inte

caromania Forummoderator
25 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Stahre87 skrev:
Har en avensis 1998 där tidigare ägare lämnat in för lagning av avgassystemet. Det började läcka lite så bättrade på med en ny rörklämma o massa avgaspasta. Men tydligen inte helt tättdå lambda värdena va lite höga.
Tidigare lagning är på färre röret, efter grenrör o innan kat. Kapat röret på två ställen o satt dit skarvbit med klämmor. Tänkte för att spara pengar göra en ny lagning påsamma vis men har ej gjort det förut så generella tips är välkomna.
Kapar man med rondell eller tiger säkrast? Tätar jag med mer än bara klämmor, antar det?

I värsta fall lämnar jag in den i får det gjort.
Nytt halvsystem är värt halva bilen så det går inte

Bilprovningen nöjer sig med att det är tätt som sagt.

Jag har en rörkap som jag köpte på Biltema eller liknande för någon hundring som har fem-sex "klor/skärhjul" som kapar runda rör oerhört effektivt och snabbt. Tigersåg är ju annars lättare än trissa, men du får ju ställa mothållet så du inte klipper upp golvet. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Hur gör man bäst sen när man kapat. Hur får man det så tätt det går mellan gamla röret och nya rördelen?

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Om det nya röret inte är slitsat så bör du göra det (med vinkelslip t ex) och sedan täta med avgaspasta och dra åt med rörklammer. Problemet när man slitsar röret själv är att det är svårt att få tätt längst ut i slitsen. Röret bör passa med näst intill sugpassning. Om det nya röret är av samma dimension så finns dubbelmuffar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ehedman
27 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Skippa muffen, svetsa istället. Ja, om du vill ha det tätt alltså.

Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Har ingen svets, och svetsa mot det gamla rostiga röret vet jag inte ens om det går? Förstår att det skulle vara den bästa lösningen.
Skulle kosta ca 2400kr att lämna in skiten. Utan(!) Svets då

Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Är en slitsad stegmuff att föredra eller ska man köra flexrör?http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassystem-Universal/FLEXROR-UNIVERSAL-48-51-54-MM-2000030747/

Bäst är ju att plocka ner skiten o göra allt klart på arbetsbänken, men tätar man med pastan har den en förmåga att spricka när man ska bryta o böka dit allt under bilen igen

Senast redigerat av Stahre87 (27 mars 2017)

ehedman
27 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Gå in på till exempel Skruvat och beställ den rörbit som du behöver. Total kostnad cirka 600 riksdaler.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 mars 2017 · 14 054 Inlägg

Stahre87 skrev:
Har ingen svets, och svetsa mot det gamla rostiga röret vet jag inte ens om det går? Förstår att det skulle vara den bästa lösningen.
Skulle kosta ca 2400kr att lämna in skiten. Utan(!) Svets då

Håller det inte att svetsa så kanske det inte håller för att dra klammor mot heller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Jag har som sagt ingen svets eller erfarenhet av att svetsa så det är tyvärr inget ​alternativ.
På skruvat finns det. Men som sagt det är samma bit som katalysator sitter på så det "röret" går på 2400kr.

Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Vettemannen skrev:

Stahre87 skrev:
Har ingen svets, och svetsa mot det gamla rostiga röret vet jag inte ens om det går? Förstår att det skulle vara den bästa lösningen.
Skulle kosta ca 2400kr att lämna in skiten. Utan(!) Svets då

Håller det inte att svetsa så kanske det inte håller för att dra klammor mot heller.

/Benny

Och klämmor är det lagat med förut, och jag drog en stumt precis så det håller

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Klart svets är bäst men tolkningen av inläggen är ju solklar.

Dubbelmuff är enklast. Kleta på rejält på röret, inte på dubbelmuffen, och sedan drar du ihop så gott det går. Kör motorn några minuter på tomgång, stäng av, så kommer värmen få kletet att stelna. Sedan bör det vara tätt nog för besiktning. Som sagt, besiktningen letar inte efter skönhetsfel, de vill bara se ett tätt system.

Edit: en sak jag vänder mig emot är det där med att en halvsats är halva bilens värde. Hur mycket skulle det kosta att skaffa en ny bil med samma status som din Avensis har nu? Bilens värde på blocket har ju inget att göra med värdet den har för dig som bil. Faktiskt. Att lägga 2-3000kr på en bil som är värd 5000 behöver inte alls vara fel, tvärtom.

Edit 2: ett billigt avgassystem kostar inte många kronor i England. Kolla på Ebay.co.uk. Du kommer säkert bli förvånad.

Senast redigerat av caromania (27 mars 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Jo men känns så omotiverat när man inte vet om bilen i övrigt håller ihop.
Iofs är den fin i övrigt o knappt inkörd med 15k mil o en tidigare ägare...
Det är väl mer att ekonomin styr lite här.
Sen tycker jag det är svårt att veta om det är helt rätt system man köper. Lår man tex in bilen reg nr o söker hos vissa utländska sidor får man fram flera olika system

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Har du en Avensis som gått 15.000 mil så kan jag tycka det är värt att laga den med riktiga delar. Skulle förvåna mig om den inte har en hel del mil kvar i sig. Däremot så är det absolut inga problem att klabba ihop med lösa rördelar/avgaspasta för att du inte har råd just nu. Jag har gjort så flera gånger, sedan när man väl har råd så löser man det. Tyvärr är det ju en del kostnader som medföljer att ha bilen, men lura inte dig själv genom att vara dumsnål.

Kolla upp vilken motor/årsmodell du har och jämför med ebay i England. Sedan är det ofta så att det är lite trixigt att få till det med eftermarknadssystem. De passar ibland "hjälpligt", men det var lika jävligt på 80talet när vi köpte delar till min Amazon eller farsans 240. Har du okej utrymme att arbeta på och är lite arg och stark så löser du det med våld och vaselin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Det är en 1,8/110hk årsm. 1998, sedan.
Motorn är en at221
Orkar någon hjälpa mig att söka har aldrig köpt via eBay!

Senast redigerat av Stahre87 (27 mars 2017)

spillolja
27 mars 2017 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

spillolja skrev:
http://www.ebay.co.uk/sch/Mufflers-Silencers/61485/i.html?_from=R40&_nkw=avensis

En riktig djungel detta...
Dom 4 första sidorna på den länken fanns det inget som såg rätt ut

spillolja
27 mars 2017 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Stahre87
27 mars 2017 · 346 Inlägg

Nope inget där heller big_smile

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Bilder i annonserna är ofta bara schematiska tecknade historier. Maila dem och fråga detaljer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang