Köpråd: Sportig premium för <300k (BMW/MB/AUDI)

Endid
23 mars 2017 · 130 Inlägg

Går i tankarna att köpa mig en roligare bil. Är väldigt kräsen och inser att det kommer ta tid att hitta rätt bil, men tills den dagen så skulle jag gladeligen mottaga tips erfarenheter och råd på vilken modell jag bör leta efter eller akta mig för.

Jag vill ha en funktionell bil som går att köra till och från jobbet,
Jag vill behöva vända mig om på parkeringen för att få en sista titt.
Jag vill att det ska dra på smilbandet när man gasar.
Jag vill helt enkelt ha en sportig premium bil med motor..

Bilar jag kollat på själv är;
Audi s4 b8
Audi s5
Bmw m135i f20
Bmw 335i/d e90/f30
Bmw 550i f10
(samtliga med M-sport och allt annat som kan tänkas självklart)

Pro's / Con's , andra alternativ, alla råd och tips är välkomna!

Audi S4 (2011)
Evildan
24 mars 2017 ·

Jag som alltid varit svag för Japanska bilar tipsar om Lexus IS F  (inte Prius som du snart får som förslag av ngt forumsnöt) som är en lite udda bil jämfört med dina tyska alternativ och den har givetvis all den höga kvalitet som Lexus skruvar ihop sina bilar med.

https://m.blocket.se/dalarna/Lexus_IS_F … 12&w=3

Provkör istället för att blint luta på tester för biljournalister och du behöver ingalunda vara överens gällande en bils egenskaper är ett generellt råd oavsett modell du slutligen blir mer lockad av.

Senast redigerat av Evildan (24 mars 2017)

Jokabsson
24 mars 2017 · 1 175 Inlägg

Någon som äger en Audi S5 kommer ju självklart tycka att den är det bästa alternativet pga egna preferenser och samma sak gäller BMW, MB, Lexus etc. I den prisklassen är det bara att välja och vraka och prova en jäkla massa alternativ. Jag tycker om BMW och lutar därför naturligt ditåt men vissa tycker att inredningen känns gammal i F10 och speciellt i E90. Dessutom kan de vara lite hårda i fjädringen (såvida man inte väljer 5-serien då).

Hade jag personligen haft 300k att lägga på en bil så hade jag nog fasen försökt hålla mig ett tag till för att  senare ha råd med en Porsche Panamera!

Som sagt också, lita inte på biljournalister, men läs/titta gärna på ett gäng recensioner för att se vad de anser är för- och nackdelar med bilen i fråga. Det kanske inte är lika stora nackdelar för dig smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
24 mars 2017 ·

MaseratI Quattroporte eller en sådan här?
https://m.blocket.se/eslov/Maserati_Gra … 12&w=3
Eller https://m.blocket.se/vastmanland/Jaguar … 12&w=3
Sportiga
Premium
Inte familjebilar med stor motor

Senast redigerat av Evildan (24 mars 2017)

zemet
24 mars 2017 · 4 035 Inlägg

Bra tips Evil, lite roligare att köra något lite mer speciellt än en familjebil med kjolpaket och stor motor:)

Vet inte om denna kvalar in som sportig men stor motor och lite mer annorlunda än en 5 serie:)
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_x6 … 15&w=3
Vill du ha suv och kan leva med utseendet så får man ju väldigt mycket bil för pengarna om man köper begagnad Cayenne:)

viccoA
24 mars 2017 · 3 109 Inlägg

Jaguar XJ senaste generationen hade jag satsat på. Ingen standardbil, bra med effekt och sticker ut ur mängden.

Diesel om man vill ha lägre förbrukning men den gör sig bäst med V8 bensin.


https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar … ml?ref=srp

Senast redigerat av viccoA (24 mars 2017)

amazinjoey
24 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Volvo S60 polestar , V60 polestar
Passat R36
Lexus IS F
Jaguar XJ

Måste inte vara tyskt för att vara premium

IceEyes Varningar: För många..
24 mars 2017 · 2 552 Inlägg

BMW känns lite tillförlitligare än VAG:s produkter så personligen hade jag valt någon av dessa.

Slänger in en joker i leken också, nämligen Toyota Prius som andas premium ut i fingerspetsarna och besitter kraft och körkänsla som får en Suchoj PAK FA att krypa tillbaka in i skamvrån.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
SportPilot Ubåtsingenjör
24 mars 2017 · 7 228 Inlägg

IceEyes skrev:
BMW känns lite tillförlitligare än VAG:s produkter så personligen hade jag valt någon av dessa.

Slänger in en joker i leken också, nämligen Toyota Prius som andas premium ut i fingerspetsarna och besitter kraft och körkänsla som får en Suchoj PAK FA att krypa tillbaka in i skamvrån.

Även Auris HSD är ett grymt alternativ !

Annars hade jag precis som dig kollat på BMW
Eller kanske Cadillac cts-v

Senast redigerat av CHEEVA (24 mars 2017)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes2 Avstängd
25 mars 2017 · 1 Inlägg

Auris är onekligen en behaglig kärra som attraherar de flesta.

CTS-V är däremot ett riktigt bra förslag. Kanske inte samma premiumkänsla som tyskarna, men rejält med pulver under huven och "bang 4 the buck smile

Senast redigerat av IceEyes2 (25 mars 2017)

trubbelturbo
25 mars 2017 · 1 457 Inlägg

Jag tänkte föreslå en viss bilmodell, men det är nog bäst att jag avstår wink

Nej men varför inte en AMG-merca, finns i alla storlekar med 4,5,6,8 eller 12 cylindrar, finns någon för alla smaker. Annars ett wildcard som redan föreslagits, Cadillac CTS-V. LS:en under huven mullrar riktigt fint!

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Endid
25 mars 2017 · 130 Inlägg

Evildan skrev:
MaseratI Quattroporte eller en sådan här?
https://m.blocket.se/eslov/Maserati_Gra … 12&w=3
Eller https://m.blocket.se/vastmanland/Jaguar … 12&w=3
Sportiga
Premium
Inte familjebilar med stor motor

Säkerligen roliga bilar men ska man äga och bruka och serva bilen (dailydriver) så känns ingen av dessa som något bra alternativ,
rätta mig om jag är fördomsfull när jag tror att de är dyra att underhålla för körning året runt i svenskt klimat?



amazinjoey skrev:
Volvo S60 polestar , V60 polestar
Passat R36
Lexus IS F
Jaguar XJ

Måste inte vara tyskt för att vara premium

Nej absolut inte, Passat är ju tyskt i fingerspetsen och räknas ju inte till premium heller så.
i min mening är varken volvo eller Passat i premium klassen och kan således räknas bort. Lexus är
definitivt något jag bör provköra men i okunskap, har lexus någon variant av bmw's "M" eller audi
s "S" modell? dvs både köregenskap och motor?




trubbelturbo skrev:
Jag tänkte föreslå en viss bilmodell, men det är nog bäst att jag avstår wink

Nej men varför inte en AMG-merca, finns i alla storlekar med 4,5,6,8 eller 12 cylindrar, finns någon för alla smaker.
Annars ett wildcard som redan föreslagits, Cadillac CTS-V. LS:en under huven mullrar riktigt fint!

AMG är fina bilar dessvärre så ligger prislappen långt över budget för att få en rimligt ny bil, en 2002 AMG E klass är inte riktigt vad jag
jagar efter, svårt det där att få både en rolig och ny bil till liten peng hehe wink






Ingen som har erfarenhet av S4 b8 (b8.5) eller 335i/d, eller någon som har haft bägge och kan komma med feedback?

Audi S4 (2011)
IceEyes3
26 mars 2017 · 1 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag tänkte föreslå en viss bilmodell, men det är nog bäst att jag avstår wink

Nej men varför inte en AMG-merca, finns i alla storlekar med 4,5,6,8 eller 12 cylindrar, finns någon för alla smaker. Annars ett wildcard som redan föreslagits, Cadillac CTS-V. LS:en under huven mullrar riktigt fint!

AMG är ett vasst alternativ, definitivt i samma liga som BMW, Audi och Toyota.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang