Hela bilen dunkar Audi A4 Quattro -00

Ainok
25 mars 2017 · 439 Inlägg

Djo skrev:
Bytt kardanen är det inte den så lär det vara något med koplingen.

Ja det lär ju vara dubbelmassesvänghjulet eller kardanen

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
25 mars 2017 · 439 Inlägg
Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Nya stiftgjorde ingen skillnad.
Körde även utan LMM en vända men det gjorde inte heller något

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Visade sig stt polarens felkodsökare var trasig! Jag köpte en ny på biltema.

Jag fick 00561 och 16500 på motorn

65535 på SRS

00287 och 00290 på ABS

65535 vill jag ta itu med snarast, men 00561 kanske är det som orsakar problemen jag har nu?

Senast redigerat av Ainok (26 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
it_mutt Avstängd
26 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Ainok skrev:
Visade sig stt polarens felkodsökare var trasig! Jag köpte en ny på biltema.

Jag fick 00561 och 16500 på motorn

65535 på SRS

00287 och 00290 på ABS

65535 vill jag ta itu med snarast, men 00561 kanske är det som orsakar problemen jag har nu?

00561 kan du då ha fått när du plockade luftmassemätaren (den är ofta, inte alltid,. relaterad till just den)
16500 är tempgivaren

00287 - ABS-givaren höger bak (G44)
00290 - ABS-givaren vänster bak (G46)

65535 är då kopplad till airbagsystemet. Det borde finnas någon mer felkod utöver det isf. Om det inte är som så att det är taskig strömförsörjning, eller accelerations sensorerna...vet inte riktigt vilken generation av airbagsystemet det var som det kunde ställa till det....7-8-9 något

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:

Ainok skrev:
Visade sig stt polarens felkodsökare var trasig! Jag köpte en ny på biltema.

Jag fick 00561 och 16500 på motorn

65535 på SRS

00287 och 00290 på ABS

65535 vill jag ta itu med snarast, men 00561 kanske är det som orsakar problemen jag har nu?

00561 kan du då ha fått när du plockade luftmassemätaren (den är ofta, inte alltid,. relaterad till just den)
16500 är tempgivaren

00287 - ABS-givaren höger bak (G44)
00290 - ABS-givaren vänster bak (G46)

65535 är då kopplad till airbagsystemet. Det borde finnas någon mer felkod utöver det isf. Om det inte är som så att det är taskig strömförsörjning, eller accelerations sensorerna...vet inte riktigt vilken generation av airbagsystemet det var som det kunde ställa till det....7-8-9 något

Äsch jag börjar bli så trött på den här bilen....
La lite extra än 10000kr 940 turbosarna jag brukar köra för att få en fin bil och nu har jag nästan lagt en hel 940 på att få den här att funka men det blir inte bättre vad jag än gör.

Känns nästan som att jag bara vill sälja bort den här för skitpengar och krypa ner i volvoträsket igen.. hmm
Så fin bil i övrigt men att allt bara förstörs av det här problemet som verkar omöjligt att fixa

Det är nog dags att lämna in den på en verkstad. Men jag är redan uppe i kostnaden för en B7:a  typ.
Börjar ta slut på både pengar och ork.

Har bytt:

Tändstift
Motorkuddar
Växellådskuddar
Diff fäste
Motorolja
Luftfilter
Oljefilter
Däck
Bussningar till diff
Stödlager
Främre motorfäste

Främsta misstänkt just nu är väl dubbelmassesvänghjulet, men, inte rör sig väl växellådan bara för att det skulle vara slut? Skulle väl dessutom vara ett jäkla liv om den? Det har ju varken blivit bättre eller sämre sen jag köpte bilen, och jag har ju faktiskt använt den under hela tiden. Det har blivit 100 mil iallafall.

Senast redigerat av Ainok (26 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
26 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Såg på en film, i första inlägget i tråden.

På mig verkar det vara avgassystemet som slår i.

Rör sig i takt med ljudet i vart fall.

Hur är det med upphängningen av avgassystemet? Är det som så att det ligger i spänn i fästena?
Plocka isär någonstans mitt på och låt delarna få vrida sig lite om det går...  dra åt.
Hur är det med flexdelen. Slår den ihop invändigt? Har någon ersatt den med ett vanligt rör?

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2017)

Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Såg på en film högre upp i tråden.
På mig verkar det vara avgassystemet som slår i.

Rör sig i takt med ljudet i vart fall.

Hur är det upphängningen av avgassystemet? Är det som så att det ligger i spänn i fästena?
Plocka isär någonstans mitt på och låt delarna få vrida sig lite om det går...  dra åt.
Hur är det med flexdelen. Slår den ihop invändigt? Har någon ersatt den med ett vanligt rör?

Avgasröret sitter som det ska och flexröret flexar som det ska, ser ut att vara i gott skick.
Som jag nämnde tidigare i trådden så sitter det inte dåligt, utan det är bilen som rör sig så mycket när det händer.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
26 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Filmen i inlägg nr 1!

Syns tydligt! Lyssna på ljudet. Titta samtidigt på ljuddämparen som visas i bilden.
Tycker dessutom det ser ut som om röret efter dämparen är hembyggt! I alla fall om man tittar på svetsfogar.

Det ljud som hörs är inte synkat med bakaxelns rörelser!

Nåt löst i dämpare eller katt?
Kanske en pava smuggelsprit eller annat gött i bakre ljuddämparen?

Är det rent utav en smuggelbil du köpt dig...

Senast redigerat av Meaganeowner (26 mars 2017)

Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Filmen i inlägg nr 1!

Syns tydligt! Lyssna på ljudet. Titta samtidigt på ljuddämparen som visas i bilden.
Tycker dessutom det ser ut som om röret efter dämparen är hembyggt! I alla fall om man tittar på svetsfogar.

Det ljud som hörs är inte synkat med bakaxelns rörelser!

Nåt löst i dämpare eller katt?
Kanske en pava smuggelsprit eller annat gött i bakre ljuddämparen?

Är det rent utav en smuggelbil du köpt dig...

Kan du släppa avgassystemet? Det är inte det som är problemet

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
26 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Visst, har annat att göra....

Gött att du är säker på det.

Ska i a f bli intressant att kolla lösningen på ditt problem...

Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Visst, har annat att göra....

Gött att du är säker på det.

Ska i a f bli intressant att kolla lösningen på ditt problem...

Jag uppskattar dina råd, men att hela växellådan flyger fram och tillbaka har knappast med ett (inte)illasittande avgasrör att göra.  Tar jag tag i slutröret på bilen och drar fram och tillbaka i det så följer bilen med. Samma lika om jag gör det mitt under. Det sitter där det ska och läcker inte.

Allt på hela bilen skakar när "det" händer. Du hakar upp dig på en film ifrån en  dålig mobilkamera där mobilens programvara simulerar stabilisation och får saker att se konstigt ut.

Som jag skrev tidigare, en gång fick jag justera backspegeln.
Allt rör sig.

Senast redigerat av Ainok (26 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Meaganeowner
26 mars 2017 · 2 250 Inlägg

Nåt som ruskar bilen såpass måste vara tungt... Typ dubbelmassesvänghjul, som nämnts ovan.
Över o ut...

Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nåt som ruskar bilen såpass måste vara tungt... Typ dubbelmassesvänghjul, som nämnts ovan.
Över o ut...

Ja jag börjar tro det.

Samtidigt tänker jag att felet inte har förvärrats på över 100 mil i min ägo.       
Ett dubbelmassesvänghjul som väl börjat gå sönder håller väl inte så länge? Det har ju fortfarande inte blivit värre liksom.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Djo
26 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Kardan dubbel masse svänghjul eller växellådan eller en blandning av allting.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ainok
26 mars 2017 · 439 Inlägg

Känner ni till uttrycket jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Det första jag gör varje gång jag köper en bil, oavsett om den kostar 5 eller 50.000
Service. Alltid service. Olja, filter och stift.

Precis samma sak tänkte jag göra på den här bilen, jag ville bara få bort dunket först.
men det spårade ur och här är vi nu.

I lätt panik och brist på annat så gick jag precis ut och bytte tändstiften. När jag fick av kåpan för tändspolarna såg jag att packningarna var helt konstiga.

Drog upp första stiftet och möttes av det här.
Ville bara skrika rätt ut i luften och sparka sönder något.
http://i.imgur.com/vppOVqC.jpg

Packningarna på tändspolarna precis under oljelocket har var trasiga.
Varje gång någon har spillt olja vid påfyllning så har det runnit ner till tändspolarna och tändstiften.
Efter ett tag blivit så mycket olja nere i hålet så att oljan isolerat emellan stiften och spolen.

Misständning när turbon börjar ladda och ryckig gång. Ingenting man märker när man står still och tomvarvar då man inte belastar den.

http://i.imgur.com/QsuzjNp.jpg


Tändspolarna och stiften i ordning. Oljelocket som referens. De två närmast oljelocket har fått moittagit allt spill. Första stiftet var hårdast drabbat såklart.

Notera här hur packningarna till spolarna ser ut samt hur stiften ser ut.

http://i.imgur.com/IWz4Yun.jpg

Såhär ser de två stiften som är längst till vänster ut.
Oboybruna och glada.
http://i.imgur.com/56FCMY7.jpg

jag torkade rent allting. Rengjorde försiktigt och klipte ut en provosorisk packning av ett packningsark till de första spolarna.

Satte i nya stift.

Bilen går som en klocka. Inte ens en tillstymellse till dunk. Jag kan köra på femman i 600 varv och trycka fullgas utan den minsta lilla vibration eller dunk. Bilen sticker iväg som ett skott.


Känner mig så otroligt dum.
Det är som farfar sa. Börja med det enklaste.

Nu ska jag byta alla tändspolar och njuta av mitt helt i onödan nyrenoverade chassi. Den känns som ny att köra.

Senast redigerat av Ainok (26 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
TurbOla Reservdansk
26 mars 2017 · 6 271 Inlägg

Det måste vara avgasröret ändå! wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Djo
26 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ja inte kan man tänka sig att det ska vara sådär slut. Skönt det var någonting enkelt vilket är lätt att förbise.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
it_mutt Avstängd
27 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Om jag ska lägga in något jag tror, så tror jag inte det är packningen vid ovansidan av tändspolen som är problemet...utan den här;

http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/fIcAAOSwUEVYEOVw/$_1.JPG

Inte helt ovanligt att dessa ger upp (och då läcker det ut olja i tändstiftsbrunnen).

Senast redigerat av it_mutt (27 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Ainok
27 mars 2017 · 439 Inlägg

it_mutt skrev:
Om jag ska lägga in något jag tror, så tror jag inte det är packningen i slutet på tändspolarna som är problemet...utan den här;

http://i.ebayimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/ … Vw/$_1.JPG

Inte helt ovanligt att dessa ger upp (och då läcker det ut olja i tändstiftsbrunnen)

Vad heter just den där packningen?

Jag tänkte kanske byta hela ventilkåpspackningen. Är det svårt?

Mycket möjligt att det är den du skickade bild på, men då det bara var olja i dom brunnarna som packningarna till tändspolarna var dåliga till... äh, lika bra att göra det riktigt!

Vart köper jag den du länkade! :)

Senast redigerat av Ainok (27 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang