Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 844 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 februari 2017 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Låter spännade med lite nytänkande smile

Inte nytänkande... ideérna finns sen innan och jag bara kopierar... Men nyskapande inom Hot Rod-kulturen lär det kanske vara P

jo det var så jag menade , insprut mm är inste så vanligt på hotrods, fast jag har en bekant i klubben som har tvingat ner en modern hemi med insprut i sin 30tals dodge.
hade bara en gammal bild på den med cheva-hjärta, men nu mer sitter en modern HEMI under huven.
http://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-64a0e38d124268c1d618ef08cdf18777_large.jpg

Skön kombo... modern teknik i gammalt utseende big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 februari 2017 · 1 301 Inlägg

Det går lite sakta nu när både tid, pengar och inspiration tryter... Jag väntar på material till grenrören och jag försöker samtidigt få fram allt material till ljuddämparna men det är grått och kallt ute, garaget är dåligt isolerat och det är allmänt inte så nice att hålla på just nu. Jag längar efter sommaren så man kan stå med porten öppen och dricka pilsner hela kvällarna tongue

Jag beställde lite mer vattenskurna delar idag till gavlar osv till ljuddämparna... dom kommer kanske under veckan med lite tur. Samtidigt håller jag lite försiktigt på med att svarva spjällhus till mina avgasspjäll. I helgen var jag och dottern iväg till jobbet och pressade lite trattar till ljuddämparna också... mest bara för att vi hade tråkigt.

Glad 3-åring som fick köra hydraulpress för första gången tongue

http://i.imgur.com/sDOSnwS.jpg

Sen har jag ritat en del också... det är mycket bekvämare nu när vädret är dåligt. Såhär ser det tilltänkta innanmätet till ljuddämparna ut, sånär som på att enda röret (det utan spjäll) ska vara perforerat vilket jag inte fick till i ritningen.

http://i.imgur.com/s7oKD1j.jpg

Jag hör av mig när jag fått tillbaka drivet och orkar göra något av nytta.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 mars 2017 · 1 301 Inlägg

Hej igen!

Dåligt med uppdateringar på slutet, men det betyder inte att det inte händer något i garaget. Det händer faktiskt rätt mycket!

Jag är på god väg med mitt andra grenrör och jag håller samtidigt på med mina ljuddämpare. Något som av förklarliga skäl har tagit lite tid. Men man får skylla sig själv när man av envishet ska göra allt själv tongue

Och eftersom mina ljuddämpare skulle ha spjäll så blev det till att tillverka ett par.

http://i.imgur.com/NIpAoL2.jpg

http://i.imgur.com/txRd1tJ.jpg

Jag är riktigt nöjd med spjällen faktiskt. Dom känns ordentliga, glider lätt och är definitivt täta nog.

Sen håller jag på med dom perforerade rören som ska sitta på den ljuddämpade sidan. Också ett projekt som tar tid eftersom jag bestämt mig för att göra det gratis med material som jag hade hemma sen tidigare.

http://i.imgur.com/uPu7ujX.jpg

http://i.imgur.com/91JVDoW.jpg

http://i.imgur.com/DhyoXvY.jpg

Förhoppningsvis får jag mina vattenskurna plåtar till veckan så jag kan montera ihop ljuddämparna klart!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
12 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Mycket imponerande !!! big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
12 mars 2017 · 6 473 Inlägg

Blir nog rodvärldens mest avancerade ljuddämpare det där wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
eastmotorsport -sommar ska de va....
13 mars 2017 · 4 524 Inlägg

Härligt, såg detta på Facebook också, blir ju skitfränt!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 mars 2017 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Blir nog rodvärldens mest avancerade ljuddämpare det där wink

Inte omöjligt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
13 mars 2017 · 2 340 Inlägg

Oj jädrans vilka fina ventiler. Blir coolt.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 mars 2017 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Oj jädrans vilka fina ventiler. Blir coolt.

Det kan nog bli kanon. Jag har fått hem vattenskurna plåtarna också, så jag har i princip allt för att få klart dämparna nu. Saknar bara en kona för att få ner dimensionen från spjället till dom 2,5" som röret ut ska vara.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 mars 2017 · 1 301 Inlägg

Då var det god tid för ytterligare en uppdatering!

Arbetet går vidare med grenrören, så mycket fokus läggs där, men parallellt med grenrören så pysslar jag med ljuddämparna och en del annat. Jag har t.ex. fått tag i bromsok som kommer gå att använda fram. Något som jag letat efter länge tongue Det löste sig med att åka till skroten i Södertälje och provmontera MASSOR av ok tills slutligen något passade. Jag har också fixat en tomgångsmotor som ska fixas in på insuget inför nästa uppstart. Jag håller också på med en ny mutter/avlastning för vevaxelbulten på motorn, som tidigare inte riktigt suttit som det ska.

Men till ljuddämparna då kanske, som det faktiskt finns bilder på. Jag har i princip gjort klart ena insatsen för att montera i höljet. Det ska helsvetsas och lindas med dämpull, men annars klar. Jag tror att det kan bli riktigt bra smile

En dämpad och en odämpad sida

http://i.imgur.com/cP7cyiU.jpg

Spjäll stängt

http://i.imgur.com/uhUlnIb.jpg

Spjäll öppet

http://i.imgur.com/cGnqM8s.jpg

Och såhär är det då tänkt att det ska sitta i dämparen

http://i.imgur.com/z9DhciY.jpg

http://i.imgur.com/pAn6KHA.jpg

Inloppsplåten svetsas i höljet, men har en löstagbar lucka så man kommer åt spjället om det behöver meckas med. Och det går att vända inloppet för att flytta det i sidled.

http://i.imgur.com/IfQvV2H.jpg

http://i.imgur.com/WTa6H6e.jpg

Jag tror detta kan bli bra och jag väntar med enorm spänning på att få starta upp motorn med dessa dämpare och med dom nya grenrören!

Något annat roligt som har hänt är att jag var förbi www.dinjacka.se. Jag har planer på att få en jacka tillverkad inför sommarens träffar med min logotyp på. Och eftersom firman håller till i Hässelby, vilket nästan är i närheten så åkte jag och ena dottern dit igår.

Det var riktigt kul att se hur mycket som går att göra om man har lite fantasi. Jackor i massor av olika material och modeller, skjortor och teamkläder i mängder gav en ordentlig kick med inspiration inför kommande banträffar och dragracing-event. Riktigt kul att se! Stort plus också med bra bemötande och en jäkla massa erfarenhet. Kan varmt rekommenderas!

Även dottern blev helt såld tongue

http://i.imgur.com/T6wGhwR.jpg

http://i.imgur.com/ajmSA5b.jpg

Det finns hopp om att nästa generation inte är helt fördärvad iallafall tongue

Det blir nog att beställa en jacka nu, men i förlängningen så blir det med all säkerhet skjortor och annat med så man blir igenkänd på träffarna big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
eastmotorsport -sommar ska de va....
26 mars 2017 · 4 524 Inlägg

Blir ju förjäkligt bra med dämparna, mycket bra!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 mars 2017 · 1 301 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Blir ju förjäkligt bra med dämparna, mycket bra!

Tackar!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
26 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Dom där ljuddämparna kommer bli hur bra som helst big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MR_T
26 mars 2017 · 2 340 Inlägg

Spännande att höra ljudet på dom high tech dämparna, blir det att polera dom?

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 mars 2017 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Spännande att höra ljudet på dom high tech dämparna, blir det att polera dom?

Kommer nog köra samma finish som på grenrören. "Polerade" med halvgrov polertrissa på vinkelslip. Någorlunda blank med inte så att man kan spegla sig smile

Senast redigerat av quinna (26 mars 2017)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
2 april 2017 · 2 340 Inlägg

När blir det provlyssning?

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 april 2017 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
När blir det provlyssning?

Förhoppningsvis i april månad. Grenrören är klara sånär som på rören under motorn, men det är en smal sak att få till. Väntar på flexrör som ska komma imorgon.

Sen är det lite småpyssel med styrsystem för att få in tomgångsmotor som jag itne har haft tidigare.

Men tro mig... jag drar inte ut på det i onödan... Ingen vill höra den mer än mig tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 april 2017 · 1 301 Inlägg

Arbetet med grenrören går vidare, men börjar faktiskt snart bli klart. Kolla in separata byggtråden för mer info om dom.

Annars är det ljuddämpare som har varit fokus sista veckan. Och dessa börjar också bli klara. Ena dämparen är helsvetsad och klar och saknar bara en lite arm på axeln till spjället. Den andra dämparen saknar 15min svetsning för att vara lika klar den. Sen ska dom väl slipas, poleras eller borstas på något vis för att få någorlunda homogen yta.

Två dämparinsatser klara

http://i.imgur.com/3Xmtpa0.jpg

Och sen lite stålull på det perforerade rören...

http://i.imgur.com/I525m2G.jpg

... följt av lite dämpull...

http://i.imgur.com/TiKYrxZ.jpg

... och sen ihop och punktsvetsas...

http://i.imgur.com/vkyu6b7.jpg

http://i.imgur.com/JSaFqAW.jpg

... följt av ytterligare några minuters svetsning.

http://i.imgur.com/6Wu8BsF.jpg

http://i.imgur.com/eSK66IE.jpg

http://i.imgur.com/Ehlmqbf.jpg

Och så ser det ut... nästan klart big_smile

Det börjar nästan bli olidligt spännande att få höra maskinen igång nu med både nya grenrör och dämpare helt efter eget huvud big_smile

Men för att starta motorn och få den att gå ordentligt så är det några småsaker kvar. Tomgångsmotor är en av dom... lambdasonder är en annan. Lambdasonder finns det ju nu uttag för och tomgångsmotor är införskaffad.

Kul hur se hur gamla Volvo 240-delar kan se ut med enkla medel.

http://i.imgur.com/uMFQvLa.jpg

Någon som har tips på något vettigt fäste till dessa? Orginal sitter som i någon gummipryl som jag inte gillar.

Utöver ovanstående så har jag också hittat bromsoksmodell som funkar. Jag har ett och behöver ett till, så om någon har bromsok från SAAB 9-5 liggande så får ni höra av er. Framförallt bygeln som själva oket sitter i.

Återkommer när det finns mer att visa smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Djo
3 april 2017 · 10 157 Inlägg

En rostfri sådan bygel med gummi i ser ju inte dumt ut om du frågar mig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 april 2017 · 1 301 Inlägg

Pysslet går vidare!

Jag har faktiskt fått en deadline att jobba emot så jag behöver öka tempot lite. 13e maj så är det företagets egna bilträff och jag har tänkt att jag ska få dit mitt bygge startbart, om än inte körbart. Och även om det ser nära ut så är det ganska mycket som ska klaffa.

Ni som bor i närheten av Södertälje kan väl höra av er om ni vill kolla på lite udda byggen och käka en gratis hamburgare big_smile

Senaste framfarten i garaget ser ni nedan. Jag har fått till en lite vakuum-station som plockar vakuum från både plenumkammarna. Tanken är att den ska förse bränsletrycksregulator och bromsservo med vakuum. Ev. också mapsensor. Den sitter på torpedväggen och "skruvarna" som håller den är skottgenomföringar, alltså ihåliga skruvar, som osynligt skickar in en vakuumledning till under instrumentpanelen där servot kommer sitta.

http://i.imgur.com/orRdqgO.jpg

I samma veva monterade jag bränsletrycksregulatorn.

http://i.imgur.com/YQa2Ry6.jpg

Här vet jag att det är många som kommer oja sig över att jag har monterat den så synligt, men faktum är att jag tycker den är skitsnygg. Och någonstans är detta ändå lite mer av en race-bil i vissa avseenden. Funktion går ibland före form, och ibland blir även formen då rätt. Monteringen känns ändamålsenlig.

Och när jag ändå rev isär typ hela insuget för att få till vakuum-uttagen så passade jag på att få in en anslutning för tomgångsmotorn. Jag hittade ett utmärkt utrymme mellan förgasarflänsarna på mitt 2x4-portsinsug där fördelningen skulle bli jämn mellan cylindrarna plenumen.

http://i.imgur.com/TAUvnsp.jpg

Ändamålsenlig montering även av tomgångsmotorn. Den ska dock snyggas till ordentligt och få ett trevligt fäste.

http://i.imgur.com/y7nXVAG.jpg

Sen har första bitarna av ett avgassystem börjat ta form.

http://i.imgur.com/oUL9Umi.jpg

http://i.imgur.com/zB3BEqV.jpg

http://i.imgur.com/Jw15uEP.jpg

Ena sidan är så klar den blir utan att lyfta karossen. Andra sidan kommer tids nog. Förhoppningen är att göra ett karosslyft och göra en både bekväm och snygg ljuddämparinstallation inom ett par veckor.

Återkommer när det finns mer att visa.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang