Byta kronhjul Volvo 940

TheGvifox
26 mars 2017 · 2 Inlägg

Hej, köpte nyligen en Volvo 940 som är svetsdiffad men orkar inte med det så jag vill vill byta diffklump till en icke svetsad, har en diffklump från 940 automat. som jag har förstått så har Automat diffen annan/större utväxling.
Nu till frågan, är det svårt att byta kronhjul? är det bara byta kronhjul och lägga i diffen? Vilken moment ska bultarna dras åt på kronhjulet.
Alla svar uppskattas

MVH David

ehedman
26 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Det är plättlätt att byta kronhjul, sitter med ett gäng skruvar bakom en eventuell skyddsplåt. Enligt 7/900-klubben ska både kronhjul och lageröverfall momentdras till 35 Nm.

Senast redigerat av ehedman (26 mars 2017)

Utmarks-Loke
26 mars 2017 · 5 833 Inlägg

Måste man inte byta pinjong också om man byter kronhjul?

ehedman
26 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Måste man inte byta pinjong också om man byter kronhjul?

TS vill byta till sitt kronhjul som sitter i bakaxeln nu, om jag förstod det rätt. Alltså slipper TS byta pinjong.

TheGvifox
26 mars 2017 · 2 Inlägg

Exakt vill byta kronhjulet s att utväxlingen blir detsamma.

Utmarks-Loke
26 mars 2017 · 5 833 Inlägg

Jo men kronhjul och pinjong brukar ju vara matchade mot varandra, byter man den ena måste man byta den andra också

Isvarm
31 mars 2017 · 23 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jo men kronhjul och pinjong brukar ju vara matchade mot varandra, byter man den ena måste man byta den andra också

Jo men han ska ta kronhjulet från den svetsade diffen om jag förstår rätt?

242 -75 m50
torsen
16 april 2017 · 7 233 Inlägg

TheGvifox skrev:
Hej, köpte nyligen en Volvo 940 som är svetsdiffad men orkar inte med det så jag vill vill byta diffklump till en icke svetsad, har en diffklump från 940 automat. som jag har förstått så har Automat diffen annan/större utväxling.
Nu till frågan, är det svårt att byta kronhjul? är det bara byta kronhjul och lägga i diffen? Vilken moment ska bultarna dras åt på kronhjulet.
Alla svar uppskattas

MVH David

Hej David.
Jag kanske missuppfattat frågan.
Men rubriken och frågan rimmar inte, tycker jag.
Jag tolkar det som att du vill ersätta den i bilen befintliga svetsade "diffen" mot en öppen/vanlig.
Då behöver du inte byta kronhjul, eller rättare sagt SKA du inte byta kronhjul.
Kronhjul och pinjong är, som skrivits ovan, parade.
"Bara" att flytta över ditt befintliga kronhjul från" svetsdiffen" till öppna "diffen".
Men du bör noga märka alla överfall m m samt mäta upp flankspelet före demonteringen av "diffen" för att kunna ställa/justera in samma spel efter monteringen av "diffen".
Till det bör du ha en magnetfot och en indikatorklocka.
Är du riktigt noga använder du även märkfärg.
Ett tips är att fota flankbilden före demonteringen.

"Diffarna" har ingen utväxling.
Det har endast kronhjul/pinjong.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang