Bästa o billigaste turboladdning för nybörjaren?

Evildan
24 mars 2017 ·

ehedman skrev:

amazinjoey skrev:
Vi blev inte kränkta , vi vill bara informera att DIN åsikt är fel!Bara för att du har en åsikt betyder de inte att den är rätt...
Vill man bli duktig på trimma bilar i allmänhet så är det denna rutten man tar , den är enklast och har mest information om hur man gör. Sen kan flytta över sig till andra bilar...Eller som kan man ta din latmask metod och köpa ett chip som nån annan ha lagt ner tid att programmera och betala några fina tusenlappar istället för att göra de själv och lära sig som OP ville

Fast en åsikt är - just det, en åsikt - sällan faktabaserad.

Ja, chip var kanske fel ordval, menar du att du skriver dina egna program? Är det vad trimning innebär för dig?

När man vill trimma en bil bör man börja med att se till att man har en schyst motor för att få en bra grund, sen kan man gå in på mjukvara. Men det är som sagt min åsikt, om du tycker att den är fel så får du tycka det.

Jag delar din åsikt gällande hårdvarans skick.
Det är enligt min åsikt (vilken är rätt oavsett vad någon tycker) motorns allmäntillstånd som är grunden för en effektökning, allt annat är oseriöst oavsett om det är flygplan, traktorer eller personbilar.

amazinjoey
24 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Evildan skrev:

ehedman skrev:

amazinjoey skrev:
Vi blev inte kränkta , vi vill bara informera att DIN åsikt är fel!Bara för att du har en åsikt betyder de inte att den är rätt...
Vill man bli duktig på trimma bilar i allmänhet så är det denna rutten man tar , den är enklast och har mest information om hur man gör. Sen kan flytta över sig till andra bilar...Eller som kan man ta din latmask metod och köpa ett chip som nån annan ha lagt ner tid att programmera och betala några fina tusenlappar istället för att göra de själv och lära sig som OP ville

Fast en åsikt är - just det, en åsikt - sällan faktabaserad.

Ja, chip var kanske fel ordval, menar du att du skriver dina egna program? Är det vad trimning innebär för dig?

När man vill trimma en bil bör man börja med att se till att man har en schyst motor för att få en bra grund, sen kan man gå in på mjukvara. Men det är som sagt min åsikt, om du tycker att den är fel så får du tycka det.

Jag delar din åsikt gällande hårdvarans skick.
Det är enligt min åsikt (vilken är rätt oavsett vad någon tycker) motorns allmäntillstånd som är grunden för en effektökning, allt annat är oseriöst oavsett om det är flygplan, traktorer eller personbilar.

Grund motorn med lite enkla byten på en 9-5 klarar upp till 300hk utan problem , vi kan ta en 9-5 2001 2.0t som exempel. De är inte svårt att hitta en för 5000-7500kr som är besiktad skattat.

Org 150hk

Steg 1. Programvara förfina värderna ger ungefär 220hk-235hk E85

Steg 2. Byte av turbo till TD04-15 ger ungefär 260hk bensin

Steg 3 Byte av spridare till deka 630 och 3 tum halvsats - ger ungefär 300-310hk.

Steg 4+:  T5 botten , T5 kolvar svarvade 1.1mm eller smiddad, pluggad balanskedja , T7 topp och packning. 3tum hela vägen , grövre turbo tex HX35.  Borde kunna ge upp till 350-450hk


Turbon beg kan man hitta för runt 1500-2000kr, ny kopia kostar 3200kr
Spridarna går hitta för 1000-2000kr begagnad
Halvsats brukar gå för 3000kr ny , går självklart hitta billigare eller bygga själv
Vid 260+ Så rekommenderas koppling byte om man inte har en aero koppling som klarar runt 450nm


T5 materialet kan man hitta från valfri skrotad saab 900ng , 9000 lr 9-3 från 98-00 Allt som allt borde inte gå för så mkt på skroten

Senast redigerat av amazinjoey (24 mars 2017)

caromania Forummoderator
24 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Finns öht "steg" i trimning eller är det bara ovidkommande begrepp? Klart det bara är ovidkommande begrepp. Lite som när man köper en soffgrupp. Man kanske börjar med en tresits, sedan köper man en tvåsits och sist en fåtölj, om man handlar på IKEA. Fast på Mio gör man tvärt om.
Nä, det där är bara trams. Att man sedan följer (oftast) någon form av plan och förslagsvis inleder med BPU (för övrigt ett vedertaget begrepp, Basic Performance Upgrades, dvs det man gör utan att öppna)  så är det såklart en sak. Sedan är det återigen frågan vad för bil/motor/system det handlar om.

Ergo: det finns inga gemensamma "steg 1-2-3" etc, utan det är handlarnas "paket" som man köper av just dem. Lite som soffgruppen på IKEA. Jag föredrar att en möbelsnickare tillverkar min soffa. Dyrare? Javisst. Bättre? Gissa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lommen
26 mars 2017 · 273 Inlägg

Jag skulle nog säga att i avseendet att lära sig trimma så är det naturligtvis hårdvara i första hand i mina ögon, lära sig hur alla delarna funkar, var dom ska sitta och hur man monterar dit dom och ev justerar ev turboaggregat osv, även modifiering av topp, portning, planing osv osv. Jag anser att det är nog steg 1 om man inte har nån kunskap, låter kanske lite gammeldags men så är min filosofi..

När man lärt sig det kan man börja lära sig hur datorsystem funkar och detta med mjukvara, vet man inte hur hårvaran funkar och varför så lär man inte ha nått att göra med mjukvaran heller om grejerna inte funkar som dom ska. Man lär börja i rätt ände kan jag tycka.

MEN, handlar det om att bara ha en bil som är billig att köpa och tämligen enkel att få massa hästar i så är det nog Saab som gäller.. jag hade själv en Saab 9000 med nästan 300 hästar i och wow satan i gatan vad biljäveln gick.. om man jämför med en standard Saab eller Volvo Turbo.

Bara min åsikt förstås....

rcy
27 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Lommen skrev:
När man lärt sig det kan man börja lära sig hur datorsystem funkar och detta med mjukvara, vet man inte hur hårvaran funkar och varför så lär man inte ha nått att göra med mjukvaran heller om grejerna inte funkar som dom ska. Man lär börja i rätt ände kan jag tycka.

Det är väl snarare så att ska du lära dig trimma en bil, och framförallt en någorlunda modern turbobil, så måste du förstå både hårdvaran och mjukvaran. Det ena funkar inte utan det andra.
Om man exempelvis tar en Saab 9-5 som nämnts här i tråden så kan du turbo, spridare, grenrör och hur mycket hårdvara du vill, det enda som kommer att hända är att bilen troligtvis kommer att gå sämre eller inte starta alls om du inte samtidigt anpassar mjukvaran.
Visst, man kan bulta på massa hårdvara och köpa ett färdigt chip som någon annan har gjort, men då är du låst till att använda enbart den hårdvara chippet är anpassat för. Du vet egentligen inte vad som händer och du kan inte säga att du har hundraprocentig koll på vad du gör, du skruvar egentligen bara fast vissa delar i andra delar.

Jag säger inte att alla måste vara experter och ta fram egna mappar, men påstår man sig kunna trimma en bil bör man ha åtminstone grundläggande koll på mjukvaran, vad den gör och hur den gör det.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
amazinjoey
27 mars 2017 · 1 139 Inlägg

rcy skrev:

Lommen skrev:
När man lärt sig det kan man börja lära sig hur datorsystem funkar och detta med mjukvara, vet man inte hur hårvaran funkar och varför så lär man inte ha nått att göra med mjukvaran heller om grejerna inte funkar som dom ska. Man lär börja i rätt ände kan jag tycka.

Det är väl snarare så att ska du lära dig trimma en bil, och framförallt en någorlunda modern turbobil, så måste du förstå både hårdvaran och mjukvaran. Det ena funkar inte utan det andra.
Om man exempelvis tar en Saab 9-5 som nämnts här i tråden så kan du turbo, spridare, grenrör och hur mycket hårdvara du vill, det enda som kommer att hända är att bilen troligtvis kommer att gå sämre eller inte starta alls om du inte samtidigt anpassar mjukvaran.
Visst, man kan bulta på massa hårdvara och köpa ett färdigt chip som någon annan har gjort, men då är du låst till att använda enbart den hårdvara chippet är anpassat för. Du vet egentligen inte vad som händer och du kan inte säga att du har hundraprocentig koll på vad du gör, du skruvar egentligen bara fast vissa delar i andra delar.

Jag säger inte att alla måste vara experter och ta fram egna mappar, men påstår man sig kunna trimma en bil bör man ha åtminstone grundläggande koll på mjukvaran, vad den gör och hur den gör det.

+1 . Helt rätt!

Och för att få mjukvaran att fungera så måste man förstå hårdvaran. Vilket trionictuning tuning school gör väldigt bra! då de går djupt in i hur allt fungerar.

Tex byter du turbo men anpassar inte din programvara till den turbon , så kommer inte bilen ladda rätt och fotfarande vara i samma "styrka/hästkraft" som innan...

OlssonEmil
27 mars 2017 · 87 Inlägg

Kan inte annat än rekommendera 940 turbo som första projekt, väldigt hållbara motorer som är enkla att trimma, Finns färdiga bränslechip att köpa för att öka på bränsle och ändra tändningen. Finns många delar att köpa som passar rakt på.

Att komma upp i 300hk utan större kostnader är inga problem!

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Glöm inte att skiten ska hålla sig på vägen utan att klippa pensionärer, barnvagnar och skolbarn. Med budgettänk så kan säkert noll koll på stötdämpare i kombination med slitna Kina-däck i biljävel med 25 år på nacken framförd av kepsbeklädd finnig 19åring vara lika farlig som Lasermannen. Kanske Mockfjärdsrevolvern funkar? Säkert billigare att köpa loss den direkt än det är att plocka 300 hästar ur en 940?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lommen
28 mars 2017 · 273 Inlägg

Jag var inte tydlig nog med mitt påstående beträffande hårdvara, jag uteslöt vissa saker som vad jag hade i åtanke var en äldre Volvo som är ypperlig att börja med om man vill lära sig skruva och där är det inte mycket till mjukvara direkt.

Alla är ju olika, kan man inte mycket om hur bilar fungerar så kanske en bil med massa mjukvara och datorer och sånt vara lite väl overkill, vad jag menar är ju att det är mycket enklare att förstå en i princip helt mekaniskt styrd bil, är ju lite en rätt ände att börja i kan jag tycka. Lära sig att plocka ihop en B23 och få den att fungera kan ju vara en bra start. Sen kan man ju snäppa upp det till en turbo variant, och sen kanske man kan ge sig på nån vit femma eller liknande, och sen kanske nått mer komplicerat än så. Det tar ju endå några år att komma till det stadiet att man kan ge sig på nästan vad som helst motormässigt och verkligen få till grejerna och slutföra dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang