Golf Mk3 -92 90hk 1.8l går ej igång, vad kan vara felet?

Lelle245
26 mars 2017 · 4 Inlägg

Tja, for till polaren idag för att försöka få igång hans 18 årsbil då han inte kunde få igång den.

Man kan ligga på startmotorn i ungefär 10 sekunder sen så börjar den hukra igång lite försiktigt. Släpper man tillbaka till tändläget så dör den direkt, håller man gasen i botten efter man har släppt tillbaka nyckeln så kan den stå o liksom puttra lite i kanske 10 sekunder sen så dör den igen.

Har testat att hälla lite soppa rakt ner i föggen och provat starta utan vidare framgång, även använt lite provosorisk startgas i form av hårsprejj men ingen lycka där heller. Har kollat tändstiften och dom får gnista. Rotorn och fördelarlocket är även nytt enligt förra ägaren. Polaren for till skroten och köpte en tändmodul men hjälpte tydligen inte heller. Gav upp efter cirkus 1-2 timmar försökande och då tog ja även ut tändstiften som satt i och dom va kölsvart allihopa och 3 av dom var även blöta och luktade soppa. Har även testat med 4st nya biltema tändstift fast med 1mm elektrodavstånd istället för 0.8 som det tydligen ska sitta från fabrik, men den bör väll ändå gå igång med dom tändstiften?

Har även tagit loss soppa slangen som går till föggen och den får bensin(för lite?) men verkar inte riktigt vilja tända. Han ska köpa nya tändstift(Riktiga NGK med rätt elektrodavstånd) i veckan så ska vi försöka prova igen, men känns hopplöst.

Har ni någon aning om vad de kan vara för fel?

spillolja
26 mars 2017 · 4 024 Inlägg

Överkuggad kamrem ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Har du sprejat in hårsprej? Grattis. Nu har ni och göra. En -92 mk3 med 90hk motor med förgasare? Är du helt hundra på det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
26 mars 2017 · 4 024 Inlägg

Denna mdell ska ha en centralinsprutning   trolig motorkod ABS

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2017 · 17 477 Inlägg

spillolja skrev:
Denna mdell ska ha en centralinsprutning   trolig motorkod ABS

Precis. Existerar inte med förgasare... Hårsprej har då gjort att LMM är körd. Troligen har även sprutet slaggat igen. Byta allt är receptet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lelle245
26 mars 2017 · 4 Inlägg

Överkuggad kamrem känns konstigt men kanske, borde väll inte gå igång sådär halvt som den gör nu då väll? Har använt hårsprejj i väldigt små mängder och har aldrig skärvat förut, kan väll bara bli ett litet lager klägg som man får spola igenom? Värsta fall ta loss rengöra och köra ut ur systemet? Nej mycket riktigt mitt fel, forskade lite och menar i spjällhuset. Glömde även att nämna att tändningen har varit nollställd och inställd efter det, tändkablar osv sitter som det ska. Satt även ingen kontakt antingen vid luftbox eller vid spjällhuset så vart sitter lmmen du pratar om?

Senast redigerat av Lelle245 (26 mars 2017)

spillolja
26 mars 2017 · 4 024 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Precis. Existerar inte med förgasare... Hårsprej har då gjort att LMM är körd. Troligen har även sprutet slaggat igen. Byta allt är receptet.

denna modell har ingen LMM, MAP eller MAF

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2017 · 17 477 Inlägg

Lelle245 skrev:
Överkuggad kamrem känns konstigt men kanske, borde väll inte gå igång sådär halvt som den gör nu då väll? Har använt hårsprejj i väldigt små mängder och har aldrig skärvat förut, kan väll bara bli ett litet lager klägg som man får spola igenom? Värsta fall ta loss rengöra och köra ut ur systemet? Nej mycket riktigt mitt fel, forskade lite och menar i spjällhuset. Glömde även att nämna att tändningen har varit nollställd och inställd efter det, tändkablar osv sitter som det ska. Satt även ingen kontakt antingen vid luftbox eller vid spjällhuset så vart sitter lmmen du pratar om?

Spjällhus? Då är det en bil med sprut? Kan du ta en bild under huven? Så vi vet vilken maskin som avses... Man kan inte spola rent en LMM. Sen undrar jag hur du nollställt tändning? Det låter fövisso som en förgasare. Jag är en smula förvirrad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 mars 2017 · 17 477 Inlägg

spillolja skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Precis. Existerar inte med förgasare... Hårsprej har då gjort att LMM är körd. Troligen har även sprutet slaggat igen. Byta allt är receptet.

denna modell har ingen LMM, MAP eller MAF

Hm. Bad TS att ta ett kort under huven.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lelle245
26 mars 2017 · 4 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

spillolja skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Precis. Existerar inte med förgasare... Hårsprej har då gjort att LMM är körd. Troligen har även sprutet slaggat igen. Byta allt är receptet.

denna modell har ingen LMM, MAP eller MAF

Hm. Bad TS att ta ett kort under huven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223217/223217-578058a2dfe4c66325442bb83cdd60d0.jpg

Sådär ser de ut, bilden blev lite dålig då de e mörkt som fan ute men den duger i krig. Som du ser från luftboxen går det en plastslang till spjällhuset, ganska likt en fögge, och där finns de ingen kontakt till LMM m.m. Under det så kommer man till ett spjäll och där har jag testat hälla en slurk bensin och även ytterst lite hårsprejj utan framgång, framför spjällhuset sitter insprutet. "nollställde" kanske var fel men det finns ju en markering på kamremskåpan i form av en pil, och sen finns det även en markering på hjulet ("1"), ställde dom mot varandra och då ska ju motorn stå i dödläge. Därefter satt jag kablarna i rätta tändföljden dvs 1342.

spillolja
26 mars 2017 · 4 024 Inlägg

Här är ett schema på insprutets el:
https://minfil.org/1673y7bfb5/VW_ABS_engine.pdf

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
26 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Har den där modellen en sådan där fet gummifot mellan insug och monojetmojängen (föggen) så kam den vara problemet. De spricker och tjuvar luft.
Annars kanske det funkar med hårgelé?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
26 mars 2017 ·

caromania skrev:
Har den där modellen en sådan där fet gummifot mellan insug och monojetmojängen (föggen) så kam den vara problemet. De spricker och tjuvar luft.
Annars kanske det funkar med hårgelé?

Det ska sitta en sådandär gummimojäng mellan insuget och singlepointpiddidutten och dom brukar spricka. Instämmer.
Hårspray tas enklast bort, på sedvanligt VAG manér, med maskindiskmedel.

Highway_Outlaw
26 mars 2017 · 198 Inlägg

Kolla kaminställningen.
Kan vara dålig kamrem som kuggarna har lossnat.

ehedman
27 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Jag körde med sprucken förgasarfot i flera månader utan problem. Höll förvisso bra vakuum under drift. Jag slog till på nytt gummi och stramade åt gasvajern till sin forna glans - vilken skillnad i gasrespons! Vill inbilla mig att bilen gick renare och att dess förbrukning sjönk till normala nivåer efter detta ingrepp. Kan kolla i min excel-fil vid intresse.

Det är för övrigt en centralinsprutare, likt chevas tbi, för er som undrar. Som spillolja nämnde så finns det ingen form av extern mätenhet för luft.

Innan du kollar kamremmen igen, vill jag passa på att tipsa dig om att tändspolen kan vara trasig. Det är ett vanligt förekommande problem på dessa motorer. Även om bilen får gnista så kan den vara klen eller inkonsekvent.

Jag råder dig också att köpa en dunk 10W-40, oljefilter och luftfilter när du ändå är på Biltema för att införskaffa förgasarfot och tändspole. Det ger bilen cirka 1000 anledningar att tuffa på ett tag till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang