Är Volvo 940 en bra bil att börja drifta med?

osse99
20 februari 2017 · 11 Inlägg

Tycker ni att 940 är en bra bil att lära sig  att drifta med?

Mack Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 26 113 Inlägg

Välkommen till forumet.
Ändrade din rubrik en aning. Tänk gärna på att göra den så informativ som möjligt i framtiden.

Som svar på din fråga: ja det tycker i alla fall jag. Nånstans ska man väl börja, och varför inte med en 740/940?
Annars är det väl många som införskaffar en billig BMW E30 till exempel.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zemet
20 februari 2017 · 4 030 Inlägg

Stor, lång och tung. På inget sätt den bästa bilen att drifta med.

Men med en liten budget så är den ganska svårslagen, driver i rätt ände, hyfsat hållbara lådor osv. Delar är billigt och finns hur mycket som helst både orginaldelar och roligare grejer som styrvinkelkit.

Skall du lägga 0-20K på att bygga driftingbil så är den en bra grund. Är ju viktigt att man kan få tag på reservdelar som drivaxlar, fälgar osv snabbt enkelt och billigt.
Bilarna är ju dessutom löjligt lättskruvade med rak bakaxel och ett enormt stort motorrum med en relativt liten motor innuti. 
Skall du bara leka på allmän väg, rondeller osv och inte montera bur så är 940 ju dessutom ganska krocksäker om man jämför med de mindre RWD bilarna i samma prisklass.

Skall du lägga mer pengar än 20K så är väll bmw 3 serie, 200sx osv mer intressanta och har bättre egenskaper och potential.

IceEyes Varningar: För många..
20 februari 2017 · 2 552 Inlägg

Nja, som att sladda runt med en Finlandsfärja i Dalälven ungefär, men 940 är frånsett bränslet relativt billig att hålla levande, den är stryktålig och utbudet är stort så ett helt ogenomtänkt val är det ju inte.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 februari 2017 · 17 385 Inlägg

Kan du inte drifta i en 940 så kanske du ska köpa en Prius... Det är ju skitenkelt. Även med en 940GL. Man kan även drifta i en 940 automat men då får man kunna köra bil. Börja med manuell.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Ainok
20 februari 2017 · 439 Inlägg

940 är en ypperlig bil att börja drifta med om man har smal budget.

Spontant är det här mitt 7-8000kr "bygga-driftingbil-på-en-dag" recept.
*Köp en med turbo (Om du köpt en LTT, brickor på wastegate!)
*Montera husvagnsfjädrar och dubbla krängningshammare bak.
*Rensar du den på så mycket inredning som du bara kan!
*Fjädertornsstag.
*Short-shift
*3 bar i bakdäcken
*Kasta in en brandsläckare
*Köp en hjälm.
Var inte rädd för att köpa en 945:a. De är precis lika snabba och lite fränare i mitt tycke!

Om du har råd att lägga ~20k så hade jag köpt någon slags BWM. Kanske en E46 eller en E36. E30 är för dyra tycker jag. E39 kan också vara ett rimligt alternativ.
E36 Compact ska vara väldigt sladdvänliga.

Senast redigerat av Ainok (20 februari 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
osse99
27 februari 2017 · 11 Inlägg

Räcker det med 300hk?

jenstornqvist
27 februari 2017 · 108 Inlägg

osse99 skrev:
Räcker det med 300hk?

Börja lägre.
Köp en original 940, helst en LTT. Sladda rundor med den, ge dig inte på att trimma förräns du börjar få kläm på det på riktigt.

Som svar på din fråga, 300 hk räcker jävligt långt.

osse99
27 februari 2017 · 11 Inlägg

Är 740 och 940 ungefär lika bra att drifta med?

Ainok
27 februari 2017 · 439 Inlägg

osse99 skrev:
Är 740 och 940 ungefär lika bra att drifta med?

Ja, men det är mycket enklare att hitta en 940 med turbo.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Skogsnissen
27 februari 2017 · 62 Inlägg

Tycker jag lyckades bra med att få till en del "driftande" i min original lättryckare!
Fast det var ju inte redig drifting, detta var med andra förutsättningar... Det var halt och ett stort område och med dåliga vinterdäck fick man till det.

Men tyckte dock det var rätt svårt att återupprätta bilen igen... Stor och klumpig med en oerfaren förare vid ratten på redigt halt underlag lol

Volvo 940 Classic "Trafikledning" (1998)
Volvo 744 GL "ODD Annorlunda" (1990)
osse99
27 mars 2017 · 11 Inlägg

Tips på sugtrimm till ca 250hk

caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

osse99 skrev:
Tips på sugtrimm till ca 250hk

250hk ur en B230 utan överladd?
Några frågor:
1: Hur djupa fickor har du?
2: Hur mycket vill du varva?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
27 mars 2017 · 9 296 Inlägg

IceEyes skrev:
Nja, som att sladda runt med en Finlandsfärja i Dalälven ungefär, men 940 är frånsett bränslet relativt billig att hålla levande, den är stryktålig och utbudet är stort så ett helt ogenomtänkt val är det ju inte.

Egentligen spelar kanske inte bränslet så stor roll, det lär ju inte bli så många mil egentligen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
osse99
27 mars 2017 · 11 Inlägg

1.orginal
2. Så lite som möjligt

Evildan
27 mars 2017 ·

Copy paste:
Glöm inte att skiten ska hålla sig på vägen utan att klippa pensionärer, barnvagnar och skolbarn. Med budgettänk så kan säkert noll koll på stötdämpare i kombination med slitna Kina-däck i biljävel med 25 år på nacken framförd av kepsbeklädd finnig 19åring vara lika farlig som Lasermannen. Kanske Mockfjärdsrevolvern funkar? Säkert billigare att köpa loss den direkt än det är att plocka 300 hästar ur en 940?

Läste detta i en liknande tråd och kunde inte uttryckt mig mycket bättre.

tankhoj
28 mars 2017 · 19 Inlägg

De som hadde vart bättre är om du vart tyst.

Kapa fjädrarna lite och svetsa diffen så har man en jätte bra bil att börja drifta med. Sen kan man bygga vidare med fjäderben stag och dubbla krängningshämmare bak.


Evildan skrev:
Copy paste:
Glöm inte att skiten ska hålla sig på vägen utan att klippa pensionärer, barnvagnar och skolbarn. Med budgettänk så kan säkert noll koll på stötdämpare i kombination med slitna Kina-däck i biljävel med 25 år på nacken framförd av kepsbeklädd finnig 19åring vara lika farlig som Lasermannen. Kanske Mockfjärdsrevolvern funkar? Säkert billigare att köpa loss den direkt än det är att plocka 300 hästar ur en 940?

Läste detta i en liknande tråd och kunde inte uttryckt mig mycket bättre.

zemet
28 mars 2017 · 4 030 Inlägg

osse99 skrev:
1.orginal
2. Så lite som möjligt

Glöm det. Sugtrim kostar ca 1000 kr/hk.
Och biltemas sportluftfilter ger dig inte 10 extra hk. Snarare 5 hk mindre. Men det låter gött så kör med det ändåsmile

Sälj din bil och köp en 940 LTT för pengarna istället. Då har du en billig bra början med 200 hk efter lite småtrim. Billigare effekt kombinerat med rwd är svårt att hitta.

940 LTT i sunk/bruksskick hittar du för 6-7K

trubbelturbo
28 mars 2017 · 1 442 Inlägg

Evildan skrev:
Copy paste:
Glöm inte att skiten ska hålla sig på vägen utan att klippa pensionärer, barnvagnar och skolbarn. Med budgettänk så kan säkert noll koll på stötdämpare i kombination med slitna Kina-däck i biljävel med 25 år på nacken framförd av kepsbeklädd finnig 19åring vara lika farlig som Lasermannen. Kanske Mockfjärdsrevolvern funkar? Säkert billigare att köpa loss den direkt än det är att plocka 300 hästar ur en 940?

Läste detta i en liknande tråd och kunde inte uttryckt mig mycket bättre.

Vilka däck och stötdämpare ska man välja om man vill att bilen ska bli säkrare att sladda med?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
zemet
28 mars 2017 · 4 030 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:
Copy paste:
Glöm inte att skiten ska hålla sig på vägen utan att klippa pensionärer, barnvagnar och skolbarn. Med budgettänk så kan säkert noll koll på stötdämpare i kombination med slitna Kina-däck i biljävel med 25 år på nacken framförd av kepsbeklädd finnig 19åring vara lika farlig som Lasermannen. Kanske Mockfjärdsrevolvern funkar? Säkert billigare att köpa loss den direkt än det är att plocka 300 hästar ur en 940?

Läste detta i en liknande tråd och kunde inte uttryckt mig mycket bättre.

Vilka däck och stötdämpare ska man välja om man vill att bilen ska bli säkrare att sladda med?

Stötdämpare är dyrt, fungerar dom är det bra gör dom det inte så skiter man i vilket.

Vill man vara säker på att få sladd så bör man ha så slitna och smala däck som möjligt i kombination med stora klibbiga framdäck.

Mitt sladdrecept på 945 gl är Michelin pilot sport 245-40-18" fram och 15 år gamla friktionsdäck 185-65-15" på bakhjulen.
Friktionsdäcken kan med fördel bytas ut mot reservhjul om man verkligen vill ligga brett varje gång man svänger:)

Detta kompleteras med Svetsdiff och sänkning ca 3-3,5 varv.

Sladd är garanterad:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang