Köpråd: Sommarbil, vettig idé eller ekonomisk katastrof?

KiwiSeglare
22 mars 2017 · 6 Inlägg

Hola!

Jag är helt utan tidigare erfarenheter av bilägande och har nu insett att jag i sommar kommer att behöva en bil för att ta mig runt. Bilen jag söker behöver vara i segmentet terränggående eller snarare semi terränggående (men alltså inte en Land Rover från 70-talet som går på råolja). Och jag skulle gilla att ha en tuffare bil Jeep Wrangler (eller annan Jeep), Toyota Land Cruiser, Land Rover etc. Drömmen är väl en Jeep Wrangler Unlimited. Har inte pengar kontant utan kommer ta ett lån för bekosta köpet.

Jag inser att jag är något ospecifik och att det alltid innebär en förlust att köpa sälja en bil.

Frågor:
Om jag t.ex. köper en jeep wrangler unlimited för 200.000 i Maj och säljer den i September. Vad tror ni jag kan räkna med förlust? Har läst en artikel (på den fantastiska tidningen Expressen! big_smile ) att man kan räkna med en förlust på 5-7% - alltså 10-17 000 i förlust. Låter det rimligt?

I segmentet av bilar som intresserar mig, finns det någon modell som definitivt är ett bättre köp (t.ex. som är enklare att sälja)?

Finns det någon poäng att köpa i en större stad och sälja på landsbygden, eller uppåt landet där behovet av dessa fordon kanske är större?

Vore otroligt tacksam för svar. Tycker ni att min idé eller val av bil är helt idiotisk får ni gärna skriva det med. smile Flame on! wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 mars 2017 · 17 465 Inlägg

Då får köpa en privat. Annars kan du lätt tappa 50k över sommaren. Wrangler? Tänk igenom det. Hopplöst tråkig bil som framförs av frisörer i förorterna.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
22 mars 2017 · 4 036 Inlägg

Varför behöver du terränggående bil?
Jag hade nog köpt Toyota, dom har bra andrahands värde. Men du får ju betala mycket när du köper bilen också.

Är det offroad egenskaper du söker så hittar du även detta i Pickupper. Dessa är ju arbetsfordon och knappast sommarbilar så värdeminskingen i dem beroende på säsong bör vara liten.
Kan nog snarare vara lättare att sälja på höst/vinter till folk som tröttnat på att köra fast med sina låga 2 hjulsdrivna bilar.

Av de bilar du räknat upp så tror jag du förlorar minst pengar på Toyotan men din dröm är ju Wrangler. Kanske lika bra att införliva den drömmen nu om du har möjlighet:)

Dock skulle jag säga att du skulle använda dig av 1/4del av din budget och köpa något i 50K klassen istället. Då förlorar du inte lika mycket pengar men du slipper köra runt i ett lik:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
IceEyes Varningar: För många..
22 mars 2017 · 2 552 Inlägg

Inte lika kompetent i terrängen som en Prius men klart som fan du ska ha en
Wrangler, frän, primitiv och allmänt jävla ball.

Kanske du förlorar ett par tusenlappar, men so what? #yolo big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
KiwiSeglare
28 mars 2017 · 6 Inlägg

Så med andra ord är det inte "värt" att köpa något mycket dyrare än 50KKR med avseendet på hur mycket bilen kan minska i värde under den tiden jag har den?

Så köper jag en bil för 150.000KR så kanske jag enbart för ut 100.000KR för den i Oktober? Det låter ju som ett tapp jag inte är helt sugen på big_smile

Just Jeep Wrangler verkar inte säljas för mycket mindre än 150-200KKR, men det kanske bara är en tillfällighet på begbil marknaden. Har kollat på Toyota Landcruiser också, men de är om möjligt ännu dyrare än Wrangler - så hyfsat osugen. Den ska ju bara hålla några månader för mig wink

Evildan
28 mars 2017 ·

Köp en Niva, kompetent vid sidan av vägen och för din budget kommer en fin relativt ny inte tappa värdet till hösten förutspår jag.

jaka54
28 mars 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Som frågats tidigare! -Varför en terrängående bil??

caromania Forummoderator
28 mars 2017 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som frågats tidigare! -Varför en terrängående bil??

Klart grabben ska åka en jip!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2017 · 17 465 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som frågats tidigare! -Varför en terrängående bil??

Klart grabben ska åka en jip!

Klart grabben ska klättra! Rekommenderar Wrangler! Fina slädar som drar till sig pojkarna i klasar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 mars 2017 ·

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Som frågats tidigare! -Varför en terrängående bil??

Klart grabben ska åka en jip!

Klart grabben ska klättra! Rekommenderar Wrangler! Fina slädar som drar till sig pojkarna i klasar!

Kul att gå eller snarare åka till skogs.
Den jag länkade verkar hyfsad att roa sig med över sommaren, 6an är närapå outslitlig om den sköts och bilen i sig likaså. Den tråkiga biten är att en standard Grand Cherokee från -98 eller däromkring med elektroniskt styrd fyrhjulsdrift klättrar bättre än Wranglern, detta är en egenupplevd besvikelse och Wranglern var ändå höjd. sad
Kul leksak annars.

trubbelturbo
28 mars 2017 · 1 457 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som frågats tidigare! -Varför en terrängående bil??

Så 'an kan köra me 'na i skoa!

Om jag hade varit i din sits så hade jag passat på att förverkliga en dröm som ALLA människor har, att någon gång i livet äga en riktig fullsize-jänkepickup. V8 och automatlåda såklart, det ska svida i plånboken. Bara ta på sig cowboy-hatten, dunka lite country i stereon och klistra på random Dale Earnhardt-dekal på tailgaten så är du hemma! Jag gillar GM så jag hade valt en Chevrolet eller en GMC. Den här ser nice ut!

https://www.blocket.se/stockholm/Chevro … 16&w=3

Dessutom har jag fått för mig att jänkepickuper håller värdet väldigt bra. Till och med riktigt sönderrostade vrak som är på gränsen till att gå av på mitten begärs det 50000:- för...

Senast redigerat av trubbelturbo (28 mars 2017)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 mars 2017 · 17 465 Inlägg

Hade en Jeep som jag provade att klättra med lite. Den var duktig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-066f1ca028181c78bef1d6c0b4b92858.jpg

Hade även en frisörTouareg som förvisso var bra men inte riktigt samma grej. Skitbil för övrigt. Dessutom manuell låda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-65a0cb8437aff173b95758fc1edd2d4e.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KiwiSeglare
10 maj 2017 · 6 Inlägg

Fantastiska svar allihop! big_smile Roande läsning.

Varför terrängbil? Ja, jag är väl som alla andra. Jobbar på kontor men drömmer om att stå i skogen med en yxa, koka kaffe över öppen eld och skicka iväg min halvvilda varghund att jaga småvilt till middag. Och givetvis kommer allt detta besannas, det enda som saknas är en stor bensindriven penisförlängare med 4wd.

Låter det idiotiskt? Ja, det är det. Varför jag bestämt mig för att det antagligen bara är drömmare eller idioter som kör runt med en sån bil i stan och vill inte gärna tillhöra den kategorin big_smile

Så nu har jag landat i att istället köpa en Nissan Qashqai / Honda CR-V. Kompetenta bilar som ser tillräckligt buffliga ut för att smeka min fåfänga medhårs. Country musik ska spelas och cowboy hatt ska bäras oavsett. smile

Senast redigerat av KiwiSeglare (10 maj 2017)

caromania Forummoderator
10 maj 2017 · 9 296 Inlägg

KiwiSeglare skrev:
Fantastiska svar allihop! big_smile Roande läsning.

Varför terrängbil? Ja, jag är väl som alla andra. Jobbar på kontor men drömmer om att stå i skogen med en yxa, koka kaffe över öppen eld och skicka iväg min halvvilda varghund att jaga småvilt till middag. Och givetvis kommer allt detta besannas, det enda som saknas är en stor bensindriven penisförlängare med 4wd.

Låter det idiotiskt? Ja, det är det. Varför jag bestämt mig för att det antagligen bara är drömmare eller idioter som kör runt med en sån bil i stan och vill inte gärna tillhöra den kategorin big_smile

Så nu har jag landat i att istället köpa en Nissan Qashqai / Honda CR-V. Kompetenta bilar som ser tillräckligt buffliga ut för att smeka min fåfänga medhårs. Country musik ska spelas och cowboy hatt ska bäras oavsett. smile

Åk inte till Texas bara...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 maj 2017 ·

Haha! Underbart summerat. Klart grabben ska ha en 4wd.
Finns även lite småbuffliga japs pickuper om du vill ha hillbillykänslan.

Evildan
10 maj 2017 ·

caromania skrev:

KiwiSeglare skrev:
Fantastiska svar allihop! big_smile Roande läsning.

Varför terrängbil? Ja, jag är väl som alla andra. Jobbar på kontor men drömmer om att stå i skogen med en yxa, koka kaffe över öppen eld och skicka iväg min halvvilda varghund att jaga småvilt till middag. Och givetvis kommer allt detta besannas, det enda som saknas är en stor bensindriven penisförlängare med 4wd.

Låter det idiotiskt? Ja, det är det. Varför jag bestämt mig för att det antagligen bara är drömmare eller idioter som kör runt med en sån bil i stan och vill inte gärna tillhöra den kategorin big_smile

Så nu har jag landat i att istället köpa en Nissan Qashqai / Honda CR-V. Kompetenta bilar som ser tillräckligt buffliga ut för att smeka min fåfänga medhårs. Country musik ska spelas och cowboy hatt ska bäras oavsett. smile

Åk inte till Texas bara...

Du tänker att det blir en tråkig reaktion hos inaveln?
https://i.ytimg.com/vi/pKcJ-0bAHB4/hqdefault.jpg

caromania Forummoderator
10 maj 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

KiwiSeglare skrev:
Fantastiska svar allihop! big_smile Roande läsning.

Varför terrängbil? Ja, jag är väl som alla andra. Jobbar på kontor men drömmer om att stå i skogen med en yxa, koka kaffe över öppen eld och skicka iväg min halvvilda varghund att jaga småvilt till middag. Och givetvis kommer allt detta besannas, det enda som saknas är en stor bensindriven penisförlängare med 4wd.

Låter det idiotiskt? Ja, det är det. Varför jag bestämt mig för att det antagligen bara är drömmare eller idioter som kör runt med en sån bil i stan och vill inte gärna tillhöra den kategorin big_smile

Så nu har jag landat i att istället köpa en Nissan Qashqai / Honda CR-V. Kompetenta bilar som ser tillräckligt buffliga ut för att smeka min fåfänga medhårs. Country musik ska spelas och cowboy hatt ska bäras oavsett. smile

Åk inte till Texas bara...

Du tänker att det blir en tråkig reaktion hos inaveln?
https://i.ytimg.com/vi/pKcJ-0bAHB4/hqdefault.jpg

Kanske borde skrivit "Åk inte till Umeå bara..."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 maj 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Åk inte till Texas bara...

Du tänker att det blir en tråkig reaktion hos inaveln?
https://i.ytimg.com/vi/pKcJ-0bAHB4/hqdefault.jpg

Kanske borde skrivit "Åk inte till Umeå bara..."

https://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1337360863/nyheter/lokalt/vasterbotten/article80626.svt/BINARY/original/regnbage.jpg
Regnbåge över Umeå, undrars vars den tar "mark" någonstans?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang