6.2 diesel HX35

ericlundqvist
18 mars 2017 · 35 Inlägg

Hej!

Antar att folk med bäst koll finns här smile

Har en original 6.2D, nu har jag beställt en holset hx35 och vill köra med den utan större mod.
Tänkte jag skulle köpa en WG som passar den interna för 0.5-0.7 bar vill inte trycka sönder motorn bara ladda som en banks sidewinder kit som fanns till 6.2orna det var en linande td04 utan WG. Tanken är att motorn får lite mera syre och blir lite piggare.

Detta ska alltså inte vara nån räcer, frågan är kan man få ner laddet till mellan 0.5-1 bar MAX
Med intern WG


/Eric

Volvo Xc70 (2006)
simlar
18 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Det är ju wastegaten som bestämmer maxladdet så öppnar wastegaten vid 0,5bar och flödar tillräckligt så ska inte laddet gå mer än 0,5bar (kan skjuta upp just lite över innan wastegaten hinner öppna men laddet ska sen ligga stabilt).

Senast redigerat av simlar (18 mars 2017)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ericlundqvist
18 mars 2017 · 35 Inlägg

Okej det låter vettigt, så långt är jag med! men tycker att WG hålet är lite litet, tänker att det kanske inte släpper ut tillräckligt med avgaser och turbon fortsätter att spoola och laddet skenar.

Varför jag tog upp en tråd om detta var för jag fann inget om just 6.2an och att när man googlar ang hur lågt laddtryck det går att få hx35an till så verkar det som att folk hängt upp sig på att inte under 15psi, (1,03bar) medans det finns filmer på tuben där dom stannar exakt på 10psi, (0,68 bar) vilket vore toppen!!

Volvo Xc70 (2006)
simlar
18 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Det är alltså en HX35W du tänker på:
http://images.gasgoo.com/attachment/Approved/001/589/400_400/001589124.jpg

Wastegaten är ju inte riktigt optimal på dessa, byt ut bakstycket så du får en öppning rakt ut mot avgassystemet så lär flödet genom wastegaten räcka för att hålla laddet nere ifall det skulle visa sig att du får skenladd pga för lågt flöde genom WG.

Går även att porta wastegate-kanalen på turbos för att ytterligare förbättra flödet genom WG för att hindra skenladd.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ericlundqvist
18 mars 2017 · 35 Inlägg

Läste lite om borra hx35an, verkar gå att göra en liten ökning av WG hålet samt borra mellanväggen för avgastemp och ladd.

Utveckla gärna hur du menar med att byta bakstycke på turbon.

Såg även att det fanns T3 flänsar så att man kan sätta en extern WG mellan grenrör och turbo.

6.2an har 2,25" original avgas och det är per sida och WG hålet verkar litet för det så intern + en 50mm extern kanske skulle fungera bra eller tänker jag fel? smile

Volvo Xc70 (2006)
simlar
18 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Bakstycket eller ja adapterflänsen kanske är rätta ordet.
Ta bort original V-bands adapterfläns och montera en så du får fullt flöde ut från turbon.

Utan bakstycke/adapterfläns ser turbon ut så här:
http://i730.photobucket.com/albums/ww307/unnaturally_aspirated/P5030081.jpg
byter du då flänsen så WG kan dumpa rakt fram i downpipen istället för att gaserna ska göra en 90° direkt ut från WG och sen 90° igen ut till downpipe så förbättras flödet markant.

Det och sen även porta wastegaten så får bör den flöda tillräckligt.
Portad wastegate:
http://i244.photobucket.com/albums/gg4/slikvik/100_3154small.jpg

Ska du köra extern wastegate så kör endast extern, det ska då räcka gott och väl ifall du monterar den så rören får rätt vinklar och kan då köpa en turbo utan intern wastegate.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ericlundqvist
19 mars 2017 · 35 Inlägg

Okej hittade denna, är det en sådan typ av DP du menar?
http://www.xtremediesel.com/images/products/detail/HQ_C44083_MaxFlowElbowcopy.jpg

Då blir det att porta och se om den hinner dumpa avgaserna i första hand.

Tanken är att försöka ha så rak utgång som möjligt från turbon mot avgasröret, med tanke hur turbon kommer sitta i motorn så blir det nästan taka spåret bakåt.

Volvo Xc70 (2006)
simlar
19 mars 2017 · 5 525 Inlägg

Jajemän exakt en sådan downpipe jag menar smile

Kör på, är ju absolut smidigast att köra intern wastegate när man inte ska ta ut allt för mycket effekt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
ericlundqvist
19 mars 2017 · 35 Inlägg

Okej, det låter bra!! smile

Tråkigt dock att den verkade svår att få tag på i sverige, hittar endast i usa och då vill dom ha 2500kr för en..

Tack för alla svar, guld värt!!

Volvo Xc70 (2006)
tekniknissen1
28 mars 2017 · 866 Inlägg

WG behöver du inte på 6,2 om du inte ska ladda på så du får mot tryck. Man styr laddet på mängden diesel från pumpen. Med en mekanisk pump så laddar den typ 0,2- 0,3 bar med original pumpinställning. Det som är fint med diesel är att mer du laddar med samma mänd diesel så går motorn kallare. Det som dödar en 6,2a är inte laddet utan temperaturen EGT,t som är ett måste på en moddad detroit diesel.

ericlundqvist
31 mars 2017 · 35 Inlägg

Men jag förstår inte detdär, om jag trycker in 1.5bar så spräcker man väl topplocksbultarna.
Man måste ju begränsa laddtrycket till ca 0.5bar men sen skruvar man ju på bränslemängden för att öka effekten  eller är jag helt ute och cyklar?

6.2an är känslig därför vill jag ha detta låga ladd..
Tänker mig en 50mm wg för original 25mm intern borde inte räcka att släppa ut flödet.

Rätta mig gärna om jag förstår detta fel.

Volvo Xc70 (2006)
Taunuus
31 mars 2017 · 263 Inlägg

en turbo drivs utav avgaserna från motorn och wastegaten justerar mängden avgaser som passerar genom turbon=bestämmer laddtryck. avgasmängden ut ur motorn påverkas utav hur mycket bränsle/luftblandning man får in i cylindrarna,

på en diesel med mekanisk pump så justeras bränslemängden utav pumpinställningen vilket betyder att den kommer ge i stort sett samma mängd avgaser med och utan turbo så länge pumpen är orörd så beroende på turbons/motorns storlek så kommer den kanske inte ladda så mycket fören pumpen justeras upp.

montera turbon och en laddtrycksmätare och provkör försiktigt medan du håller koll på laddtrycket. gör småjusteringar efter behov, man behöver alltid pröva i praktiken innan man vet hur det kommer fungera.

turbons avgashus och wastegate utgång går ej att jämföras med vanligt avgassystems diameter.

Ford 17M "Taunus" (1967)
tekniknissen1
31 mars 2017 · 866 Inlägg

Håller föregående talare !!:0 Du får glömma allt om Bensin/ etanol/metanol motorer diesel tillsätter bränlet i slutet av kompressionstakt och igenom arbetstakten.  Ditroit diselen som är en förkammar diesel . I förkamaren sker emotionen av bränslet och även värmeväxlingen till dieselen  i sin tur injicerar in i förbräningsrummet som självantänder på grund av värmen och syret i förbräningrummet. Då pumpen ger en vis mängd diesel vid ett givet varvtal  och justerar mängden i slutet av insprutnings tiden så kan du inte få en tryck pik  som andra motorer med gnista och bränsle/luftblandning i förbräningsrummet.
Det som är problem är att vid dålig förbräning av dieselen. då får du en högre temperatur i förbräningsrummet och avgasporten så du får skador på kolvar och avgasventiler. Nu har 6,2 något högre kompertionsförållande en 6,5an 21/1 mot 19/1 typ. Men motorerna är i princip identiska.  Det som händer med att du sätter en turbo på en sug diesel (6,2,a)är att pumpen vet inte vad laddtycket är så den ger precis lika mycket som vanligt. Så du kan inte förstöra motorn med en turbo. Det som händer är att motorn går kallare för att du har mer luft i förbräningsrummet att värma upp. Men !!!! Skruvar du upp pumpen som då ökar mängden bränsle så ökar temperaturen i det oladdade registret (innan turbon har spolat upp) så kan du smälta interna motordelar. Men när du får ladd så sjunker temperaturen i motorn och den lämnar bättre vrid och till viss del mer effekt. 6,5an är ECU styrd och lägger på mer diesel när laddet kommer. inga värmeproblem!!
Jag har provat att ta dö på min 6,2,a men den har hållt. Det som jag har haft koll på är EGT,t Allt över 750 grader Celsius är ajja bajja!!!!!!

ericlundqvist
31 mars 2017 · 35 Inlägg

Wurstingerik!

Dethär reder ut lite grann!
Även intressant tekniknissen1 att du säger att du försökt ha ihjäl din utan "framgång"

Jag ska börja med att köpa alla resetrande saker sen ska här prövas!

Det som var det intressanta som fortfarande blir huvudbry för mig är att när man googlar vad en hx35 laddar som MINST är det allt från 8-19psi men som sagt får pröva och sen se hur det går.

Kommer vara nästintill raktrör med 3 elr 4"  så bör inte vara jätte mycket motstånd i utblåset

Vad händer om turbon skulle skena och säg trycket i insuget skulle hamna på 1bar vad skulle hända förutom topplockspackningarna skulle blåsa och möjligtvis toppbultarna.??

Det skulle på insuget sitta en ventil likt som på en kompressor som blåser ut allt överladd rakt ut i atmosfären, men då skulle väl turbinen skena i varv. Rätt eller fel?

Volvo Xc70 (2006)
tekniknissen1
31 mars 2017 · 866 Inlägg

Turbo,n kan inte sken !! om den laddar så mycket den kan så sjunker temperaturen i avgaserna (energin) så orkar inte turbon att ladda mer. Du får alltså inte något problem med laddet i sig. Där i mot så kan du övervarva turbon med en bay pass ventil. Om jag säger så här du kan inte få mer energi ur en vis mängd diesel för att överladda motorn då måste du tillsätta mer diesel. (skruva upp pumpen)  till sist får du mot tryck i avgaserna så motorn får mindre luft som i sin tur ökar temperaturen. Då händer där saker!!  Men en HX35 med ett normalt avgas turbin händer det inte.
Som det vi var inne på innan är när den går som sug (inget Ladd) då sticker temperaturen. det dödar en Detroit diesel.


https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-600e0eaffed39969a17ef6a1c4fe6dc6.jpg
Så ser min 6,2 lit ut med snurra!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang