Hjälp stereo tappar minne

Anden97
23 november 2016 · 21 Inlägg

Hej, min stereo i bilen tappar minnet ibland. Jag har märkt att den oftast tappar minnet när det är minusgrader utomhus, men det kan också ske när det är varmare.

Har fått tips att skifta plats på den röda och gula kabeln. Testade detta och det hjälpte inte, det blev bara sämre, då nollställer den sig nämligen varje gång man vrider av tändningen.

Det är nu kopplat röd på röd och gul på gul (Den röda är kopplad på tändning). När det är kopplat såhär tappar den minnet ibland bara. Dock vid minusgrader utomhus tappar den minnet i princip alla gånger jag stängt av bilen.

Har mätt spänningen mellan jord och gula kabeln i bilen, den ligger konstant på 12,39 volt, även när bilen är avstängd. Över den röda ligger det också runt 12 volt vid påslagen tändning.

Har även kollat över bilens säkringar utan att finna något.

Vad kan det vara för fel? Någon annan som stött på detta problem att stereon tappar minnet när det blir kallare utomhus?

Stereo: JVC KD-R961BT
Bil: Audi a4 sedan 2001

Senast redigerat av Anden97 (23 november 2016)

Djo
23 november 2016 · 10 157 Inlägg

Skulle ju vilja säga att det är fel på stereon om du har korrekt kopplat och ström som det ska vara.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Anden97
24 november 2016 · 21 Inlägg

Tror jag klurat ut felet. Det sker ett spänningsfall över den gula kabeln när man startar bilen. Varför detta oftast sker när det är kallt ute beror på att startmotorn kräver mer ström och då blir spänningsfallet större när det är kallt ute.

Jag tycker inte spänningen skall sjunka så mycket med ett nästan nytt 74 Ah batteri, men men.

Någon som har förslag på hur jag skall motverka detta spänningsfall? 
Kondensator? Kanske inte hjälper eftersom det endast är i startögonblicket som spänningen blir för låg?

Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 833 Inlägg

Faller spänningen även direkt på batteriet? Om inte kan du dra en ny gul kabel direkt dit ut, med säkring förstås.

Anden97
24 november 2016 · 21 Inlägg

Vet inte, tänkte testa detta på lördag! Om så inte är fallet drar jag en ny kabel. 2,5 mm^2 bör räcka väl?

Utmarks-Loke
24 november 2016 · 5 833 Inlägg

Ja, det borde räcka

Anden97
18 februari 2017 · 21 Inlägg

hej igen, jag har nu konstaterat att spänningen även sjunker över batteriet. Har fått tips att köpa en kondensator.

Hur stor kondensator behöver jag och hur skall den kopplas?
Antar att jag inte behöver en stor på 1 farad utan någon mindre på några microfarad, eftersom den bara skall hålla spänningen vid startögonblicket. När bilen väl är igång är spänningen tillräckligt hög.

Utmarks-Loke
18 februari 2017 · 5 833 Inlägg

När startmotorn går drar det extremt mycket ström, du måste ha en stor kondensator om den skall kunna hålla tillräckligt mycket energi

Anden97
19 februari 2017 · 21 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
När startmotorn går drar det extremt mycket ström, du måste ha en stor kondensator om den skall kunna hålla tillräckligt mycket energi

Jaha, för själva stereon kan ju inte ta så mycket ström. Men kan man inte koppla den på något sätt så att startmotorn inte slukar spänningen som kondensatorn laddat upp så det bara går till stereon?

Highway_Outlaw
19 februari 2017 · 198 Inlägg

Min gissning är att ditt batteri börjar bli dåligt.
Då dippar batterispänningen väldigt mycket vid start.

Anden97
19 februari 2017 · 21 Inlägg

Det är relativt nytt och detta hände även när det var nytt. Cirka 6 månader skulle jag gissa på. Det är ett 74AH

Sannefjord
19 februari 2017 · 457 Inlägg

Anden97 skrev:
Tror jag klurat ut felet. Det sker ett spänningsfall över den gula kabeln när man startar bilen. Varför detta oftast sker när det är kallt ute beror på att startmotorn kräver mer ström och då blir spänningsfallet större när det är kallt ute.

Jag tycker inte spänningen skall sjunka så mycket med ett nästan nytt 74 Ah batteri, men men.

Någon som har förslag på hur jag skall motverka detta spänningsfall? 
Kondensator? Kanske inte hjälper eftersom det endast är i startögonblicket som spänningen blir för låg?

Jag har fan samma problem i min Caddy tror jag. Den tappar också minnet ibland. Nästan helt ny stereo, och har fått känslan att det är spänningsbortfall även för mig.

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!
Audi A6 2.0 TDI S-line "RS6 loket" (2008)
BMW 328i Coupé "M-sport" (1997)
Volvo XC70 D5 Summum "Civilaren" (2007)
germ424
29 mars 2017 · 267 Inlägg

koppla in röd och gul ihop.
men då måste du stänga av stereon manuellt bara

rostskyddsmålare
MammDiin
29 mars 2017 · 2 019 Inlägg

Har du kollat så jordkablarna har bra kontakt till chassit och motorn?
Inte helt ovanligt att de börjar ärga vilket leder till spänningsfall.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang