v40 2,0 T där Slangfäste gått sönder, vad heter slangen?

holiday
29 mars 2017 · 54 Inlägg

Hej på er!
Förlåt för min okunnighet, jag hoppas ni kan förstå om jag skriver så utförligt som möjligt trots allt.

Har en V40 2,0t 2002. Har sedan köpet misstänkt att bilförsäljaren fusk-lagat en för mig okänd slang-infästning med nån svart gegga och eltejp. Hur som helst har det gått "bra" tills igår när jag bestämde mig för att titta under eltejpen.
Sagt och gjort slet jag bort eltejpen och ser till min fasa att slangen är igentäppt av den svarta geggtätningen som stelnat som ett lock i slangen och den är helt avbruten i nippeln/kopplingen.

Detta får mig såklart att undra massa. För det första vet jag med säkerhet att denna slangen inte haft nån nytta till bilen what so ever.
Att tillägga bör att bilen alltid vid acceleration vid exakt 3500 varv har börjat hacka/känts som att den kuggar på nåt sätt. ungefär som på moppetiden när moppen inte fick rätt luft och bensinblandning.

Åter till slangens beskrivning:
Det är en ganska liten slang, kanske 7-8 mm i diameter. Den ansluter i ett riktigt tjockt rör efter luftburken och efter (tror jag) luftmassemätaren. Det är denna koppling som är sönder.
Sedan går den vidare till en koppling som ser ut som ett gammalt moppe-bensin-filter.
Vidare går den till ett t-kors där ena delen går till vänster in mot motorn, och den andra går rakt fram till nån grej (givare?) som sitter till höger på kylaren.

Vill gärna ha hjälp att identifiera denna slang så jag kan köpa en ny infästning eller vad som krävs. Sedan hade det varit intressant att veta vad denna slang gör för nytta och varför allt fungerad bra utan slangens funktion (bortsett från 3500varv hackandet).

Tack på förhand!! Filip
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121528/121528-6aee3da26d72f105d1928d4d0fce5970.jpg

Senast redigerat av holiday (29 mars 2017)

Drive like a man, drive Volvo! =)
windad
29 mars 2017 · 2 Inlägg

läcker slangen suger den in luft som inte är räknad i luftmassemätaren och kan då hacka

holiday
29 mars 2017 · 54 Inlägg

windad skrev:
läcker slangen suger den in luft som inte är räknad i luftmassemätaren och kan då hacka

Aha! Precis vid ett visst varvtal?

Vet du vad slangen heter eller vad den är till för? :-)

Drive like a man, drive Volvo! =)
Christian S
30 mars 2017 · 4 816 Inlägg

ser ut att ha med evap systemet att göra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
holiday
30 mars 2017 · 54 Inlägg

Christian S skrev:
ser ut att ha med evap systemet att göra.

Ja precis. Har sökt och sökt på internet och kommer fram till typ samma grej. Verkar va nåt som typ tar bort bensinångorna och jämnar ut trycket i tanken eller nåt.. Men det är konstigt att allt funkar som det ska (bortsett från hacket vid 3500 varv) trots att slangen va pluggad innan, och att den nu är "öppen"..

Drive like a man, drive Volvo! =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang