Airbag lampa började lysa efter demon ratt

FYL
29 mars 2017 · 65 Inlägg

Har en VW caddy -00.

Monterade ner ratten för de va glapp i tutan, fick lossa på airbag kontakten och nu är allt tillbaka monterat, kollat potentiella felmonteringar och om kontakten är felvänd viceversa.. lossat på batterikablarna men airbaglampan lyser  ständigt. Slocknar en halvsekund när jag startar bilen men tänds direkt.

Den ska på återkontroll på besiktningen gällande andra fel, Kmr dom ge nerslag på att lampan lyser eller lägger dom ingen vikt i det?

Vad kan ha hänt och hur släcker jag den?

simlar
29 mars 2017 · 5 524 Inlägg

Du måste radera airbag-felkoderna med diagnosinstrument som klarar av äldre VAG, t.ex VAG-COM/VCDS.

Airbag-felkoder raderas inte av sig själv, varken av att lossa batteripolen eller åtgärda eventuella fel.
Däremot om man lossar batteripolen före man kopplar ur airbag-kontakten så sätts ej felkod, är även att rekommendera då risken finns att airbagen sprängs vid in-/urkoppling.
Man ska även vänta minst 30min efter batteripolen lossats innan man demonterar airbagen då airbagsystemet håller spänning ett tag efter batteriet kopplas bort.

Felkod på airbag kan även sättas pga underspänning, t.ex bilen drar tjuvström och tömmer batteriet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
29 mars 2017 · 10 276 Inlägg

Ja, besiktningen anmärker sedan något eller några år tillbaka på lysande airbaglampa.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pininfarina406
29 mars 2017 · 536 Inlägg

Brådhis skrev:
Ja, besiktningen anmärker sedan något eller några år tillbaka på lysande airbaglampa.

//Brådhis

Inte vid ombes om det inte var anm på den vid första bes väl?

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Soulman
29 mars 2017 · 1 271 Inlägg

simlar skrev:
Du måste radera airbag-felkoderna med diagnosinstrument som klarar av äldre VAG, t.ex VAG-COM/VCDS.

Airbag-felkoder raderas inte av sig själv, varken av att lossa batteripolen eller åtgärda eventuella fel.
Däremot om man lossar batteripolen före man kopplar ur airbag-kontakten så sätts ej felkod, är även att rekommendera då risken finns att airbagen sprängs vid in-/urkoppling.
Man ska även vänta minst 30min efter batteripolen lossats innan man demonterar airbagen då airbagsystemet håller spänning ett tag efter batteriet kopplas bort.

Felkod på airbag kan även sättas pga underspänning, t.ex bilen drar tjuvström och tömmer batteriet.

Finns olika skolor där, men säkert är att felkod blir det om man slår igång tändningen eller startar bilen när någonting i airbagsystemet är urkopplat. Jag har aldrig kopplat bort något batteri när jag jobbar i den kretsen i alla fall och det har gått alldeles utmärkt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Brådhis * Voff voff *
29 mars 2017 · 10 276 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Brådhis skrev:
Ja, besiktningen anmärker sedan något eller några år tillbaka på lysande airbaglampa.

//Brådhis

Inte vid ombes om det inte var anm på den vid första bes väl?

Besiktningsmännen får ge anmärkning på nya fel på ombesiktning även om dom inte fanns där vid den ursprungliga besiktningen. Sedan om dom generellt gör det eller ej är nog lite blandat.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (29 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Christian S
29 mars 2017 · 4 816 Inlägg

Soulman skrev:

simlar skrev:
Du måste radera airbag-felkoderna med diagnosinstrument som klarar av äldre VAG, t.ex VAG-COM/VCDS.

Airbag-felkoder raderas inte av sig själv, varken av att lossa batteripolen eller åtgärda eventuella fel.
Däremot om man lossar batteripolen före man kopplar ur airbag-kontakten så sätts ej felkod, är även att rekommendera då risken finns att airbagen sprängs vid in-/urkoppling.
Man ska även vänta minst 30min efter batteripolen lossats innan man demonterar airbagen då airbagsystemet håller spänning ett tag efter batteriet kopplas bort.

Felkod på airbag kan även sättas pga underspänning, t.ex bilen drar tjuvström och tömmer batteriet.

Finns olika skolor där, men säkert är att felkod blir det om man slår igång tändningen eller startar bilen när någonting i airbagsystemet är urkopplat. Jag har aldrig kopplat bort något batteri när jag jobbar i den kretsen i alla fall och det har gått alldeles utmärkt.

på jobbet lossar vi heller aldrig på batteriet innan vi tar bort airbagen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
simlar
29 mars 2017 · 5 524 Inlägg

Christian S skrev:

Soulman skrev:

simlar skrev:
Du måste radera airbag-felkoderna med diagnosinstrument som klarar av äldre VAG, t.ex VAG-COM/VCDS.

Airbag-felkoder raderas inte av sig själv, varken av att lossa batteripolen eller åtgärda eventuella fel.
Däremot om man lossar batteripolen före man kopplar ur airbag-kontakten så sätts ej felkod, är även att rekommendera då risken finns att airbagen sprängs vid in-/urkoppling.
Man ska även vänta minst 30min efter batteripolen lossats innan man demonterar airbagen då airbagsystemet håller spänning ett tag efter batteriet kopplas bort.

Felkod på airbag kan även sättas pga underspänning, t.ex bilen drar tjuvström och tömmer batteriet.

Finns olika skolor där, men säkert är att felkod blir det om man slår igång tändningen eller startar bilen när någonting i airbagsystemet är urkopplat. Jag har aldrig kopplat bort något batteri när jag jobbar i den kretsen i alla fall och det har gått alldeles utmärkt.

på jobbet lossar vi heller aldrig på batteriet innan vi tar bort airbagen.

Nå ni gör hur ni vill, däremot är det ej enligt korrekt säkerhetsföreskrifter vid hantering av airbag och airbagsystem.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
29 mars 2017 · 7 286 Inlägg

en bes missar nog INTE en lysande airbaglampa,, och den räknas ju som ett allvarligt fel,, så dem sätter garanterat en ny 2 på det

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
FYL
29 mars 2017 · 65 Inlägg

simlar skrev:

Christian S skrev:

Soulman skrev:

Finns olika skolor där, men säkert är att felkod blir det om man slår igång tändningen eller startar bilen när någonting i airbagsystemet är urkopplat. Jag har aldrig kopplat bort något batteri när jag jobbar i den kretsen i alla fall och det har gått alldeles utmärkt.

på jobbet lossar vi heller aldrig på batteriet innan vi tar bort airbagen.

Nå ni gör hur ni vill, däremot är det ej enligt korrekt säkerhetsföreskrifter vid hantering av airbag och airbagsystem.

Så ni menar att man ska kunna koppla loss o koppla ihop utan att lampan ska börja lysa?!

Kan de va så att det är fel på kontakten bara?

Cupra_
29 mars 2017 ·

Brådhis skrev:

Pininfarina406 skrev:

Brådhis skrev:
Ja, besiktningen anmärker sedan något eller några år tillbaka på lysande airbaglampa.

//Brådhis

Inte vid ombes om det inte var anm på den vid första bes väl?

Besiktningsmännen får ge anmärkning på nya fel på ombesiktning även om dom inte fanns där vid den ursprungliga besiktningen. Sedan om dom generellt gör det eller ej är nog lite blandat.

//Brådhis

Srs/airbag-indikering ger en 2:a och SKA tas med även vid en efterkontroll.
Det är bara fel med ägaransvar, t.ex. en trasig lampa, som kan tas muntligt.

FYL
29 mars 2017 · 65 Inlägg

Kan det vara så att en kabel är glapp eller måste jag till en verkstad för att åtgärda detta??

Cupra_
30 mars 2017 ·

FYL skrev:
Kan det vara så att en kabel är glapp eller måste jag till en verkstad för att åtgärda detta??

Du kan ju pröva släcka felkoden med vcds och köra lite. Håller den sig släckt så finns inga fel, bara gammal kod som ligger kvar då.

Christian S
30 mars 2017 · 4 816 Inlägg

FYL skrev:

simlar skrev:

Christian S skrev:
på jobbet lossar vi heller aldrig på batteriet innan vi tar bort airbagen.

Nå ni gör hur ni vill, däremot är det ej enligt korrekt säkerhetsföreskrifter vid hantering av airbag och airbagsystem.

Så ni menar att man ska kunna koppla loss o koppla ihop utan att lampan ska börja lysa?!

Kan de va så att det är fel på kontakten bara?

om man kopplar bort batteriet och väntar en stund innan man kopplar bort airbagen så ska lampan inte börja lysa men om man gör det med batteriet in kopplat så börjar den lysa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang