Funderingar angående sänkfjädrar

oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Christian S skrev:

oscar-t skrev:
En ytterligare fundering. Stämmer det att exempelvis fjädrarna fram SKA vara skruvade åt samma håll? Spontant känns det som att de borde vara skrivade åt motsatt håll i förhållande till varandra?

aldrig sett att fjädrarna har varit skruvade åt olika håll beroende på vilken sida dom ska sitta på.

Djo skrev:

Christian S skrev:
så jäkla svårt är det inte.
här är en monteringsanvisning http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … 174-2/2017

Varför vill volvo att spindelled och styrled ska lossas personligen hade jag ej lossat på detta men volvo kanske har en baktanke ?

Mest nyfiken då jag varigt med förr om över ambitiösa beskrivningar från Volvo som vill att man tar bort mycket mer än nödvändigt.

ingen aning, nog för att jag jobbar på volvo men jag vet inte varför dom vill att man ska göra det.
ts vill ha en monteringsbeskrivning så jag gav han en.

Ainok skrev:
Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

?? alla sänk fjädrar jag har monterat har varit betydligt hårdare och betydligt kortare än original.

Tack så hemskt mycket!!smile
Då vet jag iaf att skruvningen på fjädrarna är som de ska i alla fall. Kändes skumt, men är det så, så är det ju lugnt...!
Yes, tackar så mycket för den beskrivning!
Och det låter ju bra med sänkfjädrarna oxå. Jag har fått till mig att det ska vara mer styva än orginal, så det var bra att du upplevt samma. Samt att det då kanske sänker bilen lite oxå.

Tusen tack!!
mvh

Ainok
30 mars 2017 · 439 Inlägg

Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Senast redigerat av Ainok (30 mars 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:
Mina H&R som nu sitter på min V70 -11 sänkte ganska precis dom utlovade 3 cm och är definitivt inte mjukare än originalfjädrarna.

//Brådhis

Det låter ju ganska perfekt! Hoppas även mina sänker bilen lite då...
Tack tack!
Oscar

Soulman skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Okej... Så marknaden blåser alla som köper sänksatser? Min erfarenhet är precis tvärtom, det blir styvare. Och lägre. Om man har koll på vad som sitter på innan.

Okej! Hoppas det blir så som du beskriver då Soulman..!!
Mvh
Oscar

Djo skrev:
Christian S okej tänkte om du viste för jobbat på volvo verkstad och det är ofta överdrivet mycket dom vill ta bort.

Ps monterade sänk fjädrar på v70in min idag mycket fastare i chassiet och då har jag kvar orginal stötdämpare som gått 21000 mil. Inte provat nå längre men det jag kört är den mycket trevligare i kurvorna smile

Låter ju helt perfekt! Hoppas som sagt att det blir såhär för min med...! smile
Mvh


Ainok skrev:

Soulman skrev:

Ainok skrev:
30mm sänkning?

Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Okej... Så marknaden blåser alla som köper sänksatser? Min erfarenhet är precis tvärtom, det blir styvare. Och lägre. Om man har koll på vad som sitter på innan.

Läs vad du har citerat.
Det blir styvare. Men 30mm sänkning på en bil med mjuka gamla originalfjädrar syns inte så mycket.

Okej! Det är är för att jag vill att bilen ska bli lite mer stum, samt kanske något lägre som som jag gör detta. Köper nog din åsikt att den inte sänker 30mm, men så länge den inte blir högre än i dagsläget så är jag nöjd.
Mvh
Oscar

caromania skrev:

Ainok skrev:
Kommer inte ens synas. Blir kanske styvare fjädring men kommer förmodligen inte sjunka mer än några millimeter.

Ainok skrev:
Om du bara är ute efter att bilen ska bli styvare så ska du nog inte köpa sänkfjädrar då dessa ofta är mjukare än original.

Ainok skrev:
Läs vad du har citerat.
Det blir styvare. Men 30mm sänkning på en bil med mjuka gamla originalfjädrar syns inte så mycket.

Du får nog reda ut det eftersom det är lite oklart?

Blir bilen lite mer stum, samt att man får ner den i sämsta fall bara någon enstaka millimeter så är jag ändå nöjd. Hoppas på mer än 2mm, men det återstår att se (om jag får på dem..) smile
Mvh
Oscar

ehedman skrev:
En sänkfjäder är både styvare och slakare än en originalfjäder.

Den typiska sänkfjädern är konstruerad på det viset att färre styva varv sänker bilen medan några slaka varv hjälper fjädern att hålla sig i kvar i skålen då fjädern är nästan obelastad. Detta fenomen finns också bland eftermarknadscoilovers, där det ofta är två olika fjädrar av samma orsak.

Thx för en liten beskrivning! Får se om jag lyckas montera dem då, samt hur de känns jämfört med mina original-fjädrar.
Mvh

oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Okej, här har jag lite att kika på! tack!
Enligt många på garaget.org är det mååånga s60 -11 -12 osv som kör på H&R-sänkning (enligt deras beskrivning), så denna tråden var mest för dom som har på sin bil eller monterat på någon. Skrev direkta PM till dem jag hittade för att få svar hur de gjort, men ingen har svarat sad
Förstår att det finns olika varianter på fjädrar, kanske inte sänker exakt 30mm då mina fjädrar är trötta i dagsläget, samt hårdare/mjukare osv osv.
Dock ville jag ha åsikter hjälp om hur jag monterar mina, då jag fått lite olika kommentarer när jag pratat med vänner/kollegor. "gör det själv-lätt" och "ge dig verkligen inte på dig det-svårt"..... hmm
Tack tack!

Senast redigerat av oscar-t (30 mars 2017)

Soulman
30 mars 2017 · 1 271 Inlägg

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Jag har aldrig upplevt något annat än att bilen blir som utlovat lägre, och den blir styvare. Anledningen till att tillverkarnas gör dem styvare är ju för att fjädringsvägen blir kortare. För att inte hjulupphängningen ska slå mer i botten än innan görs fjädern styvare. Den styvare fjädern göra också att karossen kränger mindre vilket påverkar väghållningen positivt.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
ehedman
30 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Detta står att läsa i din länk: "Nu finns det inga kortare fjädrar som inte är hårdare också men lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

torsen
30 mars 2017 · 7 189 Inlägg

ehedman skrev:
lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

Härutöver måste nämnas att vissa fjäderfabrikat, t ex Calmini, har märkt fjädrarna och rekommenderar olika montering för vänster- resp högertrafik.

oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Fram har jag tänkt först lossa dessa två..
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-8f62fcef421e6eaf02d41a3b137715b7.jpg


Lossa denna bulten så dämparen blir fri...
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-94e945944413cd8ad3b657a99a6d55b1.jpg


Försöka knacka isär med ett "don" (vet ej namn) så att dämparen löper fritt... Tips på smartare sätt man kan göra detta hade uppskattats.
Sedan lossa kompletta dämparen genom bultarna under huven... När den väl är ute så grejar jag resten!
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-c6af683ea61664b28277b989365c6b10.jpg


Bak nu då istället.
Här fick jag tips om att typ endast lossa dessa. Sänka ner försiktigt med domkraft, så kommer fjädern med ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-d986187a802fab988087acc53788af8c.jpg


Denna vet jag inte hur den sitter exakt, men det är inte så svårt att få isär fjädern från hållaren va?
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-67078791135f6583c9617694730db71c.jpg


Sedan undrar jag komiskt nog nåt vilket håll fjädrarna ska monteras? F=front, R=rear sa han jag köpte dom av. Men ska de sitta så att texten är åt rätt håll, eller åt andra hållet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-a270777aeebd9466c94c3d4200850daf.jpg

Blev en vääääldigt lång post. Hoppas det finns någon vänlig person som orkar hjälpa en lite vilsen själ ändå. Någon gång måste ju vara första gången man gör något sånt här.. neutral

Mvh
Oscar

oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Soulman skrev:

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Jag har aldrig upplevt något annat än att bilen blir som utlovat lägre, och den blir styvare. Anledningen till att tillverkarnas gör dem styvare är ju för att fjädringsvägen blir kortare. För att inte hjulupphängningen ska slå mer i botten än innan görs fjädern styvare. Den styvare fjädern göra också att karossen kränger mindre vilket påverkar väghållningen positivt.

Okej! Det låter positivt i alla fall, då det är precis den effekt jag vill få. Hoppas bara man lyckas få lite vägledning så man grejar att montera fjädrarna också.. smile
Mvh

ehedman skrev:

Ainok skrev:
Klart det finns sänksatser som styvar upp bilen, men som ni säkert hör på namnet så sänker bara dom flesta. I största allmänhet handlar det om att bilen blir lägre för att de är kortare och mjukare.

Sen får man ha i åtanke att de flesta som åker runt med sänkfjädrar kör på TA Technix och inte H&R.... wink

H&R säljer ju sina satser som "Sportfederen" och inte "Sänksatser".
Om ni ts har köpt ett sänksats och inte en sportsats så skulle jag inte hoppas på något styvare chassi, men inte säljer väl H&R sådant?  Det är alldeles säkert en miss i kommunikationen här.

Här står lite om hur sänksatser påverkar ett originalchassi:
https://absolutman.wordpress.com/2014/1 … ghallning/

Detta står att läsa i din länk: "Nu finns det inga kortare fjädrar som inte är hårdare också men lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

Bra input. Blir lite läsning ikväll för att förstå hur de funkar. Kul att veta!
tack!


torsen skrev:

ehedman skrev:
lösningen ligger i progressiva fjädrar, fjädrar som har några mjuka varv och sedan blir hårda."

Härutöver måste nämnas att vissa fjäderfabrikat, t ex Calmini, har märkt fjädrarna och rekommenderar olika montering för vänster- resp högertrafik.

Kul info! Låter sjukt konstigt i mitt huvud med anpassade efter höger- vänstertrafik, men det stämmer säkert! "Tur" att jag har köpt H&R fjädrar då.. haha tongue

Djo
30 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Yes men glöm ej lossa drivaxlarna.

Bak skulle jag isåfall lossa inre bulten enbart det gjorde jag på v70in och sänk ner bärarmen. Vet ej hur det blir på s60in men på v70in var vi två för att få ihopp det men din ser öppnare ut.

Kolla hur dom gammla fjädrarna satt och sätt dom lika "texten spelar inte roll" så att säga..

Önskar dig lycka till. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:
Yes men glöm ej lossa drivaxlarna.

Bak skulle jag isåfall lossa inre bulten enbart det gjorde jag på v70in och sänk ner bärarmen. Vet ej hur det blir på s60in men på v70in var vi två för att få ihopp det men din ser öppnare ut.

Kolla hur dom gammla fjädrarna satt och sätt dom lika "texten spelar inte roll" så att säga..
Önskar dig lycka till. smile

Du menar dessa då va? Kanske måste, men varför måste jag detta för att få ut hela dämparen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-decf5d55d0819d5551c5dafda58e1cd4.jpg
Okej! Kikar kanske då på att endast lossa den inre till en början i alla fall, så ser jag hur det går. Får lite hjälp av två händer till oxå när det behövs smile

Jämförde de nya bredvid de gamla på plats och det var omöjligt att förstå åt vilket håll de ska sitta, kanske blir annat när originalen är loss och utan någon belastning alls. Annars vet jag inte hur man ser åt vilket håll de nya ska vara...

Tack snälla för din input!!

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2017 · 10 204 Inlägg

oscar-t skrev:
Denna vet jag inte hur den sitter exakt, men det är inte så svårt att få isär fjädern från hållaren va?
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-67078791135f6583c9617694730db71c.jpg

Dom sitter bara av sitt eget tryck så det är bara att dra loss dom om dom inte ramlar ner av sig själv när du fått bort spänningen i dom.

En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (30 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
oscar-t
30 mars 2017 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:

oscar-t skrev:
Denna vet jag inte hur den sitter exakt, men det är inte så svårt att få isär fjädern från hållaren va?
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-67078791135f6583c9617694730db71c.jpg

Dom sitter bara av sitt eget tryck så det är bara att dra loss dom om dom inte ramlar ner av sig själv när du fått bort spänningen i dom.

En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

//Brådhis

Okej!

Kikat mycket på filmer osv så förstår vad du menar.. Jag har fjäderspännare som kommer användas flitigt!

Annars tror du det borde fungera på det vis jag försökt förklara kort med bilder? Det ser inte totalt fel ut lr? Har grejat med ljud, plast, lack osv en del innan, men aldrig dämpare... Någon gång måste vara första som sagt haha smile

Tack för din input!

Djo
30 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ja exakt dom bultarna och se till att drivaxeln löper löst i splinesen när dom är borta.

Detta för att undvika att du slitter isär drivaxlarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rcy
31 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Brådhis skrev:
En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

Instämmer helt! Ha riktiga fjäderspännare med god passform mot fjädern, och tänk efter innan du gör något. Det finns faktiskt folk som förlorat livet pga en fjäder som plötsligt släppt.
Ett litet spännband i fjädern som håller ihop den *om* något oväntat skulle släppa är en billig och bra försäkring mot olyckor. Givetvis bara som ett komplement till riktiga fjäderspännare, aldrig en ersättning!

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Brådhis * Voff voff *
31 mars 2017 · 10 204 Inlägg

rcy skrev:

Brådhis skrev:
En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

Instämmer helt! Ha riktiga fjäderspännare med god passform mot fjädern, och tänk efter innan du gör något. Det finns faktiskt folk som förlorat livet pga en fjäder som plötsligt släppt.
Ett litet spännband i fjädern som håller ihop den *om* något oväntat skulle släppa är en billig och bra försäkring mot olyckor. Givetvis bara som ett komplement till riktiga fjäderspännare, aldrig en ersättning!

En kompis till mig skulle byta på sin S70, fick hjärnsläpp och skruvade av någon oklar anledning loss propellermuttern upptill på främre fjäderbenet med det klämt mellan knäna, utan att först sätta dit fjäderspännarna. Propellermuttern flög upp i taket (6 meter upp) och gjorde en rejäl buckla. Hade han suttit framåtlutad hade han inte mått bra. Alls! Nu gick muttern rakt upp några cm framför ansiktet...

Som sagt, tänk igenom det du gör och använd rätt verktyg!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (31 mars 2017)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
oscar-t
31 mars 2017 · 27 Inlägg

Djo skrev:
Ja exakt dom bultarna och se till att drivaxeln löper löst i splinesen när dom är borta.

Detta för att undvika att du slitter isär drivaxlarna.

Okej, bra input! Lossar på dessa bultarna då oxå! Annrs tror du att det räcker att lossa de delar som jag markerat ovan?
Har fått låna med en momentnyckel i helgen, samt löst hjulinställning nästa vecka, så deta är löst i alla fall.. smile Du har inte något tips på hur/vad man kan använda för att spränga isär så att jag får loss fjäderbenet? Måste komma åt med något på insidan (där jag håller "kilen/donet"... Man får inte någon kraft att knacka med?!?!
Tack så mycket!!


https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-c6af683ea61664b28277b989365c6b10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178755/178755-35a36f6052359e9115ed8557c84389a1.jpg

oscar-t
31 mars 2017 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:

rcy skrev:

Brådhis skrev:
En liten detalj bara: En fjäder har ENORM kraft, använd fjäderspännare (iaf fram, bak brukar en domkraft eller växellådslyft vara en bra lösning iaf på V70N och gamla S60) och tänk noga igenom det du gör!

Instämmer helt! Ha riktiga fjäderspännare med god passform mot fjädern, och tänk efter innan du gör något. Det finns faktiskt folk som förlorat livet pga en fjäder som plötsligt släppt.
Ett litet spännband i fjädern som håller ihop den *om* något oväntat skulle släppa är en billig och bra försäkring mot olyckor. Givetvis bara som ett komplement till riktiga fjäderspännare, aldrig en ersättning!

En kompis till mig skulle byta på sin S70, fick hjärnsläpp och skruvade av någon oklar anledning loss propellermuttern upptill på främre fjäderbenet med det klämt mellan knäna, utan att först sätta dit fjäderspännarna. Propellermuttern flög upp i taket (6 meter upp) och gjorde en rejäl buckla. Hade han suttit framåtlutad hade han inte mått bra. Alls! Nu gick muttern rakt upp några cm framför ansiktet...

Som sagt, tänk igenom det du gör och använd rätt verktyg!

//Brådhis

Oj jäklar! Tur den satte taket istället för han... Annars tror du att de steg jag skrivit om HUR jag ska göra för att lossa allt osv kommer att fungera? Är så himla försiktig bara för detta är helt nytt för mig...

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2017 · 10 204 Inlägg

oscar-t skrev:

Brådhis skrev:

rcy skrev:

Instämmer helt! Ha riktiga fjäderspännare med god passform mot fjädern, och tänk efter innan du gör något. Det finns faktiskt folk som förlorat livet pga en fjäder som plötsligt släppt.
Ett litet spännband i fjädern som håller ihop den *om* något oväntat skulle släppa är en billig och bra försäkring mot olyckor. Givetvis bara som ett komplement till riktiga fjäderspännare, aldrig en ersättning!

En kompis till mig skulle byta på sin S70, fick hjärnsläpp och skruvade av någon oklar anledning loss propellermuttern upptill på främre fjäderbenet med det klämt mellan knäna, utan att först sätta dit fjäderspännarna. Propellermuttern flög upp i taket (6 meter upp) och gjorde en rejäl buckla. Hade han suttit framåtlutad hade han inte mått bra. Alls! Nu gick muttern rakt upp några cm framför ansiktet...

Som sagt, tänk igenom det du gör och använd rätt verktyg!

//Brådhis

Oj jäklar! Tur den satte taket istället för han... Annars tror du att de steg jag skrivit om HUR jag ska göra för att lossa allt osv kommer att fungera? Är så himla försiktig bara för detta är helt nytt för mig...

Jag tror helt säkert att du kommer klara detta galant. Nu vet jag inte exakt vad som skiljer bakvagnen mot dom tidigare modellerna, men på dom kan det vara lite klurigt att få upp bärarmen igen när man ska ha ihop allt. Det är dock absolut inte omöjligt, men man kan behöva vara lite klurig och trixa lite med tex domkraften/växellådslyften tills man får allt rätt.

Jag hade väldiga problem med en bil där allt såg helt ok ut tills jag lossade bärarmen. Då visade det sig att bilen troligen varit i diket någon gång med resultatet att bärarmen hölls rak av bulten, så när jag lossade den blev det lite sned och plötsligt var det ett rent helvete att få den på plats igen när jag skulle återmontera sakerna. Det löste sig dock genom lite klurande och svordomar. Så min poäng är, ge inte upp bara för att det verkar struligt när du står mitt i det. Mekaniker är också människor och kan dom så kan du!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
oscar-t
31 mars 2017 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:

oscar-t skrev:

Brådhis skrev:
En kompis till mig skulle byta på sin S70, fick hjärnsläpp och skruvade av någon oklar anledning loss propellermuttern upptill på främre fjäderbenet med det klämt mellan knäna, utan att först sätta dit fjäderspännarna. Propellermuttern flög upp i taket (6 meter upp) och gjorde en rejäl buckla. Hade han suttit framåtlutad hade han inte mått bra. Alls! Nu gick muttern rakt upp några cm framför ansiktet...

Som sagt, tänk igenom det du gör och använd rätt verktyg!

//Brådhis

Oj jäklar! Tur den satte taket istället för han... Annars tror du att de steg jag skrivit om HUR jag ska göra för att lossa allt osv kommer att fungera? Är så himla försiktig bara för detta är helt nytt för mig...

Jag tror helt säkert att du kommer klara detta galant. Nu vet jag inte exakt vad som skiljer bakvagnen mot dom tidigare modellerna, men på dom kan det vara lite klurigt att få upp bärarmen igen när man ska ha ihop allt. Det är dock absolut inte omöjligt, men man kan behöva vara lite klurig och trixa lite med tex domkraften/växellådslyften tills man får allt rätt.

Jag hade väldiga problem med en bil där allt såg helt ok ut tills jag lossade bärarmen. Då visade det sig att bilen troligen varit i diket någon gång med resultatet att bärarmen hölls rak av bulten, så när jag lossade den blev det lite sned och plötsligt var det ett rent helvete att få den på plats igen när jag skulle återmontera sakerna. Det löste sig dock genom lite klurande och svordomar. Så min poäng är, ge inte upp bara för att det verkar struligt när du står mitt i det. Mekaniker är också människor och kan dom så kan du!

//Brådhis

Jag har växellådslyft samt några domkrafter till förfogande, så den hjälpen får jag iaf + två ytterligare händer.
Skönt att du grejade det och allt löste sig tillslut då! Tack snälla!! Känner mig ändå ganska bra och förberedd efter de svar jag fått i denna tråden samt min ena kollega som förklarat och visat mycket.
Håller tummarna att det går bra på lördag när jag börjar...
Tack så mycket för input och svar!

Mvh Oscar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang