Hur göra för att hålla vindrutan i bra skick?

Muttley
17 mars 2017 ·

rcy skrev:

Muttley skrev:
Hur gamla rutor menar du är bättre?   V70 06 var inte bättre än en sprillans ny bil.   Jag fick bytt 3 gånger på den jag brukade och när den var slutkörd var de egentligen dags igen.
2 ggr som var pga spänningar i rutan, de helt enkelt bara sprack utan någon deformation. 2 ggr pga stenskott.

Passaten från 2012 lämnade jag när den gått ca 28 eller 30 tusen mil, och den hade inte ens blivit blästrad och de var originalruta smile

Många 850 som jag kört har oftast spruckna rutor.  Farsans s70 har sprickor smile
Tror de handlar om tur.

Just Volvo verkar väldigt duktiga på att spräcka rutor. Jag vet inte om dom har mer flex i karossen eller vad det beror på, men både 850 och v70 verkar väldigt ofta ha spräckta rutor utan några egentliga stenskott som orsak.

Klart de har, de är ju konstigt byggda bilar wink   Alla de vi hade på de jobbet hade spruckna rutor och inte pga stenskott.
Den nyaste vi hade var en 2009 och den hade desvärre samma sprickor.

Tobbs
29 mars 2017 · 33 Inlägg

För x-antal år sedan såg jag något som hette Bosses Bildoktor.
Han hade ett tips som fastnade hos mig och det var att jag skulle ta lite olja eller fett och smörja vindrutetorkarnas blad då och då. Jag har själv inte testat men det låter väl sunt?

----------------------------
Toyota Yaris -13
it_mutt Avstängd
29 mars 2017 · 10 388 Inlägg

Tobbs skrev:
För x-antal år sedan såg jag något som hette Bosses Bildoktor.
Han hade ett tips som fastnade hos mig och det var att jag skulle ta lite olja eller fett och smörja vindrutetorkarnas blad då och då. Jag har själv inte testat men det låter väl sunt?

Om man gillar en fetthinna över rutan så låter det alldeles ypperligt tycker jag.

Eller så kan man bara byta blad lite oftare...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
29 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Tobbs skrev:
För x-antal år sedan såg jag något som hette Bosses Bildoktor.
Han hade ett tips som fastnade hos mig och det var att jag skulle ta lite olja eller fett och smörja vindrutetorkarnas blad då och då. Jag har själv inte testat men det låter väl sunt?

Vet inte vad han smörjde bladen med men har man inte råd att byta blad och har silikonfett eller glycerin hemma så är det alldeles ypperligt att smörja gummi med, utan att det blir någon fetthinna på omkringliggande ytor. Silikonfett är även synnerligen hälsosamt för gummilister runt dörrar och taklucka.

Själv byter jag gärna blad lite oftare om jag kommer ihåg och orkar åka och handla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
29 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
29 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

Olagligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
29 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

Olagligt.

Eller iofs. Olagligt är kanske fel ord? Det är inte godkänt. Inget får sättas på rutan vad gäller solfilm etc oavsett genomsläpp.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
29 mars 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

Olagligt.

Eller iofs. Olagligt är kanske fel ord? Det är inte godkänt. Inget får sättas på rutan vad gäller solfilm etc oavsett genomsläpp.

Mnja...det skulle möjligen gå, men, för enkelhetens skull är det som du skriver. Som behandlat ex.vis här;
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4410238

- - Edit - -

Och i en hel drös med andra trådar också givetvis.

Senast redigerat av it_mutt (29 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ehedman
29 mars 2017 · 1 966 Inlägg

Något som är helt lagligt är att alltid ha en ren bil, fräscha torkarblad och en välvaxad vindruta.

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
30 mars 2017 · 435 Inlägg

Som andra redan har skrivit, men upprepar det, sluta slicka folk i arslet på vägarna.
Sådant är fruktansvärt störande, förstår inte ens varför somliga ligger så nära röven på andra för, minst sagt väldigt irriterande och inte minst trafikfarligt!

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Djo
30 mars 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

Olagligt.

Eller iofs. Olagligt är kanske fel ord? Det är inte godkänt. Inget får sättas på rutan vad gäller solfilm etc oavsett genomsläpp.

Ja jo om vi ska vara såna så visst.

Men är filmen helt klar och skyddar mot stenskott/blästring och på inget viss hindrar min syn ut genom rutan eller försämrar på något annat viss skulle jag göra det ändå,

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
30 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:
Finns det tillräckligt klara stenskotts skydd filmer idag?

Kanske man skulle kunna sätta sådant på vindrutan ?

Olagligt.

Eller iofs. Olagligt är kanske fel ord? Det är inte godkänt. Inget får sättas på rutan vad gäller solfilm etc oavsett genomsläpp.

Ja jo om vi ska vara såna så visst.

Men är filmen helt klar och skyddar mot stenskott/blästring och på inget viss hindrar min syn ut genom rutan eller försämrar på något annat viss skulle jag göra det ändå,

Vara såna? Vissa modifikationer är inte tillåtna. Tyvärr så är det bara att rätta sig efter det, alternativt att inte göra det och då är det ju bara att klistra på utan att fråga. Jag tror emellertid inte att det står angivet att man inte får sätta en film på vindrutan, men det procentuella ljusinsläpp som krävs kommer (i varje fall enligt bilprovningen) att anses vara för dåligt=underkänd. Sedan kan du precis i detta fall som med så många andra modifikationer lyckas få bilen besiktigad med dem monterade.

Är det en dålig idé i sak? Nja, det tycker jag inte. Det finns mycket som är bra men som man inte får göra. Sedan kan man argumentera i all evig evighet kring att det är rätt eller fel med regler, men de finns.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
it_mutt Avstängd
30 mars 2017 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:

caromania skrev:

Olagligt.

Eller iofs. Olagligt är kanske fel ord? Det är inte godkänt. Inget får sättas på rutan vad gäller solfilm etc oavsett genomsläpp.

Ja jo om vi ska vara såna så visst.

Men är filmen helt klar och skyddar mot stenskott/blästring och på inget viss hindrar min syn ut genom rutan eller försämrar på något annat viss skulle jag göra det ändå,

Vara såna? Vissa modifikationer är inte tillåtna. Tyvärr så är det bara att rätta sig efter det, alternativt att inte göra det och då är det ju bara att klistra på utan att fråga. Jag tror emellertid inte att det står angivet att man inte får sätta en film på vindrutan, men det procentuella ljusinsläpp som krävs kommer (i varje fall enligt bilprovningen) att anses vara för dåligt=underkänd. Sedan kan du precis i detta fall som med så många andra modifikationer lyckas få bilen besiktigad med dem monterade.

Är det en dålig idé i sak? Nja, det tycker jag inte. Det finns mycket som är bra men som man inte får göra. Sedan kan man argumentera i all evig evighet kring att det är rätt eller fel med regler, men de finns.

Nope, det gör det inte.

VVFS 2003:22 .

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

Rutor   

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls. 

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
30 mars 2017 · 9 296 Inlägg

it_mutt skrev:

caromania skrev:

Djo skrev:

Ja jo om vi ska vara såna så visst.

Men är filmen helt klar och skyddar mot stenskott/blästring och på inget viss hindrar min syn ut genom rutan eller försämrar på något annat viss skulle jag göra det ändå,

Vara såna? Vissa modifikationer är inte tillåtna. Tyvärr så är det bara att rätta sig efter det, alternativt att inte göra det och då är det ju bara att klistra på utan att fråga. Jag tror emellertid inte att det står angivet att man inte får sätta en film på vindrutan, men det procentuella ljusinsläpp som krävs kommer (i varje fall enligt bilprovningen) att anses vara för dåligt=underkänd. Sedan kan du precis i detta fall som med så många andra modifikationer lyckas få bilen besiktigad med dem monterade.

Är det en dålig idé i sak? Nja, det tycker jag inte. Det finns mycket som är bra men som man inte får göra. Sedan kan man argumentera i all evig evighet kring att det är rätt eller fel med regler, men de finns.

Nope, det gör det inte.

VVFS 2003:22 .

31 kap. Sikt och sikthjälpmedel

Rutor   

5 § Ruta får inte förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant eller som medför att kraven i 10 § inte uppfylls. 

10 § Ruta i bil skall i förarens siktfält ha en ljusgenomsläpplighet i båda riktningarna av minst 75 % för vindruta och minst 70 % för annan ruta.

Tackar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
30 mars 2017 · 10 157 Inlägg

Ja en helt genomskinlig och klar stenskottsskydds film borde således vara lagligt tillochmed.

Vara såna menade jag att du drog in den lagliga aspekten i frågan om att skydda vindrutan. Ja jag vet om toningsregler jag kör heltonat wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
caromania Forummoderator
30 mars 2017 · 9 296 Inlägg

Djo skrev:
Ja en helt genomskinlig och klar stenskottsskydds film borde således vara lagligt tillochmed.

Vara såna menade jag att du drog in den lagliga aspekten i frågan om att skydda vindrutan. Ja jag vet om toningsregler jag kör heltonat wink

Ingenting är helt genomskinligt. Ljusinsläppet i en icketonad ruta är redan på gränsen.

Dessutom står det ju i lagtexten att rutan inte får förses med film som kan (...) Nåväl. Kör du redan heltonat så är det ju skitsamma eftersom du redan skiter i lagarna. Snart blir man väl påhoppad som naiv igen, men jag tar risken som den ålderman jag är.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
30 mars 2017 · 1 705 Inlägg

Djo skrev:
Ja en helt genomskinlig och klar stenskottsskydds film borde således vara lagligt tillochmed.

Nej. En helt vanlig otonad vindruta ligger ganska precis på gränsen för ljusgenomsläpp redan, så du kan i princip inte sätta någonting på rutan oavsett hur genomskinligt och klart du tycker det är.

Djo
30 mars 2017 · 10 157 Inlägg

caromania skrev:

Djo skrev:
Ja en helt genomskinlig och klar stenskottsskydds film borde således vara lagligt tillochmed.

Vara såna menade jag att du drog in den lagliga aspekten i frågan om att skydda vindrutan. Ja jag vet om toningsregler jag kör heltonat wink

Ingenting är helt genomskinligt. Ljusinsläppet i en icketonad ruta är redan på gränsen.

Dessutom står det ju i lagtexten att rutan inte får förses med film som kan (...) Nåväl. Kör du redan heltonat så är det ju skitsamma eftersom du redan skiter i lagarna. Snart blir man väl påhoppad som naiv igen, men jag tar risken som den ålderman jag är.

Haha nej inget negativt mot dig för tusan.  Naiv är du väl knappast men extremt laglydig, Menmen bara för att jag kör heltonat  så räknar jag mig knappast som kriminell eller att jag skiter i lagarna, Skullen jag bli stoppad och dom skulle säga något får jag rycka på plats eller ta böterna. ( inte jag heller är naiv)

Förutom att det 'är snyggt med hel tonat så är det skönt när solen ligger lågt vid korsningar och man slipper bli bländad och hoppas det inte kommer en bil när man åker ut, Ja detta är sant men det gör ju det hela inte mer lagligt det vet jag. Sen får man tycka vad man vill och kan diskutera i evigheter om det om så vill..

rcy skrev:

Djo skrev:
Ja en helt genomskinlig och klar stenskottsskydds film borde således vara lagligt tillochmed.

Nej. En helt vanlig otonad vindruta ligger ganska precis på gränsen för ljusgenomsläpp redan, så du kan i princip inte sätta någonting på rutan oavsett hur genomskinligt och klart du tycker det är.

En sådan film är laglig men om sådan film finns är ju en annan fråga förmodligen inte men skulle jag finns en film som ej stör och som skulle fungera med diverse delar som torkarblad mm,mm Som skulle skydda vindrutan mot bläster och stenskott så hade jag utan tvekat monterat det.

En vindruta är ju redigt sliten redan efter första vintern.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mr_B
4 april 2017 · 330 Inlägg

Djo skrev:
Menmen bara för att jag kör heltonat  så räknar jag mig knappast som kriminell eller att jag skiter i lagarna, Skullen jag bli stoppad och dom skulle säga något får jag rycka på plats eller ta böterna. ( inte jag heller är naiv)

Fast, per definition, så skiter du i lagarna. Missförstå mig rätt. Det kallas civil olydnad, när man helt avsiktligt bryter mot en lag, (för att man anser att den är felaktig) och är villig att ta konsekvenserna av det. För att det ska vara "effektivt" bör man anmäla brottet regelbundet, men det är inte ett krav i min bok.

Djo skrev:
En sådan film är laglig men om sådan film finns är ju en annan fråga förmodligen inte men skulle jag finns en film som ej stör och som skulle fungera med diverse delar som torkarblad mm,mm Som skulle skydda vindrutan mot bläster och stenskott så hade jag utan tvekat monterat det.

Försök få kontakt med en tillverkare av skyddsfilm för mobiltelefoner osv? Rimligtvis kommer den på en rulle som är minst en meter bred, att köpa ett par meter för att ha på bilrutan torde möjligen vara dyrt, men inte omöjligt.
B!

Djo
5 april 2017 · 10 157 Inlägg

Mr_B skrev:

Djo skrev:
Menmen bara för att jag kör heltonat  så räknar jag mig knappast som kriminell eller att jag skiter i lagarna, Skullen jag bli stoppad och dom skulle säga något får jag rycka på plats eller ta böterna. ( inte jag heller är naiv)

Fast, per definition, så skiter du i lagarna. Missförstå mig rätt. Det kallas civil olydnad, när man helt avsiktligt bryter mot en lag, (för att man anser att den är felaktig) och är villig att ta konsekvenserna av det. För att det ska vara "effektivt" bör man anmäla brottet regelbundet, men det är inte ett krav i min bok.

Djo skrev:
En sådan film är laglig men om sådan film finns är ju en annan fråga förmodligen inte men skulle jag finns en film som ej stör och som skulle fungera med diverse delar som torkarblad mm,mm Som skulle skydda vindrutan mot bläster och stenskott så hade jag utan tvekat monterat det.

Försök få kontakt med en tillverkare av skyddsfilm för mobiltelefoner osv? Rimligtvis kommer den på en rulle som är minst en meter bred, att köpa ett par meter för att ha på bilrutan torde möjligen vara dyrt, men inte omöjligt.
B!

Ja du får se det som du vill jag förstår varför lagen är där och skulle personligen aldrig köra med kolsvart på främre sidorutorna men en viss grad av toning (mörkare än lagen säger) borde få vara lagligt tycker jag, Men nu är det inte det. Civil olydnad o är jag kriminell nu wink Äsch sådana här små avvikelser tycker jag inte man ska bry sig i inte så att jag snor bilar och säljer knark, Jag kör heltonat och vet många med mig som så gör.
Jag vet vad lagen säger och med orginal toning på bilar så är meningen med lagen redan borta (att man ska kunna ha visuel kontakt med andra i trafiken) Har jag aldrig haft med någon, har du ?. Så denna lagens betydelse är i grund och botten verkningslös redan på bilar från fabrik. om jag inte kan se någon eller verkligen  inte kan spelar mig mindre roll wink

Haha den typen av film blir nog väldigt dyr för att ha på bilrutor men detta var mest en ide för att lösa problemet med slitna vindrutor.

Back to topic nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang