Volvo 740 b230f Knackar?

Douglas_Karlsson
18 april 2017 · 4 Inlägg

Som rubriken lyder så låter min motor som om den har konverterats till en diesel. I morse så Skulle jag åka till skolan men när jag startade traktorn så lät det som om det satt en dvärg inne i motorrummet och hamrade hej vilt på min motor.
Stängde därför av motorn och gick till bussen istället.

Sen när jag kom hem märkte jag att. Vattenpumpen läcker rejält mycket och tar och tömmer ut allt vatten. Vattnet är självklart svartare än en sotare (det är också lite oljefärgatt​ med en lila aktig nyans som jag såg när solen lyste på). Sen så te gör jag kylaren och slangarna och när jag är färdig med det så säger morfar: Har dö kållat om de ä någen oljä i motårn. (Varför tänkte jag inte på det tidigare tänker jag högt för mig själv) Tar upp oljestikan och tittar på den, torrare än skorpor i Sahara.

Så nu undrar jag, är det möjligt att vattenpumpen har gått sönder så att all olja har runnit ut i kylet och eftersom det inte är någon olja i som knack ljudet uppstår? Och stoppar knack ljudet om man fyller på med olja?

Video på knack ljudet https://youtu.be/RvsC95i815M


Bild på vattnet

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218186/218186-62772210c13c33b4f68b94a4ddbc12b5.jpg

stuprännerör=avgasrör
kunghippe
19 april 2017 · 197 Inlägg

De känns som om din toppackning har pajat och oljan pressas in i vattnet. De är inte så att de har varit förlite glykol i vattnet så något frusit sönder ?

Volvo 740 (1986)
kunghippe
19 april 2017 · 197 Inlägg

Men knackandet kommer säkert för att där är för lite olja

Volvo 740 (1986)
Douglas_Karlsson
19 april 2017 · 4 Inlägg

kunghippe skrev:
De känns som om din toppackning har pajat och oljan pressas in i vattnet. De är inte så att de har varit förlite glykol i vattnet så något frusit sönder ?

Det har antagligen inte varit tillräckligt med glykol i

stuprännerör=avgasrör
kunghippe
20 april 2017 · 197 Inlägg

Då är de börja med topppackning o hoppas de blir bra efter det annars blir de byta motor

Volvo 740 (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang