Vart besikta trimmad bil

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 april 2017 · 3 352 Inlägg

Håller med, ett snyggt och bra bygge gör att de kan se lite mellan fingrarna. De ser då att man sköter sin bil och inte fuskar med något. Är man trevlig och pratar med dem så är det sällan problem, en del har man riktigt trevliga pratstunder med. Men sen finns de också de som håller stenhårt på det hela och gnäller för minsta lilla. Så det är ett lotteri.

Har alltid besiktigat min mustang utan problem. Har bara kattar och två mindre ljuddämpare bak, så den låter rätt mycket, men har bara fått sköna kommentarer om det smile  När jag besiktigade förra året så var besiktningsmannen trevlig och glad, han tyckte bilen lätt gött. Sen när han sneglade ut mot kön in till besiktningshallen och fick syn på en bottsänkt rostig 740 så skakade han på huvudet och sa "Nu kommer det en  rostig skitbil igen, det ser jag redan nu att det blir ett antal tvåor". I första hand tänker de alltid på att bilen ska vara trafiksäker.

Senast redigerat av Marcus_89 (20 april 2017)

Cupra_
20 april 2017 ·

Marcus_89 skrev:
I första hand tänker de alltid på att bilen ska vara trafiksäker.

Nja. Miljön väger tungt.
Har du en chippad bil, som klarar obd-kontrollen (om din bil är aktuell för det) och avgasvärdena så är det oftast inga problem. De ser ändå inte att den är chippad, även om de kanske misstänker det.
Har du däremot ändrat lite för mycket med vevhusventilationen (öppen), herrejösses-turbo eller liknande så SKA bilen underkännas pga ÄNDRING MOTOR eller VEVHUSVENTILATON EJ SLUTEN eller dyl.
Allt annat är rent tjänstefel av besiktningsmannen. EGENTLIGEN. Sen är ju även de trots allt människor med ett motorintresse, vilket gör att vissa är snällare vid milda eller väl utförda ändringar.

KCR-box är ett lysande exempel. Det är egentligen tvär-nej på det, ändring motor. Ofta är de dock snälla om man rycker väck den på plats (om man inte visste att det var otillåtet).
Samma sak med LED i dimljusen. Tvåa på otillåten ändring, men kopplar man ur dem på plats kan vissa släppa det..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang