Volvo V50 2.0D, rycker och skramlar.

Magnussonj
7 april 2017 · 20 Inlägg

hej, har 2 problem men min Volvo V50 2.0D -08 som jag tänka ta tag i och tänkte kolla om någon kan veta vad det är som behöver åtgärdas?

1. har sen några veckor tillbaka fått ett skramlande ljud från panelen vid jämt gaspådrag, upphör om man gasar på eller släpper gasen. hade inne den för det idag och då rev de i handsfacket utan att hitta något och sa att de kan riva i panelen och titta men att det nog skulle kosta en fin slant.

2. Ibland när den gått varm så blir den ryckig och bränsleförbrukningen fördubblas, detta händer ungefär 1 gång varannan vecka och kör man i 10-15 min så försvinner det, har läst att det troligtvis är EGR systemet/ventilen som fått nån skit i sig. hade inne den för detta med men de ville inte rengöra då de inte hittade nått samt så sa de att det brukar inte hjälpa att bara rengöra utan det kommer tillbaka ganska snart igen.

mycket tacksam för svar.

Magnussonj
7 april 2017 · 20 Inlägg

https://www.josema.se/product/extrem-di … reme-clean

Hittade den och funderar på att prova, nån som har erfarenhet?

Rille0
7 april 2017 · 2 021 Inlägg

Magnussonj skrev:
2. Ibland när den gått varm så blir den ryckig och bränsleförbrukningen fördubblas, detta händer ungefär 1 gång varannan vecka och kör man i 10-15 min så försvinner det, har läst att det troligtvis är EGR systemet/ventilen som fått nån skit i sig. hade inne den för detta med men de ville inte rengöra då de inte hittade nått samt så sa de att det brukar inte hjälpa att bara rengöra utan det kommer tillbaka ganska snart igen.

mycket tacksam för svar.

Dpf regenerering?

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Magnussonj
8 april 2017 · 20 Inlägg

vilket innebär? big_smile

xXSammy
8 april 2017 · 6 569 Inlägg

Magnussonj skrev:
https://www.josema.se/product/extrem-dieselsystem-turbo-rengoring-jlm-diesel-extreme-clean

Hittade den och funderar på att prova, nån som har erfarenhet?

Häll innehållet i flaskan i dieselbränsletanken innan du tankar upp med diesel. När du tankat klart, kör minst 20 minuter till 30 minuter helst med förhöjt varvtal (>3000).

Nä, att ligga och varva en dieselmotor i över 3000 rpm under 20-30 min är inte en så jättebra ide.
Du får nog lika bra effekt, om inte bättre att göra så utan tillsatsen.

Hur mycket kör du med bilen? Att bilen regenererar betyder att partikelfiltret doseras med extra bränsle som antänds för att bränna ur filtret från sot

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2017 · 13 731 Inlägg

min 407 rycker till och från känns som det är när den gör rent partikelfiltret.
men bara vad jag tror.  har ju samma motor en 2.0hdi maskin volvo tillverkar samma motor och sätter i sina volvosar. 
brukar sluta om jag blir lite hård på gasen en stund...  brukar dra ur den helt från 3:ans växel upp till 5:An så slutar det. kanske inte är så körkortsvänlig lösning men efter en vända över 170 så är ryckandet alltid borta.  brukar komma efter att tanten kört bilen en stund av någon lustig anledning ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Christian S
8 april 2017 · 4 816 Inlägg

Growe skrev:
har ju samma motor en 2.0hdi maskin volvo tillverkar samma motor och sätter i sina volvosar.

nu är det ju rätt många år sedan sedan vi slutade med 2.0D motorn på volvo roll

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 april 2017 · 13 731 Inlägg

Christian S skrev:

Growe skrev:
har ju samma motor en 2.0hdi maskin volvo tillverkar samma motor och sätter i sina volvosar.

nu är det ju rätt många år sedan sedan vi slutade med 2.0D motorn på volvo roll

2010 va ... det där är en 08...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Christian S
8 april 2017 · 4 816 Inlägg

Growe skrev:

Christian S skrev:

Growe skrev:
har ju samma motor en 2.0hdi maskin volvo tillverkar samma motor och sätter i sina volvosar.

nu är det ju rätt många år sedan sedan vi slutade med 2.0D motorn på volvo roll

2010 va ... det där är en 08...

ja 2010 var sista årsmodellen som hade den motorn.
var mer att när man läste det du skrev fick man känslan av att vi förfarande använder oss av den motorn vilket vi ju inte gör.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Magnussonj
20 april 2017 · 20 Inlägg

Har tillsammans med mina mer kunniga kompisar kollat närmare på det skramlande ljudet och kommit fram till följande.

det kommer inte från panelen utan från högersidan i motorn, låter som att det är från kamremen.
det låter inget när man gasar och låter som mest om man gasar upp och sen släpper gasen och låter den motorbromsa.
låter lite när man ligger på jämn gas.
låter ibland och ibland och ibland inte om man ligger på jämna gas och släpper gasen.
Det låter lite ibland om bilen står stil på tomgång.

kamremmen är aldrig bytt utan ska bytas vid 24000 mil, bilen har gått 21500. kan det va remmen?

Senast redigerat av Magnussonj (20 april 2017)

xXSammy
20 april 2017 · 6 569 Inlägg

Intervallen är 20.000 mil eller 10 år på dessa motorer.. Modigt av Volvo att lägga på 4000 mil annars

De/Dem
xXSammy
20 april 2017 · 6 569 Inlägg

kan även vara bra att kolla hur aggregatremmen går.. Om spännaren hoppar och fladdrar kan frihjulet på generatorn kärva

De/Dem
Magnussonj
22 april 2017 · 20 Inlägg

Ska in och byta kamrem om 2v samt även kolla aggremmen och se hur det ser ut, får hoppas det hjälper smile

tänkte att jag tar nästa störande moment när jag ändå är igång och försöker få iordning skiten big_smile

får vibrationer fram när jag kommer upp i runt 70-90km/h, är väldigt ojämna dvs ibland mer och ibland mindre, nån gång ibland typ inget alls. känns oftast knappt något alls i ratten.
Däcken är nya och balanserades för ungefär 5 månader sedan, direkt efter balansering så gick det jätte jämt och fint men 1-2 månader senare så började det.
Bytte ett hjullager strax efter däcken samt kollade över det andra som var bra.
byte nyligen skivor samt klossar fram som var snea, fick kraftiga vibrationer vid inbromsning som nu försvann.
Kan det vara nya länkarmar eller nått som behövs?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang