Grästrimmer är totalt omöjlig att få igång..

Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 april 2017 · 835 Inlägg

Vi nöter vidare.
Har du kolven med en eller två kolvringar?
Tidigare utförande med två kolvringar har artikelnummer 4140 030 2000,
senare utförande med en kolvring har artikelnummer 4140 030 2004.
Artikelnummer på lös kolvring (kolv med två spår), 41370343000,
artikelnummer på lös kolvring (kolv med enkelspår), 41440343000
Och det är väl kolvringarna du behöver? Jag tror egentligen inte att det är problemet.

http://dolpima.com/en-gb/Sklep-en-GB/Ty … 400302000V
http://www.surgarden.es/pistones-stihl/ … 4-mms.html
http://www.gardenhirespares.co.uk/product/1225

https://www.diyspareparts.com/parts/sti … -030-2004/

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
19 april 2017 · 835 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har bra gnista (Blåvit) och ny soppa (95oktan med 2-2,5% syntetolja, om det är en tvåtaktare) så ta loss tändstiftet och häll i lite soppa i förbränningsrummet och försök starta.
Kan inte tänka mig att kolven skulle vara dålig /sliten när trimmern är nästan ny. Möjligtvis att kolvringarna beckat fast i kolvringsspåren men motorn ska trots det gå igång.
-Ge dig inte!

-Kom att tänka på en sak. Det är inte så att du har en dålig kondensator??

Stihls bensinmaskiner är alltid smorda via bränslet, även fyrtaktarna. Alldeles till snart då varumärket Viking även blir Stihl.
Dessa maskiner (FS45 bl.a) har inga lösa kondensatorer, finns de någon sitter den inuti tändmodulen (tändspolen i folkmun).

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
MoffeGreven
22 april 2017 ·

bowlinggreppet skrev:
Ja, man hamnar i detta läget tillsist och det blir till en värdering..
Håll ögonen öppna för en passande kolv på tradera..

Ja visst är det så, har en fungerande så jag här iväg denna så den slipp ta en massa plats!

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har bra gnista (Blåvit) och ny soppa (95oktan med 2-2,5% syntetolja, om det är en tvåtaktare) så ta loss tändstiftet och häll i lite soppa i förbränningsrummet och försök starta.
Kan inte tänka mig att kolven skulle vara dålig /sliten när trimmern är nästan ny. Möjligtvis att kolvringarna beckat fast i kolvringsspåren men motorn ska trots det gå igång.
-Ge dig inte!

-Kom att tänka på en sak. Det är inte så att du har en dålig kondensator??

Har gjort allt det där, tänder inte ens på startgas. Gnistan är fin. Motorerna är så känslig i grästrimrar så ibland kan dom vara riktigt eländig, ska vara akrylat i denna och inte vanlig 95 oktan! Har fått hört mkt om kolvproblem och jag har ingen lust att lägga ut 800 kr på en trimmer så jag ger mig då jag har fungerande maskiner i övrigt. smile

Finns ingen kondensator! Är bara ett svänghjul och tändspole.

Evildan
22 april 2017 ·

MoffeGreven skrev:

bowlinggreppet skrev:
Ja, man hamnar i detta läget tillsist och det blir till en värdering..
Håll ögonen öppna för en passande kolv på tradera..

Ja visst är det så, har en fungerande så jag här iväg denna så den slipp ta en massa plats!

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har bra gnista (Blåvit) och ny soppa (95oktan med 2-2,5% syntetolja, om det är en tvåtaktare) så ta loss tändstiftet och häll i lite soppa i förbränningsrummet och försök starta.
Kan inte tänka mig att kolven skulle vara dålig /sliten när trimmern är nästan ny. Möjligtvis att kolvringarna beckat fast i kolvringsspåren men motorn ska trots det gå igång.
-Ge dig inte!

-Kom att tänka på en sak. Det är inte så att du har en dålig kondensator??

Har gjort allt det där, tänder inte ens på startgas. Gnistan är fin. Motorerna är så känslig i grästrimrar så ibland kan dom vara riktigt eländig, ska vara akrylat i denna och inte vanlig 95 oktan! Har fått hört mkt om kolvproblem och jag har ingen lust att lägga ut 800 kr på en trimmer så jag ger mig då jag har fungerande maskiner i övrigt. smile

Finns ingen kondensator! Är bara ett svänghjul och tändspole.

Provat att starta den på annat än akrylat, förslagsvis bensin?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 april 2017 · 4 917 Inlägg

Man kan verkligen fundera på vad fasen det är som inte funkar när man har gnista , soppa och komp..
Rent objektivt så borde det ju vara fel tändningsögonblick OM de ovan nämnda funkar till 100%.
Funderade på en sak..packningen mellan  förgasare och motor, är den tät?

Senast redigerat av bowlinggreppet (23 april 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MoffeGreven
1 maj 2017 ·

Evildan skrev:

MoffeGreven skrev:

bowlinggreppet skrev:
Ja, man hamnar i detta läget tillsist och det blir till en värdering..
Håll ögonen öppna för en passande kolv på tradera..

Ja visst är det så, har en fungerande så jag här iväg denna så den slipp ta en massa plats!

jaka54 skrev:
Hej!
Om du har bra gnista (Blåvit) och ny soppa (95oktan med 2-2,5% syntetolja, om det är en tvåtaktare) så ta loss tändstiftet och häll i lite soppa i förbränningsrummet och försök starta.
Kan inte tänka mig att kolven skulle vara dålig /sliten när trimmern är nästan ny. Möjligtvis att kolvringarna beckat fast i kolvringsspåren men motorn ska trots det gå igång.
-Ge dig inte!

-Kom att tänka på en sak. Det är inte så att du har en dålig kondensator??

Har gjort allt det där, tänder inte ens på startgas. Gnistan är fin. Motorerna är så känslig i grästrimrar så ibland kan dom vara riktigt eländig, ska vara akrylat i denna och inte vanlig 95 oktan! Har fått hört mkt om kolvproblem och jag har ingen lust att lägga ut 800 kr på en trimmer så jag ger mig då jag har fungerande maskiner i övrigt. smile

Finns ingen kondensator! Är bara ett svänghjul och tändspole.

Provat att starta den på annat än akrylat, förslagsvis bensin?

Gjorde det också.

bowlinggreppet skrev:
Man kan verkligen fundera på vad fasen det är som inte funkar när man har gnista , soppa och komp..
Rent objektivt så borde det ju vara fel tändningsögonblick OM de ovan nämnda funkar till 100%.
Funderade på en sak..packningen mellan  förgasare och motor, är den tät?

Japp allt var tätt. Men nu är trimmern borta, sålde så någon annan fick ta över skiten! :p

Senast redigerat av MoffeGreven (1 maj 2017)

MoffeGreven
5 maj 2017 ·

Evildan skrev:
http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/vad-ar-det-for-skillnad-pa-alkylat-och-akrylat/

Vet inte om du försökte vara av en besserwisser men till och med du fattade ju vad jag menade.

Evildan
5 maj 2017 ·

MoffeGreven skrev:

Evildan skrev:
http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/vad-ar-det-for-skillnad-pa-alkylat-och-akrylat/

Vet inte om du försökte vara av en besserwisser men till och med du fattade ju vad jag menade.

Inget förvånar mig längre när blandade medlemmar på forumet använder diverse hushållsprodukter såsom maskindiskmedel i kylsystemet eller skurpulver/maskintvättmedel på lacken eller läderklädseln, så om någon, som inte är riktigt 100 enligt egen utsago, försöker starta en grästrimmer på akrylat är väldigt möjligt.

jaka54
5 maj 2017 · 5 719 Inlägg

Hej!
Okunnigheten om hur man kan  tvätta en bil florerar även här ser jag...

Evildan
5 maj 2017 ·

jaka54 skrev:
Hej!
Okunnigheten om hur man kan  tvätta en bil florerar även här ser jag...

Skulle du kunna använda bilschampo när du duschar?
Skulle du tänka dig att använda Yes istället för duschtvål eller rekommenderar du skurpulver även till kroppen?
Det är ju samma innehåll påstår du om än med vissa små skillnader såsom parfym.

MoffeGreven
6 maj 2017 ·

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Okunnigheten om hur man kan  tvätta en bil florerar även här ser jag...

Skulle du kunna använda bilschampo när du duschar?
Skulle du tänka dig att använda Yes istället för duschtvål eller rekommenderar du skurpulver även till kroppen?
Det är ju samma innehåll påstår du om än med vissa små skillnader såsom parfym.

Jämföra en människokropp med en bil är ju väldigt... logiskt...

Evildan
6 maj 2017 ·

MoffeGreven skrev:

Evildan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Okunnigheten om hur man kan  tvätta en bil florerar även här ser jag...

Skulle du kunna använda bilschampo när du duschar?
Skulle du tänka dig att använda Yes istället för duschtvål eller rekommenderar du skurpulver även till kroppen?
Det är ju samma innehåll påstår du om än med vissa små skillnader såsom parfym.

Jämföra en människokropp med en bil är ju väldigt... logiskt...

Om du hade satt dig in i diskussionen hade du förstått.

MoffeGreven
6 maj 2017 ·

Evildan skrev:

MoffeGreven skrev:

Evildan skrev:

Skulle du kunna använda bilschampo när du duschar?
Skulle du tänka dig att använda Yes istället för duschtvål eller rekommenderar du skurpulver även till kroppen?
Det är ju samma innehåll påstår du om än med vissa små skillnader såsom parfym.

Jämföra en människokropp med en bil är ju väldigt... logiskt...

Om du hade satt dig in i diskussionen hade du förstått.

EXAKT!

lundin52
6 maj 2017 · 1 Inlägg

Hej min son körde en Husqvarna trimmer med 95oktan soppa utan tillsats av olja.Nu är den stendöd känns som vanligt men tar man av ljuddämparen ser man små märke på kolven,alltså skuren

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang