Suzuki liana 1,6 2003. värmet krånglar

imgood
23 april 2017 · 8 Inlägg

Hej.
Har en suzuki liana. Såg att belysningen vid "värmejusteringssnurren" funkar ej. Så jag tog loss den hårda plasten.
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/SUZUKIAerio-LianaHatchback-609_18.jpg
När jag tog loss den delen så såg jag en diod som lampa. Jag försökte gräva mer och jag råkade ta ut hela snurrgrejen. Den andra ändan såg ut som et plastiskt kugghjul. Jag kunde ej ta ut dioder för den sitter förhård. Testade ta ut lampan på den andra snurren som anvönds för att ta värmen till rutan eller rakt ut till föraren o passagerarsidan. På dioden fanns en plast som var gulfärgad. När jag försökte testa ta ut den dioden så råkade jag skrapa den plasten som var gulfärgad.

Nu när jag satt ihop allt så funkar inga lampor/belysning, och värmen funkar ej. Det är alltid kall luft. Hur återställer jag det?

Jag googlade men hamnar på stereo relaterade ämnen.
Jag ber om ursäkt för mitt språk.  Kan ej bilspråket.

torsen
23 april 2017 · 7 230 Inlägg

När det gäller det elektriska vill/kan jag inte råda dig.
Men vad gäller värmen kan jag kanske ge dig tips.
Tror att din Sukka, liksom min, har vacuumstyrda spjäll.
Du kanske oavsiktligt fått en liten klen gummislang att hoppa av när du pulade med värmereglagen.
Suzuki har nämligen, på senare årsmodeller, ingen "kran" till varmvattnet som värmer upp luften till kupén.
I stället strömmar varmt vatten genom elementet(radiatorn) hela tiden.
Den på så sätt uppvärmda luften blandas medelst spjäll och kall luft till önskad temperatur.
Dessa spjäll är vacuumstyrda(av motorns undertryck från insugsröret på motorn).
Hoppar en vacuumslang av så blir spjället kvar i läget det hade innan slangbrottet.
Har aldrig haft anledning att leta efter vacuumtanken på min Sukka.
Men på en Jeep Wrangler TJ -06 hade slangen mellan motorn och vacuumtanken hoppat av då jag hade pulat i motorrummet.
Efter mycket letande fann jag slutligen vacuumtanken liggande som stor rektangulär och tjock bricka under batteriet.

imgood
23 april 2017 · 8 Inlägg

torsen skrev:
När det gäller det elektriska vill/kan jag inte råda dig.
Men vad gäller värmen kan jag kanske ge dig tips.
Tror att din Sukka, liksom min, har vacuumstyrda spjäll.
Du kanske oavsiktligt fått en liten klen gummislang att hoppa av när du pulade med värmereglagen.
Suzuki har nämligen, på senare årsmodeller, ingen "kran" till varmvattnet som värmer upp luften till kupén.
I stället strömmar varmt vatten genom elementet(radiatorn) hela tiden.
Den på så sätt uppvärmda luften blandas medelst spjäll och kall luft till önskad temperatur.
Dessa spjäll är vacuumstyrda(av motorns undertryck från insugsröret på motorn).
Hoppar en vacuumslang av så blir spjället kvar i läget det hade innan slangbrottet.
Har aldrig haft anledning att leta efter vacuumtanken på min Sukka.
Men på en Jeep Wrangler TJ -06 hade slangen mellan motorn och vacuumtanken hoppat av då jag hade pulat i motorrummet.
Efter mycket letande fann jag slutligen vacuumtanken liggande som stor rektangulär och tjock bricka under batteriet.

tack för ditt svar.
jag kollade termostaten. inget fel där. vakumstyrda enheten har inte jag hittat men jag ser att vattenkablarna till kupen är varma så varm vatten funkar också dit.
jag tror numera att jag gjort något dumt med blender ställdonet eller som du säger  så har jag råkat dra ut någon kabel. jag kollade genom repair manualen för min bil som är 300 sidor lång och hittade något med heat selector. Här är en bild på vad manualen säger. jag hittar ingen kabel som bilden visar. ingen heat selector kabel alltså.  vet någon var den sitter? kan vara det som jag råkat dra ut.
http://i.imgur.com/ffkBAFb.jpg

Senast redigerat av imgood (23 april 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang