Köpråd: Kombi runt 50k

caromania Forummoderator
22 april 2017 · 9 296 Inlägg

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Dsg lådorna låter för jävligt men minns inte ifall jag hört om nån dsg har totalt havererat så det inte går att köra längre.

Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

heh för jävligt, man vågar inte ha bil utan garanti längre. gäller det samma sak med automaten? har inte hört nån där automatlådan helt havererat att det inte är körbart längre.

Jodå, absolut inga problem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
22 april 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
As he said ^^
Skippa tyskt och köp en riskokare. Minst problem med ägandet.

Vad tror Mr fd bilnasare om denna?
https://m.blocket.se/malmo/Honda_Accord … 12&w=3

Mr icke-bilnasare tycker det är ett utmärkt val, men jag skulle definitivt titta på en "vanlig" executive 2.4. Type-S är bara lister o krom som i detta fall är väl dyrt! En likadan bil fast utan 17 tummare och rött emblem borde gå att hitta för under 50k.
En 2.4 drar aldrig under 0.8 ska man veta och skatten ligger på 2600. Tung bil. (Skulle mosa en V70 när de krockar enligt pålitliga källor.)

Utan plastpkt är vad jag alltid föredrar av praktiska skäl även om det kan se fräscht ut med.
Inga snålvargar men med det reparationskontot finns det utrymme till att tanka tänkte jag, speciellt då TS önskar lite flås under huven.

Min gamla Mercury Monterey på 2340kg tjänstevikt skulle enligt samma expertis käka nämnda Volvo som en tallrik blöta Havre Fras till frulle.

Muttley
22 april 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
Dsg lådorna låter för jävligt men minns inte ifall jag hört om nån dsg har totalt havererat så det inte går att köra längre.

Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

heh för jävligt, man vågar inte ha bil utan garanti längre. gäller det samma sak med automaten? har inte hört nån där automatlådan helt havererat att det inte är körbart längre.

Släktingens var en 2010 automat,  den fick de bärga sad   
Jo visst ska man våga ha utan garanti smile   Man får bara vara försiktig.

xXSammy
23 april 2017 · 6 570 Inlägg

Muttley skrev:
Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

Retar mamma så fort hon tycker min Ford har gått så långt (22.000 mil) för hennes Volvo V60 2011 gick automatlådan sönder på efter 3000 mil

De/Dem
Evildan
23 april 2017 ·

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

Retar mamma så fort hon tycker min Ford har gått så långt (22.000 mil) för hennes Volvo V60 2011 gick automatlådan sönder på efter 3000 mil

Det var surt. Vilken låda är det i den? Det finns vad jag förstått både ngn robotlåda och dubbelkopplingslåda samt traditionell drögomat? Hoppas det var ett garantiärende.
Mondeona är som jag skrivit någon gång förut genom åren en väldigt underskattad släde. (Trots att jag tydligen hatar allt som är tyskt, eller ja inte Toylådehybrider.)

xXSammy
23 april 2017 · 6 570 Inlägg

Evildan skrev:
Det var surt. Vilken låda är det i den? Det finns vad jag förstått både ngn robotlåda och dubbelkopplingslåda samt traditionell drögomat? Hoppas det var ett garantiärende.
Mondeona är som jag skrivit någon gång förut genom åren en väldigt underskattad släde. (Trots att jag tydligen hatar allt som är tyskt, eller ja inte Toylådehybrider.)

Ingen garanti, blev försäkringsärende.. Kom fram senare att Volvo vet att de är standard fel och har betalat en del på goodwill.
Aisin TF-80SC, lådan som halverade kamremsintervallen på Ford och de använde den bara 4 år innan den ersattes med Powershift (Ford och Getrag)

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Senast redigerat av xXSammy (23 april 2017)

De/Dem
Evildan
23 april 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:
Det var surt. Vilken låda är det i den? Det finns vad jag förstått både ngn robotlåda och dubbelkopplingslåda samt traditionell drögomat? Hoppas det var ett garantiärende.
Mondeona är som jag skrivit någon gång förut genom åren en väldigt underskattad släde. (Trots att jag tydligen hatar allt som är tyskt, eller ja inte Toylådehybrider.)

Ingen garanti, blev försäkringsärende.. Kom fram senare att Volvo vet att de är standard fel och har betalat en del på goodwill.
Aisin TF-80SC, lådan som halverade kamremsintervallen på Ford och de använde den bara 4 år innan den ersattes med Powershift (Ford och Getrag)

edit: https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC

Den lådan har inte jag eller några tidigare kollegor haft några problem med i dom D5 försedda V70II som kördes inom Taxi 360000km. Vi kan iofs haft en jkl tur allihopa. Bra att det inte blev ur egen plånbok åtminstone även om det förmodligen ställde till med besvär och kostnader ändå.

Powershiften är dubbelkopplingslådan?
Har inte hört något ont om den likt DSG-lådorna. Fungerar dom smärtfritt?

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 april 2017 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:
. Stort grattis till nedkomsten!

2. Bil... Jag tycker ni gör rätt som kikar åt asiatiska bilar såsom den KIAn du länkade till. Vår tvåbarnsfar till granne har en sådan fast diesel och manuell och vår granne har nog världens sämsta känsla när det kommer till bilkörning då han träffar samtliga gropar och skaver gärna trottoarkanter samt emellanåt missar den lilla detaljen att koppla ur vid växling ,att upp möta med gasen finns inte ens på världskartan. Med detta vill jag påstå att ceed är en förbaskat hållbar bil.

Lugna dig lite, det där säger inte så mycket. Koreanska bilar som Kia och Hyundai körs betydligt mycket mjukare än majoriteten av bilarna här på garaget.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 april 2017 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:
. Stort grattis till nedkomsten!

2. Bil... Jag tycker ni gör rätt som kikar åt asiatiska bilar såsom den KIAn du länkade till. Vår tvåbarnsfar till granne har en sådan fast diesel och manuell och vår granne har nog världens sämsta känsla när det kommer till bilkörning då han träffar samtliga gropar och skaver gärna trottoarkanter samt emellanåt missar den lilla detaljen att koppla ur vid växling ,att upp möta med gasen finns inte ens på världskartan. Med detta vill jag påstå att ceed är en förbaskat hållbar bil.

Lugna dig lite, det där säger inte så mycket. Koreanska bilar som Kia och Hyundai körs betydligt mycket mjukare än majoriteten av bilarna här på garaget.

Jo du har nog rätt, den genomsnittlige Volvoförsedde gorgaren kör nog sämre än ovan beskrivet. Tänkte inte på det eller relevansen överhuvudtaget gentemot KIAn.

Just det jag menade... Inte tror du väl dessa koreanska vagnar skulle hålla ihop speciellt bra i det sammanhanget?

Nöjeskör närproducerat
Evildan
26 april 2017 ·

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Lugna dig lite, det där säger inte så mycket. Koreanska bilar som Kia och Hyundai körs betydligt mycket mjukare än majoriteten av bilarna här på garaget.

Jo du har nog rätt, den genomsnittlige Volvoförsedde gorgaren kör nog sämre än ovan beskrivet. Tänkte inte på det eller relevansen överhuvudtaget gentemot KIAn.

Just det jag menade... Inte tror du väl dessa koreanska vagnar skulle hålla ihop speciellt bra i det sammanhanget?

Tänker inte diskutera med dig, därav att jag raderade min respons.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 april 2017 · 1 128 Inlägg

Evildan skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Evildan skrev:

Jo du har nog rätt, den genomsnittlige Volvoförsedde gorgaren kör nog sämre än ovan beskrivet. Tänkte inte på det eller relevansen överhuvudtaget gentemot KIAn.

Just det jag menade... Inte tror du väl dessa koreanska vagnar skulle hålla ihop speciellt bra i det sammanhanget?

Tänker inte diskutera med dig, därav att jag raderade min respons.

Nej, det är ett fritt val. Du insåg ju vad jag menade ändå så.

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
26 april 2017 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

Retar mamma så fort hon tycker min Ford har gått så långt (22.000 mil) för hennes Volvo V60 2011 gick automatlådan sönder på efter 3000 mil

Kollegan hade en Focus med 15 år på nacken som nyligen landade i ett räcke och därför gick till skroten. Den hade gått över 30.000. Tydligen hade det varit en del fix med diverse under åren den ägdes, men den gick generellt sett jäkligt bra i motor och låda. Nyare Mondeon tror jag också kan vara nåt, sneglade faktiskt på en sådan förra året när jag köpte ny bil. However - Too common Jeeves...

Volvons låda som rasade efter 3000, det måste ju varit en jäkla miss att inte ta det på goodwill. Faktiskt. Tror bilhandlarna förlorar på det där. Snacket börjar ju gå direkt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
26 april 2017 · 3 329 Inlägg

Opel Astra då? Man får en fräsch för dom pengarna! Kör själv runt i en sådan när kombi behövs å tycker den är kanon. (Har nu gått 15 000mil sedan ny 2012) klanderfritt.

1.7 cdti manuell med 130hk årsskatt på 1520kr. Drar kopiösa 0.5l blandat.

Gärna med AFL Bi-xenon ljusen.  Helt underbara!

Edit; sådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-7e55a6cf9b8ff865a357057542e1c874.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-a9f5fc0b4f37c9e0780b4d1664316015.jpg

Den grå smile

Senast redigerat av opel_vectra_gts (27 april 2017)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xXSammy
27 april 2017 · 6 570 Inlägg

caromania skrev:
Kollegan hade en Focus med 15 år på nacken som nyligen landade i ett räcke och därför gick till skroten. Den hade gått över 30.000. Tydligen hade det varit en del fix med diverse under åren den ägdes, men den gick generellt sett jäkligt bra i motor och låda.

Låter som Focus 99 1.6 FFV wink Första generationen gick kanon bra, synd att de rostar så dant bara..
Fd arbetskollega hade en som gick 50.000 mil innan dottern krocka den en vintern, knäckt front (Huven halvt uppvikt) och ett stukat/brutet ben.
Lika bra det, den drack 1 liter olja i månaden så vid service räckte det med att bara byta oljefilter och fylla på big_smile Var kanske 80 hk kvar i den motorn sista tiden

De/Dem
vincentb
10 maj 2017 · 35 Inlägg

Jag och sambon har snackat och tänker att budget kan vara runt 80.000:- istället. Det förändrar ju saken helt och ger några fler alternativ.

Sett att det finns ett gäng Volvo V50 som ser fräscha ut. Lite väl "vanliga" kanske, tänker jag.

Passat vågar jag inte satsa på trots att det finns många ute för försäljning. Läst för mycket negativt.

Volvo och Ford Mondeo och ev. KIA Cee'd SW står väl högst upp på listan nu av vad jag hittat.

Billigt i drift (skatt och bränsleförbrukning) är i fokus förutom kombi och automat.

caromania skrev:

xXSammy skrev:

Muttley skrev:
Kan berätta om en släktings DSG som faktiskt havererade nyligen smile   Jag varnade när de köpte den men de var optimistiska.
Manuell på den jag hade, Passat Ecofuel 2012 höll inte ens 20 000 mil, men som tur var så havererade den på 23e månaden så garantin tog det och ägaren slapp betala.

Retar mamma så fort hon tycker min Ford har gått så långt (22.000 mil) för hennes Volvo V60 2011 gick automatlådan sönder på efter 3000 mil

Kollegan hade en Focus med 15 år på nacken som nyligen landade i ett räcke och därför gick till skroten. Den hade gått över 30.000. Tydligen hade det varit en del fix med diverse under åren den ägdes, men den gick generellt sett jäkligt bra i motor och låda. Nyare Mondeon tror jag också kan vara nåt, sneglade faktiskt på en sådan förra året när jag köpte ny bil. However - Too common Jeeves...

Volvons låda som rasade efter 3000, det måste ju varit en jäkla miss att inte ta det på goodwill. Faktiskt. Tror bilhandlarna förlorar på det där. Snacket börjar ju gå direkt.

opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra då? Man får en fräsch för dom pengarna! Kör själv runt i en sådan när kombi behövs å tycker den är kanon. (Har nu gått 15 000mil sedan ny 2012) klanderfritt.

1.7 cdti manuell med 130hk årsskatt på 1520kr. Drar kopiösa 0.5l blandat.

Gärna med AFL Bi-xenon ljusen.  Helt underbara!

Edit; sådan

https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-7e55a6cf9b8ff865a357057542e1c874.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-a9f5fc0b4f37c9e0780b4d1664316015.jpg

Den grå smile

xXSammy skrev:

caromania skrev:
Kollegan hade en Focus med 15 år på nacken som nyligen landade i ett räcke och därför gick till skroten. Den hade gått över 30.000. Tydligen hade det varit en del fix med diverse under åren den ägdes, men den gick generellt sett jäkligt bra i motor och låda.

Låter som Focus 99 1.6 FFV wink Första generationen gick kanon bra, synd att de rostar så dant bara..
Fd arbetskollega hade en som gick 50.000 mil innan dottern krocka den en vintern, knäckt front (Huven halvt uppvikt) och ett stukat/brutet ben.
Lika bra det, den drack 1 liter olja i månaden så vid service räckte det med att bara byta oljefilter och fylla på big_smile Var kanske 80 hk kvar i den motorn sista tiden

Senast redigerat av vincentb (10 maj 2017)

namcon
10 maj 2017 · 242 Inlägg

vincentb skrev:
Jag och sambon har snackat och tänker att budget kan vara runt 80.000:- istället. Det förändrar ju saken helt och ger några fler alternativ.

Sett att det finns ett gäng Volvo V50 som ser fräscha ut. Lite väl "vanliga" kanske, tänker jag.

Passat vågar jag inte satsa på trots att det finns många ute för försäljning. Läst för mycket negativt.

Volvo och Ford Mondeo och ev. KIA Cee'd SW står väl högst upp på listan nu av vad jag hittat.

Billigt i drift (skatt och bränsleförbrukning) är i fokus förutom kombi och automat.

V50 ska du absolut inte köpa om du har småbarn, baksätet är mer eller mindre ett skämt = för att få plats med barnstolar måste du skjutafram, framstolarna lite och är du lång på det så blir det väldigt obekvämt att köra.

Personligen kan jag inte äns kliva in i baksätet när förarstolen är inställd efter mig big_smile men min åker jag oftast i själv, till och från jobbet så det spelar ingen större roll.

Hade jag varit dig hade jag kollat närmare på Mondeo eller Cee'd. Det är dem enda vettiga av dem du listat. Men Honda Accord eller Toyota Avensis hade jag nog också kollat lite närmare på.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Juggen1988
11 maj 2017 · 161 Inlägg

Denna kanske skulle vara intressant?

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_ … 11&w=1

Ta en ordentlig provtur, har hört att Mazdorna bullrar en del.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Evildan
11 maj 2017 ·

Juggen1988 skrev:
Denna kanske skulle vara intressant?

https://www.blocket.se/stockholm/Mazda_ … 11&w=1

Ta en ordentlig provtur, har hört att Mazdorna bullrar en del.

Bra bild med barnstolen då man tydligt ser att framsätet, likt i våra bilar, ändå är fullt användbart. Bra biltips tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang