Cheva van blir rullande sommarstuga

GumbaldeCustom
20 april 2017 · 9 Inlägg

Fastnade för en Chevrolet van 1984 för några år sedan som då inte var till salu. Motorn hade skurit och skulle bytas. Året efter frågade jag igen och fick då köpa den. Bilen är till skillnad mot de flesta vanar fri från rost och är relativt välskött. Från början tror jag den har varit husbilsreggad men någon har på senare år gjort om den till lätt lastbil och förstört innertaket med fäste för lastgaller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-bb59457da5a94ce524f010de439c4318.jpg

Tanken är att jag skall behålla graffittimålningen för att få en kontrast till inredningen som kommer att bli ljus med mycket trä och vitt. Försökt kolla runt på pinterest och liknande efter inspiration men det verkar bara finnas orginalvanar med mörk inredning och liknande och det jag är ute efter liknar mer detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-5afe4f7e2e71792733e3a528cdb1c88a.jpg

Motorn en 305 visade sig ha rejäla märken på ramlagrerna och vevstakslagrerna men kamaxel och cylinderlopp var fria från repor och inga metallspån fanns i oljan så chansar på att bara byta ut det som är skadat. Oljepickupen var full med skit så jag antar att smörjningen till veven inte orkat fram. Uppdaterar under tiden

Caari
20 april 2017 · 49 Inlägg

Låter som ett kul projekt, lägger en prem! smile

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
Low
20 april 2017 · 3 296 Inlägg

Följer :-)

GumbaldeCustom
22 april 2017 · 9 Inlägg

Kul att ni följer smile fler bilder kommer att komma upp när jag slutat jobba. Jag undrar om någon vet vart man köper eller vad man kallar "träskivorna" som är på bilden jag visade. Någon slags tunna träskivor som skall likna träpanel. Den måste vara tunn då jag vill kunna forma den och vill inte att de skall vara för tungt.

Caari
22 april 2017 · 49 Inlägg

Det på bilden har ju lite varierande bredd, förmodligen riktigt plank.
Men om du vill forma, och inte prioriterar trästruktur så finns det färdigspårad mdf i olika tjocklek.
Det kan funka, vill du ta det ett steg längre, köp mdf, spåra ur den så du får önskad bredd på "planket", samt spåra baksidan för att lättare kunna forma den.
Och sist men inte minst, fanera ytan för rätt struktur/färg efter smak smile

Sen går det såklart köra med riktig panel, hur man välver den enklast är jag inte säker på, montera direkt från ångbad kanske tillåter not och spont att böjas en aning.
Fräsa egen not och spont i önskad vinkel?
Alternativt typ fjällpanel där skarvarna bara överlappas, men risken finns att skarvarna blir väldigt stora med varierad fukt, kyla och värme som blir i en bil.

Senast redigerat av Caari (22 april 2017)

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
Caari
22 april 2017 · 49 Inlägg

Och givetvis... Plywood!
Riktig interiörsplywood och ingen billig byggplywood. Finns från 3-4mm och uppåt, lättformad, trästruktur och finns i olika träslag, och för utseendet av brädor, spåra ur försiktigt med cirkelsåg! smile

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
GumbaldeCustom
22 april 2017 · 9 Inlägg

Caari skrev:
Och givetvis... Plywood!
Riktig interiörsplywood och ingen billig byggplywood. Finns från 3-4mm och uppåt, lättformad, trästruktur och finns i olika träslag, och för utseendet av brädor, spåra ur försiktigt med cirkelsåg! smile

Skall kolla upp det smile taket då, finns det plyfa dom är väldigt tunn? För taket hade jag bara tänkt måla vitt så där spelar strukturen ingen större roll. Golvet vill jag ha klickgolv i bambu men 250:-/m2 blir väl ganska dyrt ändå. Hur stora kan dom vara invändigt? Måste ju vara ca 7 kvadrat?

Caari
22 april 2017 · 49 Inlägg

Taket hade jag nog kört träfiberboard (masonit), klätt med stoppning och vitt tyg/vinyl/konstläder eller liknande efter smak.
Tunn plywood kostar ganska mycket, därav board istället, och endast måla en hård skiva har ju flera nackdelar, dels att målat trä i skiftande miljöer riskerar att spricka, men framförallt akustiken, hårt laminat golv och hårt tak är ingen rolig kombo, så jag hade nog kört mjukt tak, blir ju mycket trevligare speciellt om du vill ha en liten stereo där bak med smile

Ja, större än 7 kvadrat är det nog inte iallafall smile

Senast redigerat av Caari (22 april 2017)

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
GumbaldeCustom
23 april 2017 · 9 Inlägg

Skall beställa lite delar och blev osäker på bakre packboxen till vevaxeln. Sitter den på alla bilar och i så fall vart? Är det den som sitter i bakre överfallet och är tvådelad?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 april 2017 · 14 007 Inlägg

GumbaldeCustom skrev:
Skall beställa lite delar och blev osäker på bakre packboxen till vevaxeln. Sitter den på alla bilar och i så fall vart? Är det den som sitter i bakre överfallet och är tvådelad?

Jag antar att det är packboxen du menar och den som sitter längst bak på vevaxeln och som hindrar att motoroljan rinner ut mellan motorblock och vevaxel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
GumbaldeCustom
23 april 2017 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

GumbaldeCustom skrev:
Skall beställa lite delar och blev osäker på bakre packboxen till vevaxeln. Sitter den på alla bilar och i så fall vart? Är det den som sitter i bakre överfallet och är tvådelad?

Jag antar att det är packboxen du menar och den som sitter längst bak på vevaxeln och som hindrar att motoroljan rinner ut mellan motorblock och vevaxel.

/Benny

Ja det är den jag menar. Visst är den tvådelad? Och ena delen sitter i oljetråget?

GumbaldeCustom
23 april 2017 · 9 Inlägg

Här kommer en uppdatering med lite bilder. Inredningen skall rivas ut helt, mörk och skitig drar verkligen ned helhetsintrycket på bilen. Vad skall jag tvätta bilen med för att inte skada graffitin? egentligen skulle jag vilja ha hela bilen målad och inte som nu med olika stilar på allt. Någon som känner någon som gör sånt i närheten av Gotland?


För att kolla skicket på inredningen testade jag att ge solskyddet en enkel rengöring. Det var klätt med något tunt tyg och gammal stoppning. Under var den mycket finare men fortfarande full av skumgummi och lim. Före och efterbild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-915d55363a861c964507bb86cea18c2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-716f3271219dbde3cd6393301b98212f.jpg


Inredningen. Vet inte om jag skall behålla soffan och endast flytta den längre mot bakdörrarna för att skapa plats i bilen eller om jag skall platsbygga en säng med bra förvaringsmöjligheter osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-f67c12e7a13f1a5ef6cf4371d90d2e3d.jpg

Såhär ser ena sidan av bilen ut. Vet inte om det sitter hårt men finns det inte något bra biologiskt medel som är snäll mot lacken och ändå tar bort algerna?
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-7b2dd16df06ae05e130c5f1df8be781c.jpg

Snyggaste på hela bilen, önskar att hela bilen såg ut så. Här kommer jag att bygga en större lastbåge eller vad man kallar det för att få rum med diverse prylar. eller kanske ett snyggt enkelt soldäck?
https://www1.garaget.org/gallery/images/224/223455/223455-dccfbc8b6efb45a6e04f43b6ed3a8a9c.jpg

Har även en idé om förvaring av Drink/vin/ölglas. Tänker mig en kista av den gamla modellen med lock man viker bakåt. I locket sätter man en trälist som glasets fot vilar mot. Vid själva öppningen på glaset sätter man en list som är utsågad i samma diameter som glaset och sedan ett resårband som fästs med mässingsspik för att hålla glasen på plats. Sedan behöver man bara lyfta resårbandet för att lossa glaset. Någon som förstår vad jag menar och kan rita upp en snabb skiss på detta? har varken sticksåg eller bandsåg så kan inte bygga detta just nu men vill ändå se hur det kommer bli.
Tack på förhand

Senast redigerat av GumbaldeCustom (23 april 2017)

Caari
25 maj 2017 · 49 Inlägg

Hur går det med projektet?
Vill ju ha en uppdatering! wink

Renault Twingo "C06 1.2" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang