BSR Steg 1 / 2 - bu eller bä ?

Andreasi
23 april 2017 · 2 Inlägg

Tanken är att jag en dag framöver ska trimma bilen lite med ett BSR Steg 1 med PPC3.

Frågan är då om det verkligen är värt det? Tar motorn skada fortare eller blir det bättre, för och nackdelar?

Hört att ekonomitrim tar ner bränsleförbrukningen och div, gäller det även denna?

smile

Cupra_
23 april 2017 ·

Jag har haft bsr i en av mina gamla bilar. 
Bilen går snålare när du kör lugnt, men drar mer när man kör hårt.
Självklart slits motorn mer vid en optimering då marginalerna krymper, oavsett leverantör av trim. Dessutom kör man lite hårdare då man vill nyttja trimmet.
Man bör kanske byta olja lite oftare och rent allmänt se över bilen lite mer, men vid en vanlig steg 1 så brukar de flesta bilar/motorer hålla ihop bra.
Beror självklart även på utgångsobjektets skick, servivehistorik m.m.

På min bil gjorde det en markant skillnad effektmässigt. Förbrukningen blev högre då jag körde hårdare, men allt höll ihop.

Andreasi
23 april 2017 · 2 Inlägg

Cupra_ skrev:
Jag har haft bsr i en av mina gamla bilar. 
Bilen går snålare när du kör lugnt, men drar mer när man kör hårt.
Självklart slits motorn mer vid en optimering då marginalerna krymper, oavsett leverantör av trim. Dessutom kör man lite hårdare då man vill nyttja trimmet.
Man bör kanske byta olja lite oftare och rent allmänt se över bilen lite mer, men vid en vanlig steg 1 så brukar de flesta bilar/motorer hålla ihop bra.
Beror självklart även på utgångsobjektets skick, servivehistorik m.m.

På min bil gjorde det en markant skillnad effektmässigt. Förbrukningen blev högre då jag körde hårdare, men allt höll ihop.

Tack för utförligt svar!

Ska fundera vidare lite om jag verkligen ska skaffa det eller inte.

Stekpannan
28 april 2017 · 83 Inlägg

Som ovan så slits ju allt lite mer är orginal, men vill man ha lite mera hästar så vill man.
Bara köra regelbundna kollar oftare än vanligt men annars ska det inte vara något annat att oroa sig över.

Har Bsr Steg 2 på min 940 och det har funkat utmärkt så här långt. Inte märkt av några problem så jag kan starkt rekommendera dem.

Janneutanb
28 april 2017 · 7 271 Inlägg

Dom gångerna motorer rasar är det oftast pga bristande underhåll eller fabrikationsfel så länge man pratar original och närapå original effekt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang