Smalare däck på 18x8j tums fälgar för att sänka ljudnivån i bilen

josa101
23 april 2017 · 22 Inlägg

Hej

Vill byta ut de de däck jag har på bilen då det låter lite väl mycket. Det sitter idag 245/45 18" däck på bilen. Bilen är en Opel Insignia med 160HK. Hur smala däck kan man lägga på fälgarna?

Det står 18x8j innuti fälgen. Antar det är 8 tum brett??

Vad tror ni man kan byta till? För att få det tystare antar jag man vill ha smalare och mer gummi... Vad tror ni?

xXSammy
23 april 2017 · 6 569 Inlägg

Vad för däcktillverkare har du?
Gå ner till 17" är ett alternativ också.

De/Dem
josa101
23 april 2017 · 22 Inlägg

Har övervägt 17" men då behöver jag ju nya fälgar...

Hittade en lista i manualen där det står vilket däcktryck man ska ha. Där följande 18 tums däck listade:

225/45
235/45
245/45

Antar bilen går tystast med 225/45 eller vad tror ni?

Senast redigerat av josa101 (23 april 2017)

Notchpedro
24 april 2017 · 38 Inlägg

Vissa däck är även tystare än andra i samma dimension.
Så det är inte bara dimensionen på däcket som spelar roll.

Mina gamla Pirelli var tystare än mina nuvarande Uniroyal t.ex.
Samma dimension är det på däcken då såklart.

Senast redigerat av Notchpedro (24 april 2017)

Djo
24 april 2017 · 10 157 Inlägg

8 tum bred fälg kan du ju köra 205 or på om du känner för det.

Men märke och typ av däck gör stor skillnad passa dig för V mönstrade däck som för ett jäkla oväsen iallafall av egen erfarenhet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mr_B
24 april 2017 · 330 Inlägg

245/45R18 och 225/45R18 är inte lika stora. Jag har ingen aning om hur rätt eller fel din hastighetsmätare visar i dag, men med mindre hjul, kommer mätaren visa högre hastighet i förhållande till den faktiska, jämfört med i dag.
Du borde kunna gå så lågt som 205/XR18 utan problem vad det gäller fälgen, (Nå, i verkligheten skulle du kunna slå på 165'or med, men det är rätt obscen "strech", och ger ett mycket speciellt utseende. (Bara 15" men samma bredd)Inte säkert däckfirman vill ta på sig en sådan montering.) men du får inget gummi "utstick" som skyddar fälgarna vid parkering. Bara du vet hur ofta du gnuggar hjulsidan mot trottoarer, och om det är viktigt eller inte för dig. 205/55R18 är nog det närmaste du kommer din nuvarande storlek. Ska du köra 225 så hade jag satsat på 225/50R18, det är närmare samma storlek än 205/55R18, men som sagt, vad som är mest rätt beror lite på hur rätt din hastighetsmätare går i dag...
Högre profil bidrar som regel till bättre komfort och ljudnivå, så det är fördelaktigt för dig att behålla samma yttermått av fler anledningar än bara att hastighetsmätaren ska stämma hyfsat...
B!

torsen
24 april 2017 · 7 230 Inlägg

Skilda däck "bullrar" olika mycket.
Samma däck kan bullra olika i olika dimensioner.
Alla däck är "bullerdeklarerade" sedan flera år tillbaka.
Om du går in på, förslagsvis, www.dackonline.se kan du se i deras deklarationer se hur mycket däckbullret varierar mellan fabrikat och, framför allt, höjdprofil.

För några år sedan kollade på 3 M/T-däck i dimensionen 245/85-16".
Skillnaden mellan det tystaste däcket, TOYO Open Country M/T, och de övriga "huvudkonkurenterna" var 3 db(A).
Jag valde då TOYO, eftersom de i övriga "grenar" var jämbördiga.
Ljudtrycket(bullret) mäts i en logaritmisk skala.
Betyder i klartext att en skillnad på 3 dB(A) är och uppfattas av örat som en fördubbling respektive halvering av ljudtrycksnivån(bullret).

torsen
24 april 2017 · 7 230 Inlägg

Beträffande felvisningen på hastighetsmätaren kan jag berätta att jag på en av mina hobbybilar "gick upp" från 205/65-15" till 215/80-15".
Numera överensstämmer GPS:en och bilens hastighetsmätare.
En bil går mycket tystare och komfortablare på hög(normal-)profildäck.
Men du kanske får ta det liiiite lugnare vid 3/4 varv i en cirkulationsplats.

Vill du veta hur man räknar ut höjden på däck för att jämföra olika dimensioner så hör av dig.

Mr_B
24 april 2017 · 330 Inlägg

torsen skrev:
Beträffande felvisningen på hastighetsmätaren kan jag berätta att jag på en av mina hobbybilar "gick upp" från 205/65-15" till 215/80-15".
Numera överensstämmer GPS:en och bilens hastighetsmätare.

Rätt vanligt. Räknar man lite på det när man beställer nya däck så kan man få till det rätt bra. Det diffar fortfarande lite baserat på slitaget på däcken, men det kan man inte göra så mycket åt. Vad jag aldrig begriper är varför man inte tar GPS signalen och korrigerar hastighetsmätaren med, i bilar som har inbyggd GPS. Kommunikationen finns ju redan där, fast man brukar jobba på andra hållet. GPS'en använder hastighetsmätardata för att räkna ut var bilen är när GPS'en inte får mottagning, typ i tunnlar.

torsen skrev:
En bil går mycket tystare och komfortablare på hög(normal-)profildäck.

Ballongdäck är tyst och mjukt. Men allt har nackdelar. Som du skriver så blir det mer krängningar när det svänger.
B!

josa101
24 april 2017 · 22 Inlägg

Tackar för synpunkterna. Hade kolla på ljudnivån men det verkar vara något som inte riktigt stämmer med den märkningen. Alla däckmodeller av en tillverkare låter samma oavsett storlek. Det kan väl inte stämma? Borde inte ett mindre däck med mer gummi låta mindre?

I manualen till bilen står det följande däck listade med motorn som är i bilen. Variationen där är mindre än +-2% i rullomkrets.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168723/168723-028ae05fb93186b513bb6cf4766830e6.jpg

205/55 R18 verkar inte existera enligt prisjakts sökfunktion (som någon rekommenderade).

215/50 R18 finns; men inte i något tyst däck som också är säkert och billigt.
225/45 R18 finns i både säkert och tyst däck (Landsail 588). Det blir -2,6% jämfört med "orginal".
225/55 R18 finns i både säkert och tyst däck (Landsail 588). Det blir +3,6% jämfört med "orginal".

Gör väl inget att hjulet är lite mindre (förutom att hastighetsmätaren visar lite konstigt). Mao 225/45 R18 är bästa alternativ?

Här finns för övrigt en däckkalkylator där man kan kolla så att man hamnar så nära i hjuldiameter som möjligt. De menar att man ska komma inom +-5%:

https://www.abswheels.se/dackomvandlare/

Senast redigerat av josa101 (24 april 2017)

Mr_B
24 april 2017 · 330 Inlägg

josa101 skrev:
205/55 R18 verkar inte existera enligt prisjakts sökfunktion (som någon rekommenderade).

Det är ingen vanlig storlek, så det är säkert inget handlarna har hemma på hyllan. Pirelli P7 ska definitivt finnas, så "alla" som säljer Pirelli borde kunna ta hem dem. Men det gör det ju till en specialbeställning och därmed dyrare, och eftersom det är "miljövänliga" och ekonomiska däck, så blir ljudnivån lite högre, så det är kanske inte rätt ställe att börja på...

josa101 skrev:
Gör väl inget att hjulet är lite mindre (förutom att hastighetsmätaren visar lite konstigt). Mao 225/45 R18 är bästa alternativ?

Ska jag vara helt ärlig så hade jag satsat på större än original. Detta eftersom alla hastighetsmätare visar för mycket med original storlek...
B!

Anton945
24 april 2017 · 29 Inlägg

Har kört med många olika märken på däck på samma bil och samma fälgar, bland annat Michelin, Nokian, Pirelli, Dunlop och Goodyear. Men dom tystaste var av märket Kleber modell Hydraxer, tyckte man knappt hörde nåt vägljud alls med dom. Alla däck har varit i dimension 225/45-17.

Hittade även en reklamtext om dom:
"Förutom de enastående köregenskaperna har man även lagt vikt vid däckets komfort, och HYDRAXER innehåller en gummiblandning som absorberar och minimerar vibrationerna från vägbanan samtidigt som den speciella mönsterdesignen minskar störande ljud som kan uppkomma från vägen. Detta ger en både tyst och behaglig körupplevelse."

Senast redigerat av Anton945 (24 april 2017)

Volvo 945 (1998)
josa101
12 maj 2017 · 22 Inlägg

Tog ett par Landsail 588 UHP 225/45 18. Bilen går tveklöst tystare än med de slitna 245/45 som satt där innan. Ser lite lustigt ut vid fälgen (fälgen är nästan bredare än däcket).

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 maj 2017 · 13 731 Inlägg

köpte några billiga rotalla till min Peugeot 407  kör 245/35-19 och dessa var märkbart tystare mot dom däcken som satt på fälgarna innan som var från Continental. 
Detta är ju det sämsta smäcket man kan hitta online men verkar riktigt tysta.  verkar fungera yppligt även när det är blött runt 0:an också    greppar riktigt bra när det är tort.  litar inte på bilen tillräckligt för att gå mot gränsen till fästet så det är nog bra det också smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang