Hjälp med inställning av billjud. Volvo 740.

Ainok
25 april 2017 · 439 Inlägg

Hejsan,

Jag har precis monterat ett ljudystem i Volvon jag köpte förra veckan.

Framystem:
GAS Silver 5,25''
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-silv … ystem.html

Baslåda:
https://www.brl.se/sv/artiklar/rockford … slada.html

Slutsteg:
https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha-804.html

Huvudenhet:
https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-ute-72bt.html


Steget sitter bak i skuffen och driver allting. De två bakre kanalerna är bryggade och driver basen.
De två främre kanalerna driver framsystemet.

Bak har jag följande inställningar;
Crossover LPF, med LPF på ~100.
Gain ungefär 25%, eller ett kvarts varv.
Bass boost på 0db.

Fram:
Crossover på full
Bass boost på 0, har lekt lite med 6db och 0 men 0 låter bäst.
Gain på ~33%, en tredjedels varv.
https://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/900ALPHA804_4.jpg

På stereon kan jag leka med höger vänster, fram bak, bass, mid och treble, subwoofer och "defeat"
och där är subwoofer ställt på 6 och allt annat på 0.

Nåväl.

Det spelar inte bra.

Det låter skrikigt. Det skär i öronen när man drar upp volymen. Upplever att middarna är efter.
På delningsfiltrena sitter det knappar där jag kan välja emellan -3db, 0db och +3db.

Tips och råd?

Övrigt att nämna om installationen är att jag använder biltemas lågnivå kablar, att framdörrarna är dämpade med ~5 ark silentcoat per dörr och att jag drog ett 20mm2 kabelkit till steget.

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Fjong
25 april 2017 · 1 494 Inlägg

Går inte säga hur någon ska ställa in något över nätet, måste göras på plats men kanske kan hjälpa dig lite på vägen.

Först och främst så behöver elementen spelas in, hur mycket skillnad det gör skiljer såklart beroende på elementen.

Bass boosten är bäst att låta bli ja.
På rear skulle jag ställt ner lpf lite, tycker att basen brukar kunna ''dåna'' om man delar för högt. Akta dig även lite för att spela musik som går väldigt djupt när du inte har ett subsonic filter för att skydda basarna från lägre frekvenser än grejerna är byggda för. Gain kan jag inte säga nått om, har du nära till brl skulle jag rekommendera att du åker dit för dom ska ha instrument (smd dd-1) för att göra det korrekt. Men läs på lite själv innan så att du har lite koll iaf. (smd är kanon lätt att använda och det finns guider på yt där dom visar precis hur man gör)

På front kör du ingen delning neråt alls? Borde gå att ställa HPF i stereon så att middarna slipper spela frekvenser som basarna tar. Du får testa själv och se vad som funkar men kanske runt 60-80hz beroende på var du delar basen. Testa även dom olika lägena på ditt passiva filter.
Var väl bara 3 bands eq i stereon så går ju inte göra allt för mycket men du får helt enkelt sitta och prova dämpa vissa frekvenser tills du hittar dom värsta ''peakarna''. Vid delningsfrekvensen mellan diskant och mid kan det hjälpa att dämpa lite. Vill minnas att det ofta är någon sådan peak runt 1500hz med.

Ainok
25 april 2017 · 439 Inlägg

Fjong skrev:
Går inte säga hur någon ska ställa in något över nätet, måste göras på plats men kanske kan hjälpa dig lite på vägen.

Först och främst så behöver elementen spelas in, hur mycket skillnad det gör skiljer såklart beroende på elementen.

Bass boosten är bäst att låta bli ja.
På rear skulle jag ställt ner lpf lite, tycker att basen brukar kunna ''dåna'' om man delar för högt. Akta dig även lite för att spela musik som går väldigt djupt när du inte har ett subsonic filter för att skydda basarna från lägre frekvenser än grejerna är byggda för. Gain kan jag inte säga nått om, har du nära till brl skulle jag rekommendera att du åker dit för dom ska ha instrument (smd dd-1) för att göra det korrekt. Men läs på lite själv innan så att du har lite koll iaf. (smd är kanon lätt att använda och det finns guider på yt där dom visar precis hur man gör)

På front kör du ingen delning neråt alls? Borde gå att ställa HPF i stereon så att middarna slipper spela frekvenser som basarna tar. Du får testa själv och se vad som funkar men kanske runt 60-80hz beroende på var du delar basen. Testa även dom olika lägena på ditt passiva filter.
Var väl bara 3 bands eq i stereon så går ju inte göra allt för mycket men du får helt enkelt sitta och prova dämpa vissa frekvenser tills du hittar dom värsta ''peakarna''. Vid delningsfrekvensen mellan diskant och mid kan det hjälpa att dämpa lite. Vill minnas att det ofta är någon sådan peak runt 1500hz med.

På front kör jag "full" på crossover, ser inte mina delningsfilter till kitsystemet till så att woofer och diskant spelar rätt frekvenser?

Jag har fortfarande problem med väldigt snäva diskanter. Låter skithögt. Har testat att polvända dom. Hjälpte inte. Testat andra diskanter från ett nyare Hertz kit, samma sak.

Jag testade att endast spela diskanterna, och konstigt nog tycker jag det låter som att dom distar?

Woofern distar ingenting, den spelar väldigt fint. Jag ställde ner gain mer och mer och tillslut slutade väl diskanterna låta illa,  men då var ju allting tyst i princip.


Jag undrar om det är så att 80.4 steget helt enkelt är för dåligt.

Jag har ett GAS PRO 80.2 i min andra bil, det är ju iallafall Klass D och lite mer påkostat. Jag ska de om de spelar bättre med det andra steget  imorgon.

Tycker ändå det känns konstigt för Woofern borde väl börja dista innan diskanten.. hmm
Har ingen bra motivation till varför jag tycker det, mer än att jag antar att Woofern kräver mer kräm(?)

Tack för ett utförligt svar.

Senast redigerat av Ainok (25 april 2017)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Janneutanb
26 april 2017 · 7 267 Inlägg

Ainok skrev:

Fjong skrev:
Går inte säga hur någon ska ställa in något över nätet, måste göras på plats men kanske kan hjälpa dig lite på vägen.

Först och främst så behöver elementen spelas in, hur mycket skillnad det gör skiljer såklart beroende på elementen.

Bass boosten är bäst att låta bli ja.
På rear skulle jag ställt ner lpf lite, tycker att basen brukar kunna ''dåna'' om man delar för högt. Akta dig även lite för att spela musik som går väldigt djupt när du inte har ett subsonic filter för att skydda basarna från lägre frekvenser än grejerna är byggda för. Gain kan jag inte säga nått om, har du nära till brl skulle jag rekommendera att du åker dit för dom ska ha instrument (smd dd-1) för att göra det korrekt. Men läs på lite själv innan så att du har lite koll iaf. (smd är kanon lätt att använda och det finns guider på yt där dom visar precis hur man gör)

På front kör du ingen delning neråt alls? Borde gå att ställa HPF i stereon så att middarna slipper spela frekvenser som basarna tar. Du får testa själv och se vad som funkar men kanske runt 60-80hz beroende på var du delar basen. Testa även dom olika lägena på ditt passiva filter.
Var väl bara 3 bands eq i stereon så går ju inte göra allt för mycket men du får helt enkelt sitta och prova dämpa vissa frekvenser tills du hittar dom värsta ''peakarna''. Vid delningsfrekvensen mellan diskant och mid kan det hjälpa att dämpa lite. Vill minnas att det ofta är någon sådan peak runt 1500hz med.

På front kör jag "full" på crossover, ser inte mina delningsfilter till kitsystemet till så att woofer och diskant spelar rätt frekvenser?

Jag har fortfarande problem med väldigt snäva diskanter. Låter skithögt. Har testat att polvända dom. Hjälpte inte. Testat andra diskanter från ett nyare Hertz kit, samma sak.

Jag testade att endast spela diskanterna, och konstigt nog tycker jag det låter som att dom distar?

Woofern distar ingenting, den spelar väldigt fint. Jag ställde ner gain mer och mer och tillslut slutade väl diskanterna låta illa,  men då var ju allting tyst i princip.


Jag undrar om det är så att 80.4 steget helt enkelt är för dåligt.

Jag har ett GAS PRO 80.2 i min andra bil, det är ju iallafall Klass D och lite mer påkostat. Jag ska de om de spelar bättre med det andra steget  imorgon.

Tycker ändå det känns konstigt för Woofern borde väl börja dista innan diskanten.. hmm
Har ingen bra motivation till varför jag tycker det, mer än att jag antar att Woofern kräver mer kräm(?)

Tack för ett utförligt svar.

Delningsfiltret har bara lpf filter till midden och hpf till diskanten. Men inget hpf till midden utan det får du ställa in på steget. Nånstans omkring 80hz brukar blir bra.
Prova ändra till -3db till diskanterna. Blir inte det bra så testa rikta om dom.
Ibland fungerar det bättre mot vindrutan eller mot varandra.

Du kan även prova att flytta runt dom lite. Precis vid midden brukar funka bra men nackdelen är att ljudet kommer nerifrån då istället för uppe vid brädan.

Fjong
26 april 2017 · 1 494 Inlägg

Som sagt, spela in grejerna och pilla i eqn så gott det går. Sen hänger det ju lite på din smak med, är du kräsen kanske grejerna helt enkelt inte räcker till men testa ordentligt innan du byter och provlyssna innan du köper. Du kan ju prova flytta runt grejerna med som föregående skrev men att sätta diskanten nere vid midden skulle jag inte rekommendera i en bil.

Vilken typ av musik spelar du? Metal tex är ju svårare att spela bra än house. Och AUX låter ju sämre än USB med.

Klass D? Pro 80.2 är klass AB. Men klass D är ljudmässigt underlägset klass AB, analoga steg ger ett varmare ljud än vad klass D gör så man burkar man undvika digitala steg till framsystem. Men till basarna hör man inte lika stor skillnad och effektiviteten från ett klass D är bra att ha när man kommer upp i lite effekt.

Bassiehof
27 april 2017 · 1 777 Inlägg

Först om monteringen. Du måste använda dämpfilt för att slippa resonanser. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000021215/ Montering utan att ta bort dörrsidan: skär till en bit som du limmar fast på baksidan av polstycket (magneten). Biten ska täcka hela baksidan av högtalarkorgen, och klämmas mellan högtalaren och baffeln (högtalaradaptern). Annars får du öppna dörrsidan och dämpa insidan som man gör med högtalare och baslådor. Inställning eq: försök med att höja övre bas/nedre mellanregister i frekvensområdet 60-500 hz för att få bättre balans. Ta reda på delningsfrekvensen, det brukar bli problem i övergången från mellanregister till diskant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang