Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla bilen så OEM som möjligt, med plusmeny.
  • 145 Följare
  • 1 020 550 Visningar
  • Projektet avslutat 13 oktober 2018
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 mars 2017 · 2 571 Inlägg

Köptankarna går som så att vi nog mellanlandar i en XC60 en stund, om inget guldläge dyker upp på en V90 T5.
Däremot börjar det dyka ut fler och fler XC60 T5/T6 2014+ med rätt utrustning till någorlunda rätt pris. Antar att de tappar lite nu när nya modellen lanserats, så nu byter folk in kärrorna mot en sån istället. Bensinarna i XC60 växer ju inte på träd men samtidigt är det (enligt vad jag sett) väldigt få som är dåligt utrustade. Man har liksom inte tagit en stor bensinare och sedan nöjt sig utan det är ofta r-design, summum, black r osv.

Mitt krav på XC60 är iallafall facelift, t5/t6 och r-design (eller rich java, tror inte den fanns som r-design, då får jag fixa det kittet själv).


Idag köpte jag hem det sista som behövdes för steg 1 i bilens små förändringar för säsongen. Lite prylar kom på posten igår så jag passade på att köpa på mig nödvändiga verktyg idag. Nu ska jag bara få tid till att experimentera.
Fälgfärg är också spikad mer eller mindre, det tackar vi Soness för!

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
31 mars 2017 · 1 090 Inlägg

xc60 r-design är riktigt fin big_smile dock alldeles för dyr för mig än så länge!
Perfekt för dig med knattar! och skönt att komma upp lite när man kör.

Min nästa blir nog en Bmw, dock härjar det en Bmw-liga uppe i Äppelviken-Nockeby.
Ca 10-15 bilar har blivit av med nav, ratt mm denna veckan.

Jag bor ju på andra sidan Bromma, men lite oroväckande ändå.

hyrbil skrev:
Köptankarna går som så att vi nog mellanlandar i en XC60 en stund, om inget guldläge dyker upp på en V90 T5.
Däremot börjar det dyka ut fler och fler XC60 T5/T6 2014+ med rätt utrustning till någorlunda rätt pris. Antar att de tappar lite nu när nya modellen lanserats, så nu byter folk in kärrorna mot en sån istället. Bensinarna i XC60 växer ju inte på träd men samtidigt är det (enligt vad jag sett) väldigt få som är dåligt utrustade. Man har liksom inte tagit en stor bensinare och sedan nöjt sig utan det är ofta r-design, summum, black r osv.

Mitt krav på XC60 är iallafall facelift, t5/t6 och r-design (eller rich java, tror inte den fanns som r-design, då får jag fixa det kittet själv).

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
31 mars 2017 · 2 571 Inlägg

V40n kan väl knappast varit mycket billigare egentligen? Eller hade den hunnit lägga 10k mil på några månader? big_smile

Storleksmässigt så blir det inte så mycket större med XC60, man vinner lite på höjden i bagaget men det är inte så mycket som man tror ändå. Var hemma hos svågern i höstas som hade både V60 och XC60 på uppfarten så vi måttade lite. Måste erkänna att jag blev lite besviken på XC60, samtidigt är V50 väldigt packvänlig om man tänker på hur skuffen är utformad.
Och en slimmad lågprofils-takbox på den funkar ju om man behöver. big_smile

Har faktiskt själv kikat på både BMW och Audi det senaste. Audi A6 3.0 tfsi brukar man kunna hitta till en bra prislapp men då omkring MY12-13. Kräm så det räcker och blir över, men tråkig invändigt.
BMW är lite samma, fast där är prislappen högre oavsett årsmodell.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Robb192 Tokig 08a
10 april 2017 · 1 019 Inlägg

orkavaradu skrev:
xc60 r-design är riktigt fin big_smile dock alldeles för dyr för mig än så länge!
Perfekt för dig med knattar! och skönt att komma upp lite när man kör.

Min nästa blir nog en Bmw, dock härjar det en Bmw-liga uppe i Äppelviken-Nockeby.
Ca 10-15 bilar har blivit av med nav, ratt mm denna veckan.

Jag bor ju på andra sidan Bromma, men lite oroväckande ändå.

hyrbil skrev:
Köptankarna går som så att vi nog mellanlandar i en XC60 en stund, om inget guldläge dyker upp på en V90 T5.
Däremot börjar det dyka ut fler och fler XC60 T5/T6 2014+ med rätt utrustning till någorlunda rätt pris. Antar att de tappar lite nu när nya modellen lanserats, så nu byter folk in kärrorna mot en sån istället. Bensinarna i XC60 växer ju inte på träd men samtidigt är det (enligt vad jag sett) väldigt få som är dåligt utrustade. Man har liksom inte tagit en stor bensinare och sedan nöjt sig utan det är ofta r-design, summum, black r osv.

Mitt krav på XC60 är iallafall facelift, t5/t6 och r-design (eller rich java, tror inte den fanns som r-design, då får jag fixa det kittet själv).

Haft såna besök på jobbet ochså.. ett par sönderslitna bmw bilar trots elstängsel osv.. tongue

Suzuki Swace "Suyota Sworolla" (2023)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 april 2017 · 2 571 Inlägg

Ingen som har ett par spacers över? Behöver bara till bakaxeln. 5-10mm tänker jag.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 april 2017 · 2 571 Inlägg

Så, spacers fixat. Börjar med 5mm och sen får vi se om jag behöver klättra upp till 10.
Idag trillade även dessa in så nu ska vi väl få avgaset att hänga rakt. Förhoppningsvis hinner bandaget komma nästa vecka också, så kan jag fixa det samtidigt som spacers och dessa åker på.

http://i.imgur.com/MAvtuTO.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Rikard_Persson NISMO <3
21 april 2017 · 1 061 Inlägg

Släng gärna upp bilder när du testat 5mm spacer! Är I samma tankar som dig smile

Kolla gärna projekttråden om min A90 Supra
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
Toyota A90 Supra "Supran" (2020)
Volvo V50 Classic "ERST" (2012)
eL0F
21 april 2017 · 1 090 Inlägg

ja upp med bilder big_smile ska bli kul att se!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
21 april 2017 · 2 571 Inlägg

Lovar! big_smile
Ska bli intressant att hinna med mer saker inom 2 veckor än vad jag gjort med bilen på 1 år. Nåja, skam den som ger sig.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
22 april 2017 · 1 804 Inlägg

Sugen på 20mm bak på min, framförallt om stylingkitet ska på big_smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
22 april 2017 · 2 571 Inlägg

Inget att fundera över Jim! big_smile
Jag tror att 5mm blir för lite på min men jag börjar i den änden så får vi se. Noll erfarenhet av spacers så jag kan lika gärna börja smått och se hur det går.

Senast redigerat av hyrbil (22 april 2017)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 april 2017 · 2 571 Inlägg

Spacers inhandlat. Nu ska jag bara klämma in ett par timmar i GDS-hallen också, när jag nu kommer ha tid för det. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
eL0F
26 april 2017 · 1 090 Inlägg

hyrbil skrev:
Spacers inhandlat. Nu ska jag bara klämma in ett par timmar i GDS-hallen också, när jag nu kommer ha tid för det. big_smile

sweeeet! big_smile
jag var på GDS-hallen i Vällingby i vid 07.40 i söndags. Först av alla.
Sen vid 07.50 var det kaos! 20bilar som skulle in! .. alla före mig! .. medelålders män i gummistövlar som ska tvätta av sin Toyota eller Skoda med Ajax sad .. man blir helt ledsen!

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
26 april 2017 · 2 571 Inlägg

Haha! Ja, det är lite lotto med den hallen. Det lär vara dit jag åker ändå, nära och bekvämt på så sätt. Men lotto som sagt, lunchtid på veckodagarna = 1000 taxibilar, tidiga mornar på helger = 1000 ajax-gubbar. big_smile

Imorgon ska jag nog prova på att foliera lite. Har det jag behöver för resten av bilen också (exklusive fälgarna) så det är väl lika bra att jag börjar beta av delarna som ska behandlas lite.

Senast redigerat av hyrbil (26 april 2017)

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
4 maj 2017 · 2 571 Inlägg

Lite sådär i sista stund börjar jag fixa med grejor inför Barkarby.
Idag hann jag med detta, imorgon blir det mycket på kort tid, så fingers crossed att allt klaffar.

http://i.imgur.com/QdBPJE2.jpg

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
FreddieL
4 maj 2017 · 278 Inlägg

När är Barkarby?!

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
JimBo__
4 maj 2017 · 1 804 Inlägg

FreddieL skrev:
När är Barkarby?!

På lördag smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
eL0F
4 maj 2017 · 1 090 Inlägg

Oj! trodde inte folk åkte till Barkarby längre? medelåldern måste ju vara mellan 18-25 yikes

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
4 maj 2017 · 2 571 Inlägg

Forever young! wink
Skämt åsido, det har ju blivit lite mer ordnat de senaste gångerna. De första gångerna jag var där så var det inte alls kul med all fylla och allt stök. Numera upplever jag det som hyggligt städat - å andra sidan brukar jag inte bli så värst långvarig så jag kanske missar det eventuella kaoset.
Och sen är det väl härligt med en 30åring som kommer och höjer snittet lite! wink

Nu när ungarna slocknat så passade jag på att återmontera delarna på bilen. Jag är inte helsåld, men hoppas på ett bättre intryck när bilen skiner lite i solen.

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
JimBo__
5 maj 2017 · 1 804 Inlägg

Den träffen har verkligen rykt upp sig sen BS tog över den. Ny är det en heldel företag som ställer ut med försäljning, prisutdelning till bilarna på VIP parkeringen.

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang