Hittar inte drivknutar till mazda 323 BG, OMÖJLIGT? HJÄLP!

fiddy_92
25 april 2017 · 60 Inlägg

Hej gott folk!

Hoppas på att någon mazda guru kan hjälpa mig med detta enormt frustrerande problem. Det verkar vara i princip omöjligt att hitta rätt drivknutar till min bil. Bilen i fråga är en mazda 323 BG sedan från 1991. Jag har sökt på mitt regnr. hos återförsäljare, får upp en del som de påstår ska passa, men lik förbaskat är diameter på hålet mot drivaxeln fel, alla andra mått stämmer dock. Har mätt drivaxeln till 25mm (24.56 för att vara exakt) men det verkar vara omöjligt att hitta drivknutar som har rätt innerdiameter. Har kollat på mer eller mindre alla svenska sidor, några tyska samt ebay, men INGEN anger innerdiametern på hålet. Undantaget var mekonomen som trots detta fick hem fel grejor när de beställde från leverantören. Finns det någon här som har haft liknande problem? Känns konstigt om man skulle vara ensam om att ha en bil som inte har samma drivknutar som något annat. Så kort sagt, hur/var kan man få reda på innerdiametern på drivknutarna? Eller om någon vet var man kan få tag på rätt drivknut så länka gärna!

Specs. på drivknuten:
Yttre kuggar 26
Inre kuggar 23
Ska passa drivaxel med diameter 24.46mm

Enormt tacksam för alla tips då bygget står helt stilla pga. detta skitfel och trackdayn närmar sig!

Med vänliga hälsningar

torsen
26 april 2017 · 7 238 Inlägg

På en del bilar går man efter antalet glidbommar(splines).
Kan förekomma att man under produktionens gång ändrar antalet glidbommar.
Har själv 4 nya drivaxelknutar liggande som enligt tabell ska passa, men inte gör det.
Fick inte lämna tillbaka, tråkigt nog.
Bilen såld, men knutarna kvar i garaget.
Dock inte till Mazda.

Meaganeowner
26 april 2017 · 2 250 Inlägg

drivknuten.se

Volvofarfar
26 april 2017 · 1 312 Inlägg

Finns ju lite motoralternativ att välja på så du får nog skriva lite mer info om bilen...typ ett regnr

1.3i-16V Kombi-sedan    73    09.89-07.94    B3
1.3i-16V Sedan    75    04.91-07.94    B3
1.3i-8V Kombi-sedan    67    09.89-07.94    B3E
1.3i-8V Sedan    67    09.89-06.91    B383, B3E
1.6i-16V Kombi-sedan    88    03.91-10.94    B6
1.6i-16V Sedan    88    08.89-10.94    B6
1.6i-8V Kombi-sedan    84    09.89-06.91    B6E
1.6i-8V Sedan    84    09.89-06.91    B6E
1.7 Diesel Sedan    57    08.89-07.94    PN46
1.8i-16V 4WD Kombi-sedan    103    11.91-12.93    BP
1.8i-16V 4WD Sedan    103    11.89-05.94    BP52
1.8i-16V GT Kombi-sedan    131    06.89-07.94    BP
1.8i-16V GTR Turbo 4WD Kombi-sedan    189    01.93-07.94    BP C9
1.8i-16V GTX Turbo 4WD Kombi-sedan    163    09.90-12.92    BP 55
1.8i-16V Sedan



fiddy_92 skrev:
Hej gott folk!

Hoppas på att någon mazda guru kan hjälpa mig med detta enormt frustrerande problem. Det verkar vara i princip omöjligt att hitta rätt drivknutar till min bil. Bilen i fråga är en mazda 323 BG sedan från 1991. Jag har sökt på mitt regnr. hos återförsäljare, får upp en del som de påstår ska passa, men lik förbaskat är diameter på hålet mot drivaxeln fel, alla andra mått stämmer dock. Har mätt drivaxeln till 25mm (24.56 för att vara exakt) men det verkar vara omöjligt att hitta drivknutar som har rätt innerdiameter. Har kollat på mer eller mindre alla svenska sidor, några tyska samt ebay, men INGEN anger innerdiametern på hålet. Undantaget var mekonomen som trots detta fick hem fel grejor när de beställde från leverantören. Finns det någon här som har haft liknande problem? Känns konstigt om man skulle vara ensam om att ha en bil som inte har samma drivknutar som något annat. Så kort sagt, hur/var kan man få reda på innerdiametern på drivknutarna? Eller om någon vet var man kan få tag på rätt drivknut så länka gärna!

Specs. på drivknuten:
Yttre kuggar 26
Inre kuggar 23
Ska passa drivaxel med diameter 24.46mm

Enormt tacksam för alla tips då bygget står helt stilla pga. detta skitfel och trackdayn närmar sig!

Med vänliga hälsningar

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
fiddy_92
26 april 2017 · 60 Inlägg

Motorn är en 1.8 16v SOHC. Antalet splines har varit rätt på alla jag testat hittills, felet har varit att diametern på hålet varit för stort. Jag har pratat med dom på drivknuten.se men de säger tyvärr bara samma som alla andra, dvs. "Ja, vi garanterar att denna passar din bil." Men de kan ändå inte få fram måtten på drivaxeln som den ska passa. Känns som att man får byta hela drivaxeln till en som passar eftermarknadens drivknutar, eftersom ingen vill bemöda sig med att ange alla mått på delen...

Volvofarfar
28 april 2017 · 1 312 Inlägg

Låter konstigt att hålet skulle vara fel mått, trots rätt antal splines.....jag får upp 2 knutar, en för bilar med Abs, och en utan, och dom har samma mått på splinesen , du ser inget nummer på kanten på den gamla knuten?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Curse
10 augusti 2017 · 686 Inlägg

Har samma bekymmer som TS. Dock på min Mazda 323bg gtx...

Mazda 6 "MPS" (2006)
Curse
10 augusti 2017 · 686 Inlägg

Har hittat till min nu iaf

Mazda 6 "MPS" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2017 · 13 742 Inlägg

är verkligen en hel axel så mycket dyrare än en knut om du plockar en från ebay

har på senare tid sätt att man får en kompllet för några kronor mer och att hållas med kladdet är ju inte värt på det man sparar in på att inte köpa en komplett..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Curse
11 augusti 2017 · 686 Inlägg

Growe skrev:
är verkligen en hel axel så mycket dyrare än en knut om du plockar en från ebay

har på senare tid sätt att man får en kompllet för några kronor mer och att hållas med kladdet är ju inte värt på det man sparar in på att inte köpa en komplett..

Då behöver man veta vilken växellåda man har. Inte alltid lätt. Går visserligen att ta ut hela axeln o mäta o kolla splines antal, men då hamnar man kladda med växellådsolja som i sin tur luktar f#n. Kladdar då hellre med lite fett. Men förstår hur du tänker.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti 2017 · 13 742 Inlägg

Curse skrev:

Growe skrev:
är verkligen en hel axel så mycket dyrare än en knut om du plockar en från ebay

har på senare tid sätt att man får en kompllet för några kronor mer och att hållas med kladdet är ju inte värt på det man sparar in på att inte köpa en komplett..

Då behöver man veta vilken växellåda man har. Inte alltid lätt. Går visserligen att ta ut hela axeln o mäta o kolla splines antal, men då hamnar man kladda med växellådsolja som i sin tur luktar f#n. Kladdar då hellre med lite fett. Men förstår hur du tänker.

är mazda så dåliga att dom har 11miljoner olika menar du?

som tex volvo v70n  det finns 4olika drivaxlar... 2för automat 2för manuell..   om det är en diesel eller bensin kvittar..   
det som skiljer är grovleken men!!!  en manuell drivaxel passar ALLA manuella bilar oavsätt..
men på bilar med turbo är den grövre men den smala passar och tvärsom smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Curse
11 augusti 2017 · 686 Inlägg

Verkar finnas en drös olika ja.

Mazda 6 "MPS" (2006)
marcus80 Sir
11 augusti 2017 · 935 Inlägg

Growe skrev:

Curse skrev:

Growe skrev:
är verkligen en hel axel så mycket dyrare än en knut om du plockar en från ebay

har på senare tid sätt att man får en kompllet för några kronor mer och att hållas med kladdet är ju inte värt på det man sparar in på att inte köpa en komplett..

Då behöver man veta vilken växellåda man har. Inte alltid lätt. Går visserligen att ta ut hela axeln o mäta o kolla splines antal, men då hamnar man kladda med växellådsolja som i sin tur luktar f#n. Kladdar då hellre med lite fett. Men förstår hur du tänker.

är mazda så dåliga att dom har 11miljoner olika menar du?

som tex volvo v70n  det finns 4olika drivaxlar... 2för automat 2för manuell..   om det är en diesel eller bensin kvittar..   
det som skiljer är grovleken men!!!  en manuell drivaxel passar ALLA manuella bilar oavsätt..
men på bilar med turbo är den grövre men den smala passar och tvärsom smile

Nä det passar inte alla v70n. V70n xc har längre drivaxlar. Tro mig, jag har provat

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang