Broms skrapar i när jag svänger vänster

Fantasma
27 april 2017 · 5 Inlägg

Hej hopp.
Bytte just skivor och belägg runt om på min Forester XT -05. Passade även på att smörja upp alla ok så dessa är tipp topp.
Märkte sedan vid provkörning att höger bakbroms skrapar i när jag svänger vänster, och enbart när jag svänger vänster. Det skrapar inte mycket, men tillräckligt för att man ska höra det, och om jag trycker lätt på bromsen när jag svänger så är det tyst.
Oken är glidok, men har dubbelkollat pinnarna och de rör på sig som de ska.

Blir inte riktigt klok på detta så alla tips är välkomna smile

Senast redigerat av Fantasma (27 april 2017)

CC72
27 april 2017 · 1 661 Inlägg

Med nya belägg och skivor på en äldre bil kan det bli väldigt trångt och det är inget konstigt att dom ligger på lite i början. Kör ett tag och se om det går över.

En fundering jag har är dock hur det kan skrapa. Bromsar jag med mina nya eller gamla grejer så låter det ingenting.

Du tror inte att det är hjullagret bak som är boven i dramat? Provat rucka på hjulet och se om det glappar?

Senast redigerat av CC72 (27 april 2017)

Fantasma
27 april 2017 · 5 Inlägg

Tackar. Ska prova med det och se om det lugnar ned sig smile

Cupra_
27 april 2017 ·

Kan även vara bromsskölden du kommit åt i samband med bromsbytet. Låter udda, men ibland kan det bli att den precis tar i i kurvorna.

torsen
28 april 2017 · 7 238 Inlägg

Cupra_ skrev:
Kan även vara bromsskölden du kommit åt i samband med bromsbytet. Låter udda, men ibland kan det bli att den precis tar i i kurvorna.

Skulle också sätta en slant på det.
Tag en lång skruvmejsel och för in den mot bromsskölden genom något hål i fälgen
och slå på skruvmejseln så att bromsskölden viks in lite.
Bäst är om du har högra bakhjulet i luften så du kan "bearbeta" bromsskölden runt om.
Mycket lätt att, vid skiftet från vinter- till sommarhjul, låta hjulet falla ner på bromsskölden utan att man märker det.

Fantasma
29 april 2017 · 5 Inlägg

Mycket möjligt. Tog mig en titt på skölden idag och den ser hel och rak ut. Har 18" med fem "ekrar" så det är rätt så lätt att se och komma åt smile
Det har blivit lite tystare när man svänger, men till och från så låter det.
Ska ge mig på att måla oken och ska ta mig en närmare titt i samma veva.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang