Volvo 740 Turbo -88 - Dör på tomgång och vid gaspådrag

jkrz
27 april 2017 · 19 Inlägg

Hejsan!

Har nyligen bytt tankarmatur på min 740 (en 88a Turbo Intercooler) till en nyare plastarmatur då den gamla hade börjat rosta. När jag nu startar den så går den i ungefär 10 sekunder innan den dör, gasar man så börjar den gå sämre och bluddrar vid ungefär 2000 varv för att sedan dö. Ibland startar den inte alls och ibland startar den igen och samma problem upprepas.

Både pumpen under förarplatsen och den i tanken surrar. Har inte rört någonting annat än armaturen samt bränsleslangarna (som är utbytta och nya). Vad kan problemet vara? Har sett att det finns en ytterligare anslutning på armaturen som inte fanns på min gamla metallarmatur, kan det ha någonting med den att göra?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av jkrz (27 april 2017)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 april 2017 · 4 917 Inlägg

Eftersom bilen går i 10 sek så tyder det väl på att soppan är slut.
Jag hade tvångskört pumparna för att se om de levererar soppa  hela tiden.
Du har inte vänt + och -  så någon av pumparna går åt fel håll?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jkrz
27 april 2017 · 19 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Eftersom bilen går i 10 sek så tyder det väl på att soppan är slut.
Jag hade tvångskört pumparna för att se om de levererar soppa  hela tiden.
Du har inte vänt + och -  så någon av pumparna går åt fel håll?

Mätaren visar att det fortfarande finns bränsle kvar och den var inte tom när jag körde in den i garaget, men det skadar inte att testa.
Har inte rört någon el förutom kontakten vid bränslepåfyllningsröret, och den går bara att sätta på ett sätt. Hur tvångskör man pumparna?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 april 2017 · 4 917 Inlägg

Jag menar att soppan tagit slut i bränsleledningen.
Man kan bygla med ett bockat gem där bränslerelä sitter så man får bägge pumparna att gå hela tiden.
Sen ta av  av ledningen därframme och ner med den i en flaska så man ser att det kommer soppa hela tiden.

Senast redigerat av bowlinggreppet (27 april 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jkrz
27 april 2017 · 19 Inlägg

bowlinggreppet skrev:
Jag menar att soppan tagit slut i bränsleledningen.
Man kan bygla med ett bockat gem där bränslerelä sitter så man får bägge pumparna att gå hela tiden.
Sen ta av  av ledningen därframme och ner med den i en flaska så man ser att det kommer soppa hela tiden.

Okej, skall testas. Tack för tipset!

zemet
28 april 2017 · 4 030 Inlägg

Jag fick liknande symptom då bränslefiltret var igensatt. Om din tank var i så dåligt skick så är det nog dags att byta filtret ocksåsmile

jkrz
28 april 2017 · 19 Inlägg

zemet skrev:
Jag fick liknande symptom då bränslefiltret var igensatt. Om din tank var i så dåligt skick så är det nog dags att byta filtret ocksåsmile

Menar du filtret under förarstolen eller filtret i tanken? Den förstnämnda är nämligen bytt för bara några månader sedan.

zemet
28 april 2017 · 4 030 Inlägg

Under förarstolen menade jag. Är ju mycket möjligt att det är igensatt igen om tanken var i så dåligt skick.
Men det ser du enkelt genom att bygla pumparna och ta loss returslangen ifrån spridarbryggan och se hur flödet ärsmile

jkrz
30 april 2017 · 19 Inlägg

Testade att byta bränslefiltret men funkar fortfarande inte,  nu startar den inte alls.

Funderar på om jag kopplat slangarna fel i armaturen, någon som har en bra bild på hur dem ska sitta?

EDIT: Har fått igång den!  Jag hade råkat koppla slangarna fel på armaturen, blandade ihop tryckslangen och returen. Nu har man nytt filter iallafall smile

Tack för all hjälp!

Senast redigerat av jkrz (30 april 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang