Stora tråden om temat Polisbilar/ Blåljus/ Civilare mm.

Per-Turbo
7 januari 2017 · 84 Inlägg

Bennfors skrev:
Vad för blixtljus har du använt dig av? smile Vad för system har du byggt? smile

Allt är i från Whelen, ljus, styrboxar och kontrolpanelen. Monterat allt själv, dekoren med.

Per-Turbo
Volvo V70 "Gatebil Rescue Safety Car" (2005)
Low
7 januari 2017 · 3 306 Inlägg

Kanske dags uppdatera denna sida då lagar ändras?:-)

SafetyCar
11 januari 2017 · 403 Inlägg

Första sidan uppdaterad. Har jag missat något så säg till.

SafetyCar
11 januari 2017 · 403 Inlägg

Low skrev:
Kanske dags uppdatera denna sida då lagar ändras?:-)

Gjort:D

it_mutt Avstängd
11 januari 2017 · 10 388 Inlägg

SafetyCar skrev:

Low skrev:
Kanske dags uppdatera denna sida då lagar ändras?:-)

Gjort:D

Fast..."gör om gör rätt" blir min spontantanke;


SafetyCar skrev:
Polisbil:
**Från den 1 Januari 2017 är det OLAGLIGT att framföra ett fordon med polisens Färger (blå/vit + Blå/gul), POLIS loggan och polisens/ SÄPOs vapensköld.**

Fast, det är inte alls vad lagen säger. Lagen säger att du inte får ha ordet polis (eller liknande ord som kan uppfattas som POLIS) och inte heller ha det heraldiska vapnet.


Folieringen i sig är inte reglerad i denna lag;

Lag (2016:1122) om skydd för vissa polisiära kännetecken på motorfordon

Skyddade kännetecken

1 § Följande kännetecken får inte användas på motorfordon utöver vad som följer av denna lag:

1. Polismyndighetens och Säkerhetspolisens heraldiska vapen eller något som lätt kan förväxlas med ett sådant vapen, och
2. ordet polis i olika sammansättningar och böjningsformer eller ett ord som lätt kan förväxlas med det.

I 1 § lagen (1970:498) om skydd för vapen och vissa andra officiella beteckningar finns bestämmelser om användning av Polismyndighetens och Säkerhetspolisens heraldiska vapen i näringsverksamhet.

Tillåten användning av kännetecknen

2 § Kännetecken som anges i 1 § första stycket får användas på

1. motorfordon som Polismyndigheten eller Säkerhetspolisen äger, har nyttjanderätt till eller disponerar på annan grund,
2. annat motorfordon om det inte finns risk för att fordonet kan förväxlas med Polismyndighetens eller Säkerhetspolisens fordon, och
3. annat motorfordon om ägaren till fordonet har tillstånd enligt 3 §.


3 § Polismyndigheten får ge ägaren till ett motorfordon tillstånd att på fordonet använda de kännetecken som anges i 1 § första stycket för

1. konstnärlig verksamhet eller musei- eller samlarverksamhet, eller
2. annat ändamål om det finns särskilda skäl.



SafetyCar skrev:
Blåljus:
Ja, du får ha blåljus på bilen men inte så du kan använda det på vägen. Använd brytare som inte kan komas åt under färd.

Jag har tidigare efterfrågat lagrum, men ingen kan skaka fram det. Mig veterligt är det inte olagligt att ha det inkopplat så att du kan dra på det ens när du kör om polisen. Det är däremot just olagligt att ha det igång när man är ute och kör (eller på allmän plats skulle man kunna tänka sig)


SafetyCar skrev:
Lagen säger att man inte får utöva eller utge sig som myndighetsperson om man inte är det. Detta kan resultera i böter och fängelse 6 månader eller högre.

Föregivande av allmän ställning, det vill säga att utge sig för att vara en myndighetsperson, är ett brott i Sverige enligt 17 kap. 15 § Brottsbalken (1962:700).
Den gör sig skyldig till föregivande av allmän ställning som felaktigt utger sig för att utöva myndighet eller olovligen bär uniform eller tjänstetecken för försvarsmakten eller andra myndighetsutövande organisationer, till exempel polis, tull, kustbevakning, räddningstjänst, ordningsvakt eller skyddsvakt. Det är även ett brott att på samma sätt utge sig för att tillhöra någon yrkeskår inom bland annat kollektivtrafiken eller el- och vattenförsörjningen.
Straffet för föregivande av allmän ställning är dagsböter eller fängelse i högst sex månader. Om brottet bedöms som grovt är straffet fängelse i högst två år.
#Wikipedia

Varningsljus: Ja, du får ha varningsljus på bilen, finns regelverk för detta också.

Gällande föregivande av allmän ställning (Brottsbalken (1962:700) 17 kap. 15 §) så har det gång på gång påvisats att det inte räcker att ha en "exakt kopia" av en polisbil. Det krävs alltså mer; att men "beter sig som en polis", att man ex.vis dessutom har uniform på sig eller liknande.


Är väl bra att lagar osv försöker samlas, fast, då är det ännu bättre om det dessutom är rätt och riktigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Funkiee Saab älskare!
12 januari 2017 · 4 597 Inlägg

Ang blåljus får du ha det inkopplat men ej använda, Däremot har du en siren monterad tillsammans med blåljus måste bilen bara regbesiktigad för det! Alt. bara ha siren är också okej men somsagt ej tillsammans om inte bilen är reggad. Och såklart så får man inte framföra utan utbildning men det lär ju alla veta idag smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
amazinjoey
31 mars 2017 · 1 139 Inlägg

Nån som vet storleken eller vilka  ljus som skall vara här ? smile

http://i.imgur.com/9riDamL.jpg   
http://i.imgur.com/OTyQE9L.jpg

Funkiee Saab älskare!
31 mars 2017 · 4 597 Inlägg
Volvo XC70 "Polestar" (2016)
amazinjoey
1 april 2017 · 1 139 Inlägg

Funkiee skrev:
Standby's BL76 i sidorna o BL88 i fram
http://www.standby.eu/sv/emergency/l76- … nt-blue-h/
http://www.standby.eu/sv/emergency/l88-lamp-blue/

Tack igen! smile svåra att köpa ?  verkar inte hitta något liknande hmm

amazinjoey
27 april 2017 · 1 139 Inlägg

Nån som vet vart förstärkaren ligger på en ex49 saab 9-5, kan fan inte hitta den och några har klippt amp kabeln när de gjorde inbrott i bilen hmm

rcy
28 april 2017 · 1 705 Inlägg

amazinjoey skrev:
Nån som vet vart förstärkaren ligger på en ex49 saab 9-5, kan fan inte hitta den och några har klippt amp kabeln när de gjorde inbrott i bilen hmm

Vid passagerarens fötter, under höger a-stolpe.

BMW 320i "tysken" (2007)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
amazinjoey
28 april 2017 · 1 139 Inlägg

rcy skrev:

amazinjoey skrev:
Nån som vet vart förstärkaren ligger på en ex49 saab 9-5, kan fan inte hitta den och några har klippt amp kabeln när de gjorde inbrott i bilen hmm

Vid passagerarens fötter, under höger a-stolpe.

Nothing there sad De verkar som där förstärkaren skall va kopplat är den kopplad med en annan kontakt from cabeco

Denna kontakten kopplas in i förstärkar kontakten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-bc4fca647842ac1fd1eb61710add4d3b.jpg

Provade koppla in en förstärkare i den igår men inget hände hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-d6a27bad1c79b2b2ce61692619bc4ed7.jpg

Bilden ovanför kopplas in i förstärkarens kablage

Senast redigerat av amazinjoey (28 april 2017)

amazinjoey
28 april 2017 · 1 139 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-78a09942926b17afa0370e7cae905e4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-57f50ff3edee912b6937c8600e73ddab.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/206/205738/205738-6e274aee0e6b47c910f831e3a0cd4942.jpg

hittade denna dessutom smile nån som vet vad de e ?

Senast redigerat av amazinjoey (28 april 2017)

Funkiee Saab älskare!
1 maj 2017 · 4 597 Inlägg

vilken förstärkare tänker du på? orginal har polisbilarna inte något slutsteg för ljudet.

Sepura delen vet jag inte vad det är mer än att den är till för rakelradion smile

köpa standbysaker måste du köpa via ett företag alt. hitta en ÅF som har deras sortiment!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
amazinjoey
1 maj 2017 · 1 139 Inlägg

Funkiee skrev:
vilken förstärkare tänker du på? orginal har polisbilarna inte något slutsteg för ljudet.

Sepura delen vet jag inte vad det är mer än att den är till för rakelradion smile

köpa standbysaker måste du köpa via ett företag alt. hitta en ÅF som har deras sortiment!

oh fan hur får de ut ljudet till alla dörrar ? :o ville helst inte dra nytt kablage sad

rcy
2 maj 2017 · 1 705 Inlägg

amazinjoey skrev:

Funkiee skrev:
vilken förstärkare tänker du på? orginal har polisbilarna inte något slutsteg för ljudet.

Sepura delen vet jag inte vad det är mer än att den är till för rakelradion smile

köpa standbysaker måste du köpa via ett företag alt. hitta en ÅF som har deras sortiment!

oh fan hur får de ut ljudet till alla dörrar ? :o ville helst inte dra nytt kablage sad

Det är inte så enkelt som att dom inte har ljud i alla dörrar?
Kan tänka mig att just stereon är ganska lågprio i en polisbil.

amazinjoey
2 maj 2017 · 1 139 Inlägg

rcy skrev:

amazinjoey skrev:

Funkiee skrev:
vilken förstärkare tänker du på? orginal har polisbilarna inte något slutsteg för ljudet.

Sepura delen vet jag inte vad det är mer än att den är till för rakelradion smile

köpa standbysaker måste du köpa via ett företag alt. hitta en ÅF som har deras sortiment!

oh fan hur får de ut ljudet till alla dörrar ? :o ville helst inte dra nytt kablage sad

Det är inte så enkelt som att dom inte har ljud i alla dörrar?
Kan tänka mig att just stereon är ganska lågprio i en polisbil.

Innan så kom ljudet i alla dörrarna men inte på instrumentbrädan , både med huvudenheten jag fick med bilen och min "nya" smile de hade gjort inbrott i bilen och tog Huvudenheten som va en eftermarknads(DNX100). Så jag la in den gamla men den startar inte , testade även med en annan huvudenhet som jag har som inte heller gör de. De får ström men de verkar som de inte start som när amp inte är i kopplad smile

rcy
2 maj 2017 · 1 705 Inlägg

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

amazinjoey skrev:

oh fan hur får de ut ljudet till alla dörrar ? :o ville helst inte dra nytt kablage sad

Det är inte så enkelt som att dom inte har ljud i alla dörrar?
Kan tänka mig att just stereon är ganska lågprio i en polisbil.

Innan så kom ljudet i alla dörrarna men inte på instrumentbrädan , både med huvudenheten jag fick med bilen och min "nya" smile de hade gjort inbrott i bilen och tog Huvudenheten som va en eftermarknads(DNX100). Så jag la in den gamla men den startar inte , testade även med en annan huvudenhet som jag har som inte heller gör de. De får ström men de verkar som de inte start som när amp inte är i kopplad smile

Är det originalenhet så måste den väl "giftas in" med nya bilen om jag inte missminner mig.
Den måste giftas ur bilen den satt i från början och paras ihop med den bil den ska flyttas till.

amazinjoey
2 maj 2017 · 1 139 Inlägg

rcy skrev:

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

Det är inte så enkelt som att dom inte har ljud i alla dörrar?
Kan tänka mig att just stereon är ganska lågprio i en polisbil.

Innan så kom ljudet i alla dörrarna men inte på instrumentbrädan , både med huvudenheten jag fick med bilen och min "nya" smile de hade gjort inbrott i bilen och tog Huvudenheten som va en eftermarknads(DNX100). Så jag la in den gamla men den startar inte , testade även med en annan huvudenhet som jag har som inte heller gör de. De får ström men de verkar som de inte start som när amp inte är i kopplad smile

Är det originalenhet så måste den väl "giftas in" med nya bilen om jag inte missminner mig.
Den måste giftas ur bilen den satt i från början och paras ihop med den bil den ska flyttas till.

Eftermarknadsenhet båda två ,  bilen kom aldrig med org smile

rcy
3 maj 2017 · 1 705 Inlägg

OK, bara för att klargöra lite här.
Du försöker koppla in en eftermarknadsenhet men den startar inte. Du är säker på att den får ström.

En eftermarknadsenhet borde definitivt starta bara den får ström, du ska kunna starta upp den på arbetsbänken med bara ett 12v batteri och inga andra anslutningar ikopplade.
En eftermarknadsenhet borde inte bry sig det minsta om huruvida amp är inkopplat eller inte, då en sådan enhet inte ens är medveten om att det finns något som heter amp.

Googlar jag på DNX100 får jag bara upp ett mixerbord, är du säker på att enheten heter så?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang