Hjälp med köp av Mustang

caromania Forummoderator
27 april 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:

Cacaos skrev:

CC72 skrev:
PBZ är seriösa så det är väl inget konstigt. Är du inte så haj på bilar eller är beredd på att betala för alla tjänster så är det nog inte rätt bil för dig.

Problem vid besiktning är nog det första jag tänker på. Flygande besiktningar är det andra, bilen är ju inte direkt diskret och lär nog väcka intresse, på gott och ont.

Priset är alltid svårt att sätta då den är så pass ombyggd som den är men nog kan den vara värt pengen.

vad är tanken med din nya bil?

Ja det kan jag förstå och har snackat med dem angående detta. Dem sa att dem kan lösa så bilen är besiktigad i samband med ett köp. Och om man vill kan dem även fixa så dem reggar om den till ombyggt fordon för en slant

För ett antal tusenlappar vet jag också hur du kan få en bil att bli godkänd UA wink
Sen att den är olaglig direkt utanför porten igen är en annan sak.


Det är ju du som pratat med dom och i slutändan ditt beslut och dina pengar.

Prata gärna klartext. Menar du att det går att muta besiktningspersonal på någon station att godkänna bilar som egentligen inte bör godkännas?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
27 april 2017 · 1 661 Inlägg

Vad ska stå i klartext?


Tycker du att det är konstigt att det ibland finns personal på företag som går emot regler och samvete?

Vet många branscher som tummar på både det ena och andra, både genom kontakter men även riksdaler.

Men så ingen får fel uppfattning, jag personligen har aldrig utnyttjat något nån gång hos något företag. Tänkte så det inte blir fel och någon skapar sig en egen tanke om saker och ting.

Senast redigerat av CC72 (27 april 2017)

caromania Forummoderator
27 april 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:
Vad ska stå i klartext?


Tycker du att det är konstigt att det ibland finns personal på företag som går emot regler och samvete?

Vet många branscher som tummar på både det ena och andra, både genom kontakter men även riksdaler.

Men så ingen får fel uppfattning, jag personligen har aldrig utnyttjat något nån gång hos något företag. Tänkte så det inte blir fel och någon skapar sig en egen tanke om saker och ting.

Bilprovningen oavsett företag lyder under en myndighet. Att kunna "köpa sig igenom" är synnerligen allvarligt. Utan att vara direkt kunnig i lag och rätt så tror jag det lyder under "bestickning" som jag förstått kan ge 2 års fängelse.

Jag likställer direkt denna handling, att köpa sig igenom bilprovningen, med att köpa sig ett körkort via muta, eller få ett högre betyg i skola/högskola genom muta eller även att betala en polis att se åt andra hållet eller kanske till och med en domare i rätten. Hur ser vi på läraren/högskoleprefekten/polisen eller domaren i fråga? Inser vi verkligen allvaret?

Jag hoppas innerligt att de (du i detta fall) som vet någon enstaka besiktningsman som pysslar med detta vid sidan av gör det enda rätta, nämligen att anmäla aset i fråga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marcus_89 Biltokig elektriker
27 april 2017 · 3 352 Inlägg

Den ska inte vara någon fara att köpa om den är byggd av PBZ. Om all info stämmer så är motorn god för 1000hk. Inga dåliga grejer som den har kostats på med. Med rent carfax så är det en bra bit på vägen. Dock är det stora problemet att den är turbokonverterad och då blir det problem med besiktning och vid eventuell olycka. Men iom att de har bytt såpass mycket och att det inte är långt ifrån att regga den som ett ombyggt fordon så skulle det vara värt det. Då slipper man också problem med besiktning osv.

Men frågan är vad du vill ha ut av den? Det är ett riktigt monster som säkerligen går loss på varje växel vid gaspådrag. Dricker troligen ett antal liter milen om man gillar att gasa lite. Så den kostar ju en del att äga smile  Det är ju inte den optimala bilen att glida runt med i stan direkt smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 april 2017 · 17 470 Inlägg

caromania skrev:

CC72 skrev:
Vad ska stå i klartext?


Tycker du att det är konstigt att det ibland finns personal på företag som går emot regler och samvete?

Vet många branscher som tummar på både det ena och andra, både genom kontakter men även riksdaler.

Men så ingen får fel uppfattning, jag personligen har aldrig utnyttjat något nån gång hos något företag. Tänkte så det inte blir fel och någon skapar sig en egen tanke om saker och ting.

Bilprovningen oavsett företag lyder under en myndighet. Att kunna "köpa sig igenom" är synnerligen allvarligt. Utan att vara direkt kunnig i lag och rätt så tror jag det lyder under "bestickning" som jag förstått kan ge 2 års fängelse.

Jag likställer direkt denna handling, att köpa sig igenom bilprovningen, med att köpa sig ett körkort via muta, eller få ett högre betyg i skola/högskola genom muta eller även att betala en polis att se åt andra hållet eller kanske till och med en domare i rätten. Hur ser vi på läraren/högskoleprefekten/polisen eller domaren i fråga? Inser vi verkligen allvaret?

Jag hoppas innerligt att de (du i detta fall) som vet någon enstaka besiktningsman som pysslar med detta vid sidan av gör det enda rätta, nämligen att anmäla aset i fråga.

Råkade ut för en besiktningsman som när min dåvarande BMW 750 fick på tok för höga avgasvärden skulle fixa saken för "en mindre summa pengar, tusen kronor" för 10 år sedan. Givetvis tackade jag nej och anmälde saken. Det blev polisförför och den mannen fick sen se sig om efter ett nytt jobb.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
CC72
27 april 2017 · 1 661 Inlägg

caromania skrev:

CC72 skrev:
Vad ska stå i klartext?


Tycker du att det är konstigt att det ibland finns personal på företag som går emot regler och samvete?

Vet många branscher som tummar på både det ena och andra, både genom kontakter men även riksdaler.

Men så ingen får fel uppfattning, jag personligen har aldrig utnyttjat något nån gång hos något företag. Tänkte så det inte blir fel och någon skapar sig en egen tanke om saker och ting.

Bilprovningen oavsett företag lyder under en myndighet. Att kunna "köpa sig igenom" är synnerligen allvarligt. Utan att vara direkt kunnig i lag och rätt så tror jag det lyder under "bestickning" som jag förstått kan ge 2 års fängelse.

Jag likställer direkt denna handling, att köpa sig igenom bilprovningen, med att köpa sig ett körkort via muta, eller få ett högre betyg i skola/högskola genom muta eller även att betala en polis att se åt andra hållet eller kanske till och med en domare i rätten. Hur ser vi på läraren/högskoleprefekten/polisen eller domaren i fråga? Inser vi verkligen allvaret?

Jag hoppas innerligt att de (du i detta fall) som vet någon enstaka besiktningsman som pysslar med detta vid sidan av gör det enda rätta, nämligen att anmäla aset i fråga.

Om man läser ditt svar så kan man nästan tro att du är chockad? Jag är förvånad att inte fler gör det med kompisar och bekanta.

Självklart är det inte rätt, varken mot arbetsgivaren eller lagen. Anmäla? Ja de berörda får väl göra det om dom vill. Jag lever vidare med mina UA-bilar och känner mig trygg smile

caromania Forummoderator
27 april 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:

caromania skrev:

CC72 skrev:
Vad ska stå i klartext?


Tycker du att det är konstigt att det ibland finns personal på företag som går emot regler och samvete?

Vet många branscher som tummar på både det ena och andra, både genom kontakter men även riksdaler.

Men så ingen får fel uppfattning, jag personligen har aldrig utnyttjat något nån gång hos något företag. Tänkte så det inte blir fel och någon skapar sig en egen tanke om saker och ting.

Bilprovningen oavsett företag lyder under en myndighet. Att kunna "köpa sig igenom" är synnerligen allvarligt. Utan att vara direkt kunnig i lag och rätt så tror jag det lyder under "bestickning" som jag förstått kan ge 2 års fängelse.

Jag likställer direkt denna handling, att köpa sig igenom bilprovningen, med att köpa sig ett körkort via muta, eller få ett högre betyg i skola/högskola genom muta eller även att betala en polis att se åt andra hållet eller kanske till och med en domare i rätten. Hur ser vi på läraren/högskoleprefekten/polisen eller domaren i fråga? Inser vi verkligen allvaret?

Jag hoppas innerligt att de (du i detta fall) som vet någon enstaka besiktningsman som pysslar med detta vid sidan av gör det enda rätta, nämligen att anmäla aset i fråga.

Om man läser ditt svar så kan man nästan tro att du är chockad? Jag är förvånad att inte fler gör det med kompisar och bekanta.

Självklart är det inte rätt, varken mot arbetsgivaren eller lagen. Anmäla? Ja de berörda får väl göra det om dom vill. Jag lever vidare med mina UA-bilar och känner mig trygg smile

Eftersom jag är närmare 50 år gammal så är jag är inte det minsta chockad, men samtidigt undrar jag om de verkligen inser att:

1: Det leder till omedelbar uppsägning, sannolikt med noll chans att någonsin få arbete inom vettigt tjänstemannauppdrag igen.

Eller om de inser att:

2: Det mycket väl även kan leda till fängelsestraff om det är organiserat.

Med tanke på det jag just skrev så förvånar det mig däremot inte det minsta att inte fler pysslar med den typen av kriminalitet även om vissa människor, i synnerhet unga män som intresserat sig för balla bilar med olagliga attribut uppvisar tecken på bristande intelligens.

Du får det nästan att låta som du nyttjar den här typen av tjänster? Gör man det med en kompis (som är korkad nog att inte känna till ovanstående) så leker man alltså med hans/hennes trygghet/jobb/ekonomi -
förenklat hela framtida liv. Kan vara värt att tänka på innan man ber en "polare" hjälpa till med ett blankt protokoll.

Hybridsmurfen skrev:

caromania skrev:
Bilprovningen oavsett företag lyder under en myndighet. Att kunna "köpa sig igenom" är synnerligen allvarligt. Utan att vara direkt kunnig i lag och rätt så tror jag det lyder under "bestickning" som jag förstått kan ge 2 års fängelse.

Jag likställer direkt denna handling, att köpa sig igenom bilprovningen, med att köpa sig ett körkort via muta, eller få ett högre betyg i skola/högskola genom muta eller även att betala en polis att se åt andra hållet eller kanske till och med en domare i rätten. Hur ser vi på läraren/högskoleprefekten/polisen eller domaren i fråga? Inser vi verkligen allvaret?

Jag hoppas innerligt att de (du i detta fall) som vet någon enstaka besiktningsman som pysslar med detta vid sidan av gör det enda rätta, nämligen att anmäla aset i fråga.

Råkade ut för en besiktningsman som när min dåvarande BMW 750 fick på tok för höga avgasvärden skulle fixa saken för "en mindre summa pengar, tusen kronor" för 10 år sedan. Givetvis tackade jag nej och anmälde saken. Det blev polisförför och den mannen fick sen se sig om efter ett nytt jobb.

Klart det förekommer men förbannat bedrövligt. Undrar om sådana fattar att de inte jobbar på ICA och säljer lösgodis lite billigare på lastkajen till sina polare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CC72
27 april 2017 · 1 661 Inlägg

Då du inte verkar vilja läsa det jag skriver så får jag nog be dig läsa igen, långsamt.
Undanber mig också eventuella anklagelser för någonting.

Åter till tråden nu. Är det just den där bilen du vill ha så köp, var dock beredd på att den kan ställa till med problem.

caromania Forummoderator
28 april 2017 · 9 296 Inlägg

CC72 skrev:
Då du inte verkar vilja läsa det jag skriver så får jag nog be dig läsa igen, långsamt.
Undanber mig också eventuella anklagelser för någonting.

Åter till tråden nu. Är det just den där bilen du vill ha så köp, var dock beredd på att den kan ställa till med problem.

Jag anklagar inte dig för någonting, men oavsett hur du senare i tråden putsat på dina formuleringar och uttryckt dig så föranleder ditt tidigare inlägg (se nedan) ett visst mått av fundering. Men du kanske bara vet vad ett antal tusenlappar kan göra utan att så att säga veta det? (Med efterföljande smiley) wink Då hade jag kanske otur när jag tolkade din formulering?

CC72 skrev:
För ett antal tusenlappar vet jag också hur du kan få en bil att bli godkänd UA wink

Vi glömmer det nu. Jag har fått fram det jag ville ha sagt, nämligen att patrask som tar emot mutor trots att de arbetar för eller under myndigheter ska vaskas fram och spolas bort. Känner man till dylika aktiviteter så ska man tänka sig för två gånger innan man stöttar eller använder sig av sådana kontakter.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
28 april 2017 ·

CC72 skrev:
Då du inte verkar vilja läsa det jag skriver så får jag nog be dig läsa igen, långsamt.
Undanber mig också eventuella anklagelser för någonting.

Åter till tråden nu. Är det just den där bilen du vill ha så köp, var dock beredd på att den kan ställa till med problem.

Ändå skriver du en sådan sak som är olaglig wink   Vilket blir en uppmaning till brott och sånt vill vi inte veta av här.   Speciellt inte när de är mycket allvarligt.   Vem tar ens en anställning för att gå emot policyn.
För inte skulle du ge tusenlappen till korvgubben?

Djo
28 april 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

CC72 skrev:
Då du inte verkar vilja läsa det jag skriver så får jag nog be dig läsa igen, långsamt.
Undanber mig också eventuella anklagelser för någonting.

Åter till tråden nu. Är det just den där bilen du vill ha så köp, var dock beredd på att den kan ställa till med problem.

Ändå skriver du en sådan sak som är olaglig wink   Vilket blir en uppmaning till brott och sånt vill vi inte veta av här.   Speciellt inte när de är mycket allvarligt.   Vem tar ens en anställning för att gå emot policyn.
För inte skulle du ge tusenlappen till korvgubben?

Vilken korvgubbe måste man muta och varför är anledningen till att muta en korvgubbe är min största undran då ? Vad skulle man vinna på det ?

Nej aldrig mutat någon kommer aldrig göra heller. Men att dra en korvgubbe som parallell är väl inte direkt logiskt på något vis.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
28 april 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

CC72 skrev:
Då du inte verkar vilja läsa det jag skriver så får jag nog be dig läsa igen, långsamt.
Undanber mig också eventuella anklagelser för någonting.

Åter till tråden nu. Är det just den där bilen du vill ha så köp, var dock beredd på att den kan ställa till med problem.

Ändå skriver du en sådan sak som är olaglig wink   Vilket blir en uppmaning till brott och sånt vill vi inte veta av här.   Speciellt inte när de är mycket allvarligt.   Vem tar ens en anställning för att gå emot policyn.
För inte skulle du ge tusenlappen till korvgubben?

Vilken korvgubbe måste man muta och varför är anledningen till att muta en korvgubbe är min största undran då ? Vad skulle man vinna på det ?

Nej aldrig mutat någon kommer aldrig göra heller. Men att dra en korvgubbe som parallell är väl inte direkt logiskt på något vis.

Och de är logiskt att uppmana till brott? Som att köpa blankt papper ?

Tråkig humor.  Korvgubben är rolig.

SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2017 · 7 229 Inlägg

herrejösses ......

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
28 april 2017 · 9 296 Inlägg

CHEEVA skrev:
herrejösses ......

Ja, det är helt stört.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Djo
29 april 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Ändå skriver du en sådan sak som är olaglig wink   Vilket blir en uppmaning till brott och sånt vill vi inte veta av här.   Speciellt inte när de är mycket allvarligt.   Vem tar ens en anställning för att gå emot policyn.
För inte skulle du ge tusenlappen till korvgubben?

Vilken korvgubbe måste man muta och varför är anledningen till att muta en korvgubbe är min största undran då ? Vad skulle man vinna på det ?

Nej aldrig mutat någon kommer aldrig göra heller. Men att dra en korvgubbe som parallell är väl inte direkt logiskt på något vis.

Och de är logiskt att uppmana till brott? Som att köpa blankt papper ?

Tråkig humor.  Korvgubben är rolig.

Ingen har uppmanat till brott i denna tråden vad jag ser sen får du ju tolka saker och ting på ditt viss.

Tycker denna tråd kan låsas nu.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
29 april 2017 ·

Blev det någon Fårrd?

Cacaos
29 april 2017 · 8 Inlägg

Evildan skrev:
Blev det någon Fårrd?

Velar lite fram och tillbaka så inte bestämt mig än. Tyvärr är jag inte så erfaren utan dessa bilar ännu och kollar fortfarande runt om det är värt priset och vad för delar det är. Men besikningsfrågan är klar då dem kunde lösa det i samband med köp. Har ju dock ca 4 timmar att åka så dem föreslog att dem kunde ordna leverans hit men man vill ju gärna provköra bilen innan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2017 · 17 470 Inlägg

Cacaos skrev:

Evildan skrev:
Blev det någon Fårrd?

Velar lite fram och tillbaka så inte bestämt mig än. Tyvärr är jag inte så erfaren utan dessa bilar ännu och kollar fortfarande runt om det är värt priset och vad för delar det är. Men besikningsfrågan är klar då dem kunde lösa det i samband med köp. Har ju dock ca 4 timmar att åka så dem föreslog att dem kunde ordna leverans hit men man vill ju gärna provköra bilen innan

Löser DE besiktningsfrågan är jag imponerad på riktigt. Antagligen har du inte samma "tur" själv nästa gång.

Givetvis är ett trimmad Musse inte på långa vägar lika mycket värd som en originalsläde. Men köp du. Kan bli kul.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
29 april 2017 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Cacaos skrev:

Evildan skrev:
Blev det någon Fårrd?

Velar lite fram och tillbaka så inte bestämt mig än. Tyvärr är jag inte så erfaren utan dessa bilar ännu och kollar fortfarande runt om det är värt priset och vad för delar det är. Men besikningsfrågan är klar då dem kunde lösa det i samband med köp. Har ju dock ca 4 timmar att åka så dem föreslog att dem kunde ordna leverans hit men man vill ju gärna provköra bilen innan

Löser DE besiktningsfrågan är jag imponerad på riktigt. Antagligen har du inte samma "tur" själv nästa gång.

Givetvis är ett trimmad Musse inte på långa vägar lika mycket värd som en originalsläde. Men köp du. Kan bli kul.

Om Fan läser bibeln så har vi alltså:
300k för en bil som eventuellt köps igenom besiktningen. Av någon som inte sett bilen, provkört bilen eller har erfarenhet av modellen i fråga...
Förresten, jag har flugit två gånger för att köpa bilar på ort betydligt längre bort än 4 timmar. Det kostar i runda slängar en femhunka eller två att hoppa på billigast möjliga flyg till de flesta avkrokar i landet. Jag tycker det luktar lite mök just nu...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
29 april 2017 · 5 833 Inlägg

Cacaos skrev:
Och om man vill kan dem även fixa så dem reggar om den till ombyggt fordon för en slant

Hur då, på en helbilsgodkänd bil?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang