Motorbyte till- och trimning av B230FT i en Volvo 240

danielkvist01
28 april 2017 · 10 Inlägg

Hejsan!
I och med påbörjad övningskörning och drygt två år kvar till körkort och ett "bra" erbjudande om en Volvo 244GL -88 tänkte jag mig att börja skruva lite smått och försöka få ihop en kul förstabil. Efter att ha åkt och köpt den började funderingarna på riktigt om vad man egentligen kan göra med den. F-motorn som ju sitter i den som standard är ju inte särskilt kul, och framförallt saknar den ju turbo! cool Så efter en del efterforskningar och drömmande om motorbyten till stora V8:or och V10:or med dubbelturbo och kompressor kom jag fram till att en B230FT var ett lagom knöligt byte att utföra för en hyfsad "nybörjare" på motorer. roll
Med detta bestämt hittade jag ytterligare ett "bra" erbjudande på en halvskrotad 945:a (årsm. 97) med komplett motor, drivlina, bränslesystem osv, som jag självklart köpte. Och där är jag nu!

I brist på garageplats just för tillfället passar det ju utmärkt att planera och undersöka, så det är vad jag tänkte påbörja på riktigt nu! smile
Med 244:an köpte jag även ett renoverat FK-block (vilket utifrån vad jag har fattat är exakt samma block som i FT:n, bara att hela FT-motorn i sig har lite andra skillnader. Har jag fel?), en 531-topp, en 530-topp samt en A-kam. Tanken är att FT-motorn från 945:an ska plockas isär och sedan byggas upp igen med det renoverade blocket och någon av topparna som grund (självklart med A-kammen i!).
Därefter vet jag dock inte riktigt vad mer jag bör göra, vilket är anledningen till denna tråd! smile

Målet är en kul turboladdad 240 med mycket bottenvrid som är skön att köra, inte alltför törstig och som går att pendla med men samtidigt ha en del kul med. Pengar har jag inget överflöd på då jag fortfarande går i skolan, men det kommer ju vartefter i och med sommarjobb osv. wink
Jag skulle föredra att hålla mig inom de ramar som finns för vrid och effekt, alltså 275 nm och 220 häst med 1031 bakaxel och ventilerade bromsskivor om jag inte misstar mig. Det må låta tråkigt, men för tillfället är det ett av få krav jag har, vill slippa undan krångel och kostnader då jag har annat att tänka på. roll

Så till frågorna jag har för stunden! För det första undrar jag vad jag överhuvudtaget behöver göra utöver det jag har nämnt för att nå upp till denna effekt och vrid, som till exempel att öka laddtryck, byta kolvar osv, då jag inte är särskilt insatt i detta. smile Dessutom undrar jag vilken av topparna (530 eller 531) som är lämpligast att bygga med utefter förutsättningarna.
Jag hör även gärna erfarenheter och tips från andra som har utfört liknande byte! smile

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning
Daniel Kvist

OlssonEmil
28 april 2017 · 87 Inlägg

Om du tänkt regbesikta, så ska motorn vara 100% original! Du kan alltså inte öka effekten (så det syns), utan det ska vara original med katalysator, insprutningssystem och hela skiten. Dock, så blir det ju besiktning vartannat år 2018, då är det ju lönt att sätta i större turbo osv. Om du tänkt köra med original insprut, så hade jag gett fan i att reg-bessa med FT motorn, och istället byta tillbaka till vanliga F motorn till besiktning, då motorn är såpass enkel att byta! Går ju på 3-4 timmar att byta!

531 toppen ger lite mer effekt högre upp i registret, och det går att pressa ur effekt från 530 toppen också! En kam kan du köpa på KL-racing som funkar bra, till ett bra pris!

danielkvist01
29 april 2017 · 10 Inlägg

Beya skrev:
Om du tänkt regbesikta, så ska motorn vara 100% original! Du kan alltså inte öka effekten (så det syns), utan det ska vara original med katalysator, insprutningssystem och hela skiten. Dock, så blir det ju besiktning vartannat år 2018, då är det ju lönt att sätta i större turbo osv. Om du tänkt köra med original insprut, så hade jag gett fan i att reg-bessa med FT motorn, och istället byta tillbaka till vanliga F motorn till besiktning, då motorn är såpass enkel att byta! Går ju på 3-4 timmar att byta!

531 toppen ger lite mer effekt högre upp i registret, och det går att pressa ur effekt från 530 toppen också! En kam kan du köpa på KL-racing som funkar bra, till ett bra pris!

Var inte "två-års-besiktningen" enbart ett förslag som i slutändan fick nej? Däremot så kommer väl besiktningsperioderna ökas från 12 till 14 månader om jag inte misstar mig?

Hur som helst så ska jag registreringsbesikta på grund av eftermontering av dragkrok. Finns det då några nackdelar med att även ta med FT-motorn i regbesiktningen (i originalutförande, utan trimning påbörjad)? Dessutom funderar jag som aldrig har varit med om en registreringsbesiktning på hur en sådan går till. Mäter dom på något sätt upp effekt och vrid på plats eller går dom på intyg el. liknande? smile

Värt att veta är att bilen och F-motorn i nuläget har LH2.2 styrsystem (då det är en tidig 88:a) och FT-motorn har LH2.4. Jag har dock fått tag på en utifrån vad jag kan avgöra komplett kabelhärva från en nyare 240 med LH2.4-systemet. Jag tänker mig dock att bytena inför besiktningarna blir en aning mer komplicerade i och med detta faktum, men jag kanske har fel där? smile

Angående topparna funderade jag främst på om någon av dem har någon större nackdel, eller om det i princip bara är att ta den som ser ut att vara i bäst skick och köra på den? Kamaxel har jag redan en (A-kam) som jag planerar att testa, främst tack vare ökat bottenvrid vilket jag tänker mig kan göra vardagskörningen lite roligare big_smile

simlar
29 april 2017 · 5 524 Inlägg

danielkvist01 skrev:

Beya skrev:
Om du tänkt regbesikta, så ska motorn vara 100% original! Du kan alltså inte öka effekten (så det syns), utan det ska vara original med katalysator, insprutningssystem och hela skiten. Dock, så blir det ju besiktning vartannat år 2018, då är det ju lönt att sätta i större turbo osv. Om du tänkt köra med original insprut, så hade jag gett fan i att reg-bessa med FT motorn, och istället byta tillbaka till vanliga F motorn till besiktning, då motorn är såpass enkel att byta! Går ju på 3-4 timmar att byta!

531 toppen ger lite mer effekt högre upp i registret, och det går att pressa ur effekt från 530 toppen också! En kam kan du köpa på KL-racing som funkar bra, till ett bra pris!

Var inte "två-års-besiktningen" enbart ett förslag som i slutändan fick nej? Däremot så kommer väl besiktningsperioderna ökas från 12 till 14 månader om jag inte misstar mig?

Hur som helst så ska jag registreringsbesikta på grund av eftermontering av dragkrok. Finns det då några nackdelar med att även ta med FT-motorn i regbesiktningen (i originalutförande, utan trimning påbörjad)? Dessutom funderar jag som aldrig har varit med om en registreringsbesiktning på hur en sådan går till. Mäter dom på något sätt upp effekt och vrid på plats eller går dom på intyg el. liknande? smile

Värt att veta är att bilen och F-motorn i nuläget har LH2.2 styrsystem (då det är en tidig 88:a) och FT-motorn har LH2.4. Jag har dock fått tag på en utifrån vad jag kan avgöra komplett kabelhärva från en nyare 240 med LH2.4-systemet. Jag tänker mig dock att bytena inför besiktningarna blir en aning mer komplicerade i och med detta faktum, men jag kanske har fel där? smile

Angående topparna funderade jag främst på om någon av dem har någon större nackdel, eller om det i princip bara är att ta den som ser ut att vara i bäst skick och köra på den? Kamaxel har jag redan en (A-kam) som jag planerar att testa, främst tack vare ökat bottenvrid vilket jag tänker mig kan göra vardagskörningen lite roligare big_smile

Din 240 är en 88a, dvs blir veteranare vid årsskiftet och även då skattebefriad och besiktning vartannat år.

Effekten på motorn ska du kunna intyga effekten på, lämpligast med regnr på bilen motorn kommer ifrån.
Ser inte någon anledning att det ska bli några nackdelar att regga med turbomotor i samband med inreggning av dragkrok, du behöver ju då bara betala för ett regbesbesök och  en invägning.

Eftersom du tänkt regga in bilen med motorn behöver du ej fundera över något byte av styrsystem vid besiktningarna.
Om du väljer att inte regga in motorn så lär ändå ingen reagera på att du har LH2.4 istället för LH2.2 sålänge avgasvärdena är godkända.

531-topp är svagare på låga varv jämfört med 530, däremot går det att ta ut mer toppeffekt med 531an.
Vill du ha en motor med mycket bottenvrid så är 530-toppen att föredra.
A-kam fungerar fint till turbomotorer

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
danielkvist01
30 april 2017 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Din 240 är en 88a, dvs blir veteranare vid årsskiftet och även då skattebefriad och besiktning vartannat år.

Effekten på motorn ska du kunna intyga effekten på, lämpligast med regnr på bilen motorn kommer ifrån.
Ser inte någon anledning att det ska bli några nackdelar att regga med turbomotor i samband med inreggning av dragkrok, du behöver ju då bara betala för ett regbesbesök och  en invägning.

Eftersom du tänkt regga in bilen med motorn behöver du ej fundera över något byte av styrsystem vid besiktningarna.
Om du väljer att inte regga in motorn så lär ändå ingen reagera på att du har LH2.4 istället för LH2.2 sålänge avgasvärdena är godkända.

531-topp är svagare på låga varv jämfört med 530, däremot går det att ta ut mer toppeffekt med 531an.
Vill du ha en motor med mycket bottenvrid så är 530-toppen att föredra.
A-kam fungerar fint till turbomotorer

Tack för snabbt och bra svar!
Det låter ju toppen smile

En annan fundering jag har är hur jag ska göra med motorkoderna. Jag har ju som sagt två block:
- Ett block som sitter i en komplett FT-motor som sitter i 940:in jag köpte.
- Ett renoverat fristående FK-block från en bil jag inte har en aning om registreringsnumret på (genom att använda detta block har jag ju dessutom svårt att uppge ett registreringsnummer som matcher med motorkoden för att intyga effekten...).
Jag planerar att plocka isär FT-motorn och bygga upp den igen på det renoverade blocket (som alltså har en motorkod som säger att det är en FK-motor). Teoretiskt sett blir det ju alltså en FT-motor på ett FK-block, vilket eftersom själva blocken inte skiljer sig åt fortfarande är en FT rakt igenom om jag inte misstar mig? Motorkoden kommer ju dock fortfarande säga att det är en FK-motor fast det i själva verket i princip är en "FT"-motor, och det är vad jag funderar på. Skulle detta kunna orsaka några problem? Och hur skulle jag kunna lösa dessa i så fall? smile

Sedan även åter till min ursprungliga fråga - dock nu ur ett lite annat perspektiv; ungefär vilken effekt kan man uppnå utifrån följande krav:
- B230FT
- 530-topp
- A-kam
och vilka övriga åtgärder skulle då krävas för denna ökning? Så som till exempel H-profil-stakar, annan bakaxel, byta koppling, svänghjul osv.
Kom ihåg att hålla kostnaderna rimliga! Jag är inte så insatt i vilka kostnader jag kan komma att råka ut för, men för att sätta någon form av riktlinje så kan vi väll säga att det gärna får hålla sig under 15-17.000 spänn i materialkostnader utöver det jag redan har (begagnade grejer duger för mig, i viss mån såklart wink), om det inte låter helt orimligt. smile

(Har en komplett bakaxel på 940:n, 99% säker på att det är en 1031-axel, annars 1041, ifall denna kan duga att byta till för att få till en hållbarare bakdel om det behövs)

NRGv6
1 maj 2017 · 92 Inlägg

danielkvist01 skrev:

simlar skrev:
Din 240 är en 88a, dvs blir veteranare vid årsskiftet och även då skattebefriad och besiktning vartannat år.

Effekten på motorn ska du kunna intyga effekten på, lämpligast med regnr på bilen motorn kommer ifrån.
Ser inte någon anledning att det ska bli några nackdelar att regga med turbomotor i samband med inreggning av dragkrok, du behöver ju då bara betala för ett regbesbesök och  en invägning.

Eftersom du tänkt regga in bilen med motorn behöver du ej fundera över något byte av styrsystem vid besiktningarna.
Om du väljer att inte regga in motorn så lär ändå ingen reagera på att du har LH2.4 istället för LH2.2 sålänge avgasvärdena är godkända.

531-topp är svagare på låga varv jämfört med 530, däremot går det att ta ut mer toppeffekt med 531an.
Vill du ha en motor med mycket bottenvrid så är 530-toppen att föredra.
A-kam fungerar fint till turbomotorer

Tack för snabbt och bra svar!
Det låter ju toppen smile

En annan fundering jag har är hur jag ska göra med motorkoderna. Jag har ju som sagt två block:
- Ett block som sitter i en komplett FT-motor som sitter i 940:in jag köpte.
- Ett renoverat fristående FK-block från en bil jag inte har en aning om registreringsnumret på (genom att använda detta block har jag ju dessutom svårt att uppge ett registreringsnummer som matcher med motorkoden för att intyga effekten...).
Jag planerar att plocka isär FT-motorn och bygga upp den igen på det renoverade blocket (som alltså har en motorkod som säger att det är en FK-motor). Teoretiskt sett blir det ju alltså en FT-motor på ett FK-block, vilket eftersom själva blocken inte skiljer sig åt fortfarande är en FT rakt igenom om jag inte misstar mig? Motorkoden kommer ju dock fortfarande säga att det är en FK-motor fast det i själva verket i princip är en "FT"-motor, och det är vad jag funderar på. Skulle detta kunna orsaka några problem? Och hur skulle jag kunna lösa dessa i så fall? smile

Sedan även åter till min ursprungliga fråga - dock nu ur ett lite annat perspektiv; ungefär vilken effekt kan man uppnå utifrån följande krav:
- B230FT
- 530-topp
- A-kam
och vilka övriga åtgärder skulle då krävas för denna ökning? Så som till exempel H-profil-stakar, annan bakaxel, byta koppling, svänghjul osv.
Kom ihåg att hålla kostnaderna rimliga! Jag är inte så insatt i vilka kostnader jag kan komma att råka ut för, men för att sätta någon form av riktlinje så kan vi väll säga att det gärna får hålla sig under 15-17.000 spänn i materialkostnader utöver det jag redan har (begagnade grejer duger för mig, i viss mån såklart wink), om det inte låter helt orimligt. smile

(Har en komplett bakaxel på 940:n, 99% säker på att det är en 1031-axel, annars 1041, ifall denna kan duga att byta till för att få till en hållbarare bakdel om det behövs)

- B230FT
- 530-topp
- A-kam
- 16T/19T Turbo @1Bar
- Chippad bränsle och tändning

Bara på det kommer du ganska långt, dom där 230 hästarna du prata i är nog där då, iallafall nära på smile

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
danielkvist01
1 maj 2017 · 10 Inlägg

NRGv6 skrev:
- B230FT
- 530-topp
- A-kam
- 16T/19T Turbo @1Bar
- Chippad bränsle och tändning

Bara på det kommer du ganska långt, dom där 230 hästarna du prata i är nog där då, iallafall nära på smile

Krävs alltså inte mer än så? Alltså inga smidda kolvar, h-profilstakar osv? Då skulle man ju nästan kunna sikta på lite högre effekt! smile Vilka ytterligare tillägg skulle krävas för att nå upp till en 300-400 häst då? Jag har ju mycket tid på mig så vill ju ha lite att jobba på lol

Jag vet ej skick på kolvar och vevstakar i FT:n, och FK-blocket är ju som sagt bara ett block (nej inte riktigt, vevaxeln sitter i den, men den har inga kolvar, vevstakar osv). Därför blir det förmodligen till och köpa nya vevstakar och kolvar i rätt dimension till den. Är det då värt att investera i smidda turbokolvar och H-profilstakar? Har man någon nytta av dem så länge man håller sig under 500 hästar? Och är det isåfall något mer jag borde köpa nytt istället för att flytta över från FT:n? smile

NRGv6
1 maj 2017 · 92 Inlägg

danielkvist01 skrev:

NRGv6 skrev:
- B230FT
- 530-topp
- A-kam
- 16T/19T Turbo @1Bar
- Chippad bränsle och tändning

Bara på det kommer du ganska långt, dom där 230 hästarna du prata i är nog där då, iallafall nära på smile

Krävs alltså inte mer än så? Alltså inga smidda kolvar, h-profilstakar osv? Då skulle man ju nästan kunna sikta på lite högre effekt! smile Vilka ytterligare tillägg skulle krävas för att nå upp till en 300-400 häst då? Jag har ju mycket tid på mig så vill ju ha lite att jobba på lol

Jag vet ej skick på kolvar och vevstakar i FT:n, och FK-blocket är ju som sagt bara ett block (nej inte riktigt, vevaxeln sitter i den, men den har inga kolvar, vevstakar osv). Därför blir det förmodligen till och köpa nya vevstakar och kolvar i rätt dimension till den. Är det då värt att investera i smidda turbokolvar och H-profilstakar? Har man någon nytta av dem så länge man håller sig under 500 hästar? Och är det isåfall något mer jag borde köpa nytt istället för att flytta över från FT:n? smile

Ingen superexpert på trimmning än wink tongue men 200-250 hästar går det snabbt till sen börjar det sakta ner och det börjar bli mycket mer jobb och mycket mer pengar för småsaker. Plana och porta top, smidda vevstakar, större spridare, ännu större turbo, förstärkningar osv så får du ju mer effekt men då är det nästan som att äta ris med pinnar med att hålla kvar pengarna tongue är inge bra på sånna saker så kan inte säga vad eller hur du ska göra tongue håller själv på med min första bil (945 B230FK) som jag köpte för ett par månader sen, har inte kommit till trimmningen än men har planer på lite lätt trimmning som 16T turbo med typ 0.7 bar, Vx-kam, 531 top, Chip och 2,5".

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
simlar
1 maj 2017 · 5 524 Inlägg

Här finns det en bra "guide" på vad som behövs för olika effekter i Volvo rödblock.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
danielkvist01
2 maj 2017 · 10 Inlägg

simlar skrev:
Här finns det en bra "guide" på vad som behövs för olika effekter i Volvo rödblock.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226073

Tackar så mycket, väldigt informativ läsning smile

danielkvist01
2 maj 2017 · 10 Inlägg

NRGv6 skrev:
Ingen superexpert på trimmning än wink tongue men 200-250 hästar går det snabbt till sen börjar det sakta ner och det börjar bli mycket mer jobb och mycket mer pengar för småsaker. Plana och porta top, smidda vevstakar, större spridare, ännu större turbo, förstärkningar osv så får du ju mer effekt men då är det nästan som att äta ris med pinnar med att hålla kvar pengarna tongue är inge bra på sånna saker så kan inte säga vad eller hur du ska göra tongue håller själv på med min första bil (945 B230FK) som jag köpte för ett par månader sen, har inte kommit till trimmningen än men har planer på lite lätt trimmning som 16T turbo med typ 0.7 bar, Vx-kam, 531 top, Chip och 2,5".

Har fått lite samma uppfattning tyvärr.. Men å andra sidan så, vem hade trott jag skulle komma över en 240 (okej, inte överdrivet fin men fullt duglig för mina behov) för 3500? Och ett helrenoverat (line-borrat) block med i princip komplett uppsättning tillbehör (många i näst intill nyskick) så som generator, oljetråg, 2st toppar, kamaxel (jo just det, motorstativ också big_smile) för ytterligare 2000? Detta kanske har gett mig lite fel bild av kostnader osv. men min förhoppning (en liten iallafall smile) är att hitta fler sådana kap lol Förmodar dock att det blir till och jobba en hel del till innan jag kan börja skrapa ihop lite dugliga trimgrejer..  roll I vilket fall, lycka till med projektet wink

NRGv6
2 maj 2017 · 92 Inlägg

danielkvist01 skrev:

NRGv6 skrev:
Ingen superexpert på trimmning än wink tongue men 200-250 hästar går det snabbt till sen börjar det sakta ner och det börjar bli mycket mer jobb och mycket mer pengar för småsaker. Plana och porta top, smidda vevstakar, större spridare, ännu större turbo, förstärkningar osv så får du ju mer effekt men då är det nästan som att äta ris med pinnar med att hålla kvar pengarna tongue är inge bra på sånna saker så kan inte säga vad eller hur du ska göra tongue håller själv på med min första bil (945 B230FK) som jag köpte för ett par månader sen, har inte kommit till trimmningen än men har planer på lite lätt trimmning som 16T turbo med typ 0.7 bar, Vx-kam, 531 top, Chip och 2,5".

Har fått lite samma uppfattning tyvärr.. Men å andra sidan så, vem hade trott jag skulle komma över en 240 (okej, inte överdrivet fin men fullt duglig för mina behov) för 3500? Och ett helrenoverat (line-borrat) block med i princip komplett uppsättning tillbehör (många i näst intill nyskick) så som generator, oljetråg, 2st toppar, kamaxel (jo just det, motorstativ också big_smile) för ytterligare 2000? Detta kanske har gett mig lite fel bild av kostnader osv. men min förhoppning (en liten iallafall smile) är att hitta fler sådana kap lol Förmodar dock att det blir till och jobba en hel del till innan jag kan börja skrapa ihop lite dugliga trimgrejer..  roll I vilket fall, lycka till med projektet wink

En 531-top & VX-3 kam i bra begagnat skick får man nog räkna med 1500-2000 beroende på skick (finns för 1000 lite här och var också men vet inte direkt skicket på dem), en ny 16t turbo modellanpassad går för 5500, Nya spridare ca 800 styck, skulle du behöva nya tryckrör så går bara dom små bitarna för 2200, pengarna rinner iväg ganska snabbt som du ser hmm Skulle tipsa om att börja med att satsa på ca 220 häst och sen se hur mycket du har över smile brukar alltid finnas något tråkigt som måste göras man måste lägga en slant på också tyvär hmm

Gud som haver folket kär, Se så rika snobbar är..
Vart man än i världen vänder, är dom där med sina pengar..
BMW hit & BMW dit, det är bara en massa skit..
Skaffa VOLVO läs & lär, köp en VOLVO och håll den kär.
Volvo XC70 D5 AWD "Oxn" (2007)
Volvo 944 SE "Strög driften" (1995)
Samuel3
3 maj 2017 · 360 Inlägg

Det krävs ingen registreringsbesiktning vid eftermontering av dragkrok längre.

simlar
3 maj 2017 · 5 524 Inlägg

Samuel3 skrev:
Det krävs ingen registreringsbesiktning vid eftermontering av dragkrok längre.

Gäller endast EU-godkända bilar vad jag förstått.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
danielkvist01
4 maj 2017 · 10 Inlägg

NRGv6 skrev:
En 531-top & VX-3 kam i bra begagnat skick får man nog räkna med 1500-2000 beroende på skick (finns för 1000 lite här och var också men vet inte direkt skicket på dem), en ny 16t turbo modellanpassad går för 5500, Nya spridare ca 800 styck, skulle du behöva nya tryckrör så går bara dom små bitarna för 2200, pengarna rinner iväg ganska snabbt som du ser hmm Skulle tipsa om att börja med att satsa på ca 220 häst och sen se hur mycket du har över smile brukar alltid finnas något tråkigt som måste göras man måste lägga en slant på också tyvär hmm

Jo det blir väl så.. Men det ingår väl i att äga en gammal bil så, bara att jobba på och lära sig smile Nöjer mig nog med runt 200-250 till en början, det är ju en hel del annat så som en himla massa rost att laga, byta bakaxel, växellåda, göra om kardan, lacka osv osv. smile

danielkvist01
4 maj 2017 · 10 Inlägg

Samuel3 skrev:
Det krävs ingen registreringsbesiktning vid eftermontering av dragkrok längre.

simlar skrev:
Gäller endast EU-godkända bilar vad jag förstått.

Det verkar stämma att detta endast gäller EU-godkända bilar, men tack för tipsen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang