BMW 325i 2006 [M Sport, E90], nytt avgassystem 2018

Utveckling av rolig och snygg sommarbil, inget allt för märkvärdigt ;)
  • 24 Följare
  • 19 235 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2018
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2015 · 10 427 Inlägg

Tänkte att jag gör en projekttråd åt denna bilen då jag har en till övriga två bilar.. ( http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274358 & http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119917 )

Köpte en BMW 325i 2006 april 2014. Tanken var egentligen att jag skulle köpa en BMW 125 Coupé (E82) med 3l-sexan, men då dessa är ganska ovanliga och säljarna är relativt knepiga så blev det ett nödköp av en E90 till lite överpris.
325:an hade endast gått 8000mil och var inte vinterkörd sedan 2008 då tidigare ägaren (2:a brukaren) tog över bilen och hade den sommarbil. Jag hade tänkt ha en sommarbil så att den inte var särskilt mycket vinterkörd var ju ett plus.
Utrustningsmässigt så har den M Sportpaket och komfortpaketet, har hifi-paket (åtminstone sub:ar under framsätena) men har lustigt nog inte någon rattstyrning till stereon. Känns som att någon satt en budget och sedan valt bort det mest "onödiga" tongue

Data & utrustningslista:

Daten für die Fahrgestellnummer: XXXXXXXXXXXXXX
Modellbezeichnung:     325i
Ausführung:     Europa
Typschlüssel:     VB11
E-Code:     E90
Karosserie:     Limousine
Lenkung:     links
Türen:     4
Motor:     N52B30O0 - 2,50l (160kW)
Antrieb:     Heckantrieb
Getriebe:     manuell
Außenfarbe:     Le-mans-blau Metallic (381)
Innenraum:     Stoff Blue Shadow/alcant./anthrazit (ANAT)
Produktionsdatum:     12.01.2006
Werk:     Regensburg


Code     Serienausstattung     Standard Equipment
S321A    Exterieurumfänge in Wagenfarbe     Exterior parts in vehicle color
S497A    Mittelarmlehne im Fond     Centre armrest, rear
S520A    Nebelscheinwerfer     Fog lights
S548A    Kilometertacho     Kilometer-calibrated speedometer
S851A    Sprachversion deutsch     Language version German

Code     Sonderausstattung     Optional Equipment
S1CAA    Selektion COP relevanter Fahrzeuge     Selection of COP relevant vehicles
S2MEA    BMW LM Rad M Doppelspeiche 194     BMW alloy wheel, M double spoke 194
S320A    Entfall Modellschriftzug     Deleted, model lettering
P337A    M Sportpaket     M Sports package
S428A    Warndreieck und Verbandstasche     Warning triangle and first aid kit
S431A    Innenspiegel automatisch abblendend     Interior mirror with automatic-dip
S465A    Durchladesystem     Through-loading system
S481A    Sportsitz     Sports seat
S494A    Sitzheizung Fahrer/Beifahrer     Seat heating driver/passenger
S4ADA    Interieurleisten Alu Längsschliff fein     Interior trim strips, alu, brushed, fine
S4AEA    Armauflage vorn verschiebbar     Armrest front, retractable
S502A    Scheinwerferreinigungsanlage     Headlight cleaning system
S507A    Park Distance Control hinten (PDC)     Park Distance Control (PDC), rear
S521A    Regensensor     Rain sensor
S522A    Xenon-Licht     Xenon Light
S534A    Klimaautomatik     Automatic air conditioning
S544A    Geschwindigkeitsregelung mit Bremsfunkt.     Cruise control with brake function
S663A    Radio BMW Professional     Radio BMW Professional
S676A    HiFi Lautsprechersystem     HiFi speaker system
S704A    M Sportfahrwerk     M Sports suspension
S710A    M Lederlenkrad     M leather steering wheel
S715A    M Aerodynamikpaket     M Aerodynamics package
S760A    Hochglanz Shadow-Line     High gloss shadow line
S775A    Dachhimmel anthrazit     Headlining anthracite
P7RSA    Paket Comfort     Package Comfort
S842A    Kaltland-Ausführung     Cold-climate version
S850A    Zusätzl. Tankfüllung Export     Additional Export tank filling
S863A    Händlerverzeichnis Europa     Retailer Directory Europe
S885A    Bordliteratur schwedisch     On-board vehicle literature Swedish
S896A    Tagfahrlichtschaltung     Daytime driving light switch
S8SPA    Steuerung COP     Control unit COP
S9AAA    Aussenhautschutz     Outer skin protection


Detta hade tidigare ägaren gjort när jag tog över bilen:

* AC Schnitzer Type IV Racing-replikor, 8,5x19" ET33 med 15mm H&R spacers bak.
* Kumho Ecsta SPT 235/35R19 fram och 265/30R19 bak.
* Bytt till mattsvarta njurar
* Toning av rutor utom vindruta
* Byte bakljus BMW Blackline art. no. 63-21-0-406-678
* Byte angel eyes-lampor - "vita"
* Skyddsfilm på strålkastare fram, ev 6% röktoning, "tint"
* AC Schnitzer-logo på skuffen
* LED-lampor i dimljusen

Bilder på bilen strax efter hemkomst till Falun:

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3368365.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3368448.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3368452.jpg

Blev lite småpill sedan under sommaren 2014 med röktonade sidoblinkers, demontering av toningen på framrutorna ( dumt att köpa en bil som precis ska besiktas wink ), demonterat AC Schnitzer-emblemet på bakluckan och monterat nytt BMW (en kollega trodde att jag hade kirrat en Peugeot.. ??), inköp av nya mattor ( http://www.schmiedmann.se/sv/bmw-e90/19 … =SCM90EXRR ), LED regskyltsbelysning, bytt regskylt & hållare bak, och ett inköp av en liten 12V-kompressor och punkteringsspray om olyckan skulle vara framme (hehe).

Hann även med 7timmar lackvård..
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3411560.jpg
Först tvätt med random Mekonomen-schampo, behandling med Arcticlean Mini Clay Block, tvätt, polering med Optipad Twisted Wool & Menzerna PF2500, följt av polering med Nordic Pad Pro (medium) och ArcticSeal Polish & Sealant. Sedan tvätt med Meguiar's Ultimate Wash & Wax. cool

Under 2015, vilket är i skrivande stund så har jag monterat nya fälgar och nya däck. Blev efter långt övervägande ett köp av lågtrycksgjutna Ocean Caribien (AKA Alufelgen SF-71) i guld, tanken var att jag skulle köpa 18" men dessa var slut vid köptillfället hos SC Styling så jag fick köpa 19" för samma pris cool Huvudtanken var att sänka vikten på hjulen då bilen kändes lite "tung" över ojämnheter osv men sedan har jag även en fallenhet för CSL och CSL-liknande fälgar. Tyckte att bilen passade bra på AC-replikorna men jag var ändå inte helt övertygad om fälgarna..
Var även till 90% inställd på att köpa Dunlop Sport Maxx RT till fälgarna för att de har fått skapliga recensioner och har ett relativt lågt pris - men det blev Michelin Pilot Super Sport ändå till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-97d87e4e3625b02ada4a372cd62778a3_large.jpg
Fälgarna fick även en förebyggande handpolering med Menzerna PF2500 samt behandling med Arctic Clean Arctic Seal 2,0. I badrummet.. hehe
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-4159790e933514309c8670ca9f9cac67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-65642971223cb3d9b012c3892cc68e0e_large.jpg
Givetvis BMW original centrumkåpor, kirrade från denna säljaren: http://www.ebay.de/usr/penz-v (skapligt pris)

Inför hjulbytet vägde jag upp hjulen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b5e4cb1ab53b000b524642d4f7201d77_large.jpg
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 265/30ZR19 93Y XL. 25,22kg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-07136ad8bcd204e0211b6fbf1ae0ada5_large.jpg
AC Schnitzer Type IV Racing replikor 8,5x19" ET33 & Kumho Ecsta SPT 235/35ZR19 91Y. 23,58kg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-602b84a8b0bf8a28d006f844a05eb0c6_large.jpg
Michelin Pilot Super Sport 235/35R19 91Y XL + Ocean Caribien / Alufelgen SF-71 8,5x19" ET35. 20,97kg

Sparade dvs nästan 14kg ofjädrad vikt på detta bytet och jag vill påstå att det märktes, bilen känns mer OK i väguppträdandet nu. Men lockar ändå att byta stötdämpare i framtiden, dock inte allt för snart.

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3564779.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3564781.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3564783.jpg

Passade även på att byta till blanksvarta njurar som lirar bättre till shadowline-listerna på bilen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-489123f9fcfdcc13f6600f631e0db59a_large.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-28e3d22f57fa81c5bffbec80068b18b1_large.jpg



Här är lite prylar jag tänkte ordna till framöver:

* Lackera diffusor bak i blanksvart
* Montera splitters i fronten i blanksvart
* Byta ut eller byta ut delar av avgassystemet för trevligare ljud
* Chassiuppgradering (Performance-kitet?), dock längre fram i tiden
* Byta ut toningsfilmen på strålkastarna fram till ny lika röktonad film + film till bakljusen


Synpunkter & tips är välkomna.

Senast redigerat av steifan (29 april 2018)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Marlboroman
23 april 2015 · 8 232 Inlägg

Lättare fälgar/däck är aldrig fel. Är ju ute efter 18" till min, men vill ju helst ha lättare än dem 19" jag har nu. Men då blir det dyrt hmm Vägde du dins fälgar utan däck?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
23 april 2015 · 10 427 Inlägg

Marlboroman skrev:
Lättare fälgar/däck är aldrig fel. Är ju ute efter 18" till min, men vill ju helst ha lättare än dem 19" jag har nu. Men då blir det dyrt hmm Vägde du dins fälgar utan däck?

Ja jag hängde upp fälgarna i en bagagevåg som visade 10,7kg så fälgarna var ju lättare än de flesta fälgar som finns "lätt" tillgängliga. Tom lättare än mina 8,5x17" bakfälgar jag har till E46an tongue Ocean Caribien såldes som Alufelgen Sf71 i USA tidigare och var då högre prissatta än t ex VMRs fälgar. Lite humor att VWR-fälgar går för 14000 och motsvarande för Ocean Caribien 6000-7000. Dock är det ingen superfinish på Caribien lackmässigt. Mina har hållit i 100mil snart så jag kan rekommendera dessa. Finns även vitlackerad för ca 1200kr/st i 8,5x19". Relativt[/b] lätta och billiga. smile

Naikon Trummis
23 april 2015 · 404 Inlägg

Riktigt snygg! Grym lack + M-paket = kan bara bli bra smile
Tycker de nya fälgarna blev snyggare men skulle nog ha föredragit silverfärgade tongue

Marlboroman
24 april 2015 · 8 232 Inlägg

steifan skrev:

Marlboroman skrev:
Lättare fälgar/däck är aldrig fel. Är ju ute efter 18" till min, men vill ju helst ha lättare än dem 19" jag har nu. Men då blir det dyrt hmm Vägde du dins fälgar utan däck?

Ja jag hängde upp fälgarna i en bagagevåg som visade 10,7kg så fälgarna var ju lättare än de flesta fälgar som finns "lätt" tillgängliga. Tom lättare än mina 8,5x17" bakfälgar jag har till E46an tongue Ocean Caribien såldes som Alufelgen Sf71 i USA tidigare och var då högre prissatta än t ex VMRs fälgar. Lite humor att VWR-fälgar går för 14000 och motsvarande för Ocean Caribien 6000-7000. Dock är det ingen superfinish på Caribien lackmässigt. Mina har hållit i 100mil snart så jag kan rekommendera dessa. Finns även vitlackerad för ca 1200kr/st i 8,5x19". Relativt[/b] lätta och billiga. smile

10,7 / 11,04kg väger mina 19" jag har nu. Har ju sneglat på APEX ARC-8, men nu när dollarn är så dyr är dem för dyra helt enkelt. Men byte av fälgar får nog bli till nästa år kanske.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 april 2015 · 10 427 Inlägg

Marlboroman skrev:

steifan skrev:

Marlboroman skrev:
Lättare fälgar/däck är aldrig fel. Är ju ute efter 18" till min, men vill ju helst ha lättare än dem 19" jag har nu. Men då blir det dyrt hmm Vägde du dins fälgar utan däck?

Ja jag hängde upp fälgarna i en bagagevåg som visade 10,7kg så fälgarna var ju lättare än de flesta fälgar som finns "lätt" tillgängliga. Tom lättare än mina 8,5x17" bakfälgar jag har till E46an tongue Ocean Caribien såldes som Alufelgen Sf71 i USA tidigare och var då högre prissatta än t ex VMRs fälgar. Lite humor att VWR-fälgar går för 14000 och motsvarande för Ocean Caribien 6000-7000. Dock är det ingen superfinish på Caribien lackmässigt. Mina har hållit i 100mil snart så jag kan rekommendera dessa. Finns även vitlackerad för ca 1200kr/st i 8,5x19". Relativt[/b] lätta och billiga. smile

10,7 / 11,04kg väger mina 19" jag har nu. Har ju sneglat på APEX ARC-8, men nu när dollarn är så dyr är dem för dyra helt enkelt. Men byte av fälgar får nog bli till nästa år kanske.

Begagnatmarknaden kanske kan vara något annars, kommer väl ut något guldkorn under köp & sälj på rejsa.nu s forum - men kanske lite väl mycket önsketänkande att hitta lätt beggade ARC-8 tongue

Marlboroman
24 april 2015 · 8 232 Inlägg

steifan skrev:
Begagnatmarknaden kanske kan vara något annars, kommer väl ut något guldkorn under köp & sälj på rejsa.nu s forum - men kanske lite väl mycket önsketänkande att hitta lätt beggade ARC-8 tongue

Dök ju upp arc-8 på blocket för ett tag sedan, men i lite fel dimension då det var 4st 9,5" och det går inte in fram på ett vettigt sätt sad Sen har jag ju sänkt den ofjädrade vikten med lite andra armar i upphängningen och andra skivor fram. Men lite till borde ju gå att ordna smile

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juli 2015 · 10 427 Inlägg

Idag blev det byte av bromsvätska, mikrofilter och dimljuslampor på "hemmafronten".

Kirrade Biltemas "racing" bromsvätska Dot 5.1 i 0,25liters förpackningar (49kr/st). Gjorde nog av med 0,95liter ungefär. Volymen mellan min och max i oljereservoaren var ca 0,25liter praktiskt nog.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-91718a9b54eacaf7172b9e566f75245a_large.jpg

Körde med tryckluftsdriven luftare från Biltema (så man slipper pumpa och vara två wink ).

Mikrofiltret från Schmiedmann tyckte jag var schysst, rätt så billigt och var ändå Made in Germany och hade någon form av skumgummitätning runtom som originalfiltret jag tog ut inte hade. Bytte ut LED-lampor i dimljusen (som tidigare ägare hade monterat) till vanliga halogen HB4. LED:arna tyckte inte Canbus om wink

Skönt att slippa pling vid uppstart nu när lite fippel & småpill är utfört.

Tog även lite nya bilder som blev halvskapliga på kvällningen, ej beskurna:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3603542.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3603544.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3603543.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/356119/large_356119-3603545.jpg

BMWbjullan
15 juli 2015 · 26 Inlägg

riktigt fin bil måste jag säga. Är själv väldigt sugen på en e90! smile

BMW e91 320d M-sport "Lemanen" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 juli 2016 · 10 427 Inlägg

Ptja, här händer det inte så mycket. Bilen har nyligen passerat 10000mil och har väl bara vårdat, servat (relativt prisvärt att köpa olja OCH luftfilter härifrån: http://www.oljefyndet.se/ för att vara från Sverige) och kört sedan sist.

Köpte nya LED:ar till angel eyesen, dessa: http://www.horizonleds.co.uk/oem-led-ap … ld-edition (från den firman)
Blev definitivt starkare än de 10W jag hade innan som tidigare ägare monterade någon gång 2008. Men de nya hade kanske lite lägre färgtemp men ser ändå bra ut smile

Skaplig bild från början av juni:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e98967c60498b1fe86972c115ca4050b_large.jpg

Senast redigerat av steifan (4 oktober 2016)

BMWbjullan
25 juli 2016 · 26 Inlägg

var det denna jag såg på ica maxi i mora för någon månad sen? smile

BMW e91 320d M-sport "Lemanen" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 juli 2016 · 10 427 Inlägg

BMWbjullan skrev:
var det denna jag såg på ica maxi i mora för någon månad sen? smile

Isåfall var det söndagen 3/7 mot kvällen. Stannade till och handlade lite på vägen ut mot Seelen. smile

BMWbjullan
25 juli 2016 · 26 Inlägg

okej gled förbi sakta och kikade lite wink mycket fin!

BMW e91 320d M-sport "Lemanen" (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
6 september 2016 · 10 427 Inlägg

Bilen har rullat över 10000mil nu så läge för nya tändstift och så fick det bli en ny luftmassemätare pga att den gamla gett lite felkoder från och till (mätt maxflöde på luft enligt INPA).

Från tidigare i somras:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-345453ec773f3f88bb2abea2b17cc86e_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-34a8cb66527b65ee96e91f4f54ac79a5_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a06693c7b91a689a5079b2506bffcc67_large.jpg
Siemens/VDO vs ny Continental/VDO tongue (Continental köpte tydligen VDO 2007 från Siemens)

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-e9c6af1c1d34048f5895299be7bcf885_large.jpg
Ersatte originalmonterade NGK ILZFR6D11 med Bosch FR7NPP332.


Testade att rengöra den gamla luftmassemätaren med CRC Air Sensor Clean tidigare i somras men det hjälpte inte så byte blev det. Köpte LMM/MAF och tändstift från WS-Autoteile (lite lägre priser i webshopen än på Ebay). Rekommenderas!

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2017 · 10 427 Inlägg

Inte hänt så mycket mer spännande med denna bilen, mer än att fler mil har passerat och en "underhållspolering" med Articlean Polish & Sealant har gjorts. Har monterat ny Lamin-X-film på strålkastarna innan avställning i höstas, tint-toning. Ser rätt OK ut. Får se hur det går med besiktningen. Motionerade kolvarna i bromsoken fram samt rengjorde bromsbeläggen.. har blivit en del "bös" på 10 000mil. Blir nog att köpa nya belägg till nästa säsong, funderar på EBC Red Stuff då keramiska belägg verkar vara schysst och dessa kan köpas relativt billigt (billigare än ATE Ceramic?).

Köpte ett reservhjul från en bildemontering som jag tänkte jag skulle ha med på långturer (tillsammans med domkraften från min E46:a).

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-90135c60cdfa43a360f6f9aaea6a8a93.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-17f2ff893224a014f0f580d29545fc81.jpg

Passar fram iallafall, förmodligen väldigt tight om man har större bromsskivor tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 april 2018 · 10 427 Inlägg

Har hänt litegrann sedan förra uppdateringen.

* Monterade Textar Epad bromsbelägg runt om på hösten 2017, dvs keramiska belägg utan några sportambitioner (motsvarande original). Tycker att de funkar riktigt bra! Skönt att slippa svart damm på guldfälgarna.

Gjort under våren 2018:

* Köpt vinterdäck och vinterkört lite from mars (inte hänt sedan 2008) p.g.a. behov av två bilar tillfälligt.

* Bytt ut vanos-solenoiderna till helt nya

* Bytt njurar igen, nu blanksvarta med dubbelribbor istället för blanksvarta med enkelribbor.

* Bytt strålkastarlampor, blev PHILIPS D1S 85415XV2 X-tremeVision gen2 till halvljuset och H7 OSRAM Night Breaker LASER - Extra Power till helljuset. Hel och halvljus innan var bara "standard" Philips, inte omöjligt att det var originallamporna. Skapliga priser på nya lampor hos lichtex.de, snabb leverans också smile

* Köpte ett Schmiedmann avgassystem under vintern som monterades igår, klippet ihop en halvslarvig video nu på morgonen:


Jag är nöjd än så länge, det är detta systemet: https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/1 … 9091R276NR (SCM9091R276NR)

Djo
29 april 2018 · 10 157 Inlägg

Lätt betydligt mysigare blir nog bättre när den blivit inbränt också smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang