Någon hemma i Bubbla 1600?

PeRRe1
23 april 2017 · 62 Inlägg

Hej har en -75 Bubbla med en 1600 motor. Den gick bra när jag köpte den och skulle piffa upp den med nya motorplåtar i rummet.

Hade ut motorn och satte i den igen målade lite på blocket

Nu startar den men den dör lika fort om jag släpper på pedalen

Pedalen måste jag släppa och trycka igen för att den ska hålla sig igång

Den svarar sent och kort där efter varvar den på fullt "hänggas" och går ner igen tills den stannar.

Avgassystemet är nytt men då på högra sidan av ljuddämparen har blivit totalt nedbränd färgen är borta.

Har satt på ett litet bränslefilter till bränsle pumpen för har hört att det ska hjälpa till att ge rätt mängd med bränsle.

Vet ej hur jag ska få den att gå på tomgång. Har kollat tändföljden och så att ettas cylinder ligger uppe när markeringen står rätt.


Hoppas nån vet vad jag babblar om

Evildan
23 april 2017 ·

Har du läst ut felkoderna?  wink

Jag har haft liknande symptom på både en -69 1500 och en -73 1302s i det första fallet med 1500 att den inte gick på tomgång var själva justeringen på förgasaren till automatchoken som på något vis inte var medgörlig, justering av den lilla skruven på armen gjorde sitt.
På 1302s vill jag minnas att själva tomgångsventilen kärvade och efter rengörning och försäkran av spänning till den fungerade även den bilen.
Ett annat inte helt ovanligt problem enligt mina erfarenheter av ett gäng sådanhär motorer är att pinnen till bränslepumpen är nednött och bilen får inte bränsle, då gick min -68 endast på högre varv då slaget märkligt nog inte var tillräckligt för tomgångskörning.

Hoppas det hjälper något med felsökningen. Lycka till.

torsen
23 april 2017 · 7 202 Inlägg

Evildan skrev:
Har du läst ut felkoderna?  wink

Hahaha!

Meaganeowner
23 april 2017 · 2 250 Inlägg

Elm och Win 3.11?

Senast redigerat av Meaganeowner (23 april 2017)

Meaganeowner
23 april 2017 · 2 250 Inlägg

Nu menade jag inte att vara dum.

Ser det snarare som så att det bör vara lättare att felsöka på en bil som vad jag vet inte har någon styrelektronik.
Lär ju vara lättare att ringa in felet.

Tillräckligt stark gnista vid rätt tidpunkt, beroende på varvtal, tändgörställning vid ökat varv o s v.
Bränsle i rätt mängd vid alla varv.

Ventiltider ska också stämma.

Har motorn gått bra innan, så måste det ju vara nåt som hänt nu, som påverkar.

Du har väl ändå inte plockat isär motorn.

Streethawk Billjuds Wannabe
24 april 2017 · 1 771 Inlägg

Du skriver "Den svarar sent och kort där efter varvar den på fullt "hänggas" och går ner igen tills den stannar." vilket alltsom oftast betyder att maskinen inte får bensin som den ska eller att det är soppatorsk. Så jag hade börjat och kolla i den änden.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
PeRRe1
29 april 2017 · 62 Inlägg

Tomgångsregleringen. Avstängningsventilens fjäder rör sig inte när man lägger plus minus på? Testade värma den samtidigt. Inget klickande ljud ?

it_mutt Avstängd
29 april 2017 · 10 388 Inlägg

torsen skrev:

Evildan skrev:
Har du läst ut felkoderna?  wink

Hahaha!

Helt galet är det dock inte. Bubblorna har (osäker på från vilket år) diagnostikuttag.

Givet fungerar det dock inte som på moderna bilar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
29 april 2017 ·

it_mutt skrev:

torsen skrev:

Evildan skrev:
Har du läst ut felkoderna?  wink

Hahaha!

Helt galet är det dock inte. Bubblorna har (osäker på från vilket år) diagnostikuttag.

Givet fungerar det dock inte som på moderna bilar.

-71

trubbelturbo
29 april 2017 · 1 442 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

torsen skrev:
Hahaha!

Helt galet är det dock inte. Bubblorna har (osäker på från vilket år) diagnostikuttag.

Givet fungerar det dock inte som på moderna bilar.

-71

Häftigt smile

http://www.nls.net/mp/volks/htm/plug.htm

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
29 april 2017 ·

trubbelturbo skrev:

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

Helt galet är det dock inte. Bubblorna har (osäker på från vilket år) diagnostikuttag.

Givet fungerar det dock inte som på moderna bilar.

-71

Häftigt smile

http://www.nls.net/mp/volks/htm/plug.htm

Oh! Minnet svek inte denna gången heller om nu skribenten har rätt dvs. wink
Det svåra är inte att komma ihåg saker utan problematiken är oftast att kunna ta fram uppgifterna när dom behövs.

PeRRe1
29 april 2017 · 62 Inlägg

Streethawk skrev:
Du skriver "Den svarar sent och kort där efter varvar den på fullt "hänggas" och går ner igen tills den stannar." vilket alltsom oftast betyder att maskinen inte får bensin som den ska eller att det är soppatorsk. Så jag hade börjat och kolla i den änden.

Skulle det kunna vara avstängningsventilen ? Om man har kopplat sladdar fel och så har elektroniken inne i den gått sönder?

PeRRe1
29 april 2017 · 62 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Nu menade jag inte att vara dum.

Ser det snarare som så att det bör vara lättare att felsöka på en bil som vad jag vet inte har någon styrelektronik.
Lär ju vara lättare att ringa in felet.

Tillräckligt stark gnista vid rätt tidpunkt, beroende på varvtal, tändgörställning vid ökat varv o s v.
Bränsle i rätt mängd vid alla varv.

Ventiltider ska också stämma.

Har motorn gått bra innan, så måste det ju vara nåt som hänt nu, som påverkar.

Du har väl ändå inte plockat isär motorn.

Har hänt upp och ner på motorn i en snurra men känns ju mer som det är tomgången som strular.

Den funka bra innan jag drog ut motorn

PeRRe1
29 april 2017 · 62 Inlägg

Evildan skrev:
Har du läst ut felkoderna?  wink

Jag har haft liknande symptom på både en -69 1500 och en -73 1302s i det första fallet med 1500 att den inte gick på tomgång var själva justeringen på förgasaren till automatchoken som på något vis inte var medgörlig, justering av den lilla skruven på armen gjorde sitt.
På 1302s vill jag minnas att själva tomgångsventilen kärvade och efter rengörning och försäkran av spänning till den fungerade även den bilen.
Ett annat inte helt ovanligt problem enligt mina erfarenheter av ett gäng sådanhär motorer är att pinnen till bränslepumpen är nednött och bilen får inte bränsle, då gick min -68 endast på högre varv då slaget märkligt nog inte var tillräckligt för tomgångskörning.

Hoppas det hjälper något med felsökningen. Lycka till.

Ja provade att ta av tomgångsventilen och körde plus och minus på den ute i det fria trodde den skulle röra på sig?

PeRRe1
29 april 2017 · 62 Inlägg

PeRRe1 skrev:

Evildan skrev:
Har du läst ut felkoderna?  wink

Jag har haft liknande symptom på både en -69 1500 och en -73 1302s i det första fallet med 1500 att den inte gick på tomgång var själva justeringen på förgasaren till automatchoken som på något vis inte var medgörlig, justering av den lilla skruven på armen gjorde sitt.
På 1302s vill jag minnas att själva tomgångsventilen kärvade och efter rengörning och försäkran av spänning till den fungerade även den bilen.
Ett annat inte helt ovanligt problem enligt mina erfarenheter av ett gäng sådanhär motorer är att pinnen till bränslepumpen är nednött och bilen får inte bränsle, då gick min -68 endast på högre varv då slaget märkligt nog inte var tillräckligt för tomgångskörning.

Hoppas det hjälper något med felsökningen. Lycka till.

Ja provade att ta av tomgångsventilen och körde plus och minus på den ute i det fria trodde den skulle röra på sig?

Där går fram spänning men den klickar inte och drar ej in sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang