"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.
  • 110 Följare
  • 517 465 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2021
Razzmouse
28 april 2017 · 1 013 Inlägg

Riktigt fin puts på de hela! smile

Volvo_Lillen
29 april 2017 ·

Bra jobbat och fint puts du håller på hela bilen smile

InTheWhite
29 april 2017 · 2 151 Inlägg

Equium skrev:
Så jäkla snygg! Glöm inte putsa upp takrailsen också smile

Tusen tack! big_smile

Brukar polera och vaxa railsen. smile

Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
InTheWhite
29 april 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:
Fin puts på grejerna smile

Tusen tack! big_smile

InTheWhite
29 april 2017 · 2 151 Inlägg

Razzmouse skrev:
Riktigt fin puts på de hela! smile

Tack så mycket! big_smile Försöker hålla efter grejerna. wink

InTheWhite
29 april 2017 · 2 151 Inlägg

Volvo_Lillen skrev:
Bra jobbat och fint puts du håller på hela bilen smile

Tackar för det! big_smile Ja allt ska vara bra skick! smile

Senast redigerat av InTheWhite (29 april 2017)

Volvo_Lillen
29 april 2017 ·

Många tvättar hela bilen och sköter varenda del på den. Men sen öppnar man huven och det ser ut som ett fyll race på en åker tongue

Volvo_Lillen
29 april 2017 ·

ja men vad då ska man tvätta motorn med yikes sett många bilar på bland annat Vallåkra med den tabben tongue

Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:
Ja har varit på många träffar och utställningar där det är så, vilket är lite synd då det drar ner helhetsintrycket en hel del.

Då öppnar man tametusan inte huven.

Min v70 ska få sig en redig tvätt framöver skäms att öppna huven ser ut som tredje världskriget säkerligen inte tvättad sedan den rullade av bandet i Göteborg. Har själv aldrig haft tid/tillfälle då motorn håller värmen så jäkla länge på dom här hel alu turbo maskinerna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
30 april 2017 · 2 151 Inlägg

dsrolf skrev:
Fan vad fin bilen är, blir lite avis när man tittar på den och min står i garaget. När jag blir klar med min bil så skulle det vara kul om vi kunde träffas på någon bilträff!

Tusen tack! smile

Det är jag som ska vara avis!  Din bil kommer ju bli många gånger finare än min när du är färdig. smile

Ja det hade varit skoj! smile

InTheWhite
30 april 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:

InTheWhite skrev:
Ja har varit på många träffar och utställningar där det är så, vilket är lite synd då det drar ner helhetsintrycket en hel del.

Då öppnar man tametusan inte huven.

Min v70 ska få sig en redig tvätt framöver skäms att öppna huven ser ut som tredje världskriget säkerligen inte tvättad sedan den rullade av bandet i Göteborg. Har själv aldrig haft tid/tillfälle då motorn håller värmen så jäkla länge på dom här hel alu turbo maskinerna.

Är ju så mycket trevligare att skruva sedan också när allt är rent under huven. smile

Nej tvätta för tusan inte med motorn varm, det blir bara kattskit! tongue

Senast redigerat av InTheWhite (30 april 2017)

Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:

InTheWhite skrev:
Ja har varit på många träffar och utställningar där det är så, vilket är lite synd då det drar ner helhetsintrycket en hel del.

Då öppnar man tametusan inte huven.

Min v70 ska få sig en redig tvätt framöver skäms att öppna huven ser ut som tredje världskriget säkerligen inte tvättad sedan den rullade av bandet i Göteborg. Har själv aldrig haft tid/tillfälle då motorn håller värmen så jäkla länge på dom här hel alu turbo maskinerna.

Är ju så mycket trevligare att skruva sedan också när allt är rent under huven. smile

Nej tvätta för tusan inte med motorn varm, det blir bara kattskit! tongue

Exakt därför jag inte tvättat den är ju för tusan alltid varm tongue

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
VoxTypeX Laddtryck :)
4 maj 2017 · 431 Inlägg

Snyggt!

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)
InTheWhite
5 maj 2017 · 2 151 Inlägg

En liten textuppdate...

Min tanke med inkopplingen av kylarna till automatlådan är att det ska fungera som en värmeväxlare ungefär. Den varma oljan kommer först in i extrakylaren och kyls ner och sedan vidare in i originalkylaren och "värms upp" lite till bra arbetstemp även om det är kallt ute.

Med anledning av detta har jag i dag gjort lite tester på hur det funkar i praktiken. Använde mig av en vanlig utomhustermometer med sladd. Tejpade först fast mätkroppen på röret där oljan kommer FRÅN lådan, alltså den varma oljan. Där höll oljan 67 grader, så inte det värsta ändå. Sedan mätte jag på röret som kommer FRÅN extrakylaren, alltså den nedkylda oljan. Den höll 34 grader. Sist så mätte jag på röret FRÅN originalkylaren, alltså oljan som först kylts ner i extrakylaren och sedan "värmts" till arbetstemp i originalkylaren. Den oljan höll 38 grader. Alla temperaturer mättes i vanlig landsvägsfart!

Jag är nöjd med resultatet och mina teorier verkar funka i verkligheten med. Kan tänka mig att i kall väderlek hade oljan blivit för kall med kylarna kopplade i omvänd ordning.

Volvo_Lillen
5 maj 2017 ·

bra jobbat grabben smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang