Hjälp med köp av Mustang

Cacaos
29 april 2017 · 8 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Cacaos skrev:

Velar lite fram och tillbaka så inte bestämt mig än. Tyvärr är jag inte så erfaren utan dessa bilar ännu och kollar fortfarande runt om det är värt priset och vad för delar det är. Men besikningsfrågan är klar då dem kunde lösa det i samband med köp. Har ju dock ca 4 timmar att åka så dem föreslog att dem kunde ordna leverans hit men man vill ju gärna provköra bilen innan

Löser DE besiktningsfrågan är jag imponerad på riktigt. Antagligen har du inte samma "tur" själv nästa gång.

Givetvis är ett trimmad Musse inte på långa vägar lika mycket värd som en originalsläde. Men köp du. Kan bli kul.

Om Fan läser bibeln så har vi alltså:
300k för en bil som eventuellt köps igenom besiktningen. Av någon som inte sett bilen, provkört bilen eller har erfarenhet av modellen i fråga...
Förresten, jag har flugit två gånger för att köpa bilar på ort betydligt längre bort än 4 timmar. Det kostar i runda slängar en femhunka eller två att hoppa på billigast möjliga flyg till de flesta avkrokar i landet. Jag tycker det luktar lite mök just nu...

Som sagt så skrev jag inte att jag skulle köpa den utan att ha sett den utan att jag ville kolla och provköra innan. Påpekade bara att dem erbjöd att leverera den. Och som jag skrev så håller jag på att lära mig och samla info om bilen så jag vet vad jag ger mig in på om jag köper den

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 april 2017 · 17 466 Inlägg

Cacaos skrev:

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Löser DE besiktningsfrågan är jag imponerad på riktigt. Antagligen har du inte samma "tur" själv nästa gång.

Givetvis är ett trimmad Musse inte på långa vägar lika mycket värd som en originalsläde. Men köp du. Kan bli kul.

Om Fan läser bibeln så har vi alltså:
300k för en bil som eventuellt köps igenom besiktningen. Av någon som inte sett bilen, provkört bilen eller har erfarenhet av modellen i fråga...
Förresten, jag har flugit två gånger för att köpa bilar på ort betydligt längre bort än 4 timmar. Det kostar i runda slängar en femhunka eller två att hoppa på billigast möjliga flyg till de flesta avkrokar i landet. Jag tycker det luktar lite mök just nu...

Som sagt så skrev jag inte att jag skulle köpa den utan att ha sett den utan att jag ville kolla och provköra innan. Påpekade bara att dem erbjöd att leverera den. Och som jag skrev så håller jag på att lära mig och samla info om bilen så jag vet vad jag ger mig in på om jag köper den

Ska vi tala klarspråk? TS: Köper du bilen är du dum i huvudet. På riktigt. Eller har jag missat något?

Trimmad, helbilsgod... osv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
30 april 2017 · 7 228 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Cacaos skrev:

caromania skrev:

Om Fan läser bibeln så har vi alltså:
300k för en bil som eventuellt köps igenom besiktningen. Av någon som inte sett bilen, provkört bilen eller har erfarenhet av modellen i fråga...
Förresten, jag har flugit två gånger för att köpa bilar på ort betydligt längre bort än 4 timmar. Det kostar i runda slängar en femhunka eller två att hoppa på billigast möjliga flyg till de flesta avkrokar i landet. Jag tycker det luktar lite mök just nu...

Som sagt så skrev jag inte att jag skulle köpa den utan att ha sett den utan att jag ville kolla och provköra innan. Påpekade bara att dem erbjöd att leverera den. Och som jag skrev så håller jag på att lära mig och samla info om bilen så jag vet vad jag ger mig in på om jag köper den

Ska vi tala klarspråk? TS: Köper du bilen är du dum i huvudet. På riktigt. Eller har jag missat något?

Trimmad, helbilsgod... osv...

med andra ord så är alla som kör modifierade bilar dumma i huvudet ?
en helbilsgodkänd bil går att regga om som ombyggtfordon dock så går inte den mustangen att regga om med den motorn... för att det ska gå så ska motor, bromsar och växellåda + eventuellt även bakaxel vara utbytt. Kolla med SFRO så får du ett helt korrekt svar.

Där finns en marknad för trimmade bilar, den är lite smalare än vad den för original bilar är bara

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
30 april 2017 · 5 833 Inlägg

Skall man ha en trimmad bil bör man bygga det själv så man kan plocka av det inför besiktningen. Kan man inte skruva bör man inte köpa en sådan bil. Och vänta bara till något går sönder, för det kommer hända med så många hästar, vem skall laga då? De lär inte vilja ta emot den på ford i alla fall och vanliga småverkstäder kan inget om den nivån på trim.

Marcus_89 Biltokig elektriker
30 april 2017 · 3 352 Inlägg

Postar mitt inlägg igen då det tydligen försvann i massan av den stora tangentbordsfighten.

Den ska inte vara någon fara att köpa om den är byggd av PBZ. Om all info stämmer så är motorn god för 1000hk. Inga dåliga grejer som den har kostats på med. Med rent carfax så är det en bra bit på vägen. Dock är det stora problemet att den är turbokonverterad och då blir det problem med besiktning och vid eventuell olycka. Men iom att de har bytt såpass mycket och att det inte är långt ifrån att regga den som ett ombyggt fordon så skulle det vara värt det. Då slipper man också problem med besiktning osv. Går att regga en turbokonverterad bil med E85, annan växellåda, bakaxel, bromsar och bromspapper på en rimlig effekt. Har gjorts av många volvo och bmw-åkare. Bara att höra med SFRO, har själv gjort det ang min förra Bmw E34.
Så kan de lösa reggningen för ett vettig summa så är det lätt värt det!

Det är sjukt lättskruvade bilar, men en turbokonverterad bil är såklart lite svårare. Men har man lite kunskap om turbobilar så är det inga konstigheter.

Men frågan är vad du vill ha ut av den? Det är ett riktigt monster som säkerligen går loss på varje växel vid gaspådrag. Dricker troligen ett antal liter milen om man gillar att gasa lite. Så den kostar ju en del att äga smile  Det är ju inte den optimala bilen att glida runt med i stan direkt smile

Janneutanb
30 april 2017 · 7 271 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Skall man ha en trimmad bil bör man bygga det själv så man kan plocka av det inför besiktningen. Kan man inte skruva bör man inte köpa en sådan bil. Och vänta bara till något går sönder, för det kommer hända med så många hästar, vem skall laga då? De lär inte vilja ta emot den på ford i alla fall och vanliga småverkstäder kan inget om den nivån på trim.

Ja samma firma som byggt den kan väl laga den vid eventuella fel... Eller om man har någon annan större firma i närheten som sysslar med trimmade bilar.
Det finns ju inte bara en handfull med modifierade bilar i sverige direkt....

Tycker denna tråd är helt makalös. Hela denna sida handlar om ombyggda bilar.
Och enligt vissa är man i princip dum i huvudet om man handlar något som inte är original.

Bilen är ordentligt byggd, du kommer nog ha skitkul i den men saker och ting kan/kommer gå sönder nångång och det händer oftare ju mer effekt och ju hårdare du använder den.
Besiktningen kan bli problem, antingen döljer man det, plockar bort, hoppas på det bästa, har kontakter eller betalar sig igenom.
Nej det är inte lagligt men så är livet med moddade bilar i detta land. Livet är ingen dans på rosa moln.  90% av bilarna på denna sida får inte rulla i trafik om man hårddrar det...
Så antingen lever man med den vetskapen eller så kör man original.

Evildan
30 april 2017 ·

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Skall man ha en trimmad bil bör man bygga det själv så man kan plocka av det inför besiktningen. Kan man inte skruva bör man inte köpa en sådan bil. Och vänta bara till något går sönder, för det kommer hända med så många hästar, vem skall laga då? De lär inte vilja ta emot den på ford i alla fall och vanliga småverkstäder kan inget om den nivån på trim.

Ja samma firma som byggt den kan väl laga den vid eventuella fel... Eller om man har någon annan större firma i närheten som sysslar med trimmade bilar.
Det finns ju inte bara en handfull med modifierade bilar i sverige direkt....

Tycker denna tråd är helt makalös. Hela denna sida handlar om ombyggda bilar.
Och enligt vissa är man i princip dum i huvudet om man handlar något som inte är original.

Bilen är ordentligt byggd, du kommer nog ha skitkul i den men saker och ting kan/kommer gå sönder nångång och det händer oftare ju mer effekt och ju hårdare du använder den.
Besiktningen kan bli problem, antingen döljer man det, plockar bort, hoppas på det bästa, har kontakter eller betalar sig igenom.
Nej det är inte lagligt men så är livet med moddade bilar i detta land. Livet är ingen dans på rosa moln.  90% av bilarna på denna sida får inte rulla i trafik om man hårddrar det...
Så antingen lever man med den vetskapen eller så kör man original.

Måste protestera lite då sidan handlar om entusiastbilar vilket per automatik inte innebär ombygda bilar.

Muttley
30 april 2017 ·

Evildan skrev:

Janneutanb skrev:

Svarte_Orm skrev:
Skall man ha en trimmad bil bör man bygga det själv så man kan plocka av det inför besiktningen. Kan man inte skruva bör man inte köpa en sådan bil. Och vänta bara till något går sönder, för det kommer hända med så många hästar, vem skall laga då? De lär inte vilja ta emot den på ford i alla fall och vanliga småverkstäder kan inget om den nivån på trim.

Ja samma firma som byggt den kan väl laga den vid eventuella fel... Eller om man har någon annan större firma i närheten som sysslar med trimmade bilar.
Det finns ju inte bara en handfull med modifierade bilar i sverige direkt....

Tycker denna tråd är helt makalös. Hela denna sida handlar om ombyggda bilar.
Och enligt vissa är man i princip dum i huvudet om man handlar något som inte är original.

Bilen är ordentligt byggd, du kommer nog ha skitkul i den men saker och ting kan/kommer gå sönder nångång och det händer oftare ju mer effekt och ju hårdare du använder den.
Besiktningen kan bli problem, antingen döljer man det, plockar bort, hoppas på det bästa, har kontakter eller betalar sig igenom.
Nej det är inte lagligt men så är livet med moddade bilar i detta land. Livet är ingen dans på rosa moln.  90% av bilarna på denna sida får inte rulla i trafik om man hårddrar det...
Så antingen lever man med den vetskapen eller så kör man original.

Måste protestera lite då sidan handlar om entusiastbilar vilket per automatik inte innebär ombygda bilar.

Glöm ej källan. https://www.garaget.org/start.php?action=intro


De är därför jag inte har bilar upplagda,  jag har en bruksbil.

Sidan vill heller ej uppmana till brott.  Vilket fusk är av bilar.   De får man leva med här i Sverige.

Evildan
30 april 2017 ·

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Janneutanb skrev:

Ja samma firma som byggt den kan väl laga den vid eventuella fel... Eller om man har någon annan större firma i närheten som sysslar med trimmade bilar.
Det finns ju inte bara en handfull med modifierade bilar i sverige direkt....

Tycker denna tråd är helt makalös. Hela denna sida handlar om ombyggda bilar.
Och enligt vissa är man i princip dum i huvudet om man handlar något som inte är original.

Bilen är ordentligt byggd, du kommer nog ha skitkul i den men saker och ting kan/kommer gå sönder nångång och det händer oftare ju mer effekt och ju hårdare du använder den.
Besiktningen kan bli problem, antingen döljer man det, plockar bort, hoppas på det bästa, har kontakter eller betalar sig igenom.
Nej det är inte lagligt men så är livet med moddade bilar i detta land. Livet är ingen dans på rosa moln.  90% av bilarna på denna sida får inte rulla i trafik om man hårddrar det...
Så antingen lever man med den vetskapen eller så kör man original.

Måste protestera lite då sidan handlar om entusiastbilar vilket per automatik inte innebär ombygda bilar.

Glöm ej källan. https://www.garaget.org/start.php?action=intro


De är därför jag inte har bilar upplagda,  jag har en bruksbil.

Sidan vill heller ej uppmana till brott.  Vilket fusk är av bilar.   De får man leva med här i Sverige.

Tack för källhänvisningen.

Finns för många klåpare som vill åka fort och fränt men inte har kapaciteten att bygga lagligt, föga imponerande.

Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

Evildan skrev:

Muttley skrev:

Evildan skrev:

Måste protestera lite då sidan handlar om entusiastbilar vilket per automatik inte innebär ombygda bilar.

Glöm ej källan. https://www.garaget.org/start.php?action=intro


De är därför jag inte har bilar upplagda,  jag har en bruksbil.

Sidan vill heller ej uppmana till brott.  Vilket fusk är av bilar.   De får man leva med här i Sverige.

Tack för källhänvisningen.

Finns för många klåpare som vill åka fort och fränt men inte har kapaciteten att bygga lagligt, föga imponerande.

Sen finns det ju fall där det inte går att få det lagligt.

Vikten på en bil med 1000 hk hamnar omkring 5 ton och vilken normal personbil väger det egentligen.

Sen att man kan tänka sig för med chassie och bromsar om man nu ska ha 1000 hästar är ju viktigt, Så dom som bara trimmar men skiter i resten är föga imponerande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Utmarks-Loke
30 april 2017 · 5 833 Inlägg

1000hk är ju överdrivet, det är meningslöst att ha så mycket på en gatbil

Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
1000hk är ju överdrivet, det är meningslöst att ha så mycket på en gatbil

Ja jo i verkligheten så men i teorin så hade det ju varigt underbart roligt wink

Finns fabriksbilar av idag som har 1000 + hästar även så, Nödvändigt nej roligt skulle tro det, Knappt kört något med ens hälften så.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2017 · 14 041 Inlägg

Djo skrev:

Svarte_Orm skrev:
1000hk är ju överdrivet, det är meningslöst att ha så mycket på en gatbil

Ja jo i verkligheten så men i teorin så hade det ju varigt underbart roligt wink

Finns fabriksbilar av idag som har 1000 + hästar även så, Nödvändigt nej roligt skulle tro det, Knappt kört något med ens hälften så.

Näe, 1000 hästar är inget man har användning för på gatan. Svårt att köra för så fort du nuddar gasen spinner det. Som nån skrev: Den spinner på alla växlar. Det där är en banbil! Sen så är det som nån annan skrev: Besiktningen gillar inte dessa bilar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Djo
30 april 2017 · 10 157 Inlägg

Vettemannen skrev:

Djo skrev:

Svarte_Orm skrev:
1000hk är ju överdrivet, det är meningslöst att ha så mycket på en gatbil

Ja jo i verkligheten så men i teorin så hade det ju varigt underbart roligt wink

Finns fabriksbilar av idag som har 1000 + hästar även så, Nödvändigt nej roligt skulle tro det, Knappt kört något med ens hälften så.

Näe, 1000 hästar är inget man har användning för på gatan. Svårt att köra för så fort du nuddar gasen spinner det. Som nån skrev: Den spinner på alla växlar. Det där är en banbil! Sen så är det som nån annan skrev: Besiktningen gillar inte dessa bilar.

/Benny

Har jag aldrig sagt heller men kan ju vara roligt när det släpper på alla växlar men då lär man kunna köra också jag hade inte vågat i första taget.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
30 april 2017 ·

Djo skrev:

Vettemannen skrev:

Djo skrev:

Ja jo i verkligheten så men i teorin så hade det ju varigt underbart roligt wink

Finns fabriksbilar av idag som har 1000 + hästar även så, Nödvändigt nej roligt skulle tro det, Knappt kört något med ens hälften så.

Näe, 1000 hästar är inget man har användning för på gatan. Svårt att köra för så fort du nuddar gasen spinner det. Som nån skrev: Den spinner på alla växlar. Det där är en banbil! Sen så är det som nån annan skrev: Besiktningen gillar inte dessa bilar.

/Benny

Har jag aldrig sagt heller men kan ju vara roligt när det släpper på alla växlar men då lär man kunna köra också jag hade inte vågat i första taget.

Jag föredrar ngn vurre med bröd från tidigare nämnd entrepenör.

Evildan
1 maj 2017 ·

Be dom besiktiga Mussen och se sedan till att den blir registreringsbesiktigad med alla ändringar inklusive effektökningen angivet i registreringsbeviset. Fixas inte detta är inte bilen riktigt byggd enligt mig och jag skulle ta mina 300000kr någonstans där kompetensen att bygga dylik bil finns.

Evildan
1 maj 2017 ·

Evildan skrev:
Be dom besiktiga Mussen och se sedan till att den blir registreringsbesiktigad med alla ändringar inklusive effektökningen angivet i registreringsbeviset. Fixas inte detta är inte bilen riktigt byggd enligt mig och jag skulle ta mina 300000kr någonstans där kompetensen att bygga dylik bil finns.

Ovan efter förutsättningarna att du tänkt kunna köra på allmän väg. Ska du bara köra på bana och tänkt forsla bilen på släp till och från då är det ju av underordnad betydelse.

Cacaos
1 maj 2017 · 8 Inlägg

Evildan skrev:

Evildan skrev:
Be dom besiktiga Mussen och se sedan till att den blir registreringsbesiktigad med alla ändringar inklusive effektökningen angivet i registreringsbeviset. Fixas inte detta är inte bilen riktigt byggd enligt mig och jag skulle ta mina 300000kr någonstans där kompetensen att bygga dylik bil finns.

Ovan efter förutsättningarna att du tänkt kunna köra på allmän väg. Ska du bara köra på bana och tänkt forsla bilen på släp till och från då är det ju av underordnad betydelse.

Snackat med PBZ igen angående Mustangen och besiktning. Dem sa att dem kan regga om bilen så allt blir godkänt utom den höga effekten, men dem kan göra ett väldigt enkelt besiktningskit med en knapp  om inte som växlar mappning + en restriktor som man monterar på turbons insug. Detta skulle grovt kosta 20k. Om det inte skulle kräva ombyggnationer så sade dem att det skulle va "hellugnt."

Marcus_89 Biltokig elektriker
1 maj 2017 · 3 352 Inlägg

Cacaos skrev:

Evildan skrev:

Evildan skrev:
Be dom besiktiga Mussen och se sedan till att den blir registreringsbesiktigad med alla ändringar inklusive effektökningen angivet i registreringsbeviset. Fixas inte detta är inte bilen riktigt byggd enligt mig och jag skulle ta mina 300000kr någonstans där kompetensen att bygga dylik bil finns.

Ovan efter förutsättningarna att du tänkt kunna köra på allmän väg. Ska du bara köra på bana och tänkt forsla bilen på släp till och från då är det ju av underordnad betydelse.

Snackat med PBZ igen angående Mustangen och besiktning. Dem sa att dem kan regga om bilen så allt blir godkänt utom den höga effekten, men dem kan göra ett väldigt enkelt besiktningskit med en knapp  om inte som växlar mappning + en restriktor som man monterar på turbons insug. Detta skulle grovt kosta 20k. Om det inte skulle kräva ombyggnationer så sade dem att det skulle va "hellugnt."

Ja, med tanke på allt som är bytt så är den inte långt ifrån ett ombyggt fordon. Så den blir isåfall reggad med turbo, e85 osv. Det är värt de 20k för att få den laglig. Iaf enligt mig smile Så är det lugnt både vid besiktning och om det skulle hända något.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang