Supra MKIV - Singelturbo och TimeAttack 2016

Supra singelturbobygge och renovering vintern 2015-2016
  • 67 Följare
  • 33 573 Visningar
  • Projektet avslutat 16 augusti 2017
OttoLeffler
21 april 2017 · 69 Inlägg

Besiktningen gick skapligt, inga klagomål förutom kassa avgasvärden. Bilen går fett innan den mappas så det är lugnt

Så är ute på gatan och testar lite numera, har lite problem med att lådan inte riktigt vill låsa upp samt att bilen vill gå lite varm (paj termostat verkar det som) ... i övrigt funkar den fint smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-17942c2e10b0a99f9c162830315e1a4d.jpg

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
OttoLeffler
12 maj 2017 · 69 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-fd32376569464244c0044c0b1717fccf.jpg

Woop woop smile

Nu är sommaren på gång smile

Bilen går riktigt fint, lite småproblem med kylningen än men förmodligen för dåliga fläktar ... ska fixas
Nya däck också på g, någon som kan rekommendera? Tidigare ägare har satt på något "kinadäck" som är skräp, pyspunka hela tiden big_smile

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Simonjanne
12 maj 2017 · 263 Inlägg

OttoLeffler skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-fd32376569464244c0044c0b1717fccf.jpg

Woop woop smile

Nu är sommaren på gång smile

Bilen går riktigt fint, lite småproblem med kylningen än men förmodligen för dåliga fläktar ... ska fixas
Nya däck också på g, någon som kan rekommendera? Tidigare ägare har satt på något "kinadäck" som är skräp, pyspunka hela tiden big_smile

Grattis! Kul att han gick igenom big_smile

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
OttoLeffler
12 maj 2017 · 69 Inlägg

Segmonsson skrev:
Grattis! Kul att han gick igenom big_smile

Hehe ja man var ju lite nervös, men besman var riktigt bilintresserad och höll själv på med att bygga motorer och så, så det gick fint då. Gäller att ha tur och marginalerna på rätt sida vid bes antar jag wink

Senast redigerat av OttoLeffler (12 maj 2017)

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Supra_robin
12 maj 2017 · 4 663 Inlägg

va gjorde du för att förbättra avgas värdena race katt?

OttoLeffler
13 maj 2017 · 69 Inlägg

Supra_robin skrev:
va gjorde du för att förbättra avgas värdena race katt?

racecat hade jag även första gången, men då var den inte alls mappad. Så gick fetare än 10 på AFR-mätaren smile

Det enda jag gjorde var att mappa den själv så den gick lambda 1 vid tomgång och 2500 varv

Aem v2 och automat är för övrigt är sjukt skoj kombo när man börja labba med det. Kan helt mappa upp och nerväxlingar "kickdown" så det blir riktigt bra ... lugn körning och låg TPS = hög växel. Gasa på och lådan växlar ner, det pinnar på rätt bra smile

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Havetsfasa
14 maj 2017 · 1 114 Inlägg

OttoLeffler skrev:

Supra_robin skrev:
va gjorde du för att förbättra avgas värdena race katt?

racecat hade jag även första gången, men då var den inte alls mappad. Så gick fetare än 10 på AFR-mätaren smile

Det enda jag gjorde var att mappa den själv så den gick lambda 1 vid tomgång och 2500 varv

Aem v2 och automat är för övrigt är sjukt skoj kombo när man börja labba med det. Kan helt mappa upp och nerväxlingar "kickdown" så det blir riktigt bra ... lugn körning och låg TPS = hög växel. Gasa på och lådan växlar ner, det pinnar på rätt bra smile

Fint att kunna justera själv, kan du göra så den håller sig längre på växlarna om du typ ska sladda ? eller måste du in i manuella läget på lådan för att slippa att den växlar i helt hel läge ? smile

Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
BMW 320da "M-performance" (2015)
OttoLeffler
14 maj 2017 · 69 Inlägg

Havetsfasa skrev:
Fint att kunna justera själv, kan du göra så den håller sig längre på växlarna om du typ ska sladda ? eller måste du in i manuella läget på lådan för att slippa att den växlar i helt hel läge ? smile

Hmmm, mycket bra fråga smile Jag får väll erkänna att jag inte ens provat sladda än smile Eller riktigt satt mig in i hur mycket man kan alternera hur lådan växlar, mappningstabellerna är TPS vs Hastighet på vertikalt/horisontellt. Finns en jävla massa inställningar i Aem haha

Jag skulle tro att man får lägga i manuella läget om man ska göra en burnout på strippen eller liknande..

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Havetsfasa
14 maj 2017 · 1 114 Inlägg

OttoLeffler skrev:

Havetsfasa skrev:
Fint att kunna justera själv, kan du göra så den håller sig längre på växlarna om du typ ska sladda ? eller måste du in i manuella läget på lådan för att slippa att den växlar i helt hel läge ? smile

Hmmm, mycket bra fråga smile Jag får väll erkänna att jag inte ens provat sladda än smile Eller riktigt satt mig in i hur mycket man kan alternera hur lådan växlar, mappningstabellerna är TPS vs Hastighet på vertikalt/horisontellt. Finns en jävla massa inställningar i Aem haha

Jag skulle tro att man får lägga i manuella läget om man ska göra en burnout på strippen eller liknande..

Ja jag tycker det var mycket bättre på manuella iaf, nu körde jag aldrig på strippen men låste fast den wink

det gick ganska bra att slänga ut ut arslet i korsningar osv på D läget men för längre ställ skulle jag alltid använda manuella läget då den ville växla upp för tidigt  tongue

BMW 320da "M-performance" (2015)
Toyota Supra Mkiv "Whitesuprasweden" (1997)
Supra_robin
14 maj 2017 · 4 663 Inlägg

OttoLeffler skrev:

Supra_robin skrev:
va gjorde du för att förbättra avgas värdena race katt?

racecat hade jag även första gången, men då var den inte alls mappad. Så gick fetare än 10 på AFR-mätaren smile

Det enda jag gjorde var att mappa den själv så den gick lambda 1 vid tomgång och 2500 varv

Aem v2 och automat är för övrigt är sjukt skoj kombo när man börja labba med det. Kan helt mappa upp och nerväxlingar "kickdown" så det blir riktigt bra ... lugn körning och låg TPS = hög växel. Gasa på och lådan växlar ner, det pinnar på rätt bra smile

jaha att ha en mappp e ju en fördel big_smile kul att den gick igenom

kiimzzaan
5 juni 2017 · 161 Inlägg

har du mappat växlingar och sånt självv till lådan? smile

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
OttoLeffler
7 juni 2017 · 69 Inlägg

kiimzzaan skrev:
har du mappat växlingar och sånt självv till lådan? smile

Japp! Trial and error smile Mycket bra att ha lite raksträckor på ett industriområde att testa på wink

Vill du kika på hur det ser ut? Enklast att skicka mappen eller kanske bättre med en printscreen? Ska till garaget ikväll kan kika då

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
kiimzzaan
7 juni 2017 · 161 Inlägg

det hade varit kanon med en print på hur du gjort då min ska in och mappas snart big_smile

if everything is under control you´re not going fast enough
Toyota Supra MKIV Singelturbo "Silverstone" (1993)
OttoLeffler
11 juli 2017 · 69 Inlägg

Bilen är till salu! smile Köp en grym sommarbil vettja, automaten + aem är riktigt skoj smile

Högerstyrd, automat
10950 mil
96a, facelift modell i ovanliga lacken "gunmetal" dvs grön/grå

Motor: (ombyggd till singelturbo)
AluIC 3"
Aem dryflow luftfilter med värmeavskärmning och friskluftsmatning
50mm wastegate hks-type med screampipe
aem mac ventil
rostfritt grenrör med 3mm gods från j-spec, med avgasbadage och avgastemp sensor i kollektorn
3" downpipe med flexrör och avgasbandage och v-bandsklämma
3" avgassystem med racekat och två dämpare
gt35r turbo
nuke 50mm dump, med v-band. borttagen anti-spinn

aem v2 styrsystem, plug n play för supra. helt mappningsbara växlingskurvor för automatlådan, man styr helt och hållet själv upp/ned växling

895cc denso spridare
walbro GST 450 pump
e85
nuke fuelrail och nuke regulator med tryckklocka
an-kopplingar och stålomspunna slangar från spd(spalding) som klarar e85 (an8 matning, an6 retur)

nuke vakummrail
cusco fjäderbensttag, lackat svart
an12 vevhusventilation med alutank och filter
19 raders setrab oljekylare med mocal termostat-sandwich och stålomspunna AN-slangar, sitter framför vänster framhjul
separat oljekylare för växellådan, sitter framför höger framhjul
ny kamrem, spännare, vattenpump, remhjulsbult under 2016
2st sugande SPAL fläktar och 1st tryckande framför kylaren.
special do88 siliconslangar för värmepaketet för en snyggare installation
do88 siliconslangar för kylaren

Utvändigt:
RMM v2 läpp
front och läpp lackad 2016, proffsigt lackad med perfekt färgmatchning
nerflyttad liten regskylt (står i regbevis) och igenlagda hål i fronten
igenlagd torkare bak med lackad plugg, ser helt standard ut
18" ultralite fälgar, däck med mycket mönster kvar

Invändigt:
greddy mätare för laddtryck, + oljetryck och avgastemp i a-stolpen
aem bredbandslambda
lackade paneler med kromringar invändigt. Supra-mattor. fungerande AC
santler stolar (det är sparco pro 2000, fast köpta direkt från tillverkaren)

mycket arbete lagt i motorrummet för att få en clean look, mycket slangar är dolda eller bytta till silikon och allting är lackat och tillsnyggat.

stora bromsarna fram, samt borrade och slitsade skivor bak. röda bromsok

nytt batteri 2016.
ingen rost.
riktiga lampor i glas för svensk trafik, med inbyggda blinkers så dimljusen i fronten är borttagna och hålen igenlagda
facelift lamporna bak

uppstädad el under vinter 2016. ni som struvat med dessa bilar vet hur det brukar se ut efter lite olika "proffs" installerat stereo och larm i olika etapper.

skattad, nyss besiktad (ja det går med denna setup)

sammanfattning:
* trevlig gatbil som går bra, jag tycker automaten med AEM är riktigt trevlig och ett bra alternativ till en manuell om man även väger in priset
* allting är utsorterat och funkar bra
* potential att bygga vidare på. En vassare turbo + kamaxlar så borde 700hk i motorn gå fint. uppskattat 400-500hk nu

gått väldigt lite efter bygget till singelturbo, ca 75-100 mil. är inte bankörd eller sladdad med, jag är för gammal och trött för sånt ..

Säljer den främst för att jag känner mig klar med bilen och bygget.

Jag har ägt bilen sedan mars 2014, innan dess har den haft 1 svensk ägare och är importerad från England av European sportscar i Älmhult.

Provkörning med mig bakom ratten..

Finns i Solna

Byten är endast intressant mot en Lotus Elise S2

Mail: supragunmetal@gmail.com
Pris 148 000 :-
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-7f45ba1b41908b3f795c12408f16054c.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-576e0d204af7e11b74693662db685b4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-51ee7895f50d280dc0e851c71a88954c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211197/211197-7efb063a5611e05288648be1df26aa90.jpg

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
OttoLeffler
16 augusti 2017 · 69 Inlägg

SÅLD till Gotland!

Mvh Otto Leffler
Supra MKIV Gunmetal -96
Supraprojekt -- http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308155
Lotus Elise (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang