Kamaxel intällning

Kallekulspruta
18 maj 2017 · 35 Inlägg

Det verkar som jag faller på mållinjen iår igen. Det är en lancia integrale 16ventilare.

Efter att ha plockat ihop motorn igen efter ventilkrökningarna förra året så hör jag ett konstant rassel från motorn när jag startar den, jag har varit så noga som möjligt vid mätnignarna när jag ställt in TDC och kamaxlarna, jag har däremot inte mätt ventilavståndet till kolvarna i TDC.

Jag ögonmätte ventilavstådet till insugsventilerna men inte till avgas, och jag tror det är därifrån metallrasslet kommer ifrån. Då är min fråga om jag kan ställa tillbaka avgaskammen några grader, den trycker just nu 0,85mm vid TDC.

Det är dessa kammar som sitter i motorn nu med ställbara drev.
http://www.catcams.co.uk/acatalog/1900426.pdf


När jag drog runt motorn med startmotorn för att få upp olja i toppen så hörde jag inte något skrammel över huvudtaget, inte heller när jag drog runt motorn för hand fanns det några känningar att det skulle ta i.

granadadr
18 maj 2017 · 7 289 Inlägg

ooo man MÅSTE vara mkt noga med inställningar,, vissa motorer klarar bara någon kugg fel innan det klappar ihop,,  jag klantade mig en gång för många årsen,, kuggade den lite fel,, vart dyrt till åmed på startmotorn,, så klappade dem ihop å förstördes

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
jaka54
19 maj 2017 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är inte så att du har hydrauliska ventilöppnare och att dessa inte har fått tillräckligt med olja än? Då rasslar det som f..innan oljan tagit sig in i öppnarna.
Så vara det på min Audi 100 2,0E -89:a efter att jag bytt topplockspackning, det rasslade som fan en stund och sedan blev det helt tyst och motorn gick perfekt och har så gjort i över 10 år.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang