Vad är poängen med en sån här trailer?

trubbelturbo
19 maj 2017 · 1 459 Inlägg

Ibland sitter jag och myser och kollar på lite fina bilar på facebook-gruppen back to the oldskool. Inte sällan brukar man se dragbilar med såna här containertrailers. Oftast holländska? Vad är poängen med att ha 5 axlar? Känns som en onödigt tung och krånglig konstruktion, och man får väl ända inte lasta mer? Vad jag hittat när jag googlat verkar det som om Nederländerna har en max gräns på 50ton bruttovikt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18519579_1563274310391499_7259346757955077703_n.jpg?oh=da473b520fdafff64d0f55bd9273e782&oe=5977FD13

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
zleepy Trucker
19 maj 2017 · 1 391 Inlägg

För du ska kunna få lasta mycket vikt och få det jämt fördelat mellan alla axlar,, två såna där fulllastade tankar väger en hel del, har kört flertalet såna där och mycket vikt är det (samt flytande vätska så det gungar satan), annars kör jag vanliga sjöcontainers, det väger med ibland fånigt typ 500kg (+tara) och ibland maxvikt för burken, mitt ekipage med dragbil+link+chassi har 8st axlar men då på 25meter smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Janneutanb
19 maj 2017 · 7 271 Inlägg

Jag har läst om dom där förr men minns inte helt riktigt. Har för mig att dom går att dela på eller nåt.

trubbelturbo
19 maj 2017 · 1 459 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag har läst om dom där förr men minns inte helt riktigt. Har för mig att dom går att dela på eller nåt.

Jo jag hittade det nu efter att ha sökt lite. Delbara är dem så man får en kort trailer ifall man bara skulle transportera en container, Combitrailer verkar de kallas.

https://www.d-tec.nl/uploads/images/Combitrailer521-1_11136_large.jpg

http://www.truck1.eu/img/Semi_trailer_Container_transporter_Swap_body_D_TEC_CT_53_04D_53_000_Kg_Te_koop_te_huur-xxl-201/201_520164948693.jpg

zleepy skrev:
För du ska kunna få lasta mycket vikt och få det jämt fördelat mellan alla axlar,, två såna där fulllastade tankar väger en hel del, har kört flertalet såna där och mycket vikt är det (samt flytande vätska så det gungar satan), annars kör jag vanliga sjöcontainers, det väger med ibland fånigt typ 500kg (+tara) och ibland maxvikt för burken, mitt ekipage med dragbil+link+chassi har 8st axlar men då på 25meter smile

En treaxlad dragare med treaxlad trailer är ju uppe i 50ton redan så jag tänkte att det inte borde finnas någon fördel viktmässigt med att ha ytterligare två axlar annars när den är såpass kort. Men det är klart, viktfördelningsmässigt kan jag tänka mig att det är en klar fördel, särskilt med flytande/skvalpande last kan jag tänka mig.

Intressant i vart fall, har nog aldrig sett något liknande i Sverige smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Evildan
19 maj 2017 ·

trubbelturbo skrev:

Janneutanb skrev:
Jag har läst om dom där förr men minns inte helt riktigt. Har för mig att dom går att dela på eller nåt.

Jo jag hittade det nu efter att ha sökt lite. Delbara är dem så man får en kort trailer ifall man bara skulle transportera en container, Combitrailer verkar de kallas.

https://www.d-tec.nl/uploads/images/Com … _large.jpg

http://www.truck1.eu/img/Semi_trailer_C … 948693.jpg

zleepy skrev:
För du ska kunna få lasta mycket vikt och få det jämt fördelat mellan alla axlar,, två såna där fulllastade tankar väger en hel del, har kört flertalet såna där och mycket vikt är det (samt flytande vätska så det gungar satan), annars kör jag vanliga sjöcontainers, det väger med ibland fånigt typ 500kg (+tara) och ibland maxvikt för burken, mitt ekipage med dragbil+link+chassi har 8st axlar men då på 25meter smile

En treaxlad dragare med treaxlad trailer är ju uppe i 50ton redan så jag tänkte att det inte borde finnas någon fördel viktmässigt med att ha ytterligare två axlar annars när den är såpass kort. Men det är klart, viktfördelningsmässigt kan jag tänka mig att det är en klar fördel, särskilt med flytande/skvalpande last kan jag tänka mig.

Intressant i vart fall, har nog aldrig sett något liknande i Sverige smile

Är även utmärkt att kunna ställa av hälften när körningen är in på något trångt ställe.
Så vet jag att blomsterpojkarna får göra ibland vid lastning/lossning vid små plantskolor eller butiker. Därav att dom kör bil och släp istället för trailer vissa turer.

trubbelturbo
19 maj 2017 · 1 459 Inlägg

Ja det är ju också en klar fördel smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Janneutanb
19 maj 2017 · 7 271 Inlägg

Eftersom vi har link och trailer i sverige behövs inte dessa modultrailer på samma vis som där borta.

zleepy Trucker
19 maj 2017 · 1 391 Inlägg

Evildan skrev:
Är även utmärkt att kunna ställa av hälften när körningen är in på något trångt ställe.
Så vet jag att blomsterpojkarna får göra ibland vid lastning/lossning vid små plantskolor eller butiker. Därav att dom kör bil och släp istället för trailer vissa turer.

Ja absolut, det är jag med om dagligen, att man får ställa av ena chassit för det är trångt smile
yep, dom lastar även över från släpet till bilen så dom kan komma in på diverse ställen...

Visst det är "skönt" och ha link och chassi när det är två burkar till samma ställe/ort.. men att slippa ha linken framför är helt underbart, bara ett chassi och släpa runt på, slippa böket och stöket smile

Samt som ovanstående skrev, så har vi inte såna där chassin här i sverige, för vi har modulsystem lastbil+dolly+trailer eller dragbil+link+chassi, så vi får med oss fler enheter i samma ekipage, och har samma antal axlar smile

Mitt "åbäke" (link plus chassi förändras dagligen, men sådär ser det ut iallafall) smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/268/268-e2b6f8946ea022bafe7f2be2d004dda9.jpg

Senast redigerat av zleepy (19 maj 2017)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Dispo
21 maj 2017 · 1 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Ibland sitter jag och myser och kollar på lite fina bilar på facebook-gruppen back to the oldskool. Inte sällan brukar man se dragbilar med såna här containertrailers. Oftast holländska? Vad är poängen med att ha 5 axlar? Känns som en onödigt tung och krånglig konstruktion, och man får väl ända inte lasta mer? Vad jag hittat när jag googlat verkar det som om Nederländerna har en max gräns på 50ton bruttovikt.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ … e=5977FD13

Bilden förvillar.
Det är inget chassi att köra tankar på.

Det är, precis som ni nosat reda på en delbar trailer, nummerplåtsmässigt faktiskt en trefordonskombination.

Det har funnits olika varianter på temat.
Först var sista delen bara en hjulförsedd "plattform" som inte kunde flyttas efter det att man ställt av hos kund, och under en period var det vanligt att sista delen istället var byggd som en kärra avsedd endast för gårdsrangering.
Inte så lätt att dra 20 ton kärra bakom en 2-axlad dragbil...

Snyggaste lösningen just nu har Broshuis:

https://m.youtube.com/watch?v=k76m6RRHDmk

Såklart!

Men varför?

"Trångt" som ni varit inne på är lite halvsant, "kunna köra kort" en annan, men den riktiga anledningen ser ut så här:

På kontinenten har inte SIMA-konceptet fått samma genomslag som i Norden. Man lossar sällan i markplan, utan istället mot port eller lastbrygga.

...och, kunderna kräver "containern längst bak" alldeles oavsett vikt på burken. Så klart...

Så, antingen får man köra med tung 20' längst bak, utan tryck på drivaxlarna, skaffa ett vevchassi som knappast gör till eller från i just det avseendet, köpa 40' chassi med flyttbar 20' position - eller skutta runt med en fimp som bara lastar just 1 x 20' och inget mer.

Haken är att man blir begränsad till just det - köra bara en enda betald 20'.

Holländarna använde gärna bil och släp för att lösa ekvationen "2 x 20' som skall åt samma håll för två olika kunder"
Ka-ching!

Men, man är fortfarande begränsad. Det enda man kan lasta i hamnen är just 2 x 20' och det är inte alla dagar i veckan det går att få ihop lönsamma kombinationer.

Alltså, stillestånd en dag i veckan kunde man kanske klara om de andra fyra gav ordentligt klirr i kassan. 2 dagar i veckan?
Nej, då går man back.

Enter "combichassis" som trots våldsamt mycket högre inköpspris, högre underhållskostnader, högre egenvikt och lägre lastvikt ändå kan ge bättre lönsamhet i slutändan, genom att fordonet ges större flexibilitet.

Bara en sådan sak som att man kan gå in i ett hamnavsnitt och lyfta av sin exportcontainer och hämta nästa jobb på samma ställe, oavsett typ av burk betyder massor.
Alternativet är att köa sig in på ett ställe för att lyfta av, och sedan rulla tom till en annan del av hamnen - eller rent av till en annan hamn för att igen ställa sig i kö för ett jobb som passar bilen.

Tomkörning Hamburg - Bremerhaven eller Rotterdam - Antwerpen är inte ovanligt när volymerna sviktar. Kostar tid och pengar.

Den som har nytta av ett sådant chassi och kan räkna hem investeringen är små och medelstora transportföretag med engagerade chaufförer som förmår ta vara på dessa ömtåliga trailers.

Dom som köper dom däremot är ofta större åkerier. Dels för "status" - man "skall ha" några sådana chassin när man kommit upp på en viss nivå, och dels ofta för att uppmuntra och särskilja
en eller kanske några duktiga och lojala chaufförer bland de anställda.
Dom känner sig "utvalda" och offrar sedan ändå mer av sin fritid åt företaget, och andra chaufförer i firman får något att se upp till.

Man kan alltså räkna hem ett dyrt chassi på fler sätt än vad som först verkar möjligt...

Lite om framtiden:
Holland har de mest liberala reglerna nere på kontinenenten både vad gäller totalvikter och -längd.
Där provar man sig fram på nya vikter och längder. 60'ekipage rullar på flera sträckor, och även 3 x 7,82 växelflaks kombinationer på strax under 30 meter.
Dessa olika koncessioner löper med vissa villkor, och utvärderas löpande.
Man tillåter även höga totalvikter i dessa fordonståg, +70 ton är inte ovanlig som generellt tillstånd.
Det är Holland som driver utvecklingen av mer effektiva landsvägsfordon nere på kontinenten.

Tyskland släpar efter. Dom har en mycket effektiv järnvägslobby som länge blockerat all utveckling.
Hamburg - Lubeck och Hamburg - Hannover är två sträckor som "alltid" varit öppna att söka koncession för 24-meters ekipage. Bara ett fåtal aktörer har haft kontakter och kontanter nog att fullfölja sina ansökningar, dock...

Tyskland öppnar nu upp för 25,25m i mycket större utsträckning än tidigare, men lobbyn har tillsvidare lyckas bromsa totalvikten till samma 40 ton som för ett vanligt trailerekipage.
Well, det är en öppning i vart fall. Man får väl börja med att köra Corn Flakes i en riktning och isolering som hemlass...


Så gubbs, nu vet ni både det TS frågade efter, och lite till utöver det också.

Visst är det fantastiskt med forum?
Fuck Facebook!

Dispo

Senast redigerat av Dispo (21 maj 2017)

trubbelturbo
21 maj 2017 · 1 459 Inlägg

Det var jävlar i mig inget dåligt svar, du låter väl insatt, tack så mycket!

Välkommen till garaget förresten! smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang