Partikelfilter: Korta sträckor och diesel

Muttley
19 maj 2017 ·

Samuel3 skrev:
Är det bara jag eller är detta utspel från Volvo (till att börja med) överdrivet? Jag syftar på att med dagens "teknik" med partikelfilter, dpf osv. så har man fått ner utsläppen oerhört mycket. Om man tittar in i avgasröret på en relativt ny maskin eller bil så är det inte det minsta sotigt ju? Skulle man få för sig att dra in en slang från slutröret och in i bilen så kan man lugnt sitta där tills känner för att sträcka på benen igen. Visserligen släpps det ut "osynliga partiklar" som är rätt så farliga, men som jag har förstått det så elimineras mycket utav det med dagens teknik. 

När regeringen inte längre drar in pengar på miljöskatt från dieselbilar så slår den skatten på något  annat såklart.

Fast nu är de ju så att de släpper ut mer än de lovar.  Du hade inte mått bra av att göra så. Och om du inte dött direkt vid den handlingen så hade du ökat riskerna enormt för att dö långsamt istället av lungcancer.

Det volvo skulle behöva göra för sig själv är att utveckla el-sidan för de ligger efter smile

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … ga-utslapp

panda666
19 maj 2017 · 4 228 Inlägg

om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

Evildan
19 maj 2017 ·

panda666 skrev:
om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

Jag förstår givetvis vad du menar med ynkliga 400mil även om det faktiskt blev lite kul.

Dessa bilar finns för att det finns en marknad för dom. Skulle envar ta sitt ansvar för miljön och sadla om till mindre miljövidriga transportlösningar skulle även tillverkarna ställa om produktionen. När var individ begriper att även en individ påverkar vår miljö istället för det typiska tänket gällande sin egna obetydlighet.

Stockholmstad själva kommunen har 826 offentliga laddplatser av totalt 49547 parkeringar. Sedan har vi ju privata aktörer såsom Vattenfall och Tesla https://www.tesla.com/sv_SE/findusm#/re … percharger
Men nog är det klent tilltaget för att uppnå målet om fossilfria transporter.
En lag i sverige kommer kanske om flera röstar på partier som är mycket måna om miljön, exempelvis Miljöpartiet.

Senast redigerat av Evildan (19 maj 2017)

Muttley
19 maj 2017 ·

panda666 skrev:
om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Och de är på utveckling.
Bara för du knappt ser någon betyder de ju inte att de inte finns.
Jag såg knappast någon gasstation innan jag körde med gas.  De kan man säga var dåligt utbyggt.

Så du behöver inte oroa dig för att de inte utvecklas;)  De är framtiden.

panda666
19 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Evildan skrev:

panda666 skrev:
om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

Dessa bilar finns för att det finns en marknad för dom. Skulle envar ta sitt ansvar för miljön och sadla om till mindre miljövidriga transportlösningar skulle även tillverkarna ställa om produktionen. När var individ begriper att även en individ påverkar vår miljö istället för det typiska tänket gällande sin egna obetydlighet.

Stockholmstad själva kommunen har 826 offentliga laddplatser av totalt 49547 parkeringar. Sedan har vi ju privata aktörer såsom Vattenfall och Tesla https://www.tesla.com/sv_SE/findusm#/re … percharger
Men nog är det klent tilltaget för att uppnå målet om fossilfria transporter.
En lag i sverige kommer kanske om flera röstar på partier som är mycket måna om miljön, exempelvis Miljöpartiet.

jag skulle jättegärna köra en bil som inte drivs av diesel eller bensin, en elbil kanske? skulle jättegärna vilja ha en laddstation vid min parkering. Men samtidigt så ser jag att dom flesta stora tillverkare kommer fram med nya monster motorer som klarar runt 600-700 hk. Och då tänker jag hur fan tänker man på miljön då? finns väl också gamla dieselbilar nu som är skattebefriade? dom som är 30 år gamla? eller var det besiktnings befriade nu? kommer inte ihåg riktigt. Men iaf tycker att om världen brydde sig så mycket då skulle vi redan ha det så, att inga mer fossila bränslen oljor osv skulle existera. Och inte som jag ser nu om kanske 100 år. Då kanske det finns flera ladd stationer och kanske några fler modeller som man kan välja mellan. Men diesel och bensinmotorer helt utdöda?

panda666
19 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Muttley skrev:

panda666 skrev:
om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Och de är på utveckling.
Bara för du knappt ser någon betyder de ju inte att de inte finns.
Jag såg knappast någon gasstation innan jag körde med gas.  De kan man säga var dåligt utbyggt.

Så du behöver inte oroa dig för att de inte utvecklas;)  De är framtiden.

Hur lång tid tar det att ladda fullt? lika snabbt som att tanka bensin? 5-6 minuter? eller måste man vänta några timmar? alltså måste man ha en laddstation hemma vid parkeringen?

Muttley
19 maj 2017 ·

panda666 skrev:

Muttley skrev:

panda666 skrev:
om världens politiker/dom som bestämmer över världen var seriösa och medvetna/brydde sig om miljön så skulle alla dessa bränsle drivna bilar/bensin/diesel osv vart borta längesen, flera år sen och hade blivit skrotade. Istället skulle vi i nuläget köra med andra typer av medel som inte skadar miljön alls så som el kanske. Istället så finns det en patetiskt liten del av elbilar som dom flesta familjevänliga versioner kostar multum samt går knappt 400mil innan dom behöver laddas. Har personligen knappt sett någon ladd station alls i stockholm över huvud taget och vi är 2017. Det kallar jag inte seriöst. Istället så ser man viltilverkare som tex bmws nya diesel monster med 4 turbo agreggat som kommer att vara väldigt miljömedveten;) samtidigt som tillverkare kommer med nya hell cat på 840hk, det är ju bra för miljön. Varför släpper man ut sånna bilar med så pass stora motorer när man ska försöka rädda miljön? ska det inte finnas en lag så stoppar allt sånt och alla ska få köpa istället riktiga miljöbilar som inte drabbar miljön alls? tänker jag fel?

http://www.uppladdning.nu/Map.aspx?ln=sv

Och de är på utveckling.
Bara för du knappt ser någon betyder de ju inte att de inte finns.
Jag såg knappast någon gasstation innan jag körde med gas.  De kan man säga var dåligt utbyggt.

Så du behöver inte oroa dig för att de inte utvecklas;)  De är framtiden.

Hur lång tid tar det att ladda fullt? lika snabbt som att tanka bensin? 5-6 minuter? eller måste man vänta några timmar? alltså måste man ha en laddstation hemma vid parkeringen?

Tesla 40 minuter till 80% och de klarar man sig bra på
https://www.tesla.com/sv_SE/supercharger

Väljer man en zoe så 100% på 7-9 timmar, och de räcker till de flesta människorna. Där går de säkert ordna kraftigare laddare.

Men du kan leva med en Tesla och köra runt i europa som med en bensinare om du har framförhållning.

Djo
19 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Att förbjuda bensin och diesel drivna och skrota alla gammla är mer miljövidrigt än något annat, Diesel är dock direkt farligt och ett stopp på diesel hysterin skulle vara lämpligt.

El bilar är för dyra för gemene man om man ska ha något vettigt tex den starkaste tesla model s, Ja ska jag ha elbil ska den fan vara snygg också.

Att biltillverkare bygger hästkrafts stinta prestanda bilar är för att folk vill ha sådant, 1000 hästars muskel bilar är förbannat fränt så är det bara.

Min bruksbil av idag har 200 häst nästa bil ska jag ha minst 300 för vant mig med 200 nu och så är vi som människor iallafall jag och dom jag känner.

Människan är bekväm/ lat av naturen och en elbil är än sålänge för krångligt en tesla kommer man ca 40 mil med säger dom, Åkte på bilträff och lite rundturer det vart 70 mil med en el bil hade jag behövt ladda på bilträffen där det knappt fanns parkerings platser, För svenson svenson är det inte ett problem, Men dom åker på lång semester ibland dom med.

Själv föraktar jag miljöpartiet, Då deras syfte idag är att sätta ditt låginkomst tagare och folk på landsbygden som inte har råd i ena fallet och i andra inte klarar sig med en miljöbil utan behöver något rejält med fyrhjulsdrift, Ja ni stadsbor skulle bli förvånade så vissa bor.

Miljön är viktig ja, men att slå folk på käften och göra en hel omvändning går ej detta kommer vara en lång proces som någon skrev säkert 100år och då kommer fortfarande folk köra på fossila bränslen pga att vi älskar motorer som låter vibrerar och kittlar vi bilintresserades sinnen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
19 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Djo skrev:
Att förbjuda bensin och diesel drivna och skrota alla gammla är mer miljövidrigt än något annat, Diesel är dock direkt farligt och ett stopp på diesel hysterin skulle vara lämpligt.

El bilar är för dyra för gemene man om man ska ha något vettigt tex den starkaste tesla model s, Ja ska jag ha elbil ska den fan vara snygg också.

Att biltillverkare bygger hästkrafts stinta prestanda bilar är för att folk vill ha sådant, 1000 hästars muskel bilar är förbannat fränt så är det bara.

Min bruksbil av idag har 200 häst nästa bil ska jag ha minst 300 för vant mig med 200 nu och så är vi som människor iallafall jag och dom jag känner.

Människan är bekväm/ lat av naturen och en elbil är än sålänge för krångligt en tesla kommer man ca 40 mil med säger dom, Åkte på bilträff och lite rundturer det vart 70 mil med en el bil hade jag behövt ladda på bilträffen där det knappt fanns parkerings platser, För svenson svenson är det inte ett problem, Men dom åker på lång semester ibland dom med.

Själv föraktar jag miljöpartiet, Då deras syfte idag är att sätta ditt låginkomst tagare och folk på landsbygden som inte har råd i ena fallet och i andra inte klarar sig med en miljöbil utan behöver något rejält med fyrhjulsdrift, Ja ni stadsbor skulle bli förvånade så vissa bor.

Miljön är viktig ja, men att slå folk på käften och göra en hel omvändning går ej detta kommer vara en lång proces som någon skrev säkert 100år och då kommer fortfarande folk köra på fossila bränslen pga att vi älskar motorer som låter vibrerar och kittlar vi bilintresserades sinnen.

hehe det är det jag försöker ju säga, ska naturen gå åt helvete och planeten förstöras bara för att vi tycker det är kul med v8 på 600hk? hur tänker vi nu? smile ska inte alla fossibla bränslen försvinna helt o hållet och ge alla en möjlighet att köra utan dessa drivmedel som skadar natur? och då menar jag alla, inte bara statsbor, alla ska få möjlighet att köpa nått som inte skadar naturen till ett pris som alla har råd med, kommer det finnas chans att köpa en helt ny elbil tex som klarar att användas av en familj på typ 5 pers? sedan/kombi? för runt 150-200 tusen? är det möjligt? för en tesla vet ju alla att det är omöjligt för mig iaf att skaffa, har tyvärr inte  en halv miljon över  i kontot, och då skulle jag väl få en väldigt gammal sådan med många mil på. Och jag tror inte att dom flesta parkeringarna runt blåa linjen kommer få laddstationer snart.

Muttley
19 maj 2017 ·

Djo skrev:
Människan är bekväm/ lat av naturen och en elbil är än sålänge för krångligt en tesla kommer man ca 40 mil med säger dom, Åkte på bilträff och lite rundturer det vart 70 mil med en el bil hade jag behövt ladda på bilträffen där det knappt fanns parkerings platser, För svenson svenson är det inte ett problem, Men dom åker på lång semester ibland dom med.

Själv föraktar jag miljöpartiet, Då deras syfte idag är att sätta ditt låginkomst tagare och folk på landsbygden som inte har råd i ena fallet och i andra inte klarar sig med en miljöbil utan behöver något rejält med fyrhjulsdrift, Ja ni stadsbor skulle bli förvånade så vissa bor.

Miljön är viktig ja, men att slå folk på käften och göra en hel omvändning går ej detta kommer vara en lång proces som någon skrev säkert 100år och då kommer fortfarande folk köra på fossila bränslen pga att vi älskar motorer som låter vibrerar och kittlar vi bilintresserades sinnen.

Fast. Om man köper en tesla så är inte räckvidden problem. Du kan åka ut på långsemester i europa med en sådan.
De är ju de mindre elbilarna som har lägre effekt, men funkar alldeles utmärkt för att använda för dagligt bruk.

Ang 4 hjulsdrift så finns de massor med folk på landet som klarar sig galant utan det.  Tror de är ytterst få som ens har nytta utav det, utan de är nog lata människor som leker med dem wink

Hade kollektivtrafiken gått till mitt jobb så hade jag ställt bilen och den hade gått från 1500 mil till 200 mil om året direkt.
Och hade jag haft möjlighet att ladda på jobbet så hade de stått en elbil hos mig igår.

Jag kallar de däremot inte att slå folk på käften pga att de ändå är bra framförhållning på "skiftet"   första gången de var på tal så var 2030 målet.  De är alltså 13 år från nu, räkna med en försening på 10 år så har du 23 år på att få in miljövänliga bilar på marknaden och de är nere i acceptabla priser och räckvidder

Senast redigerat av Muttley (19 maj 2017)

mb_pucken
19 maj 2017 · 5 083 Inlägg

Jag skulle kunna åka elbil om det inte vore för priset, har inte lust att pröjsa massor med pengar på en bil.
Skulle gärna ha en hög solceller på villa taket och teslan på laddning och en ett fett högvoltsbatteri i källaren för att driva kåken med när det mörknar.
Men nu är man bara en fattig bilmekaniker så man får hålla till godo med en lägenhet och en gammal merca diesel.

Dock skämms jag inte så mycket för att åka en lortig diesel som körs 3000mil/år när man ser bilder från världens industrier m.m. Dessutom kompenserar jag genom att vara flygrädd så åker Inga resor till varma platser..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fiesta_Racing Ford fantast
19 maj 2017 · 1 607 Inlägg

fan ett partikelilter borde väll funka ordentligt efter någon mil eller så. jag menar att en kat blir ju varm efter några minuter. tycker det är vettigt att man kör 2 mil per gång om man ska ha filtret varmt. okej om det kan spöka om man kör några km per dag. vårat på en av våra taxibilar (Ford Mondeo) byttes efter 35k mil efter mycket felsökande det var fyllt till 150% och luktade bränt gummi och diesel. problemen löstes efter att dom bytt filtret efter chefen skällt ut dom för att dom inte gjort det tidigare.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

Evildan skrev:

Growe skrev:

Djo skrev:

D3 D4 D5 i grund samma motor har inga byttesintervaller hur kommer det sig då ?

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

bhuhuu..  blev du ledsen på ögat eller?

Att ha en deffekt bil är bilprovningens jobb att sätta stopp för.     själv kör jag med både egr och partikefilter på min ena diesel bil den andra som jag iof inte använder har bara kat men samtidigt har den motorn varit klassad som miljöbil sen 2000   

Men partikfiltrets påverkan av miljön är inte så jävla bra som många tycks tro..   testa du och gör en rikti mätning den dagen partikefiltret gör en generring av sotet så får du se...   partikelfitret är skit bra när man gör avgastesten för att göra motorn godkänd i gällande miljöklass   men ingen av dessa tester tar med utsläppet av partiklar vid genereringen av filtret

ska man hårdra det så får man inte chippa bilen heller.    men du slår dig väll för bröstet för att du har en bil som kostat mer för miljön en 240 från 1989..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 maj 2017 · 13 669 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag skulle kunna åka elbil om det inte vore för priset, har inte lust att pröjsa massor med pengar på en bil.
Skulle gärna ha en hög solceller på villa taket och teslan på laddning och en ett fett högvoltsbatteri i källaren för att driva kåken med när det mörknar.
Men nu är man bara en fattig bilmekaniker så man får hålla till godo med en lägenhet och en gammal merca diesel.

Dock skämms jag inte så mycket för att åka en lortig diesel som körs 3000mil/år när man ser bilder från världens industrier m.m. Dessutom kompenserar jag genom att vara flygrädd så åker Inga resor till varma platser..

Man får ju knappast mer pengar när dom höjer skatten på bilarna höjer skatten på bränslet osv..

miljömuppar är så förbannat korkade att dom måste stå med hela huvudet uppe i arslet för att inte förstå vad dom ställer till med..

dessutom påverkar antagligen din gamla Mb diesel mindre på möljön än någon miljöklassad bil.  eftersom dessa släpper ut otroligt mycket skit vid tillverkning och med låg livslängd så är det en miljöbomb.     Skulle vilja se dom elhybriderna och rena elbilar som går på original batterierna om 20år..  för det är nämligen ingen som har råd att byta ut batterierna på dessa bilar när dom blir tillräckligt gamla.  verkar som ett batteripack till en Tesla p100 kostar ungefär 200K 
så det är lätt att räkna ut att en sån bil skrotas när bilen är nere i ett värde av 250K. 

till en prus kostar ett batteri pack cirka 40K   idag går det att köpa priusar för dom pengarna så man kan anta att den dagen batteriert pajar så står man där med en bil värd 0kr. 
då är inte ens bilarna 10år gamla   miljöpåverkan för att då tillverka en ny prius eller tesla kommer ju att öka i mångfald om man ser det till livslängden på grejerna.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Evildan
20 maj 2017 ·

Growe skrev:

Evildan skrev:

Growe skrev:

den stora skillnaden är att dessa filter har ingen beräknad livslängd.  man byter dom när dom är fulla när detta är vet dom inte.

men dom andra filtrerna har dom bättre koll på.   

islutänden kommer livlängden bero på hur bilen används.

går att köra med dom andra filterna mycket längre än vad dom påstår i regel.

men sen skiljer det sjuka pengar till min 407 kostar ett nytt filter under 3000kr
det gör det inte till en v70 med 5:An det kan jag garantera smile  jag personligen skulle aldrig byta filter utan skulle slå spättet genom det direkt utan minsta tvekan. och göra en programering och ta bort den funktionen.  på det sättet får du en dieselbil som kommer gå ännu snålare

Vänligen kan du sluta föreslå för medlemmarna att begå miljöbrott och bedrägeri genom att medvetet slå ut DPF:en. Det är dessutom inte förenligt med sidans policy.

bhuhuu..  blev du ledsen på ögat eller?

Att ha en deffekt bil är bilprovningens jobb att sätta stopp för.     själv kör jag med både egr och partikefilter på min ena diesel bil den andra som jag iof inte använder har bara kat men samtidigt har den motorn varit klassad som miljöbil sen 2000   

Men partikfiltrets påverkan av miljön är inte så jävla bra som många tycks tro..   testa du och gör en rikti mätning den dagen partikefiltret gör en generring av sotet så får du se...   partikelfitret är skit bra när man gör avgastesten för att göra motorn godkänd i gällande miljöklass   men ingen av dessa tester tar med utsläppet av partiklar vid genereringen av filtret

ska man hårdra det så får man inte chippa bilen heller.    men du slår dig väll för bröstet för att du har en bil som kostat mer för miljön en 240 från 1989..

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
Jag skulle kunna åka elbil om det inte vore för priset, har inte lust att pröjsa massor med pengar på en bil.
Skulle gärna ha en hög solceller på villa taket och teslan på laddning och en ett fett högvoltsbatteri i källaren för att driva kåken med när det mörknar.
Men nu är man bara en fattig bilmekaniker så man får hålla till godo med en lägenhet och en gammal merca diesel.

Dock skämms jag inte så mycket för att åka en lortig diesel som körs 3000mil/år när man ser bilder från världens industrier m.m. Dessutom kompenserar jag genom att vara flygrädd så åker Inga resor till varma platser..

Man får ju knappast mer pengar när dom höjer skatten på bilarna höjer skatten på bränslet osv..

miljömuppar är så förbannat korkade att dom måste stå med hela huvudet uppe i arslet för att inte förstå vad dom ställer till med..

dessutom påverkar antagligen din gamla Mb diesel mindre på möljön än någon miljöklassad bil.  eftersom dessa släpper ut otroligt mycket skit vid tillverkning och med låg livslängd så är det en miljöbomb.     Skulle vilja se dom elhybriderna och rena elbilar som går på original batterierna om 20år..  för det är nämligen ingen som har råd att byta ut batterierna på dessa bilar när dom blir tillräckligt gamla.  verkar som ett batteripack till en Tesla p100 kostar ungefär 200K 
så det är lätt att räkna ut att en sån bil skrotas när bilen är nere i ett värde av 250K. 

till en prus kostar ett batteri pack cirka 40K   idag går det att köpa priusar för dom pengarna så man kan anta att den dagen batteriert pajar så står man där med en bil värd 0kr. 
då är inte ens bilarna 10år gamla   miljöpåverkan för att då tillverka en ny prius eller tesla kommer ju att öka i mångfald om man ser det till livslängden på grejerna.

Jag har skrivit det förr och jag gör det igen: Det är en jävla tur att du skjutsar skolbarn och inte har något med deras utbildning att göra.
Vidare har du verkligen ett stort hål i huvudet gällande miljökunskaper och el/hybridbilars faktiska påverkan miljömässigt. Vet du hur långtid/sträcka det tar för en Auris hybrid att köra in det extra utsläpp den genererar vid tillverkning gentemot en Auris 1.6 bensin?
Ett nytt Priusbatteri kostar hur mycket?

Jag har vägt partikelfilter i parti och minut vid utprovning av både hårdvara och mjukvara under några tusentals utvecklingstimmar i laboratorium och det du skriver är rent jävla skitsnack för det totala utsläppet med regenereringens utsläpp inräknat är många gånger mindre än en motor som saknar filtret.
Undrar vem det är som har huvudet upp i arslet, eller jag undrar inte för du bevisar det återkommande på ganska reguljär basis, dvs när du gör ett inlägg.
Prova att öppna en bok eller läs på i ämnet istället är mitt till dig återkommande råd.

Djo
20 maj 2017 · 10 157 Inlägg

panda666 skrev:

Djo skrev:
Att förbjuda bensin och diesel drivna och skrota alla gammla är mer miljövidrigt än något annat, Diesel är dock direkt farligt och ett stopp på diesel hysterin skulle vara lämpligt.

El bilar är för dyra för gemene man om man ska ha något vettigt tex den starkaste tesla model s, Ja ska jag ha elbil ska den fan vara snygg också.

Att biltillverkare bygger hästkrafts stinta prestanda bilar är för att folk vill ha sådant, 1000 hästars muskel bilar är förbannat fränt så är det bara.

Min bruksbil av idag har 200 häst nästa bil ska jag ha minst 300 för vant mig med 200 nu och så är vi som människor iallafall jag och dom jag känner.

Människan är bekväm/ lat av naturen och en elbil är än sålänge för krångligt en tesla kommer man ca 40 mil med säger dom, Åkte på bilträff och lite rundturer det vart 70 mil med en el bil hade jag behövt ladda på bilträffen där det knappt fanns parkerings platser, För svenson svenson är det inte ett problem, Men dom åker på lång semester ibland dom med.

Själv föraktar jag miljöpartiet, Då deras syfte idag är att sätta ditt låginkomst tagare och folk på landsbygden som inte har råd i ena fallet och i andra inte klarar sig med en miljöbil utan behöver något rejält med fyrhjulsdrift, Ja ni stadsbor skulle bli förvånade så vissa bor.

Miljön är viktig ja, men att slå folk på käften och göra en hel omvändning går ej detta kommer vara en lång proces som någon skrev säkert 100år och då kommer fortfarande folk köra på fossila bränslen pga att vi älskar motorer som låter vibrerar och kittlar vi bilintresserades sinnen.

hehe det är det jag försöker ju säga, ska naturen gå åt helvete och planeten förstöras bara för att vi tycker det är kul med v8 på 600hk? hur tänker vi nu? smile ska inte alla fossibla bränslen försvinna helt o hållet och ge alla en möjlighet att köra utan dessa drivmedel som skadar natur? och då menar jag alla, inte bara statsbor, alla ska få möjlighet att köpa nått som inte skadar naturen till ett pris som alla har råd med, kommer det finnas chans att köpa en helt ny elbil tex som klarar att användas av en familj på typ 5 pers? sedan/kombi? för runt 150-200 tusen? är det möjligt? för en tesla vet ju alla att det är omöjligt för mig iaf att skaffa, har tyvärr inte  en halv miljon över  i kontot, och då skulle jag väl få en väldigt gammal sådan med många mil på. Och jag tror inte att dom flesta parkeringarna runt blåa linjen kommer få laddstationer snart.

Planeten kommer inte gå åt helvete för att vi gillar sådant, planeten kommer inte gå åt helvete för att folk har dessa som hobby bilar främst och använder dom rätt sällan, planeten kommer inte gå åt helvete på lång tid ännu, faktum är att jag tror att vi skulle kunna klara oss betydligt längre än vad det vill ge sken av faktiskt men det är min personliga åsikt sen får ni tycka tro vad ni vill.

Ja det är en jätte fin tanke visst men faktum kvarstår att vi måste även vårda vår historia därför kommer det alltid finnas fosildrivna äldre bilar för dom vill vi ha kvar och bevara, ingen vill ha en eldriven impala galaxie eller charger tex ni förstår, iallafall inte dom som är intresserade av sådana bilar.

Vi kan inte tvinga folk så enkelt är det, för i grund och botten är det inhumant.

Om elbilarna kommer bli så bra och prisvärda att en svensonsvenson har råd med dom skulle vara jätte bra. Att ha som mål att så många som möjligt kommer välja el drivet är mycket vettigt, Problemet är utsläppen vid tilverkning av dessa el bilar som är ja höga rent ut sagt och sen vad vi tar elen ifrån,

Hur miljövänlig blir en Tesla tex om den drivs av ett tyskt kolkraftverk ? exakt där har vi nästa problem i cykeln.

Jag säger såhär om vi lyckas vända trenden att gemene Svensson köper elbilar som dom köper dieselbilar idag så är det jätte bra i teorin. Problemet är ju dock kommer utsläppen för att tillverka alla dessa elbilar övergå utsläppen för att istället använda våra gamla fosilbilar ? Förmodligen skulle jag säga.

När/om elbilstilverkningen kan göras miljövänligare åtminstone komma ner på samma nivå som en normal plåtlåda med fyra hjul och en vibrerande diesel. Det är då rätt bra, kan dom få den än lägre toppen, Kan vi sen få alla dessa elbilar att laddas av solceller, Vindkraft är bra i teorin men den tar bort enormt med skog och skapar områden ingen vill bo i så det är en återvändsgränd tillslut.

Alla svensonsvenson som vill säg 85% typ som diesel idag, Köper elbilar som är miljösmart framtagna och byggda som laddas med solenergi, Bilarna är 100% återvinningsbara, Skulle det gå igenom så skulle det säkert göra mycket men då lär alla länder vara på samma båt för om bara Sverige gör det är som en piss i havet, Det kan ingen säga något om.

Sen har vi såna som mig biltokiga jävlar det skulle ta rätt mycket innan jag väljer en miljöbil, Varför jo för jag gillar riktiga motorer i rejäla bilar.

Men ja skulle kunna ha en elbil men då är det som sagt en tesla av värsta modell annars får det vara och något sådant kommer jag aldrig ha råd med.

Det är jätte fint att linda in allt i rosa kuddar och tro allting blir bra men vi lär se fakta och fakta är att än så länge finns det många som aldrig skulle vilja ha en elbil, Även dessa behöver bil därför kommer fosildrivna bilar fortsätta byggas  ett bra tag framöver.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
panda666
20 maj 2017 · 4 228 Inlägg

Förstår vad du menar men är det inte ganska enkelt att välja då? Vad som är bäst för alla samt miljön? ska man skita ner miljön med monster motorer bara för att vi gillar brutala motorer som skriker när man gasar? är det värt att våra barn ska andas skit som bensin och diesel? eller är det inte bättre att allt detta skit skrotas och vi får riktiga miljöbilar istället? Inte många som har råd med tesla men andra vanliga kombi och sedaner som klarar 0-100 på 7-8 sec är ju bra, om dom också lyckas tillverka nån som går på RWD skulle också vara coolt, men helst inga mer fossila bränsle. Vad tycker ni? Många som vill helst ha sin feta motor bensin/diesel som släpper ut så mke skit som möjligt.  Hobby som förstör naturen;) Rätt eller fel?

xXSammy
20 maj 2017 · 6 566 Inlägg

jag smutsar ner miljön med en Euro4 klassad diesel för det finns inget billigare för min arbetarplånbok. Har ingen möjlighet att ta lån för att köpa en ny bil eller ladda en plug-in/elbil hemma. Kör 9 mil per dag också.. Hade jag inte varit lång och skjutsat folk ibland så hade en mindre bil funkat.

De/Dem
spillolja
20 maj 2017 · 4 014 Inlägg

xXSammy skrev:
jag smutsar ner miljön med en Euro4 klassad diesel för det finns inget billigare för min arbetarplånbok. Har ingen möjlighet att ta lån för att köpa en ny bil eller ladda en plug-in/elbil hemma. Kör 9 mil per dag också.. Hade jag inte varit lång och skjutsat folk ibland så hade en mindre bil funkat.

En föregår med gott exempel wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Djo
20 maj 2017 · 10 157 Inlägg

panda666 skrev:
Förstår vad du menar men är det inte ganska enkelt att välja då? Vad som är bäst för alla samt miljön? ska man skita ner miljön med monster motorer bara för att vi gillar brutala motorer som skriker när man gasar? är det värt att våra barn ska andas skit som bensin och diesel? eller är det inte bättre att allt detta skit skrotas och vi får riktiga miljöbilar istället? Inte många som har råd med tesla men andra vanliga kombi och sedaner som klarar 0-100 på 7-8 sec är ju bra, om dom också lyckas tillverka nån som går på RWD skulle också vara coolt, men helst inga mer fossila bränsle. Vad tycker ni? Många som vill helst ha sin feta motor bensin/diesel som släpper ut så mke skit som möjligt.  Hobby som förstör naturen;) Rätt eller fel?

Nej att skrota fosil drivna bilar är ju rent slöseri med jordens resurser vad vinner man på det ingenting.

Sorry men tänker aldrig slopa mitt intresse för miljöns skull aldrig. Ja det är det värt för jag vill ha mina vrålande motorer som låter så mysigt går så gött och som man blir lycklig av smile

Släpper ut så mycket som möjligt ? Även muskelbilar sport bilar och super bilar lär klara miljö kraven så är ju inte så farligt ändå trots 7-8-9 hundra eller över 1000 hästar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang