Varför rekommenderar de inte inte ACEA C1 motoroljor?

Lars7
23 maj 2017 · 17 Inlägg

Till min BMW X3 20d F25 blir jag rekommenderad av
OKQ8; Q8 Formula M Long Life 5W-40
Preem: Havoline ProDS V SAE 5W-30
Bägge dessa är ACEA C3 oljor. Säljer de inga ACEA C1 motoroljor? Dessa skall väl ändå ha minst aska? Är det onödigt?

Cupra_
23 maj 2017 ·

C3 är för förlängda bytesintervaller, såkallad longlife-service. Tanken är att den oljan ska behålla egenskaperna bättre under en längre tid.

Kolla i instruktionsboken istället så får du den oljan bmw rekommenderar. Alternativt den bäst lämpade alternativa oljan.

rcy
23 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Jag skulle ta bensinmackarnas rekommendationer med en stor nypa salt, dom pushar givetvis sin egen olja och har dom ingen med dom rätta specifikationerna så tar dom en annan.
Håll dig till vad tillverkaren av din bil rekommenderar, dom om någon borde ha koll.

Alla ACEA C oljor är low-saps, C1 har väl dock bättre slitageskydd än C3 (och möjligtvis lägre viskositet om jag inte missminner mig).

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Lars7
24 maj 2017 · 17 Inlägg

Instruktionsboken verkar rekommendera viskositeterna 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40. Spelar det någon roll vilken man väljer.

rcy
24 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Lars7 skrev:
Instruktionsboken verkar rekommendera viskositeterna 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40. Spelar det någon roll vilken man väljer.

Står det i instruktionsboken så ska du kunna åka med vilken som helst av dom. Dock är inte viskositeten det viktigaste, det är klassningen på oljan som avgör om den är lämpad eller inte.

Lars7
24 maj 2017 · 17 Inlägg

Jag tror jag slår till på
https://www.oljemagasinet.se/index.php? … Viskositet
535:- för 4 liter inkl. frakt.

Preem rekommenderar
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Havoline ProDS V SAE 5W-30RekommenderadHavoline ProDS V SAE 5W-30
En helsyntetisk olja ger fördelar vid framför allt låga och höga temperaturer vilket ger upphov till färre miljöföroreningar, mindre motorslitage och förbättrad bränsleekonomi.
Ladda ner produktblad (PDF)
235 kr(lokala avikelser förekommer)Maila infoHitta Station
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1 liter för 235:- vilket är 76% dyrare.

OKQ8
----------------------------------------------------------------------
Q8 Formula VX Long Life SAE 5W-30 1 liter
7391162261051
255,00 kr /st
----------------------------------------------------------------------
ännu dyrare

torsen
24 maj 2017 · 7 238 Inlägg

Jag har kört alla mina bilar på Biltema´s (helsyntetiska) 5W 50 sedan den oljan kom.
I offroadbilar som får rulla mycket sakta i terrängen utan fartvind som kyler.
I dragbilar för offroadbilar under mycket mycket tuff körning långa sträckor.

B t w så är Biltemas oljor samma som de flesta kända märken - endast olika dunkar/ettiketter och pris.

O t, beträffande automatlådeoljor så kör jag med MOPAR (hel)syntet.

rcy
29 maj 2017 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
B t w så är Biltemas oljor samma som de flesta kända märken - endast olika dunkar/ettiketter och pris.

Källa på det eller är det bara ett påstående?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang