BMW 525 IX -94 // Dörrlås samt motor fungerar ej

Wingerlito
21 maj 2017 · 6 Inlägg

Efter att parkerat i 15 minuter gick det inte att låsa upp dörren längre. Fjärrlås har aldrig funkat (köpt bilen för 1 månad sedan) så har använt nyckeln. Det gick att vrida om i dörrlåset men ingenting hände. Bakluckan gick att låsa upp så kröp in i förarsätet och testade att öppna inifrån utan resultat.

Tändningen gick igång, tillsammans med fläkt, radio, lysen, backspegelsmotor. Elhissar och motorn gick däremot inte att starta.

Efter en stund gick det inte längre att vrida om nyckeln i dörrlåset heller, helt stumt åt båda hållen. Har prövat med båda nycklarna. Passagerarsidans dörrlås har alltid varit så pass kärv att jag inte använt den alls. Har jag förstört mekanismen?

Prövade med startkablar, gick ej. Efter att vi kopplade ur kablarna till det främre batteriet (finns en under baksätet och en i bagageluckan) och kopplade tillbaka dom gick det däremot att starta motorn igen! Dörrarna gick inte att öppna ändå, vare sig inifrån eller utifrån. Testade aldrig att köra bilen utan stängde av den efter en stund.

Idag några dagar senare (har smörjt med låsolja varje dag) går det inte längre att starta bilen.. samma problem som innan, det kanske fungerar om jag kopplar ur och i batteriet igen.

Är det någon som varit med om någonting liknande? Svårt att kolla på låsmekanismen om dörrarna inte går att öppna. Borde det inte finnas någon nödöppning, eller att man lyckas få igång låsmotorn så de i alla fall går att öppna? Bryr mig inte om låset förstörs.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Jag hade börjat med att kolla upp batterierna och laddat upp dem ordentligt först.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Wingerlito
23 maj 2017 · 6 Inlägg

Laddat ur batteriet med lyset på några timmar, laddade batteriet då över natten. Det verkar vara rätt dåligt men tror du att det är problemet med dörrlåset också? Att det inte ens går att vrida. Det går ju att starta bilen som sagt. Körde runt i ca 20 minuter häromdagen men gick inte att öppna inifrån heller.

Kollat batterierna och de ligger på ca 11.50v.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Antingen är det fel på mätaren eller dåliga batterier.
Åtminstone 12,5 volt i vila och uppemot 14,5 volt med motorn igång.
Sen blir det till att plocka av dörrsidan och se vad som bråkar och då kan du passa på och se om det kommer fram ström..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Wingerlito
23 maj 2017 · 6 Inlägg

Jo, får nog byta batteriet.. Ska se hur jag får upp dörren, kanske måste lämna in den


EDIT: Har prövat att lirka och testa med batteriladdare ikopplad. All el funkar som sagt nu, kan hissa ner fönsterrutorna när tändningen är igång. Efter lite lirkande kan jag vrida nyckeln åt höger (hållet man låser) och då hissas rutorna upp som de ska.

Det går dock fortfarande inte att vrida nyckeln åt vänster för att låsa upp.. ska fortsätta smörja.

Senast redigerat av Wingerlito (23 maj 2017)

Wingerlito
29 maj 2017 · 6 Inlägg

Har lyckats få upp dörren genom att bryta upp inredningen på insidan och peta med en skruvmejsel i låsmekanismen. Är någon lite brytare man trycker upp och då låses centrallåset upp.

Då kan man styra låset genom att dra upp och ner på låspinnen vid fönstret.  Det går att låsa dörrarna med nyckeln utifrån men inte att låsa upp. Låser man med nyckel kan man inte dra i pinnen utan måste peta på brytaren i dörren igen.  Därför får vi ha dörrarna olåsta fram tills att vi felsökt mer.

Är en liten stålpinne som låg på golvet i dörren, vi tror det är den som ska tillbaka någonstans men det är väldigt trångt och pilligt att komma åt.

Tycker fortfarande det är knepigt att man inte kan låsa upp med hjälp av nyckel helt plötsligt när det gick bra hela tiden innan.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 maj 2017 · 4 917 Inlägg

Ja, då blir det till att montera av insidan på passagerardörren och jämföra..om det nu går att låsa den vägen dvs..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang