Knappt 1 år gamla bromsar som gnisslar.

Evildan
11 maj 2017 ·

Muttley skrev:

Meaganeowner skrev:
En gång i tiden fick jag lära mig att det är inte mellan bromsskvan och belägget som gnissel uppstår, utan mellan bromskolv och belägg och andra ställen som belägget gör kontakt med oket.

Och när man byter, gör rent och smörjer upp glidpinnar, så rör sig beläggen lättare och vibrerar (typ gnisslar). Lite kopparpasta på bromsbeläggets baksida, som vänds från bromsskivan och de ställen där bromsbelägget kommer emot metall, förutom mot bromsskivan givetvis, motverkar gnissel.

NEJ och ett stort NEJ.

Kopparpasta på beläggets baksida är på tok för nära gummidamasker.
Har man inte problem så får man med kopparpasta.

Smörj med rätt medel så svullnar inte damasker.

Hårbalsam blandat med maskindiskmedel fungerar utmärkt.
http://neutralgroundnews.com/wp-content/uploads/2015/08/Shitstorm-coming.png

kahh
11 maj 2017 · 139 Inlägg

Jag återkommer till er efter jag varit där imorgon ska träffa de kl 9 imorgon.

Ni skriver: "Kopparpasta på beläggets baksida är på tok för nära gummidamasker.
Har man inte problem så får man med kopparpasta.

Smörj med rätt medel så svullnar inte damasker."

Vad är då "rätt" smörjmedel? Så inte Audi gbg börjar leka runt med kopparpasta om de får för sig det. Då kan jag säga det till de.

Evildan
11 maj 2017 ·

Carlube Silicone Grease som föreslagits är utmärkt.

kahh
11 maj 2017 · 139 Inlägg

Audi bjuder på felsökningen dock tror jag inte de bjuder på smörjningen, rengöring osv. Nu när jag väl tänker efter, idioten som även råkar vara en bekant till familjen som gjorde jobbet gjorde inte rent något. Han tog inte bort gammal rost, smörjde eller något sådant utan satte bara dit de nya bromsskivorna och beläggen. Har kollat en del på youtube videos och de betonar precis som ni att det är viktigt att göra rent samt smörja respektive områden.

Problemet är dock att han som utförde jobbet inte jobbar kvar på det stället och går inte heller och få tag på, jag vet dessutom inte var han jobbar nu eller om han ens jobbar med bilar längre. Jag skulle dessutom inte lita på honom eller låta honom göra jobbet ännu en gång med tanke på hur slarvig han var första gången.

Jag misstänker själv att det gnisslar pga slarv med rengöring/smörjning. Detta har ni dessutom betonat redan men börjar bli mer och mer säker på saken.

Jag återkommer till er imorgon om vad jag och Audi GBG kommer överens om smile
Under tiden, stort tack och eloge till er som bidragit och kommit med så goda råd och tips!

Senast redigerat av kahh (11 maj 2017)

kahh
20 maj 2017 · 139 Inlägg

Jag ville vänta lite med och posta resultatet här, och om smörjningen hade löst problemet så jag inte kommer hit och skriver "allt är bra" och sen några dagar senare få säga emot mig själv.

Så här blev resultatet:

Det har nu gått snart 2 veckor sen vi undersköte bromsar och allt.
Audi undersökte bromsarna och det var inget fel på de, däremot bjöd de inte på smörjningen osv vilket vi trodde var felet. Jag gick då tillbaka till verkstaden som hade gjort bromsbytet och allt det från hela början. De monterade av bromsarna på bägge framhjulen, (inte bakhjulen dock) slipade bort lite rost och gjorde rent samt smörjde runt om där det ska smörjas osv. De tog dock inte loss av bromsbeläggen som sitter på insidan och smörjde inte in dessa, men smörjde in bultar, slipade bort rost och allt det där.

Allt var bra och det var inget ljud, gnissel och skit i mindre än 2 veckor. Men nu knappt efter 2 veckor, har det jävla gnisslandet kommit tillbaka igen när man bromsar och det är samma sak, dvs i låg fart när bilen håller på och stannar.  Vad fan beror detta på för jag börjar bli jävligt trött på den här skiten som inte vill ge med sig!
Är det dålig smörjt? billig kvalité av smörjmedel osv?

De tog någon smörjmedel som är ungefär silvrig färgad typ kromfärgad.

Ljudet är inte lika högt och konsekvent som det var tidigare, men den är på god väg dit då skriket kommer allt oftare och låter högre och högre. Det var så det började första gången också.

Läser nu på några sidor att de säger man ska göra vad de kallar "Bedding in Brakes" dvs köra in de under metoden att man bromsar hårt från 100km/h till drygt 30km/h utan att bilen stannar helt. Detta ska upprepas ett antal gånger osv.

Kom gärna med tips/tricks och eller idéer på vad mer som kan/bör göras? smile

Senast redigerat av kahh (21 maj 2017)

LocKtar Herr
21 maj 2017 · 1 722 Inlägg

Det verkar som du lägger ner väldigt mycket tid på det här. Är det inte enklare om du köper nya skivor /belägg runt om av kvalitémärke istället? Eller kanske tillomed nya ok, blästra okhållarna, kanske nya sköldar. Försvinner inte felet då lär du byta  bil:)

Om du verkligen vill veta vad problemet är så låter det kanske som det är nåt med oken eller glidpinnarna är slitna?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
kahh
21 maj 2017 · 139 Inlägg

Jag är tyvärr en perfektionist och kan då lätt haka mig upp på saker som kan störa mig i evigheter om jag inte få det fixat tongue

Det kostade mig nästan 7000+avgift för montering  och köpa nya belägg och skivor runtom hela bilen, och detta jävla missljud började uppstå efter bytet så det är klart det stör mig när jag lagt ner så mycket pengar på det.

Nu är jag inte expert på bromsar men är inte Audis egna saker av bra kvalité? Sen är jag inte sugen på och lägga ut lika mycket pengar, om inte mer för och köpa nya delar när allting i princip är helt.

Ska ta din tips och undersöka ok och glidpinnar så får vi se om det löser problemet.
Jag ska hitta problemet om det så krävs att jag får montera av varenda detalj för nu har jag på riktigt fått hat för detta och då kan aldrig släppa det hahaha

Senast redigerat av kahh (21 maj 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2017 · 13 742 Inlägg

ljudet man hör är vibrationer   plocka ner allt och gör rent allt se till att alla ytor som belägget nuddar är fria från rost och skit.. 

brukar ta en kniv och fil och göra rent alla ytor där beläggen ligger i mot. 

det hjälper 99.99% av gångerna..   för i regel är det för att skiten inte ligger i mot stålet utan en massa skit    derför låter inte heller nya bilar   eftersom dessa är rost och skitfria.. 
sen kan jhu grejerna bli slitna så det låter för det också

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
LocKtar Herr
21 maj 2017 · 1 722 Inlägg

kahh skrev:
Jag är tyvärr en perfektionist och kan då lätt haka mig upp på saker som kan störa mig i evigheter om jag inte få det fixat tongue

Det kostade mig nästan 7000+avgift för montering  och köpa nya belägg och skivor runtom hela bilen, och detta jävla missljud började uppstå efter bytet så det är klart det stör mig när jag lagt ner så mycket pengar på det.

Nu är jag inte expert på bromsar men är inte Audis egna saker av bra kvalité? Sen är jag inte sugen på och lägga ut lika mycket pengar, om inte mer för och köpa nya delar när allting i princip är helt.

Ska ta din tips och undersöka ok och glidpinnar så får vi se om det löser problemet.
Jag ska hitta problemet om det så krävs att jag får montera av varenda detalj för nu har jag på riktigt fått hat för detta och då kan aldrig släppa det hahaha

Jo, Audis original ska funka utmärkt 😊

Lycka till!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Richtenb
22 maj 2017 · 1 364 Inlägg

Men vänta.. de har inte tagit bort bromsbeläggen och smort baksidan av beläggen alternativt okets kolv?

Det är ju DÄR de ska börja med att smörja och inte allt annat.

Jag säger inte att det alltid löser problemet, men det gör det i 95 procent av fallen

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
22 maj 2017 · 1 364 Inlägg

sen ska fettet vara klistrigt så det inte försvinner efter 2 veckor.. det ska ju inte gå att skölja bort det utan ska kännas som silikon (eftersom det är silikon med en massa additiv mot bromsvätska, höga temperaturer osv)

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Meaganeowner
22 maj 2017 · 2 250 Inlägg

Där ser man...

Nyare bilar har tydligen dåligt gummi.

Smörjer alltid baksidan av klossarna med tunt lager kopparpasta på mina ålderstigna bilar. Gjort så i 40 år.

Nu har jag visserligen aldrig ägt en nyare bil.
Den jag kör nu är 9 år gammal.

Undras just vart gränsen för dåligt gummi går?

Här aldrig bytt bromskolvsdamask förutom den gången som en pulvriserades efter ca 11 månader. Köpt på Biltema. Blev ett nytt bromsen på garantin.

Lär väl åka dit på detta vid nästa bilköp om 5 år... för då blir det väl en från 2015 eller 2016.

Tack för varningen. Ska skaffa mig bätterpasta redan nu, så jag är väl förberedd. Bara inte pastan blir för gammal...

"Tack käre gud, för att du leder oss dårar över sjön"

Senast redigerat av Meaganeowner (22 maj 2017)

Muttley
22 maj 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Där ser man...

Nyare bilar har tydligen dåligt gummi.

Smörjer alltid baksidan av klossarna med tunt lager kopparpasta på mina ålderstigna bilar. Gjort så i 40 år.

Nu har jag visserligen aldrig ägt en nyare bil.
Den jag kör nu är 9 år gammal.

Undras just vart gränsen för dåligt gummi går?

Här aldrig bytt bromskolvsdamask förutom den gången som en pulvriserades efter ca 11 månader. Köpt på Biltema. Blev ett nytt bromsen på garantin.

Lär väl åka dit på detta vid nästa bilköp om 5 år... för då blir det väl en från 2015 eller 2016.

Tack för varningen. Ska skaffa mig bätterpasta redan nu, så jag är väl förberedd. Bara inte pastan blir för gammal...

"Tack käre gud, för att du leder oss dårar över sjön"

Min första bil en peugeot 405 från 88 klarade inte kopparpasta.
Finns ingen anledning till att ha de alls vid bromsjobb då de finns bättre medel.

kahh
23 maj 2017 · 139 Inlägg

Nu ska en vän till mig som jobbar på Audi komma ner till gbg så ska vi själva ta loss allting och smörja, göra rent och allt det själva mycket noggrann. Trött på låta mekaniker göra ett jobb de vill ha betald för och sen slarvar med skiten ändå för de är så pengakåta. Var på mekonomen och de rekommenderade en smörjmedel som heter Plastilube som de sa är bra och inte går av vid tvättning varken med vatten eller andra ämnen.

Vad är er erfarenhet av Plastilube för övrigt? finns det bättre saker än denna?

Alltså allvarligt talat, whit all due respect men fuck bilmekaniker som inte kan göra ett riktigt jobb och skiter i och lyssna trots man poängterar att de BÖR smörja in beläggen på insidan med...

it_mutt Avstängd
23 maj 2017 · 10 388 Inlägg

kahh skrev:
Nu ska en vän till mig som jobbar på Audi komma ner till gbg så ska vi själva ta loss allting och smörja, göra rent och allt det själva mycket noggrann. Trött på låta mekaniker göra ett jobb de vill ha betald för och sen slarvar med skiten ändå för de är så pengakåta. Var på mekonomen och de rekommenderade en smörjmedel som heter Plastilube som de sa är bra och inte går av vid tvättning varken med vatten eller andra ämnen.

Vad är er erfarenhet av Plastilube för övrigt? finns det bättre saker än denna?

Alltså allvarligt talat, whit all due respect men fuck bilmekaniker som inte kan göra ett riktigt jobb och skiter i och lyssna trots man poängterar att de BÖR smörja in beläggen på insidan med...

Har/använder ibland ATE Plastilube eller SylGlide (Syl-Glide?) till ex.vis glidpinnarna. Fungerar bra.

Har dock även, som andra i tråden, använt kopparpasta utan problem. Men visst, det kan påverka gummit. Det måste inte göra det, har inte gjort det för mig, men det är skillnad på "gummi" och "gummi".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
kahh
23 maj 2017 · 139 Inlägg

De sa att Plastilube kunde användas på glidpinnar, runt belägg och ja, i princip alla de områden som behöver smörjas smile

Richtenb
24 maj 2017 · 1 364 Inlägg

Ja den blir kanon!

kahh skrev:
De sa att Plastilube kunde användas på glidpinnar, runt belägg och ja, i princip alla de områden som behöver smörjas smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
kahh
25 maj 2017 · 139 Inlägg

Hur påverkas Plastilube av tvätt med diverse medel, avfettning osv? Vill ju gärna ha något som tål sådant big_smile

Testade en klick på fingret bara för och känna på konsistensen, den verkar rätt "tjock" eller hur man ska beskriva det tongue

Senast redigerat av kahh (25 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang