Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Bill_Bull Truck/Bil mekaniker
23 maj 2017 · 159 Inlägg

Skiter i vad den drar. Kör två törstiga bensin boxer. Åker skönt och är skit nöjd med märket och betalar skatt där efter ochså. Fy fan i sitta o pina sig i en skrutibambam bil bara för att den skall va billig o snål och miljövänligare. Ta mer vara på gammalt och återvinn det mer än o bara pumpa ut "miljövänligare" bilar som endå tar på klimatet

Subaru Legacy GT SPEC-B "WR LIMITED" (2004)
Jokabsson
23 maj 2017 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

rcy skrev:

Evildan skrev:
Då blir det en annan sak när det tillkommer dubbelt så många kriterier som innan.
77hk är enbart i bränslemotorn och något om effekt läste jag inte heller att det skulle spela någon roll.
Jag har ägt bilar med liknande effekter och uppåt men har svårt att se hur effekten avgör om det är ett nedköp eller inte. Mina senaste 19år av bilköp är alltså nedköp då jag inte ägt något med 500hk sedan 1998...tråkigt att få reda på det så här bryskt.

Prius fungerar utmärkt också utanför stadskärnan med även då låg förbrukning, om 0.5 liter milen anses lågt i motorvägsfart och 0.4 snålt på landsvägen.

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.

Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
23 maj 2017 ·

Djo skrev:

Muttley skrev:

rcy skrev:

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.

Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.

Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.

Jag räknar en säker omkörning som att man inte har mötande för nära, som majoriteten har när de kör om vare sig de har 10 eller 300 hästar.
Att växla ner på min bil gör den bara orkeslös då den varvar upp för mycket och tappar orken, jag syftar på 80 vägar som de är som mest i mina trakter och de räcker gott.  Då ligger den på 2000 varv och 2500 vid omkörning i säker stabil omkörning. Behöver jag växla ner på min omkörning så skiter jag hellre i det, jag har inte bråttom utan kör i tid.
De kan man inte göra med många bensinare med fler hästar.   Volvo v70n med 140 hk som exempel.

Jag är troligtvis mättad med körning och finner de inte så intressant som många att ha stor motor,  uppskattar mer att man ska åka någorlunda bekvämt i helt ok inredning och säkert.

Jag tänkte nog som dig innan jag blev sönderkörd inom taxi.   
Har även kört RR hoj men fann de helt värdelöst obekvämt smile

Muttley
23 maj 2017 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

rcy skrev:

Huruvida det är ett nerköp för dig eller inte kan bara du avgöra, alla har vi olika krav och kriterier när vi väljer bil. För mig vore det definitivt ett nerköp då jag verkligen inte trivs i motorsvaga bilar.

0.5 liter milen anser jag faktiskt inte särskilt imponerande.
Min 9-3 med över 300 häst drar 0.7 liter milen på etanol om jag klickar i farthållaren i 110, och då är det med 18" fälgar och rätt breda däck.
Och "fungerar utmärkt" är nog en definitionsfråga. Jag anser inte att en bil med 77 hästar fungerar utmärkt på motorväg, och det ska inte vara förknippat med livsfara att försöka sig på en omkörning på landsväg.

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.

Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen smile

Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? 
Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare.  De räcker och blir över mångfaldt.

69Camino
23 maj 2017 · 259 Inlägg

Vettemannen skrev:

69Camino skrev:
Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).

Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!

/Benny

Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2017 · 14 039 Inlägg

69Camino skrev:

Vettemannen skrev:

69Camino skrev:
Kul läsning detta.... 0.5l/mil hade ju vart najs men har svårt att få våran v50 disel under 0.6 som det står i papperna.. men iofs får ja ju anse mig själv som miljömupp, då förra jänket (el camino)drog 4l/mil å min nuvarande "bara" 2l/mil:-) :-).

Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!

/Benny

Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.

Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
69Camino
23 maj 2017 · 259 Inlägg

Vettemannen skrev:

69Camino skrev:

Vettemannen skrev:

Vad spelar det för roll när du inte har Pontiacen som enda bil!!

/Benny

Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.

Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.

/Benny

D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 maj 2017 · 14 039 Inlägg

69Camino skrev:

Vettemannen skrev:

69Camino skrev:

Skulle ju skrivit att det gällde ju bara dom milen. Alltid nått .. handlade mest om ironi i denna tråd.

Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.

/Benny

D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)

Haha!! 0,8 är ju på landsväg i jämn 90-fart. Minsta gaspådrag så blir siffrorna snabbt högre! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jokabsson
23 maj 2017 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:
Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.

Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen smile

Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? 
Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare.  De räcker och blir över mångfaldt.

Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
23 maj 2017 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Låter på dig som att din bil gör om vatten till vin. Vettigt vrid hade min trimmade BMW 118d med 399Nm också hela vägen till 4000rpm men jag växlade ner ändå för att göra säkra omkörningar. En turbo är alltid en turbo och kraften kan inte komma hur lågt som helst. Nu hade jag iofs sex växlar men växlade alltid minst ner till 4an vid omkörning i 80-110km/h.

Antar att du tar ordentligt med sats när du gör dina omkörningar med miljöbilen smile

Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? 
Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare.  De räcker och blir över mångfaldt.

Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka smile

Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om.
Går alltid planera sin körning.

Jokabsson
23 maj 2017 · 1 175 Inlägg

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Vad har jag för nytta med sådant vrid när jag kör till jobbet? 
Jag tar inte sats, jag planerar vilket inte är vanligt bland förare.  De räcker och blir över mångfaldt.

Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka smile

Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om.
Går alltid planera sin körning.

Nej. Det går inte alltid att planera sin körning.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Muttley
23 maj 2017 ·

Cracksoup skrev:

Muttley skrev:

Cracksoup skrev:

Det går inte att planera alla gånger och då har jag tackat styrkan i motorerna på bilarna som jag har ägt. Exempelvis om man ligger bakom långtradare en stund och äntligen hittar en liten sträcka utan möten men omkörningen måste ske väldigt kvickt. Finns gott om krokiga vägar i Svearike med få raksträckor, men kanske inte på just din pendlar-sträcka smile

Men om de är 80 och långtradaren håller 80 (oftast 90 håller de) så har jag ju ingen anledning att köra om.
Går alltid planera sin körning.

Nej. Det går inte alltid att planera sin körning.

Får stå för dig smile    Jag kan planera min väldigt bra. Om man blir stressad har man misslyckats.

69Camino
23 maj 2017 · 259 Inlägg

Vettemannen skrev:

69Camino skrev:

Vettemannen skrev:

Det ligger ju lite sanning i det ändå. Jag skiter fullständigt om V8:an drar 1, 2 eller 3 liter under dom få mil man kör under sommaren. Vetten kan jag få att dra från 0,8 och uppåt hur långt som helst.

/Benny

D va så ja tänkte:-). Men håller ju mä dig den får får dra va den gör för d blir ju inte supermånga mil på en säsong, tyvärr.. 0.8 får väl anses helt ok:-)

Haha!! 0,8 är ju på landsväg i jämn 90-fart. Minsta gaspådrag så blir siffrorna snabbt högre! smile

/Benny

:-) :-)

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 maj 2017 · 1 128 Inlägg

Ivanhoe81 skrev:

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Skrot från 2010? Den är ju bara 7 år.

/Benny

Det är väl något europeiskt skit som hör hemma i cykelstället.
Men nog går det att köra miljömässigt för kostnaden av en 7år gammal bil oavsett vilket märke den är av.

En koreansk chevrolet som passar på skroten
Styrradie som en stor lastbil
Sedan har jag fått lämna in den för mycket saker som krånglat men nu när acpumpen har skurit så har vi kopplat förbi den för det är dyrare att byta den än vad bilen är värd

smile

Du kanske bara haft otur eller så är det skit helt enkelt. Tror mer på det sistnämnda.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 maj 2017)

Nöjeskör närproducerat
Djo
23 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Muttley skrev:

Djo skrev:

Muttley skrev:

Med mina vilda 90 hästars miljödiesel så behöver jag aldrig lägga ner en växel ens för att göra en omkörning på en landsväg. har vettigt vridmoment så den sköter de hela vägen.
Medans man haft några bensinare med mer pållar i som man fått växla ner för att våga sig på en omkörning alls smile

Och vad räknar du som säker omkörning ? med 90hk diesel lär omkörning vara bra seg kört dieslar på runt 115 och dom står ju stilla i princip.

Att inte växla ner vid omkörning är rätt dumt också för att seg dra en omkörning är dumt bättre peta ner och stämpla fullt så är man om sölkorven/arna snabbt och smidigt även om jag inte heller behöver växla ner så gör man det för säker och snabb omkörning.

Kommer hur som aldrig gå ner mig och skaffa något med mindre än 200 kusar under huven som bruksbil.

Jag räknar en säker omkörning som att man inte har mötande för nära, som majoriteten har när de kör om vare sig de har 10 eller 300 hästar.
Att växla ner på min bil gör den bara orkeslös då den varvar upp för mycket och tappar orken, jag syftar på 80 vägar som de är som mest i mina trakter och de räcker gott.  Då ligger den på 2000 varv och 2500 vid omkörning i säker stabil omkörning. Behöver jag växla ner på min omkörning så skiter jag hellre i det, jag har inte bråttom utan kör i tid.
De kan man inte göra med många bensinare med fler hästar.   Volvo v70n med 140 hk som exempel.

Jag är troligtvis mättad med körning och finner de inte så intressant som många att ha stor motor,  uppskattar mer att man ska åka någorlunda bekvämt i helt ok inredning och säkert.

Jag tänkte nog som dig innan jag blev sönderkörd inom taxi.   
Har även kört RR hoj men fann de helt värdelöst obekvämt smile

Självklart är det så, Men med mer häst behöver man inte ha lika långt till mötande vilket är skönt, För i mina trakter är det mycket kurviga vägar 80km/h men folk är livrädda för kurvor, Sen att jag oftast liger något över hastighets begränsningen är en annan sak. Men roligt köra på kurviga vägar smile

Men ja jag vill också åka bekvämt och ha trevlig inredning, Säkert är också en bonus, mysigt med hoj vet dock att jag är för gasglad för att ha en själv, skulle sluta illa säkert.

V70 140hk är tråkig som fasen därför jag köpte en 2,4T som det händer lite med när man gasar iallafall wink

Aha ja jag vet dom som kör budbil å lastbil dom har också tröttnat på å köra bil.

Har din bil sådan utväxling och motorkaraktär förstår jag att du ogärna gasar och växlar ner.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
rcy
24 maj 2017 · 1 705 Inlägg

Evildan skrev:
Jag tycker också att jag aldrig haft problem att köra på motorvähäg eller om andra bilar på landsvägen med någon Prius jag kört men återigen så har man olika kriterier och förutsättningar som bilförare gällande att hantera den bilens accelerationsförmåga som för övrigt är i paritet med en V70N 140hk aut, ingen racer på något vis men fungerar för de flesta till dagligt bruk.

Jag anser även v70 med 140hk vara alldeles på tok för slö för att kunna kallas användbar bil, så det visar väl bara återigen på vilka olika kriterier man har.

Jag har full förståelse för dom som åker miljöbil, jag skulle själv mycket gärna göra det om jag kunde hitta en miljöbil som uppfyller dom krav jag har på en bil. Men för min del så anser jag det inte värt dom relativt små summor man sparar när uppoffringarna för mig är så pass stora.
Högt inköpspris och tråkig prestanda är dealbreakers för mig, så så länge utbudet ser ut som det gör så nöjer jag mig med att tanka etanol.

xXSammy
24 maj 2017 · 6 569 Inlägg

Du köper ju inte en V70 för att åka billigt.. Du köper en för att kunna lasta och dra släp med.

Hur många köper en hybrid för att dra med? är bara Mitsubishi outlander som kan uppfylla någorlunda krav med last, släpvagns dragning och framkomlighet tongue

De/Dem
Djo
24 maj 2017 · 10 157 Inlägg

Köpte en v70N för jag ville ha en nyare bruksbil och ville ha något vettigt och jag ville ha runt 200 hästar vek mig på kravet bakhjulsdrift (fanns inget vettigt i min prisklass) och 4x4 var bara att glömma för mina pengar.

Dessutom vet jag och kan v70N och alltid gillat köra dom så fick bli en sådan för tycker v70N är snyggare än s60 plus kombi med trevlig skuff och slänga i en go baslåda wink och tar man ur den har man gott med skuff utrymme.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KenthIJ
24 maj 2017 · 1 445 Inlägg

trubbelturbo skrev:

69Camino skrev:
Hur många kör husvagnssemester med elbil????

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

KIA Niro går väl att få med dragkrok och den beräknas väl få dra ca 1.300kg

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … id-336441/

http://www.vibilagare.se/test/biltester … -niro-2016

http://www.expressen.se/motor/biltester … ktigt-bra/

http://www.bytabil.net/test-kia-niro-hy … ardagsbil/

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bekvam-o … r-mersmak/

http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

etc

69Camino
24 maj 2017 · 259 Inlägg

KenthIJ skrev:

trubbelturbo skrev:

69Camino skrev:
Hur många kör husvagnssemester med elbil????

Endast de som har råd med en Tesla Model X, mig veterligen den enda elbilen idag som går att få med dragkrok smile

KIA Niro går väl att få med dragkrok och den beräknas väl få dra ca 1.300kg

http://teknikensvarld.se/provkorning-av … id-336441/

http://www.vibilagare.se/test/biltester … -niro-2016

http://www.expressen.se/motor/biltester … ktigt-bra/

http://www.bytabil.net/test-kia-niro-hy … ardagsbil/

http://www.dn.se/ekonomi/motor/bekvam-o … r-mersmak/

http://m3.idg.se/2.1022/1.670487/test-kia-niro

etc

Sedär, en kandidat:-) även om det inte var enbart el. Men 140 pållar å husvagn är den nog ganska trött. Men visst, det finns kandidater.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang