KÖPRÅD Billigare "lek"bil

DaNi8331
20 maj 2017 · 121 Inlägg

Hej! Kör idag en bmw e61 530d optimerad som är till salu, när den är såld behöver jag köpa ny bil.

Planen är att jag ska flytta närmare(cykelavstånd) till jobbet och vill därför inte betala 6000kr i skatt å dyr försäkring för en nyare diesel.

Jag har blivit grymt sugen på en w123(skattefri) med en om606(eller liknande) med större turbo och pump. Vill också kunna bygga på lite mer eftersom. Är det en dum ide eller funkar det som en bra bruksbil och ändå ha mycket mos när man vill?

Eller är det bättre att satsa på en lite uppskrämd Saab Aero? Vad finns annars?

Det jag efterfrågar är i stort sett :

-Billig att äga (bränslekostnad spelar inte nån roll)
-Lätt att trimma(lätt att skruva på)
-Ska vara hållbar för runt 350-400hk

Har googlat och kollat runt på youtube men hittar ingen vettig info.


Går det att få till en w123 lagligt reggad med om606 runt 350hk?

Tack i förhand!

Knugcab
20 maj 2017 · 5 111 Inlägg

W123 i sig är en ganska bra och hållbar bil som fortfarande känns ganska modern att köra så någon dålig bruksbil är det ju inte på så vis....driftsäkerheten på en OM606 med de effekterna du söker kan jag dock inte uttala mig om.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
amazinjoey
21 maj 2017 · 1 138 Inlägg

En uppskrämd 9-5 aero är en ruskigt rolig bil! och oerhört bekväm smile Har själv en 9-5 med 270 som är fullutrustad och är oerhört nöjd! Du kan hitta en 350-400HK 9-5an för mellan 15-35k utan några större problem ,de brukar dyka upp då och då smile

DaNi8331
21 maj 2017 · 121 Inlägg

Knugcab skrev:
W123 i sig är en ganska bra och hållbar bil som fortfarande känns ganska modern att köra så någon dålig bruksbil är det ju inte på så vis....driftsäkerheten på en OM606 med de effekterna du söker kan jag dock inte uttala mig om.

Ja jag har haft en w123 220d, känns att det är stabila bilar. Dock känns dom liite gammal invändigt, men det får man väl för att man letar en skattefri.

amazinjoey skrev:
En uppskrämd 9-5 aero är en ruskigt rolig bil! och oerhört bekväm smile Har själv en 9-5 med 270 som är fullutrustad och är oerhört nöjd! Du kan hitta en 350-400HK 9-5an för mellan 15-35k utan några större problem ,de brukar dyka upp då och då smile

Hur pass håller vxllåda/koppling och diverse för 350-400hk?
Bör den vara byggd på en Aero eller funkar en vanlig 9-5 turbo lika bra? 9-5 Kombin är ju rätt snygg faktiskt.. Tycker dock man åker bättre i 9000.

amazinjoey
21 maj 2017 · 1 138 Inlägg

DaNi8331 skrev:

Knugcab skrev:
W123 i sig är en ganska bra och hållbar bil som fortfarande känns ganska modern att köra så någon dålig bruksbil är det ju inte på så vis....driftsäkerheten på en OM606 med de effekterna du söker kan jag dock inte uttala mig om.

Ja jag har haft en w123 220d, känns att det är stabila bilar. Dock känns dom liite gammal invändigt, men det får man väl för att man letar en skattefri.

amazinjoey skrev:
En uppskrämd 9-5 aero är en ruskigt rolig bil! och oerhört bekväm smile Har själv en 9-5 med 270 som är fullutrustad och är oerhört nöjd! Du kan hitta en 350-400HK 9-5an för mellan 15-35k utan några större problem ,de brukar dyka upp då och då smile

Hur pass håller vxllåda/koppling och diverse för 350-400hk?
Bör den vara byggd på en Aero eller funkar en vanlig 9-5 turbo lika bra? 9-5 Kombin är ju rätt snygg faktiskt.. Tycker dock man åker bättre i 9000.

Kopplingen klarar 450nm på en aero, då är det runt 320hp men går att byta till en organisk lamell som klarar runt 600hp.  Automatlådan från 02-10 klarar 520nm så  350hp går utan problem.

Kolvarna klarar runt 320hp innan de behöver bytas till T5 kolvar från en 9000. Så jag rekommenderar dig köpa en färdigbyggd bil ist som motorn är ombyggd och med större turbon etc smile de är inte så dyra

Evildan
21 maj 2017 ·

Vad är billigt för dig?

amazinjoey
21 maj 2017 · 1 138 Inlägg

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Senast redigerat av amazinjoey (21 maj 2017)

DaNi8331
21 maj 2017 · 121 Inlägg

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

>

Är ju just skatt å försäkring jag vill ha ner priset på. Sen får den ju gärna dra under litern när man bara glider å tar det lungt smile

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Som jag förstått det så är det bättre att bygga på en 9000 då dom redan har stark botten?

Vad behövs för att kräma ur säg 400hk ur en sån? Å håller det?

Evildan
21 maj 2017 ·

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Ja det vet jag.
Frågan ställdes till TS då det är lättare föreslå objekt när budgeten billig är fastställd.

DaNi8331
21 maj 2017 · 121 Inlägg

Evildan skrev:

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Ja det vet jag.
Frågan ställdes till TS då det är lättare föreslå objekt när budgeten billig är fastställd.

Är det inköpspris du tänker på?
Vill inte gärna köpa något dyrt, under 20 kanske? Kan sträcka mig mot 40 för nåt extra fint/speciellt objekt.

amazinjoey
21 maj 2017 · 1 138 Inlägg

DaNi8331 skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

>

Är ju just skatt å försäkring jag vill ha ner priset på. Sen får den ju gärna dra under litern när man bara glider å tar det lungt smile

amazinjoey skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Som jag förstått det så är det bättre att bygga på en 9000 då dom redan har stark botten?

Vad behövs för att kräma ur säg 400hk ur en sån? Å håller det?

https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 998/mt5/91

Räkna med större turbo och större spridare men där har du ett ungefär smile 9000 är ett bra val , köp billigt , ta hand om karossen och motorn så kommer du ha en maskin som du kan sälja dyrt om några år smile de verkar gå upp i pris

DaNi8331
22 maj 2017 · 121 Inlägg

amazinjoey skrev:

DaNi8331 skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

>

Är ju just skatt å försäkring jag vill ha ner priset på. Sen får den ju gärna dra under litern när man bara glider å tar det lungt smile

amazinjoey skrev:
En vanlig aero och en upphostad aero går för samma pris smile så därav billigt,  de brukar ligga mellan 15-35k  beroende på skick , vilket en vanlig aero oxå gör smile Bygga om det själv med delarna kostar själv runt 20k

Som jag förstått det så är det bättre att bygga på en 9000 då dom redan har stark botten?

Vad behövs för att kräma ur säg 400hk ur en sån? Å håller det?

https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 998/mt5/91

Räkna med större turbo och större spridare men där har du ett ungefär smile 9000 är ett bra val , köp billigt , ta hand om karossen och motorn så kommer du ha en maskin som du kan sälja dyrt om några år smile de verkar gå upp i pris

37 tycker jag lät dyrt, får väl räkna med en 2.3t/aero i fint skick runt 20-30 också. 

Bättre att satsa på en som redan är byggd kanske? Känns inge bra att åka runt i en 9000 som man lagt 70k på och aldrig kommer få tillbaka.


OM606. Är det kört att regga en w123 med om606 turbo? Även om man hittar en w123 turbo kaross? Finns de någon bra sida man kan läsa på en massa om regbesiktningar och så?

Senast redigerat av DaNi8331 (22 maj 2017)

amazinjoey
22 maj 2017 · 1 138 Inlägg

DaNi8331 skrev:

amazinjoey skrev:

DaNi8331 skrev:

Evildan skrev:
Vad är billigt för dig?

>

Är ju just skatt å försäkring jag vill ha ner priset på. Sen får den ju gärna dra under litern när man bara glider å tar det lungt smile


Som jag förstått det så är det bättre att bygga på en 9000 då dom redan har stark botten?

Vad behövs för att kräma ur säg 400hk ur en sån? Å håller det?

https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 998/mt5/91

Räkna med större turbo och större spridare men där har du ett ungefär smile 9000 är ett bra val , köp billigt , ta hand om karossen och motorn så kommer du ha en maskin som du kan sälja dyrt om några år smile de verkar gå upp i pris

37 tycker jag lät dyrt, får väl räkna med en 2.3t/aero i fint skick runt 20-30 också. 

Bättre att satsa på en som redan är byggd kanske? Känns inge bra att åka runt i en 9000 som man lagt 70k på och aldrig kommer få tillbaka.


OM606. Är det kört att regga en w123 med om606 turbo? Även om man hittar en w123 turbo kaross? Finns de någon bra sida man kan läsa på en massa om regbesiktningar och så?

Det är om du vill göra de själv , färdigbyggda brukar ligga på 15k. Aero 15-35k som sagt smile  Nordic tuning sålde precis en 500Hk sedan för 40k lixom

DaNi8331
22 maj 2017 · 121 Inlägg

amazinjoey skrev:

DaNi8331 skrev:

amazinjoey skrev:

https://www.maptunparts.se/trimsatser/s … 998/mt5/91

Räkna med större turbo och större spridare men där har du ett ungefär smile 9000 är ett bra val , köp billigt , ta hand om karossen och motorn så kommer du ha en maskin som du kan sälja dyrt om några år smile de verkar gå upp i pris

37 tycker jag lät dyrt, får väl räkna med en 2.3t/aero i fint skick runt 20-30 också. 

Bättre att satsa på en som redan är byggd kanske? Känns inge bra att åka runt i en 9000 som man lagt 70k på och aldrig kommer få tillbaka.


OM606. Är det kört att regga en w123 med om606 turbo? Även om man hittar en w123 turbo kaross? Finns de någon bra sida man kan läsa på en massa om regbesiktningar och så?

Det är om du vill göra de själv , färdigbyggda brukar ligga på 15k. Aero 15-35k som sagt smile  Nordic tuning sålde precis en 500Hk sedan för 40k lixom

Blir det en saab så blir det att leta en färdigbyggd då med andra ord. Vore kul att lära sig själv men det kostar ju också..

"Färdigbyggda brukat ligga på 15k", menar du då 9000 2.3t?

DaNi8331
24 maj 2017 · 121 Inlägg

Har läst på en del om byta motorer osv nu.
Verkar vara svårt att få till en w123 med en om606 lagligt. Som jag förstått finns ingen w123 med turbo som når upp till om606ans hk/vrid - 10%hk 20% vrid.

En w126 däremot skulle fungerat med dom är inte billig i fint skick.
Bästa vore ju att köpa en 740tic före -88 och bygga på men då blir det ingen merca...

amazinjoey
24 maj 2017 · 1 138 Inlägg

DaNi8331 skrev:

amazinjoey skrev:

DaNi8331 skrev:

37 tycker jag lät dyrt, får väl räkna med en 2.3t/aero i fint skick runt 20-30 också. 

Bättre att satsa på en som redan är byggd kanske? Känns inge bra att åka runt i en 9000 som man lagt 70k på och aldrig kommer få tillbaka.


OM606. Är det kört att regga en w123 med om606 turbo? Även om man hittar en w123 turbo kaross? Finns de någon bra sida man kan läsa på en massa om regbesiktningar och så?

Det är om du vill göra de själv , färdigbyggda brukar ligga på 15k. Aero 15-35k som sagt smile  Nordic tuning sålde precis en 500Hk sedan för 40k lixom

Blir det en saab så blir det att leta en färdigbyggd då med andra ord. Vore kul att lära sig själv men det kostar ju också..

"Färdigbyggda brukat ligga på 15k", menar du då 9000 2.3t?

Menar båda bilarna smile men 9000 brukar ligga billigare

rcy
24 maj 2017 · 1 705 Inlägg

DaNi8331 skrev:
Som jag förstått det så är det bättre att bygga på en 9000 då dom redan har stark botten?

Vad behövs för att kräma ur säg 400hk ur en sån? Å håller det?

Många kör med 9000 botten i 9-5 motorerna.
Motorn i 9000 kallas T5 medans den i 9-5 kallas T7, så i annonser står det ofta "T5-botten" eller liknande. Det är egentligen bara kolvarna som skiljer, så det man gör är att ta T5'ans kolvar och sätter i en T7-motor. Är man riktigt seriös svarvar man ner kolvarna ca 1mm för att kunna använda T7'ans topp-packning som håller lite bättre, annars kör man kolvar och topp-packning från T5 och resten T7.
Alternativet är att leta efter en 9-5 med smidda kolvar, då håller det för 400 häst utan problem.

DaNi8331
24 maj 2017 · 121 Inlägg

amazinjoey skrev:
https://www.blocket.se/blekinge/9_5_Aero_t5_botten_73301153.htm?ca=15&w=3

tex

Har sett den, är mer sugen på 9000 dock, tycker det är mer premiumkänsla i dom och jag har fått för mig att dom går bättre, iallafall dom jag kört mot min gamla 9-5 2.3t


Har kollat lite på dom här:

https://www.blocket.se/trelleborg/Saab_ … 1.htm?sa=1

https://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9 … 2.htm?sa=1
Den här har dock ingen AC

Säg att jag skulle köpa den första. Trimmar sedan upp till 400-450hk, håller vxllådan?

Senast redigerat av DaNi8331 (24 maj 2017)

rcy
29 maj 2017 · 1 705 Inlägg

DaNi8331 skrev:
Säg att jag skulle köpa den första. Trimmar sedan upp till 400-450hk, håller vxllådan?

Det finns givetvis inga garantier då växellådsras beror till väldigt stor del på körstil.
Det finns folk som knäcker växellådor på löpande band trots originaleffekt, medans det finns folk som åker runt med över 500 häst och original låda utan problem.
Ge fan i att segdra på låga varv och kör inte med hjulspinn på ojämnt underlag så bör lådan hålla utan problem. Tänk även på att Saab lådor inte har någon diffbroms, så hård gas i kurvor kommer att ge brutalt hjulspinn på innerhjulet vilket inte är snällt mot diffen i längden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang