Köpråd: Toyota Prius -10, 22 000 mil

Elterrible
24 maj 2017 · 12 Inlägg

Hej, hej.

Så har det då efter dryga 30 år i jordelivet blivit dags att skaffa en bil. Är fullkomligt ointresserad och okunnig av och om bilar (även om det efter de senaste veckornas research börjar vända lite) men vill ha en som är så miljövänlig den kan vara, bekymmersfri, relativt funktionell och rymlig. Tydligen är stora delar av internet överrens om att det är en Toyota Prius. Min budget ligger på runt 70 000, men kan man komma undan billigare så gråter jag inte direkt ögonen ur mig.

Till min fråga: vågar man sig på att köpa en -10:a som gått 22 000 mil? Vissa säger att milen typ inte spelar nån roll så länge bilen är välskött, medan de flesta på motorforum verkar vara övertygade om att allt som gått längre än typ 3000 mil borde ledas ut i skogen och arkebuseras.

Grejen är att nästan alla priusar från 09 och framåt som ligger ute verkar ha gått minst 20 000 mil. Annars hoppar priserna snabbt upp till en bra bit över 100 k. Snälla Bullen, hjälp mig.

(Sorry om det här är en helt idiotisk fråga och någon tog illa upp).

panda666
24 maj 2017 · 4 250 Inlägg

Hej! snart borde prius gudarna komma med riktigt trevliga besked om dessa bilar, klart du ska våga köpa en som gått några mil, så länge dom är servade kan dom gå hur långt som helst, min bmw har gått 35.000mil, priusen borde klara av det galant med. Jag skulle inte vara orolig alls, åk och provkör och se ifall allt låter som det ska och att serviceboken är ifyld perfekt, tror toyota ska vara servad varje 1500mil om jag inte har helt fel. är du bara intresserad av prius eller kollar du på annat också?

SportPilot Ubåtsingenjör
25 maj 2017 · 7 227 Inlägg

I och med att du är totalt ointresserad utav bilar så är det klart att du ska ha en Prius !
Det är säkert en superbra rövtransport som sköter jobbet både galant och billigt
20 000 mil är inga problem, sköts det rätt så håller den utan tvekan det dubbla, ja det trippla är också högst troligt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Strålande svar! Tusen tack!

När det gäller andra bilar så är jag öppen för förslag, men priusen verkar matcha min färglösa bilpersonlighet perfekt och det är i princip den enda jag kollat på. Är ju dessutom 80-talist med allt vad det innebär så miljösamvetet kommer och biter en i pungen med jämna mellanrum och jag har inte hittat någon bil som verkar slå priusen på fingrarna (i prisklassen vill säga).

Lite mer info är att sträckorna kommer hålla sig ganska blygsamma, några mil hit och dit i veckorna (bor i stockholm) med en udda tur till Västerås eller Uppsala nån gång i månaden. Kommer också dundra (eller puttra) över till västkusten några gånger om året.

Dentar
25 maj 2017 · 131 Inlägg

Utan att ha någon personlig erfarenhet av just Prius så vill jag också rekommendera den! Det grundar sig i att flertalet forumgurus här prisar dessa som den bästa bilen som någonsin skapats smile till och med gått så långt att jag själv börjat studera detta fenomen och senare själv börjat rekommendera bilen i fråga till min (något lilla) vänskapskrets, när väl frågan om köpråd och ekonomisk dyker upp i sammanhanget! Ja, kanske blir man hjärntvättad av internet, men jag har iaf påverkats av hur mycket denna Prius prisats iaf!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2017 · 17 454 Inlägg

Jag är en av de 2 medlemmar som förespråkar denna släde till den grad att det säkerligen är skottpengar på mig här :-)

Vi harvar runt i vår 10 år gamla generation 2 som snart rullat 18000 mil. Den ska någon gång nedgraderas till reservbil och en nyare plug-in av generation  3 ska inhandlas. Det man kan råka ut för är dåliga bromsar/skivor bak då bilen i första läget motorbromsar med generatorn vid lugn körning. Och lugn körning blir det, tro mig.

Ett inte ovanligt "fel" är att startbatteriet tar slut och kan ge mystiska meddelanden vid start eller att den ibland inte vill starta. En tusenlapp och det problemet försvinner ett antal år in i framtiden.

Längsta resan vi gjort på en dag är cirka 80 mil. Då fick den stackaren rulla i 130 km/h större delen av dagen. Inga bekymmer där.

Medlem nummer 2 som i grund och botten är skyldig till vårt första Prius-köp är inne på sin Prius nummer 3. Någon annan bil för vår del att frakta mat & ungar i till vardags kommer inte på fråga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 maj 2017 ·

Inte oväntat kliver då den färglösa idioten som är inne på sin tredje brukisprius helt ogenerat, som den utropade Gud han är av kebabslädarnas okrönte kejsare, in och instämmer gällande dess förträfflighet.

TS du har säkert efter dina rigorösa efterforskningar även upptäckt att Prius tre första generationer inte får dra släpvagn, skönt tycker jag som hellre låter IKEA leverera hem skiten och föredrar god hotellfrukost i trevlig miljl före pressa ned något klegg i trasig brassestol utanför en knu■■termos.
När dom rullat 18000mil bör vätskan i transmissionen bytas eller som vissa lekmän kallar det "byta olja i växellådan" helt felaktigt då det inte är en olja och bilen saknar växellåda.
Andra vanliga "fel" är skrapade stötfångarhöljen vilket är ett målgruppsproblem snarare.
Den ovanliga instegsmodellen standard saknar farthållare och läderratt men har lättskött tygklädsel, business har en alcantaraklädsel.

Här en bil till rätt peng:
https://m.blocket.se/kronoberg/Toyota_P … 12&w=3

Här en med solceller vilket innebär sval bil då dom driver klimatanläggningen om så önskas.
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2017 · 17 454 Inlägg

Evildan skrev:
Inte oväntat kliver då den färglösa idioten som är inne på sin tredje brukisprius helt ogenerat, som den utropade Gud han är av kebabslädarnas okrönte kejsare, in och instämmer gällande dess förträfflighet.

TS du har säkert efter dina rigorösa efterforskningar även upptäckt att Prius tre första generationer inte får dra släpvagn, skönt tycker jag som hellre låter IKEA leverera hem skiten och föredrar god hotellfrukost i trevlig miljl före pressa ned något klegg i trasig brassestol utanför en knu■■termos.
När dom rullat 18000mil bör vätskan i transmissionen bytas eller som vissa lekmän kallar det "byta olja i växellådan" helt felaktigt då det inte är en olja och bilen saknar växellåda.
Andra vanliga "fel" är skrapade stötfångarhöljen vilket är ett målgruppsproblem snarare.
Den ovanliga instegsmodellen standard saknar farthållare och läderratt men har lättskött tygklädsel, business har en alcantaraklädsel.

Här en bil till rätt peng:
https://m.blocket.se/kronoberg/Toyota_P … 12&w=3

Här en med solceller vilket innebär sval bil då dom driver klimatanläggningen om så önskas.
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3

Det där var inte snällt. Tur jag inte har access till sparkontot via banken en helgdag. Fy på dig!!!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
25 maj 2017 · 10 388 Inlägg

Ingen växellåda? Direktdrift och då även 1:1? Gott.

Senast redigerat av it_mutt (25 maj 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
PLindblom
25 maj 2017 · 1 200 Inlägg

Prius av tredje generationen för 70k, med mindre än 20 000 mil på mätaren dyker upp lite då och då. Skapa en bevakning på Blocket, föreslår jag. Jag har spanat intensivt efter bland annat Prius den senaste månaden och lärt mig att de är otroligt eftertraktade. En Prius till vettigt pris försvinner vanligtvis från Blocket på mindre än ett dygn. Häromdagen försvann ett exemplar jag var riktigt sugen på. En vit, 2010 års Prius Executive som rullat 19 000 mil, för 72 000kr. Två ägare, varav den senaste ägt den sedan 2012.

https://cdn.blocket.com/static/0/original/96/9603243648.jpg

Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Här en med solceller vilket innebär sval bil då dom driver klimatanläggningen om så önskas.
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3

Det där var inte snällt. Tur jag inte har access till sparkontot via banken en helgdag. Fy på dig!!!

Nej, nej! Det är ju den där jag ska åka och kika på idag för sjutton! Du har ju redan en Prius, lämna nån till oss andra.

xXSammy
25 maj 2017 · 6 569 Inlägg

it_mutt skrev:
Ingen växellåda? Direktdrift och då även 1:1? Gott.

Förbränningsmotorn stöttar elmotorn om det behövs

https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_ … le_engines

De/Dem
Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Återigen: tusen tack för svaren. Nu är jag helt extremt övertygad om att det blir en Prius. Håller tummarna för att den jag kikar på ikväll håller måttet. Annars får jag lägga in en bevakning som PLindblom tipsade om.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 maj 2017 · 17 454 Inlägg

Elterrible skrev:
Återigen: tusen tack för svaren. Nu är jag helt extremt övertygad om att det blir en Prius. Håller tummarna för att den jag kikar på ikväll håller måttet. Annars får jag lägga in en bevakning som PLindblom tipsade om.

Ett tips: De är väl Blockets mest lättsålda bil... Åk fort om du hittar en bra. Vi pratar inte om någon Audi här...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
25 maj 2017 · 10 388 Inlägg

xXSammy skrev:

it_mutt skrev:
Ingen växellåda? Direktdrift och då även 1:1? Gott.

Förbränningsmotorn stöttar elmotorn om det behövs

https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_ … le_engines

Nu var jag visserligen förundrad över att fortskaffningsmedlet saknar även den enklaste typ av  av växellåda (då den inte har någon växellåda alls tydligen). Och då bilen saknar även den enklaste form av växellåda (låt säga så enkelt som den enklaste kugghjulsväxel), så har den inte heller något "övrigt" förhållande mellan in och ut (det ger givetvis ett förhållande i sig). Det är således direktdrift, oavsett vilken motor som används.

Senast redigerat av it_mutt (25 maj 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
25 maj 2017 ·

PLindblom skrev:
Prius av tredje generationen för 70k, med mindre än 20 000 mil på mätaren dyker upp lite då och då. Skapa en bevakning på Blocket, föreslår jag. Jag har spanat intensivt efter bland annat Prius den senaste månaden och lärt mig att de är otroligt eftertraktade. En Prius till vettigt pris försvinner vanligtvis från Blocket på mindre än ett dygn. Häromdagen försvann ett exemplar jag var riktigt sugen på. En vit, 2010 års Prius Executive som rullat 19 000 mil, för 72 000kr. Två ägare, varav den senaste ägt den sedan 2012.

https://cdn.blocket.com/static/0/origin … 243648.jpg

Jag missade en -13 Plugin Business B1 18000mil förra veckan för 99000kr. När jag ringde 22minuter efter bilfirmans annons kommit ut på blocket var jag redan nr3 i kön av intressenter och även fast jag erbjöd en omgående betalning så valde företaget att invänta nr1 som skulle anlända efter tre dagar...givetvis köpte nr1 den.

Elterrible skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Här en med solceller vilket innebär sval bil då dom driver klimatanläggningen om så önskas.
https://m.blocket.se/vastmanland/Toyota … 12&w=3

Det där var inte snällt. Tur jag inte har access till sparkontot via banken en helgdag. Fy på dig!!!

Nej, nej! Det är ju den där jag ska åka och kika på idag för sjutton! Du har ju redan en Prius, lämna nån till oss andra.

Har du kikat på den?
Var den något att ha?

Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

Smärre uppdatering för den som är intresserad: vi var och kikade på objektet idag. Servicebok saknades, eller fanns i digital form som säljaren inte hade någon aning om att man kunde komma åt själv. Vi kom överens om att jag skulle ringa till toyota och begära uppgifter imorgon, men fick för en stund sen ett samtal och då hade han lyckats joxa sig in på den digitala serviceboken. Jag fick ett gäng skärmdumpar som det i princip stod datum och "service: minor/major" på. Är det vad man kan förvänta sig eller står det fler detaljer? Den senaste servicen fanns inte med i serviceboken utan det var nån annan verkstad jag ska ringa till. Kommer väl ringa runt lite imorrn också för säkerhets skull men han kändes som en ärlig typ och i mitt tycke var det en grymt behaglig bil att köra. Var lite rost på några skruvhuvuden och eventuellt på ena bromskivan där bak (enligt min mycket osäkra sambo), är det något man behöver bry sig om?  Besiktningen från i år var utan anmärkning.

Ursäkta för att jag kräks ut all osäkerhet här, men jag antar att det är det såna här trådar är till för...

Senast redigerat av Elterrible (25 maj 2017)

xXSammy
25 maj 2017 · 6 569 Inlägg

är du osäker så kolla på en annan bil istället, annars kommer du tänka mer och mer på det

De/Dem
Elterrible
25 maj 2017 · 12 Inlägg

xXSammy skrev:
är du osäker så kolla på en annan bil istället, annars kommer du tänka mer och mer på det

Åh, jag är inte osäker på bilen, den kändes spontant mycket bra. Jag är mer osäker på vad fan jag ska göra med all info. Följde alla tips om att be om servicebok och besiktningspapper men insåg att min gärna inte var kalibrerad för att ta hand om informationen.

Evildan
25 maj 2017 ·

Elterrible skrev:
Smärre uppdatering för den som är intresserad: vi var och kikade på objektet idag. Servicebok saknades, eller fanns i digital form som säljaren inte hade någon aning om att man kunde komma åt själv. Vi kom överens om att jag skulle ringa till toyota och begära uppgifter imorgon, men fick för en stund sen ett samtal och då hade han lyckats joxa sig in på den digitala serviceboken. Jag fick ett gäng skärmdumpar som det i princip stod datum och "service: minor/major" på. Är det vad man kan förvänta sig eller står det fler detaljer? Den senaste servicen fanns inte med i serviceboken utan det var nån annan verkstad jag ska ringa till. Kommer väl ringa runt lite imorrn också för säkerhets skull men han kändes som en ärlig typ och i mitt tycke var det en grymt behaglig bil att köra. Var lite rost på några skruvhuvuden och eventuellt på ena bromskivan där bak (enligt min mycket osäkra sambo), är det något man behöver bry sig om?  Besiktningen från i år var utan anmärkning.

Ursäkta för att jag kräks ut all osäkerhet här, men jag antar att det är det såna här trådar är till för...

Serviceboken är mkt riktigt digital och det enda som står är just om det varit en mellanservice eller fullservice, vad servicarna innebär kan du läsa här efter du angett regnummer och milantal:

https://www.toyota.se/service-och-tillb … kvw_toy%2F

Hoppas jag. wink
Rost på skruvar till innerskärmar, sparklådeplasten och stötfångarhöljen är fullständigt normalt på alla bilar, eller var det några andra skruvar som var fula?
Bromsskivorna väl är i regel alltid rostiga och mindre snygga på det vis som Hybridsmurfen beskrev. Låt verkstaden byta belägg samt smörja bromsoken så kommer ojämnheten försvinna om det inte är väldigt slitet. Skivor bak är varken dyrt eller tidskrävande att byta, runt 3000-3800 kr vill jag minnas att det kostar hos Toyotaverkstaden beroende på återförsäljaren då prisbilden skiljer runt om i landet.
Klart du får nojja och kräkas, det är lite av idén med forumet.
Kul att du trivdes med körupplevelsen då det är en lite ovanlig känsla att köra bil med två framdrivande motortyper. Jag är ju heltorsk om du missat det. wink

Senast redigerat av Evildan (25 maj 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang